Gå til innhold

Corona kun 3% dødelighet

Fremhevede innlegg

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er ikke hva som er hovedsaklig dødsårsaker i landet vi lever i en relevant opplysning? Det jeg vil poengetere er beskrevet i ytterligere innlegg - men kort sagt, sammenlignet med hva vi stort sett dør av, så er ikke Covid-19 skummelt så langt, i Norge.

Anonymkode: 8e565...53b

Det gir ingen mening å sammenligne dødelighet av infeksjonssykdommer og f. eks. kreftsykdom og kardiovaskulære lidelser. Jeg skjønner ikke hvorfor du mener det har noen relevans i det hele tatt.

Infeksjonssykdom har ikke vært noen stor dødelighetsfaktor i noe vestlig land siden første halvdel av forrige århundre. Det betyr ikke at det ikke kan komme epidemier som midlertidig endrer dette, men da må vi først se en del store endringer i både demografi og helsemessig infrastruktur. Når det er sagt, er viruspandemier en reell og farlig faktor, da vi har begrensede behandlingsmuligheter, og svært få som er kurative. Over tid vil slike epidemier kunne bli veldig farlige om de får spre seg ukontrollert (men det får de ikke - det er derfor vi har alle disse tiltakene).

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Og jo, det er det svært mange som har vært innom. Altså, for å gjøre det klinkende klart, det er mange som har ment at Covid-19 ville komme til å bli den største årsaken til død som vi har sett i moderne tid hittil. 

Om du ikke tror meg, så trenger du ikke søke lenger enn på dette forumet. Anbefaler i så fall søkefunksjonen som finnes ved å trykke på forstørrelsesglass-ikonet øverst på siden til høyre.

Nei, ingen med solid helsefaglig bakgrunn har påstått at dette vil bli den største dødsårsaken blant alle sykdommer noe sted. I så fall snakker man om svært alternative scenarier som krever premisser som ikke er realistiske i dagens situasjon. At en eller annen nutcase kan ha fremmet en slik påstand kan jeg selvsagt ikke utelukke, men dette kommer ikke fra noen faglig forankring eller offisiell kilde med kvalitetssikring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Robert Koch said:

Det gir ingen mening å sammenligne dødelighet av infeksjonssykdommer og f. eks. kreftsykdom og kardiovaskulære lidelser. Jeg skjønner ikke hvorfor du mener det har noen relevans i det hele tatt.

Infeksjonssykdom har ikke vært noen stor dødelighetsfaktor i noe vestlig land siden første halvdel av forrige århundre. Det betyr ikke at det ikke kan komme epidemier som midlertidig endrer dette, men da må vi først se en del store endringer i både demografi og helsemessig infrastruktur. Når det er sagt, er viruspandemier en reell og farlig faktor, da vi har begrensede behandlingsmuligheter, og svært få som er kurative. Over tid vil slike epidemier kunne bli veldig farlige om de får spre seg ukontrollert (men det får de ikke - det er derfor vi har alle disse tiltakene).

Nei, ingen med solid helsefaglig bakgrunn har påstått at dette vil bli den største dødsårsaken blant alle sykdommer noe sted. I så fall snakker man om svært alternative scenarier som krever premisser som ikke er realistiske i dagens situasjon. At en eller annen nutcase kan ha fremmet en slik påstand kan jeg selvsagt ikke utelukke, men dette kommer ikke fra noen faglig forankring eller offisiell kilde med kvalitetssikring.

Jeg sammmenligner dødlighet av alle typer sykdommer, fordi når vi snakker om dødlighet fra sykdommer så ser vi på det totale bildet, i hvert fall mange av oss. Jeg skjønner at det ikke gir noe mening og relevans for ditt vedkommende, det er greit, men for min del sammenligner jeg tiltak og ressuser brukt på de ulike dødsårsakene med hva vi bruker på denne sykdommen, som tross alt har relativt lave tall her til lands. Om du ikke ser sammenhengen så er det helt greit, men basert på alt jeg har lest både her på KG og andre steder så tror jeg det er relevant for en god del likevel.

