Gå til innhold

Ufør, slippe formueskatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

Man betaler ikke formuesskatt av de første 1,5 mill i nettoformue, men 0,85 % av det over fribeløpet. Ektefeller har et fekles fribeløp på 3 mill.

10 000/0,85*100 + 1 500 000 = 2 676 470

Anonymkode: e35b8...df4

Ja, forsto som sagt i etterkant denne. Men de 6,5 er fortsatt en gåte. 

Anonymkode: 49635...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Inntekt er inntekt uavhengig av hvor den kommer fra. Og formue er formue. 

Og det hjelper ikke å overføre formue til mindreårige barn ettersom du da blir skattepliktig på deres vegne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lureste du kan gjøre er å selge leilighet (om den er verdt mye), kjøpe noe veldig billig  og putte ekstra penger i aksjer/ fond/ indeksfond. Betaler du på en leilighet/ hus på 2 mill blir det rundt 5000-7000 å betale i mnd, da har du mer til over du gradvis kan putte i verdier som vokser. På sikt kan du bygge opp en formue, selv som ufør. 

Anonymkode: 4a907...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som synes formuesskatten er så lav (0,85% liksom), tenker ikke på at den må betales om og om igjen. La oss si at du har en nedbetalt bolig med ligningsverdi ca innslagspunktet, og så har du en million i banken i tillegg. Da betaler du "bare" 8500 og det har man jo råd til, tenker folk. Men altså 8500 hvert år. Hvis dette da feks er en ung ufør så har man 50 år senere betalt 425 000 og det nærmer seg at det offentlige har forsynt seg av halvparten av sparepengene dine. I tillegg har man skattet av det lille man får i renter, som ikke har dekket prisstigningen på mange år. Så ikke fullt så sosialt som mange mener. 

Anonymkode: 49635...34d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, smilo skrev:

Ut fra formuesskatten du betaler  så har du eiendeler på minst 6,5 mill så hvorfor i alle dager skal du ha fritak fra formuesskatt? 

Jeg har langt nær så høye verdier, tror du må lære deg å beregne.

Anonymkode: 2b185...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye er egentlig formueskatten på? Hvis man f.eks har 10 millioner i verdier samlet ( penger på bok, verdien av huset osv) ? Blir det slik at de som arver som uføre eller av andre grunner er fattige  egentlig bare må gi alt av verdier til staten til slutt fordi de ikke har råd til å betale for å få beholde arven? Jeg kommer til å arven ett hus til rundt 20 millioner om få år. Risikerer jeg da at jeg ikke vil ha råd til å beholde arven?

Anonymkode: 6a05a...ed5

Ja, men du risikerer å ikke få råd til å beholde huset av flere årsaker. Er det eiendomsskatt i kommunen og hvor mye er den på? Krever huset mye vedlikehold? Må f.eks. stikkledning repareres koster det uhorvelige summer.

Anonymkode: 1ee7d...8cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye er egentlig formueskatten på? Hvis man f.eks har 10 millioner i verdier samlet ( penger på bok, verdien av huset osv) ? Blir det slik at de som arver som uføre eller av andre grunner er fattige  egentlig bare må gi alt av verdier til staten til slutt fordi de ikke har råd til å betale for å få beholde arven? Jeg kommer til å arven ett hus til rundt 20 millioner om få år. Risikerer jeg da at jeg ikke vil ha råd til å beholde arven?

Anonymkode: 6a05a...ed5

Formueskatten er på 0.85% per år av nettoformue over bunnfradraget. Om du arver et hus (og flytter inn i det selv) vil du nok komme veldig gunstig ut av formuesberengningen på huset, da ligningsverdien settes ca til 1/4 av markedspris (se f.eks hus på finn og oppgitt "formuesverdi"). Det vil si at du får et pluss i nettoformue på rundt 5 millioner kroner, som gjør at du skylder 42500kr i året. Du kan trekke fra 12750 kroner fra dette om du ikke har noe formue fra før og dermed har hele bunnfradraget tilgjengelig, men ja det blir dyrt å eie et hus med så høy verdi, om huset er betalt ned er det jo fortsatt en smal sak å belåne huset litt for å betjene denne skatten om du ikke selv har råd til det, evt kan du selge huset, men da må du regne med en enda verre skattesmell, hus blir behandlet veldig fordelaktig i det norske skattesystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ganske dumt. For jeg har i praksis ikke råd til dette med mindre jeg selger noe av det jeg eier.

Anonymkode: 2b185...b2a

Får ikke noe sympati fra meg. Er selv ufør og betaler formuesskatt hvert år, skal sies at det gjøres med glede da, som du sier, er litt mer heldig enn andre.

Snurp igjen, betal den skatten du må, må du selge noe så gjør du det. Ingen grunn til at du skal ha andre goder bare fordi du ble født med gullskje opp i rævva.

Anonymkode: cb3e3...310

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du slippet ikke bare fordi du et en gjerrig person som er ufør.

Anonymkode: cb3e3...310

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, KapteinJ skrev:

Formueskatten er på 0.85% per år av nettoformue over bunnfradraget. Om du arver et hus (og flytter inn i det selv) vil du nok komme veldig gunstig ut av formuesberengningen på huset, da ligningsverdien settes ca til 1/4 av markedspris (se f.eks hus på finn og oppgitt "formuesverdi"). Det vil si at du får et pluss i nettoformue på rundt 5 millioner kroner, som gjør at du skylder 42500kr i året. Du kan trekke fra 12750 kroner fra dette om du ikke har noe formue fra før og dermed har hele bunnfradraget tilgjengelig, men ja det blir dyrt å eie et hus med så høy verdi, om huset er betalt ned er det jo fortsatt en smal sak å belåne huset litt for å betjene denne skatten om du ikke selv har råd til det, evt kan du selge huset, men da må du regne med en enda verre skattesmell, hus blir behandlet veldig fordelaktig i det norske skattesystemet.

 Jeg blir nok ikke boende i det huset uansett da jeg er enslig og ikke trenger stor villa på vestkanten alene(og det er litt sårt å skulle bo i i huset som min far nå holder på å dø ifra), så planen er egentlig å kjøpe en mindre leilighet .Resten av pengene aner jeg ikke hva jeg skal gjøre med. Jeg jobber også i lavtlønnsyrke deltid grunnet sykdom så jeg kommer ikke til å ha råd til å måtte gå ut med nærmere 40 000 i året. Eiendomsskatten er på ca 12 000 hvis jeg husker riktig.

Anonymkode: 6a05a...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 Jeg blir nok ikke boende i det huset uansett da jeg er enslig og ikke trenger stor villa på vestkanten alene(og det er litt sårt å skulle bo i i huset som min far nå holder på å dø ifra), så planen er egentlig å kjøpe en mindre leilighet .Resten av pengene aner jeg ikke hva jeg skal gjøre med. Jeg jobber også i lavtlønnsyrke deltid grunnet sykdom så jeg kommer ikke til å ha råd til å måtte gå ut med nærmere 40 000 i året. Eiendomsskatten er på ca 12 000 hvis jeg husker riktig.

Anonymkode: 6a05a...ed5

Det er jo litt synd for deg mtp på skatt for det vil føre til at når du selger det og potensielt investerer dette i andre aktiva så får du formueskatt på hele greia. I tillegg om de rødgrønne vinner et valg før den tid kan du få alt fra 2-5 millioner i arveavgift avhengig av hvem på venstresiden som vår viljen sin, utover det kan det komme skatt på prisøkningen om du selger boligen en stund etter dødsfallet (i oslo hvor prisøkning kan være 10% på et år, kan det at du ventet et helt år med å selge utløse gevinstskatt på oppmot 2 millioner i prisøkning fra dødstidspunktet). På den lyse siden så sitter du uansett igjen med en fet slump med penger på andre siden av dette her, anbefaler deg å ta kontakt med private banking seksjonen til en av de større bankene å få litt veiledning i hvordan du skal plassere disse millionene i fri kapital du plutselig har fra salget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, KapteinJ skrev:

Det er jo litt synd for deg mtp på skatt for det vil føre til at når du selger det og potensielt investerer dette i andre aktiva så får du formueskatt på hele greia. I tillegg om de rødgrønne vinner et valg før den tid kan du få alt fra 2-5 millioner i arveavgift avhengig av hvem på venstresiden som vår viljen sin, utover det kan det komme skatt på prisøkningen om du selger boligen en stund etter dødsfallet (i oslo hvor prisøkning kan være 10% på et år, kan det at du ventet et helt år med å selge utløse gevinstskatt på oppmot 2 millioner i prisøkning fra dødstidspunktet). På den lyse siden så sitter du uansett igjen med en fet slump med penger på andre siden av dette her, anbefaler deg å ta kontakt med private banking seksjonen til en av de større bankene å få litt veiledning i hvordan du skal plassere disse millionene i fri kapital du plutselig har fra salget.

Det skal jeg gjøre, takk for råd :) Er dessverre ganske grønn på dette her.

Anonymkode: 6a05a...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Er så glad jeg har en skikkelig forsikring om jeg skulle bli ufør.

Forventer alle at de som blir uføre må leve på grensa til fattigdom? Skal ingen uføre få lov til å ha et fint hus eller en ordentlig bil? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Er så glad jeg har en skikkelig forsikring om jeg skulle bli ufør.

Forventer alle at de som blir uføre må leve på grensa til fattigdom? Skal ingen uføre få lov til å ha et fint hus eller en ordentlig bil? 

 

Anbefaler virkelig alle å ha uføreforsikring. Storesøsteren min ble alvorlig syk da hun var 23 og fortsatt holdt på å utdanne seg ved universitetet og har ikke sjans til å komme seg i arbeid noensinne med de skadene hun har fått. Hun fikk riktignok innvilget ung ufør tillegget som gir litt høyere trygd og har vel omkring 18 000-19 000 å leve for i måneden, men som enslig og alvorlig syk hvor mye penger går til medisinsk behandling som hun må stå på så lenge hun lever så er det ikke mye igjen .

Anonymkode: 6a05a...ed5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye er egentlig formueskatten på? Hvis man f.eks har 10 millioner i verdier samlet ( penger på bok, verdien av huset osv) ? Blir det slik at de som arver som uføre eller av andre grunner er fattige  egentlig bare må gi alt av verdier til staten til slutt fordi de ikke har råd til å betale for å få beholde arven? Jeg kommer til å arven ett hus til rundt 20 millioner om få år. Risikerer jeg da at jeg ikke vil ha råd til å beholde arven?

Anonymkode: 6a05a...ed5

Satsene på formueskatt er her: 

https://www.skatteetaten.no/satser/formuesskatt/

0,7% til kommunen du bor i, og 0,15% til staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/19/2020 at 11:18 AM, AnonymBruker said:

Hvor mye er egentlig formueskatten på? Hvis man f.eks har 10 millioner i verdier samlet ( penger på bok, verdien av huset osv) ? Blir det slik at de som arver som uføre eller av andre grunner er fattige  egentlig bare må gi alt av verdier til staten til slutt fordi de ikke har råd til å betale for å få beholde arven? Jeg kommer til å arven ett hus til rundt 20 millioner om få år. Risikerer jeg da at jeg ikke vil ha råd til å beholde arven?

Anonymkode: 6a05a...ed5

Ja, det huset vil koste deg 170 000 i året i formuesskatt, uansett hvor lav inntekt du har. Selger du og får pengene på bok må du fortsatt skatte like mye, men da har du i hvert fall penger å betale den med. I det tilfellet ville jeg nok heller byttet den boligen i noe med lavere ligningsverdi. 

Anonymkode: 49635...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det huset vil koste deg 170 000 i året i formuesskatt, uansett hvor lav inntekt du har. Selger du og får pengene på bok må du fortsatt skatte like mye, men da har du i hvert fall penger å betale den med. I det tilfellet ville jeg nok heller byttet den boligen i noe med lavere ligningsverdi. 

Anonymkode: 49635...34d

Ja, det ser ut som det er det som blir planen. Selge og kjøpe noe billigere også bruke de pengene som blir til overs til å betale formueskatten med.

Anonymkode: 6a05a...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det ser ut som det er det som blir planen. Selge og kjøpe noe billigere også bruke de pengene som blir til overs til å betale formueskatten med.

Anonymkode: 6a05a...ed5

Er 20 millioner salgsverdi eller ligningsverdi? Hvis det er salgsverdien så blir jo skatten heldigvis en del lavere. Selv om det stadig er partier som ivrer for mer skatt på bolig. Både eiendomsskatt og formuesskatt. Jeg kjente en som satt lenge med en dyr bolig han ikke fikk solgt. Da sitter man virkelig med svarteper, når man har formue man ikke klarer å bli kvitt. 

Anonymkode: 49635...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...