AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #1 Skrevet 19. september 2020 Skulle ta hensyn til besøket, og laget en slik gryte, med brokkoli, bambusskudd, gulrøtter, vannkastanjer, løk, med saus av soyasaus og maizena og buljong, med ris til. Har vanligvis strimlet kokt kjøtt oppi også (kylling, svin, biff), men utelot det denne gangen. Men i etterkant kom det altså frem at det var hønsebuljong og ikke grønnsaksbuljong jeg hadde i skapet, tenkte jeg ikke på. Ville dere som vegetarianere reagerer så voldsomt på det? Blir det som å få muslimer til å spise pølser som de trodde var av laks eller kylling men som var av svin? Anonymkode: e3de1...524
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 19. september 2020 Jeg hadde reagert på at du hadde servert meg hønsefett, som finnes i den buljongen, ja. Å selge inn noe som vegetarisk når det ikke er det, synes jeg er hensynsløst. Jeg har valgt å ikke spise dyr, og hadde jeg visst om dette med buljongen, hadde jeg latte være å spise den gryten. Du har jo på en måte lurt vedkommende. Anonymkode: 6cd5e...87f 123
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 19. september 2020 Ja, jeg spiser ikke kjøtt/kylling selv, og haddeoverhodet ikke spist din suppe laget på hønsebuljong. Jeg hadde ikke gjort noe stort ut av det, men jeg hadde ikke spist. Og hadde jeg funnet det ut i ettertid hadde jeg nok følt det hadde vært ugreit.. Anonymkode: 090bb...39c 63
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #4 Skrevet 19. september 2020 De som er vegetarianere (og enda mer veganere) av etiske grunner vil nok reagere svært sterkt på det ja. De som bare ikke liker smaken av kjøtt bryr seg neppe. Anonymkode: a7a37...657 32
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #5 Skrevet 19. september 2020 Veldig lite gjennomtenkt. Jeg er på ingen måte vegetarianer eller veganer, men selv jeg bruker ikke animalsk fond eller buljong i vegetariske retter. Anonymkode: b21a4...2a6 46
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 Populært innlegg #6 Skrevet 19. september 2020 Hadde jeg vært vegetarianer hadde jeg reagert på dette, ja. Men måten jeg reagerte på hadde nok også blitt litt farget av hvordan du reagerte på det. Hadde det vært en ærlig feil, noe du ikke tenkte over og var lei deg for når du fant det ut hadde det nok vært lettere å komme over enn om du helt tydelig hadde gitt blaffen og ment det umulig kunne være så farlig. Altså, reaksjonen hadde blitt forskjellig om jeg bare hadde reagert på å få servert hønsebuljong, eller om jeg opplevde total mangel på respekt og forståelse i tillegg. Anonymkode: 86496...2a0 86
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #7 Skrevet 19. september 2020 Huff ja dette hadde jeg reagert på. Anonymkode: 17ef1...f1a 8
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #8 Skrevet 19. september 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skulle ta hensyn til besøket, og laget en slik gryte, med brokkoli, bambusskudd, gulrøtter, vannkastanjer, løk, med saus av soyasaus og maizena og buljong, med ris til. Har vanligvis strimlet kokt kjøtt oppi også (kylling, svin, biff), men utelot det denne gangen. Men i etterkant kom det altså frem at det var hønsebuljong og ikke grønnsaksbuljong jeg hadde i skapet, tenkte jeg ikke på. Ville dere som vegetarianere reagerer så voldsomt på det? Blir det som å få muslimer til å spise pølser som de trodde var av laks eller kylling men som var av svin? Anonymkode: e3de1...524 Den er jo ikke vegetarisk, så ja, jeg ville reagert. Du må være dum om du forventet noe annet enn en reaksjon fra vedkommede. Anonymkode: 00084...0dc 20
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #9 Skrevet 19. september 2020 Jeg hadde slitt med å stole på deg igjen. Anonymkode: 959d0...8ee 27
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #10 Skrevet 19. september 2020 1. Hønsebuljong er ikke vegetarisk 2. Retten din blir ikke vegetarisk 3. Jeg ville ikke spist om jeg var klar over det 4. Om jeg fikk vite det i etterkant så ville jeg også hatt problemer med å stole på at du kunne servert meg et vegetarisk måltid Anonymkode: 99f17...4f7 47
