Gå til innhold

Corona kun 3% dødelighet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Av 5.000.000 så er det fortsatt under 300 personer som er døde. Og de fleste av de var svært gamle eller med underliggende sykdommer.

Noen unge har blitt syke og ikke i form selv etter flere måneder med sykdom og ingen vet om det er kortvarige symptomer som går over eller langvarig skade

MEN

Er det bare meg som lurer på om verden er blitt gal ? Strenge restriksjoner på personlig frihet og rettigheter, firma etter firma som sier opp folk eller går konkurs. Stengte grenser, eldre fratatt verdig død med familie til stede, familier med barn som har sterke pleiebehov fått mindre bra tilbud, kreft pasienter og andre med alvorlige sykdommer bak i køen da all fokus virker til å gå til corona.

Alt for 3% og fokus på å ikke overvelde helsevesenet. 

Hvor mange dør av kreft hvert år?

Hvor mange av influensa?

I bil ulykker ? Skal vi nekte alle å kjøre bil snart ?

Anonymkode: 49133...4fe

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av 5.000.000 så er det fortsatt under 300 personer som er døde. Og de fleste av de var svært gamle eller med underliggende sykdommer.

Noen unge har blitt syke og ikke i form selv etter flere måneder med sykdom og ingen vet om det er kortvarige symptomer som går over eller langvarig skade

MEN

Er det bare meg som lurer på om verden er blitt gal ? Strenge restriksjoner på personlig frihet og rettigheter, firma etter firma som sier opp folk eller går konkurs. Stengte grenser, eldre fratatt verdig død med familie til stede, familier med barn som har sterke pleiebehov fått mindre bra tilbud, kreft pasienter og andre med alvorlige sykdommer bak i køen da all fokus virker til å gå til corona.

Hvor mange av influensa?

🙏

Anonymkode: 16ef5...c06

• Liker 1
Skrevet

Og bare så det er sagt så har jeg lungesykdom som gjør at jeg er i deep s*** om jeg smittes.

Men jeg syns det er fornuftig at jeg selv passer på å unngå bli smittet, forventer ikke at hele samfunnet skal nesten gå under for å beskytte meg og andre i risiko gruppen. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

MEN

Hvor mange av influensa?

Hvor kommer disse 3 prosentene fra?

Anonymkode: 32e9f...7bb

• Liker 1
Skrevet

Man kan bli skikkelig syk av covid19 selv om man er ung og frisk. Hvorfor risikere helsa si og belaste helsesytemet med enn nødvendig? 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kommer disse 3 prosentene fra?

En venn som sa det var kun 3% døde av alle som har vært smittet i verden. Ikke fakta sjekket det selv. I norge er det jo langt under 3% nå

Skrevet
3 minutter siden, Tanuki skrev:

Man kan bli skikkelig syk av covid19 selv om man er ung og frisk. Hvorfor risikere helsa si og belaste helsesytemet med enn nødvendig? 

Bedre at norges og  verdens økonomien går til helvete med uante konsekvenser ? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En venn som sa det var kun 3% døde av alle som har vært smittet i verden. Ikke fakta sjekket det selv.

Da veldig mange er smittet uten symptomer og ikke testet er nok prosenttallet langt langt lavere enn 3%.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da veldig mange er smittet uten symptomer og ikke testet er nok prosenttallet langt langt lavere enn 3%.

Godt poeng, det tenkte jeg ikke på 👍

• Liker 1
Skrevet

Det finnes ulike estimater for dødelighet, men ingen tall er sikre enda. 3% dødelighet er skyhøyt for en infeksjonssykdom. FOr øyeblikket estimerer vi dødeligheten til mellom 1.38 og 3.4%, men dette vil justere seg. TIl sammenligning har forgjengerne til SARS-CoV2 (som viruset faktisk heter), SARS og MERS en dødelighetsrate på hhv. 9.6 og 34.3%. Sistnevnte kan nok diskuteres, da det ikke har vært mer enn drøyt 2000 tilfeller historisk.

Til sammenligning har sesonginfluensa en typisk dødelighet på 0.1% - og vi kan nevne at der influensasykdom normalt krever ca. 250.000 til 650.000 liv pr. år, har Covid-19 nå tatt over 950.000 liv på ca. 9 måneder - og det er med store smitteverntiltak.

