Gå til innhold

Ikke møte opp under oppsigelsestid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Kenelz skrev:

Arbeidsgiveren kan sende deg faktura for økonomisk tap om du ikke møter opp.. men det kommer vel an på jobben din, osv. 

Nja, kan hende de må leie inn en eller annen fra et vikarpool eller noe lignende, da dem mangler noen for å ta på seg vedkommende. Men det skal ikke jeg dekke, da kan jo jeg sende regning til dem for tapt fremtidig inntekt. Blir akkurat samme prinsipp.

Anonymkode: 24974...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nja, kan hende de må leie inn en eller annen fra et vikarpool eller noe lignende, da dem mangler noen for å ta på seg vedkommende. Men det skal ikke jeg dekke, da kan jo jeg sende regning til dem for tapt fremtidig inntekt. Blir akkurat samme prinsipp.

Anonymkode: 24974...6d4

Ikke helt det samme, men ok - om det er en sjanse du vil ta så go for it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du har skrevet under en kontrakt på et vikariat med 1 mnd oppsigelsestid  er det jo helt innafor for arbeidsgiver å si fra 1 mnd før. Er jo ganske råttent gjort viss hun visste det for 1 mnd siden, men arb.giver har jo ikke gjort noe galt ift lovverket. Viss det er lengere oppsigelsestid i kontrakten ville jeg jobbet ut oppsigelsestiden bare på pur faen. Krev lønn viss de ikke har noen plass å sette deg.

Anonymkode: 930e6...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk kjenner folk. Den sjefen kan skade ditt fremtidige rykte og dermed gi deg problemer i fremtidige jobber. Eller noen som jobber der kjenner noen osv.
Har opplevd å bli spurt om folk jeg har jobbet med av nære venner som har vært i en ansettelsesprosess, da de har visst om at jeg har jobbet med vedkommende. Man stoler oftere på hva kjentfolk sier om kandidater enn hva kandidatens foretrukne referanser sier, da ingen med vettet i behold oppgir referanser som ikke vil være bra for en.
Anbefaler deg å bite tennene i sammen og holde ut den måneden, det er tross alt bare en mnd uansett hvor dårlig behandlet du føler deg.

Anonymkode: ad691...d0d

Ja har en skikkelig uflaks kan det sikkert skje det. Tror ikke jeg kommer til å ha noen store problemer med de fleste som jobber der uansett, da mange virka rystet når jeg fortalte om dette.

Anonymkode: 24974...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja har en skikkelig uflaks kan det sikkert skje det. Tror ikke jeg kommer til å ha noen store problemer med de fleste som jobber der uansett, da mange virka rystet når jeg fortalte om dette.

Anonymkode: 24974...6d4

En ting er at de virker rystet når du fortalte dette, men de kan nok endre mening kjapt om du bare unnlater å stille opp på jobb.
Moralsk er ikke det noe som er særlig bra eller som folk flest syns er en ok reaksjon.
En sykemelding der leder får beskjed er en mye bedre og ryddig måte om man ikke stiller.
Men man bør virkelig gi beskjed at man ikke kommer slik at leder kan få noen andre.

Anonymkode: ad691...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viss du har skrevet under en kontrakt på et vikariat med 1 mnd oppsigelsestid  er det jo helt innafor for arbeidsgiver å si fra 1 mnd før. Er jo ganske råttent gjort viss hun visste det for 1 mnd siden, men arb.giver har jo ikke gjort noe galt ift lovverket. Viss det er lengere oppsigelsestid i kontrakten ville jeg jobbet ut oppsigelsestiden bare på pur faen. Krev lønn viss de ikke har noen plass å sette deg.

Anonymkode: 930e6...210

Men kan hun si opp uten grunnlag fordi? Fikk kontrakt før påske og tror den har varighet ut året og tviler for at arbeidsgiver kan lyve slik egentlig, hvis det hadde vært en sak. Kan selvfølgelig benekte ja.

Anonymkode: 24974...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men kan hun si opp uten grunnlag fordi? Fikk kontrakt før påske og tror den har varighet ut året og tviler for at arbeidsgiver kan lyve slik egentlig, hvis det hadde vært en sak. Kan selvfølgelig benekte ja.

Anonymkode: 24974...6d4

Er det privat eller kommunalt?

Anonymkode: 930e6...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kan hun si opp uten grunnlag fordi? Fikk kontrakt før påske og tror den har varighet ut året og tviler for at arbeidsgiver kan lyve slik egentlig, hvis det hadde vært en sak. Kan selvfølgelig benekte ja.

