Gå til innhold

Hva syns du om dette som forrett?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
55 minutter siden, Blondie65 skrev:

Kan jeg få oppskrift på soppstuing? 🍄 :) 

Jeg bruker aldri oppskrift når jeg har lagd retten noen ganger! Men jeg steker sopp, og har i vanlig fløte, ikke matfløte! Selv om de fleste nok bruker sistnevnte. Lær det koke til det blir passe tykt, og jeg bruker heller ikke løk i da jeg syns smaken er for kraftig. Vet mange bruker det da. Jeg bruker derimot litt gressløk og kruspersille! Iblant har jeg i noen tyttevær, det syns jeg er godt! Til slutt salt og pepper. Den viktigste forskjellen er vel at jeg bruker vanlig fløte , og dropper løk som oftest. Da syns jeg soppsmaken  kommer bedre fram! Steker forresten soppen i melange eller smør. Ikke olje! 

Obs obs. Jeg glemte timian! 

Endret av SoWhat?
  • Liker 1
Skrevet

Soppstuing før viltgryte er dårlig menysammensetning - alt for tungt før en tung hovedrett. Og når det i tillegg skal være sopp også i viltgryten er det i tillegg repetisjon av samme råvare, noe man aldri gjør i en meny, og i hvert fall ikke i to retter etter hverandre.

I tillegg synes jeg potetpannekaker med soppstuing høres ut som en veldig tung forrett i seg selv. En veldig tung og ufrisk rett i seg selv i det hele, egentlig.

Anonymkode: e5135...a37

• Liker 4
Skrevet
51 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg tenker også at man ikke skal gjenta fra forrett til hovedrett. Men jeg tenker at jeg bruker kantarell og en sort til i forrett. Og har steinsopp i viltgryte? Kanskje en sort til. Har mye sopp! Og så går det jo an å ha rips,-eller rognebærgele til viltgryte? Får tak i alt dette. 

Høres helt nydelig ut med steinsopp i viltgryte.  Synes  også ripsgele er så godt til viltgryte, det frisker opp litt. Heldige gjester😊

• Liker 1
Skrevet

Kan jeg spørre hva du skal servere til dessert?

Anonymkode: 5c46f...f26

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva du skal servere til dessert?

Anonymkode: 5c46f...f26

Jeg har lagd vaniljeis. Skal servere med sjokoladebiter og jordbær på toppen. Enkelt, men håper isen blir god! Har kun lagd det en gang før. Men har kriseplan i bakhånd  😄

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Hellasinmyheart skrev:

Høres helt nydelig ut med steinsopp i viltgryte.  Synes  også ripsgele er så godt til viltgryte, det frisker opp litt. Heldige gjester😊

Så bra at du syns det. Takk! 

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Soppstuing før viltgryte er dårlig menysammensetning - alt for tungt før en tung hovedrett. Og når det i tillegg skal være sopp også i viltgryten er det i tillegg repetisjon av samme råvare, noe man aldri gjør i en meny, og i hvert fall ikke i to retter etter hverandre.

I tillegg synes jeg potetpannekaker med soppstuing høres ut som en veldig tung forrett i seg selv. En veldig tung og ufrisk rett i seg selv i det hele, egentlig.

Anonymkode: e5135...a37

Jeg var litt skeptisk til sopp i begge retter. Men det er helt ulik smak på kantarell og steinsopp! Så satser på at det går bra. Har grønn salat til gryten, så det frisker opp litt. 

Ufrisk? 

Det blir ristet små soiralloffskiver med kantarellstuing, litt rømme og tyttebær. Tyrebær er friskt. 

Gryte med potetpure og grønn salatbladsalat 

Vaniljeis til dessert. Tror det blir bra. Hm

Satser ihvertfall på det 🙂

• Liker 7
Skrevet
59 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg var litt skeptisk til sopp i begge retter. Men det er helt ulik smak på kantarell og steinsopp! Så satser på at det går bra. Har grønn salat til gryten, så det frisker opp litt. 

Ufrisk? 

Det blir ristet små soiralloffskiver med kantarellstuing, litt rømme og tyttebær. Tyrebær er friskt. 

Gryte med potetpure og grønn salatbladsalat 

Vaniljeis til dessert. Tror det blir bra. Hm

Satser ihvertfall på det 🙂

Synes det høres veldig bra ut!

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Soppstuing er kjempegodt. Hva med å servere soppstuing på noen toast, med rømme og rørte tyttebær. Yum! 

Anonymkode: 4716a...fe6

Støtter denne! Nam! 😁

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde digget soppstuing til forrett. 😄 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, SoWhat? skrev:

Jeg skal lage tre-retters middag i morgen, og lurte på om jeg skulle servere potetpannekaker med soppstuing. Hva tenker dere?  Skal ha viltgryte til hovedrett, og blir ikke poteter da, men litt sopp i gryta. 

Du må gi folk noe grøntfor, karbo og fisk. Server grønnsaker av noe slag til gryten (honningglaserte rotgrønnsaker eller en salat, feks, men for all del ikke en sånn uinspirert bolle med blandet salat - 1980 tallet er heldigvis over) og brød, ris, poteter eller noe til. For mange er viltgryte så tungfordøyelig at de kun kan unne seg en sleiv uten å ødelegge selskapet med odører, så gi besøket noe de kan fordøye uten så mye bry. 

Jeg ville også servert frukt til dessert. Ikke noe med krem, fløte eller kake. Frukt. Ikke forsøk å drepe gjestene.

Til forrett ville jeg servert carpaccio av laks. Aka sashimi på europeisk. Lett til tungt.