For ørtende gang (bare så det er sagt): Covid-19 er ikke en influensa. Coronavirus sorterer under virusfamilien coronaviridae, mens influensavirusene hører til familien orthomyxoviridae. Begge kan gi alvorlig lungesykdom, men SARS-CoV-2 gir mye mer alvorlig lungesykdom.

Smitteverntiltakene er definitivt berettiget, og burde ha vært mye strengere på mange områder. Vi hadde ganske god kontroll her i landet. Nå holder vi på å miste den igjen. Det burde folk tenke over før de gir faen i forholdsregler.

• Liker 5
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor mange av influensa?

http://statistikkbank.fhi.no/dar/

I regnestykket må det selvsagt også taes med hvordan tiltakene har påvirket situasjonen sammenlignet med andre land, hvordan folkehelsen har spilt inn, hva tiltakene har kostet og andre faktorer.

Men det er liten tvil, koronaviruset er på ingen måte det som fører til flest dødsfall.

Husk - noe mange ser ut til å glemme/overse/velge å se bort ifra - det dør HUNDRE OG ELLEVE (111) mennesker i snitt hver eneste dag i Norge (basert på 2019-tall).

Anonymkode: 8e565...53b

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

http://statistikkbank.fhi.no/dar/

I regnestykket må det selvsagt også taes med hvordan tiltakene har påvirket situasjonen sammenlignet med andre land, hvordan folkehelsen har spilt inn, hva tiltakene har kostet og andre faktorer.

Men det er liten tvil, koronaviruset er på ingen måte det som fører til flest dødsfall.

Husk - noe mange ser ut til å glemme/overse/velge å se bort ifra - det dør HUNDRE OG ELLEVE (111) mennesker i snitt hver eneste dag i Norge (basert på 2019-tall).

Men det dør ikke 111 mennesker av én sykdom hver dag. Når det dukker opp en ny dødelig sykdom, vil dette legge til i dødeligheten - ikke trekke fra eller levne den uendret. Tallet du henviser til gjelder alle dødsårsaker - ikke bare infeksjonssykdom.

Vi vet forøvrig ikke hvordan Covid-19 påvirker total dødelighet, for vi har ingen data for et scenario uten strenge smitteverntiltak. Data fra ett land under smitteverntiltak under en global epidemi gir ikke noe informasjon om dette, og totalt årlig mortalitetstall for norge i 2020 vil ikke gi noen informasjon om dette. Tiltakene har hindret en del smitte vi normalt ser. Når tiltakene termineres, kan vi begynne å høste erfaringer.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Robert Koch said:

Men det dør ikke 111 mennesker av én sykdom hver dag. Når det dukker opp en ny dødelig sykdom, vil dette legge til i dødeligheten - ikke trekke fra eller levne den uendret. Tallet du henviser til gjelder alle dødsårsaker - ikke bare infeksjonssykdom.

Vi vet forøvrig ikke hvordan Covid-19 påvirker total dødelighet, for vi har ingen data for et scenario uten strenge smitteverntiltak. Data fra ett land under smitteverntiltak under en global epidemi gir ikke noe informasjon om dette, og totalt årlig mortalitetstall for norge i 2020 vil ikke gi noen informasjon om dette. Tiltakene har hindret en del smitte vi normalt ser. Når tiltakene termineres, kan vi begynne å høste erfaringer.

For øvrig, sjekk linken, så ser du at det er så absolutt sykdommer som ene og alene dreper laaaaaangt flere enn Covid-19 her til lands.

Men nei, for øvrig vet vi ikke hvordan sykdommen ville påvirket uten smitteverntiltak, men vi kan strekke konklusjoner. Dagens tiltak kan neppe ansees som "strenge", likevel har vi ikke noe massedødlighet, og i hvert fall ikke på linje med det som ble spådd i våres, som at mennesker faller om døde i gatene. Propagandaen var ekstrem, det er et faktum man ikke kan komme utenom.

