Gå til innhold

Ikke møte opp under oppsigelsestid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har 2 jobber og ved den ene har jeg fått beskjed at jeg ikke lengre er ønsket. Jobbet på 1 person der, hvor pårørende mente at jeg ikke var god nok og stedet har igjenom årene forsøkt over 20 stk. Ingen ønsker å jobbe på vedkommende og de har ingen til å sette inn. Men pårørende har altså funnet en for en stund siden som har vært sykmeldt og er det en mnd til. Dette fikk jeg vite i går.

 

Fikk da høre at jeg var der enda fordi som hun sa "vi må jo ha folk pån" og fikk ikke noen annen grunn en hva pårørende mente. Arb giver mente jeg hadde jobbet bra ut i fra det hun hadde observert. Hadde heller ingen andre oppgaver å sette meg på (ikke aktuelt for meg å jobbet der mere uansett).

 

Så da er spm hva skjer om jeg ikke møter opp der på mandag? For det har jeg ikke tenkt. Har annen fast jobb og det er egentlig nok. Dette her er 50% vikariat. De trenger folk som hun sa, men føler jeg bare blir totalt utnyttet. Hvilken konsekvens har det å ikke jobbe ut oppsigelsestid?

 

 

Anonymkode: 24974...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig referanse og null lønn, selvsagt. 

Anonymkode: 71749...4a3

Ts trenger jo ikke å føre opp den referansen, så det er jo ikke noe problem. Det holder også med den ene jobben lønnsmessig. Dermed er det egentlig ingen store konsekvenser. 
 

En oppsigelse skal jo være saklig, så jeg forstår ikke grunnlaget for at du har blitt sagt opp. Men når de utviser deg så lite respekt ville ikke jeg ha nølt med å gjøre det samme tilbake hvis jeg ikke var avhengig av referansen. 

Anonymkode: e3cd0...b29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er pliktig til å møte opp, ellers er det skoft. Hvis du ikke møter opp uten grunn kan du bli avskediget. Selv om du ikke bruker de som referanse, så er avsked ikke bra på CV-en. Ryktene går fort... 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lurt å brenne broer i arbeidslivet. Du vet aldri hvem du kan treffe i fremtiden. Jeg ville jobbet ut oppsigelsestiden, eller iallfall avklart siste arbeidslag skriftlig med arbeidsgiver.

Anonymkode: ca2e6...e7a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lurt å brenne broer i arbeidslivet. Du vet aldri hvem du kan treffe i fremtiden. Jeg ville jobbet ut oppsigelsestiden, eller iallfall avklart siste arbeidslag skriftlig med arbeidsgiver.

Anonymkode: ca2e6...e7a

Nei en vet ikke hvem en treffer på, men kommer ikke til å jobbe under den sjefen noen gang senere. Hvis jeg møter opp her, godtar jeg i grunn å være underkastet dårlig menneskelig oppførsel.

Anonymkode: 24974...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei en vet ikke hvem en treffer på, men kommer ikke til å jobbe under den sjefen noen gang senere. Hvis jeg møter opp her, godtar jeg i grunn å være underkastet dårlig menneskelig oppførsel.

Anonymkode: 24974...6d4

Så fordi de er uprofesjonelle skal du også være uprofesjonell? 

Anonymkode: e695e...b33

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, petterm skrev:

Du er pliktig til å møte opp, ellers er det skoft. Hvis du ikke møter opp uten grunn kan du bli avskediget. Selv om du ikke bruker de som referanse, så er avsked ikke bra på CV-en. Ryktene går fort... 

 

Hvor synes den avskedigheten? Kommer ikke til å møte opp og kommer ikke til å si i fra. Aksepterer ikke å bli behandlet som en minion. Og er det ikke avskedighet jeg har blitt her? Har kontrakt ut året egentlig. Grunnlaget er heller ikke retslig i det heletatt men jeg godtar det da det er pyton å ikke være ønsket av pårørende og dette er ganske heftig i seg selv.

Anonymkode: 24974...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så fordi de er uprofesjonelle skal du også være uprofesjonell? 

Anonymkode: e695e...b33

Ja hvis det er korrekt ord så. Hvilket signal sender jeg ut til universet ved å møte opp? Det blir som å akseptere dette og da skjer det garantert andre senere.

Anonymkode: 24974...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kenelz skrev:

Husker å ha lest at arbeidsgiveren kan sende en faktura (?) om du ikke møter opp 

Faktura for lønnen eller faktura som bot? Blir det noe sånt tull, da lager jeg sak.