Anonymkode: 24974...6d4

Du har hvertfall krav på en skikkelig begrunnelse. Å viss du er uenig kan du snakke med eventuelle fagforbund/advokat osv. 

Anonymkode: 930e6...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting er at de virker rystet når du fortalte dette, men de kan nok endre mening kjapt om du bare unnlater å stille opp på jobb.
Moralsk er ikke det noe som er særlig bra eller som folk flest syns er en ok reaksjon.
En sykemelding der leder får beskjed er en mye bedre og ryddig måte om man ikke stiller.
Men man bør virkelig gi beskjed at man ikke kommer slik at leder kan få noen andre.

Anonymkode: ad691...d0d

Joda du er inne på noe her, er helt klart best om en tar sykemelding. Er bare at det i prinsippet betyr akkurat det samme, så jeg får se. At leder må slite litt med å finne noen, det er jo faktisk det jeg håper på så lenge det ikke går utover noen andre som jobber der eneste.

Anonymkode: 24974...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det privat eller kommunalt?

Anonymkode: 930e6...210

kommunalt eller fylke, faktisk litt usikker.

Anonymkode: 24974...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har hvertfall krav på en skikkelig begrunnelse. Å viss du er uenig kan du snakke med eventuelle fagforbund/advokat osv. 

Anonymkode: 930e6...210

Jo men jeg fikk den faktiske begrunnelsen. At pårørende hadde funnet noen de mente var svært dyktig og de mener at denne skal ta over. Hadde dette vært det faktiske levebrød ville jeg laget sak ja.

Anonymkode: 24974...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det du som ikke greide nødvendig løfting? 

Anonymkode: 9e5ff...69c

Nei, her er det ikke snakk om noe løft.

Anonymkode: 24974...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk kontrakt før påske og tror den har varighet ut året

Det viktige her er hva som står i kontrakten! Hvis det står at du har kontrakt på et visst antall timer i måneden, så er både du og arbeidsgiver bundet av det. Hvis du har blitt sagt opp skal oppsigelsen være skriftlig, og den skal være saklig. Du skal dessuten være innkalt til drøftelsesmøte før du blir sagt opp. 

Hvis du derimot har en kontrakt som tilkallingsvikar ved behov så kan arbeidsgiver la være å gi deg flere vakter uten problemer. 

Du er i alle fall bundet til å møte opp mandag for å ta den vakten du har blitt tildelt. 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

kommunalt eller fylke, faktisk litt usikker.

Anonymkode: 24974...6d4

Hvis du ikke møter opp kan du bare glemme å søke jobb i den kommunen/fylkeskommunen i framtida. Du får merknad i personalmappa om skoft.

Men du må jo vite hvem som betaler ut lønna de? Det står på lønnslippen og på bankutskriften.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jobbe ut oppsigelsestiden, og det handler ikke bare om lønn eller referanse. Litt avhengig av type jobb, så kan man bli erstatningspliktig dersom man ikke stiller opp. Oppsigelsestiden er faktisk en del av arbeidstiden det også. 

Anonymkode: 215ce...f78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Viss du har skrevet under en kontrakt på et vikariat med 1 mnd oppsigelsestid  er det jo helt innafor for arbeidsgiver å si fra 1 mnd før. Er jo ganske råttent gjort viss hun visste det for 1 mnd siden, men arb.giver har jo ikke gjort noe galt ift lovverket. Viss det er lengere oppsigelsestid i kontrakten ville jeg jobbet ut oppsigelsestiden bare på pur faen. Krev lønn viss de ikke har noen plass å sette deg.

Anonymkode: 930e6...210

Oppsigelsen må så klart være saklig. De kan ikke bare si henne opp og ansette en ny hvis det ikke foreligger noen saklig grunn. Så jo, arbeidsgiver har ikke opptrådt riktig i henhold til lovverk. Så lenge oppsigelsen er usaklig kan jeg ikke tenke med at TS kommer til å bli stilt økonomisk ansvarlig for noe som helst. Da får de potensielt et større problem. 

Anonymkode: e3cd0...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden; skulle jeg ansatt noen, og fikk greie på at de ikke hadde jobbet ut oppsigelsestiden, ville jeg tenkt meg godt om før jeg ansatte vedkommende. 
 

 

Anonymkode: e5188...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...