Gå til innhold

Skilpadde's Vektnedgangs Dagbok!


Skildpadde

Anbefalte innlegg

Etter å ha tittet litt over lengre tid på andre dagbøker her, tenkte jeg at det endelig er tid for meg å opprette en også.

Gjør det mest for meg selv, og håper at jeg kan se tilbake på denne etter en stund og se fremgang! Er 180, og per dags dato veier jeg 115. BMI er 35,5, akkurat innenfor alvorlig fedme. Er 28 år gammel. Var på min laveste vekt da jeg var 16, 65kg. Desverre slet jeg med anoreksia og overspising som etter noen år gikk over til bare overspising. Min høyeste vekt har vært 125kg for 5 år siden.

Så! For en måned siden dro jeg til legen slik at jeg fikk ta tester for å se at jeg er helt OK unntatt overvekten. Spurte legen om råd, og fikk beskjed om å skrive ned alt jeg spiste iløpet av en måned. Ingen forandringer, spis som normalt. Dette gjorde jeg, og var tilbake der i forrige uke. Fikk også svar på blodprøver o.l.; alt innenfor normale verdier😃

Jeg fikk et forslag over en dag med spising og bruker dette som basen for måltidene mine. Ellers holder jeg meg langt unna laktose/melkeprodukter, kornprodukter og mat med mel i store mengder ettersom jeg reagerer på dette. Det blir derfor mye grønnsaker og rent kjøtt. Ingen sukkerholdige drikker. I første omgang fokuserer jeg på kosthold og vil deretter begynne å trene. Ellers må jeg passe på å drikke nok vann og spise faste måltider! Har hatt uvane med å hoppe over frokost eller lunsj.

Startvekt (26.09.20): 115kg
Uke 1: 113,9 (-1,1)
Uke 2: 114 (+0,1)
Uke 3: 113,8 (-0,2)
Uke 4: 115 (+1,2) (Mensen!!!)

Daglige kalorier:
1600 kcal.

Dag 1:
1595 kcal 😅
(97g karbo, 127g protein, 69g fett, 55g sukker)
2L vann
115kg, 35.5 BMI


Første innlegg ferdig 😁

Endret av Skildpadde
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, alvfr skrev:

Hei, velkommen og lykke til :) Morsomt å se andre høye jenter her også.

Takk! Det er gøy. 😃 Leste akkurat gjennom hele dagboken din og vi har faktisk mye til felles. Skal garantert følge din videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Skildpadde said:

Takk! Det er gøy. 😃 Leste akkurat gjennom hele dagboken din og vi har faktisk mye til felles. Skal garantert følge din videre!

Så koselig 🥰 Følger  selv de fleste som skriver jevnlig her inne. Jeg har nok tatt det med DAGbok litt bokstavelig, men synes det var skikkelig godt å få luftet tankene hver dag uten noe kriterier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, alvfr skrev:

Så koselig 🥰 Følger  selv de fleste som skriver jevnlig her inne. Jeg har nok tatt det med DAGbok litt bokstavelig, men synes det var skikkelig godt å få luftet tankene hver dag uten noe kriterier. 

Tror det blir samme her, er så fint å få skrevet det ned synes jeg. Har gjort det før, men ikke på nett 😊 Tror det blir utrolig gøy å se tilbake på også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for støtte 🥰

Dag 2 gjennomført! Hadde en liten lur tidligere idag, så er fortsatt våken. Imorgen er det full vask av leilighet så håper på å brenne litt ekstra kalorier. 

Dag 2:
1664 kcal, 64kcal over overlever jeg nok
(96g karbo, 135g protein, 77g fett, 40g sukker)
1,4L vann

Endret av Skildpadde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 3:
1332 kcal
(121g karbo, 72g protein, 54g fett, 41g sukker)
1L vann

Lagde en utrolig god middag igår, uten potet! Spiser ikke lavkarbo, men fikk beskjed om å unngå potet, ris, pasta o.l. Svinekjøtt, brokkoli, gulrøtter, sellerirot, sopp og løk. Lagde en "saus" av 1ts fond med litt vann og 2ss melk. Savner absolutt ikke potet når jeg fyller på med masse grønnsaker. Kjøpte meg en Cola Zero igår, men ellers har jeg holdt meg langt unna godteri og snacks. Så langt går det veldig bra, men er jo bare på dag 4😊

Nå har jeg siste dagen med mensen så håper at litt av vekten min forsvinner da. Går opp 1-4(!!) kg når jeg har den. Vekta har stått helt stille med unntak av en nedgang på 100g 😑

Notat til meg selv: Drikk mer vann!!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at dag 4 er ferdig. Har ikke planer om å spise noe mer idag.

Dag 4:
1322 kcal
(68g karbo, 87g protein, 57g fett, 14g sukker)
1L vann igjen; men dagen er ikke over enda.

Merker at sulten min begynner å bli normalisert. Derimot har det vært vanskelig å holde faste måltider i helgen. Frokost blir i lunsj-tider, og lunsjen har blitt til et mellommåltid av frukt de to siste dagene. Middagen er blitt litt sen. Imorgen er det heldigvis tilbake til hverdagen og rutiner.

Ellers sover jeg bedre (tok en lur idag da😆) og er mer opplagt når jeg våkner. Tror energinivået sakte men sikkert går oppover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 5:
1327 kcal
(57g karb, 75g protein, 84g fett, 13g sukker)
0,7L vann... ble mye te på meg igår😐

Hadde en ganske dårlig dag igår, men holdt meg til det jeg skulle spise. Hadde veldig lyst til å inhalerer alt i skap og kjøleskap men lot være. Har forøvrig gått ned nesten 1kg nå😄 Idag blir bedre enn igår 😊

Endret av Skildpadde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 6:
1213 kcal
(23g karb, 109g protein, 74g fett, 11g sukker)
2L vann

Idag har vært enn mye bedre dag enn igår! Har for tredje dag på rad spist kjøttdeig og grønnkål miks til middag. Det er så utrolig godt og har ikke mye kalorier. De siste dagene har jeg lagt merke til at jeg har spist mer fett. Av alt er 30g fett bare fra kokosoljen. Er usikker på om jeg skriver den opp riktig ettersom min er flytende for det meste. Det skader ikke legge inn for mye tenker jeg da 🧐 Men mulig det er i meste laget å skrive opp 15g når jeg bruker en halv spiseskje flytende? Jeg er veldig overrasket over å se at sukkeret jeg inntar har blitt mindre hver dag! Sukkeret kommer fra blåbær og generell mat som er helt greit 👍

Imorgen har det offisielt gått en uke og jeg er nyskjerrig på hva vekten sier. En hel kg ned hadde vært fint! Har forøvrig lagt merke til at jeg ikke har mistet særlig vannvekt. Av erfaring har jeg pleid å miste ca 2-3 kg første uka. Denne uken har det gått sakte nedover, så jeg er usikker på om det er vann eller fett jeg mister. Men jeg merker jo at jeg er mer blubbete enn vanlig så noe har forsvunnet😸

Tenker å gjøre enn liten oppsummering for første uken min imorgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink du er 😊 Dette med sukker er litt tricky, men så lenge det kommer fra mat og ikke er tilsatt ville ikke jeg stresset med det. Kan fort bli fanatisk og kutte ut frukt og sånt som har naturlig sukkerinnhold 🤭 Har dessverre ei venninne som begynte sånn.

Håper veiingen går bra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, alvfr skrev:

Flink du er 😊 Dette med sukker er litt tricky, men så lenge det kommer fra mat og ikke er tilsatt ville ikke jeg stresset med det. Kan fort bli fanatisk og kutte ut frukt og sånt som har naturlig sukkerinnhold 🤭 Har dessverre ei venninne som begynte sånn.

Håper veiingen går bra! 

Tusen takk! 😊 Er heldigvis ikke så særlig redd for sukker, håper og tror jeg får i meg det jeg skal fra maten jeg spiser. Har fått i meg blåbær og noe frukt hver dag iallfall. Skal passe på så jeg ikke blir helt fanatisk😁
-
Jeg har gått ned 1,1kg! Woho😄 Gledet meg til å stå opp idag så jeg kunne veie meg. Nå har det offisielt gått en uke, og jeg er fornøyd med 1kg.

Noen endringer har skjedd iløpet av uka:
- Humøret mitt og konsentrasjonen er mer stabilt ettersom jeg har faste måltider
- Litt mindre sliten og sover mye bedre!
- Mindre sulten
- Mindre tørre lepper! Tror det har noe med vanninntaket å gjøre 😁
- Litt TMI, men går på toalettet mer regelmessig og oftere

Det er mange utfordringer daglig, både matmessig og følelsemessig. Må ta et bevisst valg på å ikke spise 200g med valnøtter fordi jeg er sliten etter jobb, eller å gå innom butikken for å kjøpe usunn mat. Noen ganger er vanskelig å gå forbi bakevarer, brus, godteri og snacks, men det er bare å gå videre.

Så langt har det gått veldig bra, og jeg håper at det fortsetter sånn. Det vil være utfordringer men jeg skal prøve så godt jeg kan😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dag 7 og 8:
1330 kcal
(119g protein, 60g karbo, 65g fett, 22g sukker)

1187 kcal
(68g protein, 94g karbo, 57g fett, 6g sukker)

Igår gikk veldig bra, men ble så utrolig kvalm på kvelden. Tror jeg har spist litt for mye grønnkål i det siste (om det er mulig) og kroppen sa ifra😪

Idag forsov jeg meg og hadde ikke laget lunsj kvelden før. Ble derfor et rundstykke fra kantinen. Pga. busstreiken er det veldig få på jobb, så det var ingen salat eller varmmat😔Rundstykke var mindre kalorier enn min vanlige frokost og lunsj, så det går nok fint.

Lunsjen til imorgen er laget 🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, du er flink til å få i deg nok proteiner! Sjalu på den også, må bruke proteinpulver for å holde samme nivå 😅 Hjemmelaget lunsj er en god vane jeg aldri klarer å opprettholde. Sånn sett er det greit med hjemmekontor 😛 Men lurt å lage kvelden før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2020 den 8.47, alvfr skrev:

Shit, du er flink til å få i deg nok proteiner! Sjalu på den også, må bruke proteinpulver for å holde samme nivå 😅 Hjemmelaget lunsj er en god vane jeg aldri klarer å opprettholde. Sånn sett er det greit med hjemmekontor 😛 Men lurt å lage kvelden før!

Har faktisk ikke tenkt over det, har lagt merke til at jeg får i meg en del da! Tror det er fordi jeg spiser egg til lunsj og har alltid kjøtt til middag😸 Tidligere når jeg trente måtte jeg også bruke proteinpulver, men spiste ikke like mye egg da. Er litt "trist" å ha hjemmelaget lunsj når alle koser seg med mat fra kantina, men det er verdt det i lengden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da er det på tide med en liten oppdatering. Denne helgen har vært helt fjern, ettersom mannen min og jeg bestemte oss for å drikke for første gang på flere mnd. Ble en litt vel fyllesyk helg for meg dette.

Dag 9:
1832 kcal (172 over)
(86g protein, 54g karbo, 89g fett, 7g sukker)

Dag 10:
730 kcal
(39g protein, 27g karbo, 53g fett, 6g sukker)

Fredag var jeg over målet pga. et litt for stort inntak av vin. Lørdag var jeg langt under pga. et litt for stort inntak av vin på fredag. Husker godt hvorfor jeg drikker sånn tre ganger i året nå. Jeg tåler alkohol dårlig og blir alltid veldig fyllesyk dagen etter. Tror ikke det blir noe alkohol på meg før neste år.

Har forøvrig gått ned til 112,2kg, som er en total nedgang på 2,8kg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det gått to uker! (Tror jeg?) 😊

Logget ingenting på mandag og nå husker jeg faktisk ikke hva jeg spiste. Vet at det ikke var noe usunt, men skulle gjerne visst. Mandag er jo ikke så lenge siden en gang 😂

Dag 13 (Tirsdag):
1324kcal
(99g protein, 84g karbo, 76g fett, 18g sukker)

Så det er veiedag idag. Jeg veier plutselig 114kg🙃 ???? Dette er sånn som får meg til å bli frustrert over vekten. Har EL (er det riktig forkortelse?) nå, så vet ikke om det kan ha en innvirkning. Jeg vet jo at jeg har gjort alt riktig og jeg ligger på et underskudd av ca. 800 kcal hver dag. Men da ble det desverre en vektoppgang denne uka. Uff 😪

Endring:
Jeg glemte søndag!
Dag 11:
1331kcal
(77g protein, 114g karbo, 98g fett, 50g sukker)


Kanskje det er karbohydratene som har bidratt litt her? Spiste ris, melk og granola på søndag. Igår spiste jeg faktisk granola også. Ser jo det på sukkeret og karbohydratene 😬
 

Endret av Skildpadde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten ikke logget noe siden torsdag, har rett og slett ikke orket det. Har hatt ferie denne uka og merker det har påvirket når på dagen jeg spiser. Har holdt meg til det jeg skal spise med unntak av to ting. Jeg bakte brød! Det ble utrolig godt, og forsvant iløpet av fire dager 😂Mannen min har spurt pent om jeg kan bake flere og vi kjøpte inn grovt mel så det blir litt sunnere. Og vi spiste grandiosa til middag igår.

Ellers har jeg holdt meg til grønnsaker, kjøtt, og supper resten av uka. Idag hadde vi hjemmelaget fiskegrateng (uten makaroni!) og imorgen skal vi ha salat. Skal også starte å trene til uka tenker jeg. Starter med boksing og sykling, tror det blir bra. Jeg trente mye før (utrolig nok) og merker at jeg savner det skikkelig nå.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...