Anonymkode: ce197...77a

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må gi folk noe grøntfor, karbo og fisk. Server grønnsaker av noe slag til gryten (honningglaserte rotgrønnsaker eller en salat, feks, men for all del ikke en sånn uinspirert bolle med blandet salat - 1980 tallet er heldigvis over) og brød, ris, poteter eller noe til. For mange er viltgryte så tungfordøyelig at de kun kan unne seg en sleiv uten å ødelegge selskapet med odører, så gi besøket noe de kan fordøye uten så mye bry. 

Jeg ville også servert frukt til dessert. Ikke noe med krem, fløte eller kake. Frukt. Ikke forsøk å drepe gjestene.

Til forrett ville jeg servert carpaccio av laks. Aka sashimi på europeisk. Lett til tungt.

Anonymkode: ce197...77a

Unødvendig å servere honningglaserte rotgrønnsaker til en slik gryte, det er jo grønnsaker i den. Blir fort krasj med smakene da, i tillegg til at det blir «tungt». Unødvendig med salat også. Holder absolutt lenge nok med potetpuré/annen type poteter, godt brød/flatbrød og rørte tyttebær eller en god og frisk middagsgele. 

Forretten til ts høres god og frisk ut. Gjennomført høst-tema. 

Desserten er også knall. Om noe kunne isen bli servert med multer, gjerne akevittmarinerte, for å holde på høst-temaet. Men det blir godt med sjokolade og jordbær også. 

Anonymkode: 04d09...168

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns ikke forretten høres så bra ut sammen med hovedretten, selv om den sikkert er god i seg selv. Ville heller gått for noe lett sjømat (laks, scampi, krabbe), spekemat eller noe grønsaksbasert som ikke består av lignende ingredienser som hovedretten. Hovedrett og dessert syns jeg passer godt sammen. 

Anonymkode: f7a3c...86c

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, Blondie65 skrev:

Kan jeg få oppskrift på soppstuing? 🍄 :) 

Her er en enkel oppskrift. Denne bruker jeg som tilbehør til diverse kjøttretter. Noen ganger lager jeg den også som en "kosemat-hovedrett", men da pleier jeg å tilsette bacon også (og spise blandingen på ristede loffskiver). Det kan virkelig anbefales, det er farlig godt...  ☺️

750 g. sopp, gjerne flere forskjellige slag 

2 ss. frisk timian

1 stor gul løk  

1 fedd hvitløk  

4 dl. kremfløte  

salt + pepper

Finhakk løk, hvitløk og timian. Stek dette sammen med litt smør til løken blir litt blank, og sett til side.  Del sopp i skiver og stek soppen på medium til sterk varme, tilsett mer smør om nødvendig. Når den er ferdigstekt, blander du inn løk, hvitløk og timian og fløte. La alt sammen småkoke på lav varme til stuingen har fått ønsket tykkelse. Smak til med salt og pepper.

Anonymkode: de5da...01f

Skrevet

Jeg skjønner at du vil bruke opp soppen :tongue: og sopp er godt, men i to retter blir det for likt til å bli supergodt. Hva med artisjokker til forrett? Hvis du får du tak i det uten å gå konk, og har plass til å koke dem, så kan kanskje det være både gøy og godt. (Jeg spiser dem bare med smeltet smør.)

Anonymkode: 71294...2a8

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at du vil bruke opp soppen :tongue: og sopp er godt, men i to retter blir det for likt til å bli supergodt. Hva med artisjokker til forrett? Hvis du får du tak i det uten å gå konk, og har plass til å koke dem, så kan kanskje det være både gøy og godt. (Jeg spiser dem bare med smeltet smør.)

Anonymkode: 71294...2a8

Det er vel ikke sesong for artisjokk nå? Det er et typisk tidlig-vår grønnsak, så vidt jeg vet? 

Men enig i at det kan bli vel mye sopp. 

Jeg ville gått for å bake det brødet TS snakker om. Dele opp i skiver, og riste dem lett i stekeovn. Brukt kremost og tilsatt osten smaker av "ville" urter (eksempel ramsløk). 

Ville også gått for potetpuré. 

Men ville valgt en lettere dessert. Viltgryte er tung mat. 

Anonymkode: 94d68...724

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ha spart soppstuingen til en annen anledning, siden det allerede er sopp i gryteretten. i stedet for potetpure, ville jeg gått for pastinakkpure evt.50-50 potet og pastinakk eller 50-50 potet og sellerirot.

Til forrett ville jeg servert en lett salat med hestereker og friske urter, og en litt syrlig dressing.

Da hovedretten er såpass kraftig, ville jeg heller gått for noe friskt og syrlig som f.eks. sorbet, skogsbær med zabaglione, eller rødvinskokte pærer med kanelskum. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle innspill dere! Og til du som ba meg ikke drepe gjestene : jeg håper de overlever  😄

Jeg skjønner argumentet med at det blir mye sopp, men det får gå, og det blir ulike smaker trodd alt. Jeg dropper tyttebær i forretten fordi jeg vil bruke det i gryta( hjortegryte). Ellers blir forretten rista skiver med soppstuing som jeg bestemte meg for i går.

Takk til deg som skrev at jeg burde bruke multer. Jeg får tak i det, og bytter ut det med jordbær. Ellers har jeg både plommer og andre bær, så det blir gjennomført høst-tema.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan gikk det? hva serverte du? og hvilken vin valgte du til forretten og hovedretten? Enn desserten?

Anonymkode: d258e...64d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...