Anonymkode: 24974...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Faktura for lønnen eller faktura som bot? Blir det noe sånt tull, da lager jeg sak.

Anonymkode: 24974...6d4

Har lest at sjefen kan stille deg som økonomisk ansvarlig om du ikke møter opp. Kan også trekke deg i lønn, ikke betale ut lønn eller feriepenger, osv. 

Kommer vel an på jobbe din! Du blir neppe å vinne sak da du er den som bryter oppsigelsestiden - aka loven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Konsekvensene av å ikke møte kan være ganske alvorlige. Du vil jo uansett ikke få lønn i tiden du ikke jobber, og kan muligens også miste retten til ikke utbetalt lønn og feriepenger. I ytterste konsekvens kan du bli holdt ansvarlig for økonomiske tap du påfører arbeidsgiver ved ikke å møte på jobb, og i tilfelle med bemanningsbyråer vil det kunne bli en del penger ut av det...» 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli sykemeldt pga psykiske belastninger der du er sagt opp? Eller ta en korona og si at du ikke er frisk, da må du testes og være i karantene til både svaret er kommet og du er blitt symptomfri! Og det kan ta tid å bli symptomfri😉 (men ulempen er jo at du da ikke kan jobbe i den andre jobben din da...)

Anonymkode: b848f...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kenelz skrev:

Har lest at sjefen kan stille deg som økonomisk ansvarlig om du ikke møter opp. Kan også trekke deg i lønn, ikke betale ut lønn eller feriepenger, osv. 

Kommer vel an på jobbe din! Du blir neppe å vinne sak da du er den som bryter oppsigelsestiden - aka loven. 

Ja altså jeg rekner med å ikke få lønn og evt trekk i feriepenger, den er grei. Skal ikke ha betalt for tid jeg ikke jobber. De kan heller ikke uten grunnlag bare si hadebra, spesielt siden det bare er 1 mnd siden jeg spurte selv om jeg fremdeles hadde jobb der og fikk ja til det. Hun viste om at det var en som skulle ta over, men unnlot å si noe fordi hun trengte noen i mellomtiden.

Anonymkode: 24974...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du klarer å innse hva slags konsekvenser det kan ha for deg å ikke dukke opp. Ditt rykte er ditt image. På den andre side burde de ha frittstillet deg, arbeidets karakter tatt i betraktning.
Vær professionell - gå på jobb!

Anonymkode: 7ac43...fa9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk kjenner folk. Den sjefen kan skade ditt fremtidige rykte og dermed gi deg problemer i fremtidige jobber. Eller noen som jobber der kjenner noen osv.
Har opplevd å bli spurt om folk jeg har jobbet med av nære venner som har vært i en ansettelsesprosess, da de har visst om at jeg har jobbet med vedkommende. Man stoler oftere på hva kjentfolk sier om kandidater enn hva kandidatens foretrukne referanser sier, da ingen med vettet i behold oppgir referanser som ikke vil være bra for en.
Anbefaler deg å bite tennene i sammen og holde ut den måneden, det er tross alt bare en mnd uansett hvor dårlig behandlet du føler deg.

Anonymkode: ad691...d0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja altså jeg rekner med å ikke få lønn og evt trekk i feriepenger, den er grei. Skal ikke ha betalt for tid jeg ikke jobber. De kan heller ikke uten grunnlag bare si hadebra, spesielt siden det bare er 1 mnd siden jeg spurte selv om jeg fremdeles hadde jobb der og fikk ja til det. Hun viste om at det var en som skulle ta over, men unnlot å si noe fordi hun trengte noen i mellomtiden.

Anonymkode: 24974...6d4

Arbeidsgiveren kan sende deg faktura for økonomisk tap om du ikke møter opp.. men det kommer vel an på jobben din, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan være sykmeldt fra 1 jobb og jobbe i en 2. pga psykisk belastning.

Det er det eneste riktige her.

 

Du kan bli ilagt rettslig krav om å dekke deres belastning

Du kan møte disse folka som annen arb. giver eller på arb. plass en helt annen plass om 10-20 år

Ryktet går

Anonymkode: 3aea6...92c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du klarer å innse hva slags konsekvenser det kan ha for deg å ikke dukke opp. Ditt rykte er ditt image. På den andre side burde de ha frittstillet deg, arbeidets karakter tatt i betraktning.
Vær professionell - gå på jobb!

Anonymkode: 7ac43...fa9

Det er jo som å si at det der var helt greit. Nei jeg klarer ikke se konsekvensene, min jobb og det stedet der har heller ingen sammenheng og kommer nok til å nevne dette til leder der jeg jobber.

Anonymkode: 24974...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...