Tiltak har selvsagt gjort sitt, men dagens tiltak er relativt milde, det virker i hvert fall innlysende på meg. Hva er forskjell på i dag, og på hvordan tilstanden var for et år siden? Man kan klart peke på enkelte elementer, men alt i alt er ikke dagens tiltak strenge, tross alt. Likevel har vi en særdeles lav dødlighet, særlig sammenlignet med andre sykdommer som kreft, men også totalt sett.

Skrevet
8 minutter siden, Robert Koch said:

Og, jeg må bare legge til, hvis du ser på linken, og antallet mennesker som har mistet livet av (eller med, statistikken skiller ikke) - Covid-19, så er det fremdeles "barnemat" sammenlignet med flere av de andre dødsårsakene i registeret.

Det er stadig vekk laaaangt farligere å ferdes i trafikken i Norge, enn sannsynligheten for å dø av coronaviruset. Og vi har langt større årsaker til dødlighet.

Hva vi kan samle av data fra andre land er uvisst, men hva vi kan se hittil i år sammenlignet med 2019 i Norge, så er det soleklart at Covid-19 ikke kommer i nærheten av å være det vi (i Norge, vårt land, der vi bor) dør "mest" av.

Skrevet
13 minutter siden, Robert Koch said:

Det er midt i natta, så jeg babler videre - når tiltakene termineres sier du - hvilke tiltak konkret sikrer du da til?

Det er lite som tyder på at om tiltakene du måtte sikte til termineres, så vil covid-19 komme i nærheten av toppen på dødsårsakregisteres liste - all den tid vi ikke har betydelige tiltak i gang i dag, og ikke har vi hatt det på en god stund heller.

Jeg sier ikke at vi ikke skal ha dagens tiltak gående, men jeg prøver å fremme faktabasert kunnskap om Covid-19 i Norge, som fra mitt synspunkt soleklart viser at her til lands så er ikke viruset i nærheten av å være så dødlig som mye annet vi sliter med ("sliter med" = dreper oss).

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

For øvrig, sjekk linken, så ser du at det er så absolutt sykdommer som ene og alene dreper laaaaaangt flere enn Covid-19 her til lands.

Det er da ikke noen interessant opplysning, og har ingen relevans til det som diskuteres. Det er lenge siden infeksjonssykdommer var noen vesentlig faktor i mortalitetsstatistikken her i landet. Det burde ikke være noe revolusjonerende nytt for deg. Hva er det du vil poengtere med dette?

Og igjen: Du kan ikke bruke data fra ett land for å trekke konklusjoner slik du gjør. Og det er nok mange smitteverntiltak du ikke ser. På min arbeidsplass har vi f. eks. temmelig mange ekstra rutiner for tiden, som er nokså strenge, og jeg har hatt på meg mye gule frakker, visir og munnbind gjennom sommeren (det er ikke morsomt i sommervarmen, kan jeg love deg). Hvis folk faktisk hadde fulgt rutinene ellers i samfunnet, hadde vi hatt langt bedre kontroll. Jo, vi har ganske strenge tiltak for tiden - men de burde vært enda strengere. Hvorfor bruker du norge som representativ referanse for pandemiens data? Det er ugyldig statistikk.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Og, jeg må bare legge til, hvis du ser på linken, og antallet mennesker som har mistet livet av (eller med, statistikken skiller ikke) - Covid-19, så er det fremdeles "barnemat" sammenlignet med flere av de andre dødsårsakene i registeret.

Det er stadig vekk laaaangt farligere å ferdes i trafikken i Norge, enn sannsynligheten for å dø av coronaviruset. Og vi har langt større årsaker til dødlighet.

Hva vi kan samle av data fra andre land er uvisst, men hva vi kan se hittil i år sammenlignet med 2019 i Norge, så er det soleklart at Covid-19 ikke kommer i nærheten av å være det vi (i Norge, vårt land, der vi bor) dør "mest" av.