Viruspandemier er soleklart en reell og farlig faktor, på linje med mange andre sykdommer og lidelser. Jeg tror aldri jeg har påstått noe annet, og håper i hvert fall ikke at jeg kan bli tolket dithen. Hva som vil skje over tid er usikkert, men mulig du har rett i din spådom der - dog tendensene statistisk sett sier det motsatte etter hva jeg kan hente frem av datagrunnlag. Motbevis meg gjerne, men etter hva jeg kan se så går dødligheten fra virusinfeksjoner nedover statistisk sett over et langt tidsperspektiv.

Jeg hadde ingen forebehold om at de som har uttalt seg har "solid helsefalgig bakgrunn", og jeg har ingen fakta for å verken påvise eller motvise din påstand der. Jeg snakker dog ikke om "en eller annen nutcase" som har fremmet en påstand, jeg snakker om et hopetall mennesker som har fremmet teorier om dødligheten ved Covid-19 og hva det kom til å gjøre i landet vårt. Igjen må jeg bare referere til søkefeltet, da det er alt for sent - for ikke å snakke om relativt bortkastet - å finne linker til "evig" lange diskusjoner der landet og verdens undergang grunnet viruset blir spådd og omtalt.

Skrevet
På 19.9.2020 den 2.54, AnonymBruker skrev:

Av 5.000.000 så er det fortsatt under 300 personer som er døde. Og de fleste av de var svært gamle eller med underliggende sykdommer.

Noen unge har blitt syke og ikke i form selv etter flere måneder med sykdom og ingen vet om det er kortvarige symptomer som går over eller langvarig skade

MEN

Er det bare meg som lurer på om verden er blitt gal ? Strenge restriksjoner på personlig frihet og rettigheter, firma etter firma som sier opp folk eller går konkurs. Stengte grenser, eldre fratatt verdig død med familie til stede, familier med barn som har sterke pleiebehov fått mindre bra tilbud, kreft pasienter og andre med alvorlige sykdommer bak i køen da all fokus virker til å gå til corona.

Alt for 3% og fokus på å ikke overvelde helsevesenet. 

Hvor mange dør av kreft hvert år?

Hvor mange av influensa?

I bil ulykker ? Skal vi nekte alle å kjøre bil snart ?

Anonymkode: 49133...4fe

Du skjønner nok mer da du blir eldre,skal du se . Lykke til med mopedlappen 🙂

Anonymkode: b9c9a...5b7

Skrevet
10 minutter siden, Robert Koch said:

men dette kommer ikke fra noen faglig forankring eller offisiell kilde med kvalitetssikring.

Jeg må bare legge til; vi er på KG, det aller meste som blir ytret her har ikke faglig forankring eller referanser til en offisiell kilde med kvalitetssikring. Bare se til tråder om 5G og alle mulig konspirasjonsteorier som er lenket opp mot dette.

Det er å sette det på spissen, men dog, ville bare nevne at dette ikke akkurat er researchgate.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du skjønner nok mer da du blir eldre,skal du se . Lykke til med mopedlappen 🙂

Anonymkode: b9c9a...5b7

Jeg må si meg enig i at det er relativt bissare konklusjoner ute og går, men hersketeknikker som du her utviser uten mer begrunnelse fører lite godt med seg - i hvert fall basert på hva jeg tror og oppfatter.

Jeg tror innlegget du siterer har et budskap som muligens ikke kommer så klart frem, men slik jeg leser det så virker det som innleggets mening er at det brukes en ufattelig stor mengde ressurser på dette sammenlignet med andre (og langt mer dødlige) sykdommer. Dødsårsaker vi ikke har klare svar på, men som ved et svært høyt ressursbruk kanskje kan reduseres betraktelig og hvor det i hvert fall kan fremmes langt mer fakta og sammehenger vi i idag ikke har.

Ikke meningen å legge ord i munnen på den du siterer, jeg bare følte din kommentar var litt vel nedlatende.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg sammmenligner dødlighet av alle typer sykdommer, fordi når vi snakker om dødlighet fra sykdommer så ser vi på det totale bildet, i hvert fall mange av oss. Jeg skjønner at det ikke gir noe mening og relevans for ditt vedkommende, det er greit, men for min del sammenligner jeg tiltak og ressuser brukt på de ulike dødsårsakene med hva vi bruker på denne sykdommen, som tross alt har relativt lave tall her til lands. Om du ikke ser sammenhengen så er det helt greit, men basert på alt jeg har lest både her på KG og andre steder så tror jeg det er relevant for en god del likevel.