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #11 Skrevet 19. september 2020 Jeg hadde nok ikke følt meg lurt, dersom det var "uhell". Verre om det var bevisst. Jeg forstår godt at ikke-vegetarianere ikke har full kontroll på alt. Jeg hadde nok spist det og levd i lykkelig uvitenhet. Jeg er ikke veganer, så er ikke så streng. Buljong er jo ikke kjøtt, selv om det er animalsk. Anonymkode: 03a7a...6cf 6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #12 Skrevet 19. september 2020 38 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde jeg vært vegetarianer hadde jeg reagert på dette, ja. Men måten jeg reagerte på hadde nok også blitt litt farget av hvordan du reagerte på det. Hadde det vært en ærlig feil, noe du ikke tenkte over og var lei deg for når du fant det ut hadde det nok vært lettere å komme over enn om du helt tydelig hadde gitt blaffen og ment det umulig kunne være så farlig. Altså, reaksjonen hadde blitt forskjellig om jeg bare hadde reagert på å få servert hønsebuljong, eller om jeg opplevde total mangel på respekt og forståelse i tillegg. Anonymkode: 86496...2a0 Enig! Anonymkode: ce4a9...648 6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #13 Skrevet 19. september 2020 Jeg hadde reagert ja. Magen min også siden tarmene mine ikke lenger er vant til animalsk produkt. Hvordan jeg hadde reagert kommer Ann på om det var en bevisst handling eller ett uhell. Anonymkode: a128e...bb6 6
Fastnøkkel Skrevet 19. september 2020 #14 Skrevet 19. september 2020 Du serverer ikke hønsebuljong til en vegetarianer. Det er respektløst! 21
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 Populært innlegg #15 Skrevet 19. september 2020 Jeg hadde aldri fortalt det til vegetarianerne i første omgang når jeg fant ut tabben min iallefall. Anonymkode: 27e04...303 53
Brunello Skrevet 19. september 2020 #16 Skrevet 19. september 2020 Retten blir åpenbart ikke vegetarisk eller vegansk, så det blir selvsagt ikke Ok å servere. Husker jeg satt ved siden av en vegetarianer en gang på en kurs-Middag. Hun fikk alternativ mat, men samme saus som oss andre. Med et minimum av matkunnskap vill hun og kelneren ha forstått at sausen inneholdt kraft basert på okse. Dette illustrerer også hvorfor jeg aldri hadde giddet å hatt partner som er vegetarianer. I mange tråder om dette mener mange at det bare er å bytte kjøtt/fisk med noe vegetarisk, så kan man ellers spise det samme tilbehøret. Det er feil! Man har veldig mye annet i maten som gjør det «ikke vegetarisk». 10
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #17 Skrevet 19. september 2020 Ja, det hadde jeg også reagert på Vi spiser vegetarisk 5-6 middager i uka, og da bruker vi selvsagt grønnsaksbuljong. Hvis ikke er det ikke vegetar. Forstår at det er lett å glemme seg, men jeg hadde reagert på det ja, om jeg trodde jeg fikk servert en vegetarisk rett. Anonymkode: 79881...185 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #18 Skrevet 19. september 2020 3 minutter siden, Brunello skrev: Retten blir åpenbart ikke vegetarisk eller vegansk, så det blir selvsagt ikke Ok å servere. Husker jeg satt ved siden av en vegetarianer en gang på en kurs-Middag. Hun fikk alternativ mat, men samme saus som oss andre. Med et minimum av matkunnskap vill hun og kelneren ha forstått at sausen inneholdt kraft basert på okse. Dette illustrerer også hvorfor jeg aldri hadde giddet å hatt partner som er vegetarianer. I mange tråder om dette mener mange at det bare er å bytte kjøtt/fisk med noe vegetarisk, så kan man ellers spise det samme tilbehøret. Det er feil! Man har veldig mye annet i maten som gjør det «ikke vegetarisk». Dette. Mannen min ble veganer for ett år siden og det er virkelig ikke bare å bytte ut kjøttet og melkeproduktene også spise samme rett bestandig. Nå er vi gått over til at han for det meste lager maten til oss slik at han er 100% sikker på at alt blir gjort riktig. For øvrig ville ikke min mann blitt sint om man serverte han animalsk med et uhell. Anonymkode: b9082...96a 6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #19 Skrevet 19. september 2020 Om det var et oppriktig uhell, så hadde jeg kommet over det. Som veganer, så har jeg full forståelse for at folk som spiser kjøtt kan glemme av sånn småting som buljong. Man er ikke vant til å tenke over hva som inneholder hva, og da er det fort gjort at ting havner i maten som ikke skal være der. Husker selv hvordan jeg måtte lese innholdsfortegnelsen på matvarer da jeg ble veganer. Skal jeg spise med mine foreldre, så sjekker jeg kjapt hva de har brukt i maten, og det synes de bare er flott, for da kan vi alle føle oss sikker på at ting er greit. Skal du servere venner som er vegetarianere/veganere, så kan du fint spørre om hva som er greit og ikke om du vil være sikker 🙂 Når uhellet først er ute, så ville jeg ikke fortalt personen at det var kjøttbuljong i maten. Da ville jeg bare passet på ekstra godt neste gang. Anonymkode: 82f73...f7e 11