Hva i all verden snakker du om? Det er ingen som noensinne har påstått at Covid-19 (eller annen infeksjonssykdom) ville kunne være i nærheten av å være største årsak til død i noe land på noe tidspunkt. Da må vi først se en ukontrollert spredning med eksponentiell vekst over lang, lang tid. Slik vi driver helsevesenet i dag, er ikke slike scenarier realistiske. Vi setter i gang tiltak slik at smittsomme, allmennfarlige sykdommer ikke skal kunne utvikle seg slik. Kommer vi dit, har samfunnet egentlig kollapset. Jeg skjønner ikke hva du mener, og jeg tror ikke du skjønner hva du snakker om.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Robert Koch said:

Det er da ikke noen interessant opplysning, og har ingen relevans til det som diskuteres. Det er lenge siden infeksjonssykdommer var noen vesentlig faktor i mortalitetsstatistikken her i landet. Det burde ikke være noe revolusjonerende nytt for deg. Hva er det du vil poengtere med dette?

Og igjen: Du kan ikke bruke data fra ett land for å trekke konklusjoner slik du gjør. Og det er nok mange smitteverntiltak du ikke ser. På min arbeidsplass har vi f. eks. temmelig mange ekstra rutiner for tiden, som er nokså strenge, og jeg har hatt på meg mye gule frakker, visir og munnbind gjennom sommeren (det er ikke morsomt i sommervarmen, kan jeg love deg). Hvis folk faktisk hadde fulgt rutinene ellers i samfunnet, hadde vi hatt langt bedre kontroll. Jo, vi har ganske strenge tiltak for tiden - men de burde vært enda strengere. Hvorfor bruker du norge som representativ referanse for pandemiens data? Det er ugyldig statistikk.

Hvorfor er ikke hva som er hovedsaklig dødsårsaker i landet vi lever i en relevant opplysning? Det jeg vil poengetere er beskrevet i ytterligere innlegg - men kort sagt, sammenlignet med hva vi stort sett dør av, så er ikke Covid-19 skummelt så langt, i Norge.

Jeg bruker data fra "ett land" for å trekke konklusjoner, nettopp fordi det er landet vi lever i. Jeg ser poenget ditt, men jeg håper du også ser mitt - jeg bruker ikke data fra et vilkårlig land, jeg bruker data fra vårt land - Norge.

Selvsagt er det mange smitteverntiltak, og joda, jeg ser de jeg og. Og jeg er helt enig i at om vi hadde fulgt rutienene så hadde dødligheten til Covid-19 vært svært mye lavere, men poenget mitt er at de allerede er svært lave. De kunne altså helt klart vært enda lavere - men sammenlignet med hva vi i hovedsak dør av, så er sykdommen allerede særdeles underrepresentert.

Tiltakene i dag er faktisk ikke strenge - her må jeg dra inn andre lands tiltak, slik du drar inn andre land for å trekke konklusjoner. I Norge har vi rimelige "slappe" tiltak sammenlignet med mange andre steder.

Skrevet
3 minutter siden, Robert Koch said:

Hva i all verden snakker du om? Det er ingen som noensinne har påstått at Covid-19 (eller annen infeksjonssykdom) ville kunne være i nærheten av å være største årsak til død i noe land på noe tidspunkt. Da må vi først se en ukontrollert spredning med eksponentiell vekst over lang, lang tid. Slik vi driver helsevesenet i dag, er ikke slike scenarier realistiske. Vi setter i gang tiltak slik at smittsomme, allmennfarlige sykdommer ikke skal kunne utvikle seg slik. Kommer vi dit, har samfunnet egentlig kollapset. Jeg skjønner ikke hva du mener, og jeg tror ikke du skjønner hva du snakker om.

Om jeg skjønner hva jeg snakker om må jo selvfølgelig bli særdeles vanskelig å forstå all den tid du ikke skjønner hva jeg mener. Det sier seg vel selv...

Skrevet
4 minutter siden, Robert Koch said:

Hva i all verden snakker du om? Det er ingen som noensinne har påstått at Covid-19 (eller annen infeksjonssykdom) ville kunne være i nærheten av å være største årsak til død i noe land på noe tidspunkt.

Og jo, det er det svært mange som har vært innom. Altså, for å gjøre det klinkende klart, det er mange som har ment at Covid-19 ville komme til å bli den største årsaken til død som vi har sett i moderne tid hittil. 

Om du ikke tror meg, så trenger du ikke søke lenger enn på dette forumet. Anbefaler i så fall søkefunksjonen som finnes ved å trykke på forstørrelsesglass-ikonet øverst på siden til høyre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...