Viruspandemier er soleklart en reell og farlig faktor, på linje med mange andre sykdommer og lidelser. Jeg tror aldri jeg har påstått noe annet, og håper i hvert fall ikke at jeg kan bli tolket dithen. Hva som vil skje over tid er usikkert, men mulig du har rett i din spådom der - dog tendensene statistisk sett sier det motsatte etter hva jeg kan hente frem av datagrunnlag. Motbevis meg gjerne, men etter hva jeg kan se så går dødligheten fra virusinfeksjoner nedover statistisk sett over et langt tidsperspektiv.

Jeg hadde ingen forebehold om at de som har uttalt seg har "solid helsefalgig bakgrunn", og jeg har ingen fakta for å verken påvise eller motvise din påstand der. Jeg snakker dog ikke om "en eller annen nutcase" som har fremmet en påstand, jeg snakker om et hopetall mennesker som har fremmet teorier om dødligheten ved Covid-19 og hva det kom til å gjøre i landet vårt. Igjen må jeg bare referere til søkefeltet, da det er alt for sent - for ikke å snakke om relativt bortkastet - å finne linker til "evig" lange diskusjoner der landet og verdens undergang grunnet viruset blir spådd og omtalt.

For de virkelig store dødsårsakene har vi gode prediktive faktorer, og vi vet godt hvem som befinner seg i de ulike risikogruppene og i hvilke alderssegmenter. Disse sykdommene er ikke smittsomme. Vi har relativt gode muligheter til å forebygge slik sykdom, og i hovedsak god og effektiv behandling. Vi får ingen eksplosiv økning i forekomsten av disse uten videre, og slett ikke noen større endring uten at det kommer svært langsomt som følge av endringer i befolkningssammensetning, diettvaner og miljø- og eksponeringsfaktorer.

For CoviD-19 har vi ingenting av dette, og sykdommen er nyoppstått og svært smittsom. Infeksjonssykdommer har alltid vært særlig farlige for gamle og svekkede, og oppstår ofte som sekundærtilstand til annen sykdom - og vil derfor ofte utløse dødsfall. Imidlertid har vi sett at denne virussykdommen også gir alvorlig sykdom hos mange individer som både er friske i utgangspunktet, og befinner seg i lavere alderssegment. Her ser vi en tilsynelatende vilkårlighet, og vi jobber for å finne ut av det (ref. Holter og medarbeideres funn om uforholdsmessig komplementaktiviering i PNAS). Infeksjonssykdommer som får spre seg uhindret, vil vise eksponentiell vekst, og potensielt få et ekstremt omfang. Det er derfor vi driver smittesporing, karantene og isolasjon, og setter store begrensninger på samfunnet. I et slikt scenario vil vi kunne se et ekstremt antall dødsfall. Et virus som klarer å overbelaste helsevesenet i alvorlig grad, vil kunne realisere en slik situasjon. Det skjedde nesten i norditalia i vår (og det handler slett ikke bare om en aldrende befolkning med vanskelig håndterbare bakterielle sekundærinfeksjoner med resistente bakteriestammer). Jeg tror det er mange som ikke skjønner hvor kritisk situasjonen holdt på å bli i vår.

Du leter i feil ende.

Anonymkode: 0f84f...2d0

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Du leter i feil ende.

Det er godt mulig, men jeg tror det er mange med meg. Og bare for min egen del, jeg er forsiktig, jeg tror jeg er langt mer forsiktig enn gjennomsnittet, jeg bruker munnbind ("type 2") på vei til og fra jobb pga. jeg har samfunnskritisk arbeid, men må likevel benytte kollektivtransport ol. tiltak. Dette endrer dog ikke mine tidligere uttalelser som jeg tror representerer oppfattingen mange har.

Utdyp gjerne ytterligere, selv om jeg ser hva du beskriver og forstår alvoret (igjen, "misforstå meg rett").

Og bare for å utfordre og kverrulere litt (noe som stadig skjer i Covid-sammeheng), hvordan er dette verre en tidligere infeksjonssykdommer?