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #20 Skrevet 19. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Skulle ta hensyn til besøket, og laget en slik gryte, med brokkoli, bambusskudd, gulrøtter, vannkastanjer, løk, med saus av soyasaus og maizena og buljong, med ris til. Har vanligvis strimlet kokt kjøtt oppi også (kylling, svin, biff), men utelot det denne gangen. Men i etterkant kom det altså frem at det var hønsebuljong og ikke grønnsaksbuljong jeg hadde i skapet, tenkte jeg ikke på. Ville dere som vegetarianere reagerer så voldsomt på det? Blir det som å få muslimer til å spise pølser som de trodde var av laks eller kylling men som var av svin? Anonymkode: e3de1...524 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde reagert på at du hadde servert meg hønsefett, som finnes i den buljongen, ja. Å selge inn noe som vegetarisk når det ikke er det, synes jeg er hensynsløst. Jeg har valgt å ikke spise dyr, og hadde jeg visst om dette med buljongen, hadde jeg latte være å spise den gryten. Du har jo på en måte lurt vedkommende. Anonymkode: 6cd5e...87f 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg spiser ikke kjøtt/kylling selv, og haddeoverhodet ikke spist din suppe laget på hønsebuljong. Jeg hadde ikke gjort noe stort ut av det, men jeg hadde ikke spist. Og hadde jeg funnet det ut i ettertid hadde jeg nok følt det hadde vært ugreit.. Anonymkode: 090bb...39c 3 timer siden, AnonymBruker skrev: De som er vegetarianere (og enda mer veganere) av etiske grunner vil nok reagere svært sterkt på det ja. De som bare ikke liker smaken av kjøtt bryr seg neppe. Anonymkode: a7a37...657 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig lite gjennomtenkt. Jeg er på ingen måte vegetarianer eller veganer, men selv jeg bruker ikke animalsk fond eller buljong i vegetariske retter. Anonymkode: b21a4...2a6 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Huff ja dette hadde jeg reagert på. Anonymkode: 17ef1...f1a 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Den er jo ikke vegetarisk, så ja, jeg ville reagert. Du må være dum om du forventet noe annet enn en reaksjon fra vedkommede. Anonymkode: 00084...0dc 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde slitt med å stole på deg igjen. Anonymkode: 959d0...8ee 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 1. Hønsebuljong er ikke vegetarisk 2. Retten din blir ikke vegetarisk 3. Jeg ville ikke spist om jeg var klar over det 4. Om jeg fikk vite det i etterkant så ville jeg også hatt problemer med å stole på at du kunne servert meg et vegetarisk måltid Anonymkode: 99f17...4f7 17 minutter siden, Fastnøkkel skrev: Du serverer ikke hønsebuljong til en vegetarianer. Det er respektløst! 7 minutter siden, Brunello skrev: Retten blir åpenbart ikke vegetarisk eller vegansk, så det blir selvsagt ikke Ok å servere. Husker jeg satt ved siden av en vegetarianer en gang på en kurs-Middag. Hun fikk alternativ mat, men samme saus som oss andre. Med et minimum av matkunnskap vill hun og kelneren ha forstått at sausen inneholdt kraft basert på okse. Dette illustrerer også hvorfor jeg aldri hadde giddet å hatt partner som er vegetarianer. I mange tråder om dette mener mange at det bare er å bytte kjøtt/fisk med noe vegetarisk, så kan man ellers spise det samme tilbehøret. Det er feil! Man har veldig mye annet i maten som gjør det «ikke vegetarisk». Flott å se at vi har en skokk mennesker som aldri gjør feil, misforstår eller glemmer seg bort. Det er da helt åpenlyst i HI at TS har gjort en feil. Skjerp dere. Hvis dere lurer på hvorfor dere fremstår som fanatikere, er dette svaret. Ts: det er faktisk ifølge skriftene "greit" for en muslim å spise svin hvis man blir servert ved et uhell/uvitenhet. Så reglekter litt over det vegeterianere - dere er faktisk enda mer fanatisk enn religiøse fanatikere Anonymkode: 018ae...392 43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå