Gå til innhold

Ufør, slippe formueskatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er dessverre ufør, men samtidig så priviligert at jeg har endel bankinnskudd, verdipapirer og egen leilighet. Dette gjør at jeg får formueskatt. Er det mulig å få fritak fra formueskatten hvis man er ufør?

Anonymkode: 2b185...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, trøndermann38 skrev:

Nei

Det er ganske dumt. For jeg har i praksis ikke råd til dette med mindre jeg selger noe av det jeg eier.

Anonymkode: 2b185...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske dumt. For jeg har i praksis ikke råd til dette med mindre jeg selger noe av det jeg eier.

Anonymkode: 2b185...b2a

Du får bruke av bankinnskuddet da.

Anonymkode: e35b8...df4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får bruke av bankinnskuddet da.

Anonymkode: e35b8...df4

Ja, må vel det, selv om det er kjipt. Egentlig er jo formueskatt en bra ting.

Anonymkode: 2b185...b2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sitter jo tydeligvis godt i det hvis ikke så hadde du ikke måttet betale formueskatt, faen altså, du setter andre som mottar uføretrygd i et dårlig lys. Uføretrygd skal du ha men du vil ikke betale noe tilbake når du faktisk sitter bedre i det enn de fleste på uføretrygd.

Anonymkode: 77421...7e4

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sitter jo tydeligvis godt i det hvis ikke så hadde du ikke måttet betale formueskatt, faen altså, du setter andre som mottar uføretrygd i et dårlig lys. Uføretrygd skal du ha men du vil ikke betale noe tilbake når du faktisk sitter bedre i det enn de fleste på uføretrygd.

Anonymkode: 77421...7e4

Er du og ufør?

Anonymkode: 2b185...b2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du og ufør?

Anonymkode: 2b185...b2a

Hva i all verden har det med saken å gjøre? Om jeg sitter her på nattevakt eller hjemme med kroniske smerter så har det ingen relevans for mitt foregående svar,

Anonymkode: 77421...7e4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra formuesskatten du betaler  så har du eiendeler på minst 6,5 mill så hvorfor i alle dager skal du ha fritak fra formuesskatt? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske dumt. For jeg har i praksis ikke råd til dette med mindre jeg selger noe av det jeg eier.

Anonymkode: 2b185...b2a

Det har da skjedd med folk som jobber og.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er dessverre ufør, men samtidig så priviligert at jeg har endel bankinnskudd, verdipapirer og egen leilighet. Dette gjør at jeg får formueskatt. Er det mulig å få fritak fra formueskatten hvis man er ufør?

Anonymkode: 2b185...b2a

Interessant variant av uførehetsen.

Anonymkode: 76361...3a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er egentlig formueskatten på? Hvis man f.eks har 10 millioner i verdier samlet ( penger på bok, verdien av huset osv) ? Blir det slik at de som arver som uføre eller av andre grunner er fattige  egentlig bare må gi alt av verdier til staten til slutt fordi de ikke har råd til å betale for å få beholde arven? Jeg kommer til å arven ett hus til rundt 20 millioner om få år. Risikerer jeg da at jeg ikke vil ha råd til å beholde arven?

Anonymkode: 6a05a...ed5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, dessverre. Formuesskatt blir sett på av mange som rettferdig og sosial, men slår veldig dårlig ut for blant annet minstepensjonister med formue. Siden man må betale den skatten uansett hvor lav inntekt man har. Ja til og med faktisk hvis man ikke har noen inntekt. Ekstra kjedelig hvis formuen ikke er i bankinnskudd. Er den i banken løser problemet seg forsåvidt av seg selv når formuen har krympet nok. Nå som renta dessuten stuper må man fort betale hele renteinntekten og mer til i formuesskatt.

Men innslagspunktet burde vært mye høyere enn i dag. Regjeringen tør ikke en gang heve det i takt med prisstigningen lenger, siden de får pepper i media og blant opposisjonen hver gang de prøver å røre den skatten. Selv under den rødgrønne regjeringen ble innslagspunktet hevet, siden de kunne gjøre det uten at media raslet med sablene. For når Ap og kameratene gjør det er det ikke usosialt.

Anonymkode: 49635...34d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, smilo skrev:

Ut fra formuesskatten du betaler  så har du eiendeler på minst 6,5 mill så hvorfor i alle dager skal du ha fritak fra formuesskatt? 

Hvordan kom du frem til dett?
Etter mine beregninger så har hun/han 2,6 mill i nettoformue.

Anonymkode: e35b8...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, smilo said:

Ut fra formuesskatten du betaler  så har du eiendeler på minst 6,5 mill så hvorfor i alle dager skal du ha fritak fra formuesskatt? 

 

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan kom du frem til dett?
Etter mine beregninger så har hun/han 2,6 mill i nettoformue.

Anonymkode: e35b8...df4

Hvordan i all verden har dere beregnet? Man trenger ikke ha mer enn knapt 1,2 millioner i nettoformue før man betaler 10 000 i formuesskatt. En nedbetalt leilighet har fort den ligningsverdien alene.

Anonymkode: 49635...34d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Hvordan i all verden har dere beregnet? Man trenger ikke ha mer enn knapt 1,2 millioner i nettoformue før man betaler 10 000 i formuesskatt. En nedbetalt leilighet har fort den ligningsverdien alene.

Anonymkode: 49635...34d

Retter meg selv, ser den siste jeg har sitert har ment 2,6 før fradraget. Men den første jeg siterte forstår jeg fortsatt ingenting av.

Anonymkode: 49635...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Interessant variant av uførehetsen.

Anonymkode: 76361...3a7

Mer interressant at det faktisk er mulig å oppfatte dette som hets. Men det er jo gjengangeren her inne.

Anonymkode: e2383...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvordan i all verden har dere beregnet? Man trenger ikke ha mer enn knapt 1,2 millioner i nettoformue før man betaler 10 000 i formuesskatt. En nedbetalt leilighet har fort den ligningsverdien alene.

Anonymkode: 49635...34d

Man betaler ikke formuesskatt av de første 1,5 mill i nettoformue, men 0,85 % av det over fribeløpet. Ektefeller har et fekles fribeløp på 3 mill.

10 000/0,85*100 + 1 500 000 = 2 676 470

Anonymkode: e35b8...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...