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er godt mulig, men jeg tror det er mange med meg. Og bare for min egen del, jeg er forsiktig, jeg tror jeg er langt mer forsiktig enn gjennomsnittet, jeg bruker munnbind ("type 2") på vei til og fra jobb pga. jeg har samfunnskritisk arbeid, men må likevel benytte kollektivtransport ol. tiltak. Dette endrer dog ikke mine tidligere uttalelser som jeg tror representerer oppfattingen mange har.

Utdyp gjerne ytterligere, selv om jeg ser hva du beskriver og forstår alvoret (igjen, "misforstå meg rett").

Og bare for å utfordre og kverrulere litt (noe som stadig skjer i Covid-sammeheng), hvordan er dette verre en tidligere infeksjonssykdommer?

Fint.

Alle infeksjonssykdommer har sine utfordringer og særskilte problematikk. Det er ikke nødvendigvis slik at Covid-19 er verre en tidligere infeksjonssykdommer (som forøvrig er et veldig stort felt med ikke alltid sammenlignbare sykdommer). Ser du på forgjengeren til SARS-CoV-2 (MERS) var denne langt farligere ut fra de erfaringene vi har, med henblikk på en dødelighet på over 30%. Bakterielle infeksjoner var tidligere et kjempeproblem, men arbeidene til Flemming og Florey ga oss effektive behandlingsmuligheter. Det betyr at sykdommer som f. eks. tuberkulose, pest, kolera og ulike lungebetennelser ikke lenger utgjør noen alvorlig trussel mot folkehelsen som helhet, og stort sett lar seg enkelt behandle. Disse drepte tidligere millioner av mennesker på verdensbasis. Virussykdommer er lumske, da de er vanskeligere å behandel medikamentelt, men de store dreperne har vi stort sett kontroll på gjennom vaksiner. Kopper f. eks. er i praksis utryddet, og finnes bare som specimens i laboratorier. Dette drepte tidligere ekstremt mange mennesker.

"Verre" og "bedre" er vanskelige begreper, da mange av tidenes virkelig store drepere av infeksiøst opphav nå ikke utgjør noen større trussel. Svartedauen opptrer f. eks. stadig i deler av asia og amerika, og behandles enkelt med antibiotika. I USA ser man f. eks. 30-40 tilfeller hvert år, hvorav svært få gir alvorlig utfall eller død. Pandemier har kommet, og vil forstsette med det. Hver enkelt bør nok behandles for seg selv. Det er hvordan vi håndterer det som avgjør hva som er "verst." Klarer vi å utvikle vaksiner og effektiv behandling vil Covid-19 bli til en søndagstur. Hvis ikke, vil vi kunne måtte leve med store restriksjoner til pandemien enten brenner ut av seg selv, eller vi klarer å strupe reservoiret dens.

Det er vanskelig å gi deg det svaret du vil ha. Imidlertid kan jeg si deg at virussykdommer på generell basis har stort potensiale for å skape svært ødeleggende pandemier, både fordi de hovedsaklig smitter lett, og fordi vi i hovedsak mangler effektiv medikamentell behandling. Vi må nok påregne at viruspandemier vil oppstå med en viss periodisitet, med mindre vi slutter med all denne sanseløse reisevirksomheten vi har holdt på med i lengre tid, og fortsetter å bo like tett.

SARS-CoV-2 er et snilt alternativ når det kommer til pandemier. Det finnes langt skumlere virus jeg ikke vil se i ukontrollert spredning. Får vi et virus som smitter gjennom både aerosoler, overflater og væske, smitter effektivt i alle klimasoner, utviser tidlig og langvarig "shedding" (altså virusutskillelse fra smittede), rask og stor smitterate og et langvarig, men uvegerlig dødelig sykdomsforløp, har vi en global katastrofe veldig fort. Det finnes slike virus. Covid-19 er farlig nok til at den kan overbelaste helsevesenet og forårsake massedød om vi ikke passer på. Men det finnes langt verre alternativer.

• Liker 1
Skrevet

Spanskesyken hadde en dødelighet på 2,5%

Anonymkode: 9ebd8...7cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...