Gå til innhold

Trur eg har ein form for autisme.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har du fått diagnosen autisme, så har du det vel enda? 

Kvinne i 30 årene her. Jeg har aspergers. For andre fremstår jeg både som normal og oppegående, men jeg klarer ikke å stå i jobb. Eksponering til sosiale interaksjoner uten mulighet til å kontrollere det selv fører til alvorlig depresjon (pga utmattelse) etter kort tid. Du er heldig som kan være en del av samfunnet uten problemer. Ser ikke hvorfor du trenger en diagnose om du fungerer godt i hverdagen. Om du og din mann skal ha barn, så er det dog noe dere bør tenke på da dette går i familier. I min familie florerer det av aspergers, ADD og ADHD (for kvinner kan disse kjapt gå litt inn i hverandre) 

Anonymkode: 06435...495

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår at du lurer på dette, ts. For noen, meg selv inkludert, kan det hjelpe å få det konstatert. Selv fikk jeg ADD-diagnosen som 35 åring. Det betyr ingenting, men det forklarer så mye, og gjør det litt lettere å godta at livet ble som det ble.

Ta gjerne kontakt med en psykolog for en prat, og evt utredning. Om du har råd ville jeg gått direkte til en privat, og ikke ventet 1 år på offentlig psyk. 

Anonymkode: b0bbc...d21

• Liker 2
Skrevet

Det hørtes autistisk ut det. Jeg har adhd og har litt over halvparten på listen din. Forstår ironi og sarkasme, men sosialt samspill blir bare misforståelser og tull. Jeg skjønner at jeg er årsaken til konflikter men ikke hvordan det blir sånn. 

Man får være fornøyd med de ting man får til, og du får til veldig mye. Forklaring og årsak er naturlig å ønske seg, og det kan føles urettferdig å streve med ting som andre får gratis.

.

Anonymkode: 5cbdc...2e3

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger. 

Perelandra, mod. 

Skrevet

Jeg jobber med barn som har autisme/asperger. Har aldri hørt at man kan vokse det av seg. En av grunnene til at det heter barneautisme er at utredningen starter før fylte 3 år. Men autisme har du hele livet. For å kvitte seg med diagnosen må personen teste seg på nytt, å da vil jo eventuelt tidligere stilt diagnose være feil. Men ingen vokser det av seg.

Høres ut som du klarer deg fint. Noen som har autisme klarer seg fint i jobb, sosialt, i kjæresteforhold, mens andre er ufør og sjeldent sosial. Ingen som har autisme er like, selv om de har samme type diagnose.

Anonymkode: e325b...e7c

• Liker 2
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med barn som har autisme/asperger. Har aldri hørt at man kan vokse det av seg. En av grunnene til at det heter barneautisme er at utredningen starter før fylte 3 år. Men autisme har du hele livet. For å kvitte seg med diagnosen må personen teste seg på nytt, å da vil jo eventuelt tidligere stilt diagnose være feil. Men ingen vokser det av seg.

Høres ut som du klarer deg fint. Noen som har autisme klarer seg fint i jobb, sosialt, i kjæresteforhold, mens andre er ufør og sjeldent sosial. Ingen som har autisme er like, selv om de har samme type diagnose.

Anonymkode: e325b...e7c

Men er det riktig at de som klarer seg fint i jobb og sosialt og familieliv, å beholde diagnosen???

Anonymkode: e9b51...a7a

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det riktig at de som klarer seg fint i jobb og sosialt og familieliv, å beholde diagnosen???

Ja det er riktig.

Anonymkode: 86175...fb0

• Liker 2
Skrevet
På 20.9.2020 den 17.06, AnonymBruker skrev:

Du har fortsatt autisme selv om du har lært å leve med den. Livet endrer seg, og det kommer nye utfordringer. Eksempel: Den dagen du skal bytte jobb, kan det være nyttig å forstå hvorfor du får de utfordringene du får, selv om du fungerte utmerket i den forrige jobben.

Anonymkode: cebbf...dcc

• Liker 2
Skrevet

Jeg reagerer på en del punkter som du rammser opp, som samlet sett gir meg en liten mistanke om et eller annet. 

Det er jo bare å ev be om en utredning

Anonymkode: 4392a...0f8

Skrevet
På 20.9.2020 den 17.06, AnonymBruker skrev:

En har vel diagnosen selv om en fungerer nokså greit. Det er vel variasjoner her som med alt annet. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En har vel diagnosen selv om en fungerer nokså greit. Det er vel variasjoner her som med alt annet. 

Da kan mange gå rundt med udiagnostisert autisme!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...