Gå til innhold

Er øktene mine for lite effektive?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trener splitt 4 ganger i uka, og kjører på en av disse dagene en kardioøkt på 15-30 minutter i tillegg til styrken. Målet mitt er å bygge muskler/bli strammere. Trener ca 60 min hver økt, og forbrenner mellom 200 og 450 aktive kalorier i følge min treningsklokke. 

Er dette innafor, eller er øktene mine for lite effektive? Aner ikke fettprosent, men har en bmi på 19,3.

Anonymkode: 8f782...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres riktig ut det for styrketrening og noen ganger litt kondisjon. Klokka mi gir også noe sånt selv når jeg trener med PT som pisker meg. 😅 Jeg ligger på 300 for en time god styrke og litt over 500 på en times joggetur med middels intensitet eller 45 minutter intervall. Veier mye mer enn deg og bør da forbrenne mer. 

Anonymkode: 13c5d...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags splitt trener du da?

Anonymkode: ded58...5aa

Overkropp/underkropp. Forbrenner mest på øktene hvor jeg trener underkropp. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres riktig ut det for styrketrening og noen ganger litt kondisjon. Klokka mi gir også noe sånt selv når jeg trener med PT som pisker meg. 😅 Jeg ligger på 300 for en time god styrke og litt over 500 på en times joggetur med middels intensitet eller 45 minutter intervall. Veier mye mer enn deg og bør da forbrenne mer. 

Hehe, ok. Synes bare det høres lite ut, men samtidig trener jeg jo for å bygge muskler, og det er kanskje ikke det som forbrenner mest. Der og da hvertfall.. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo umulig å si når du ikke sier noe om intensitet.

Anonymkode: 3a7b6...c46

Vet ikke helt hvordan jeg skal svare på dette? Hver økt består av 6 øvelser. Trener da 3x10-12. Pause i kanskje 2 minutter. 

Knebøy, markløft, hip thrust er eksempler på øvelser.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også legge til at når jeg ikke trener kardio etter styrkeøktene, trener jeg mage, sirkeltrening. Bruker ca 15-20 minutter på dette. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg trener splitt 4 ganger i uka, og kjører på en av disse dagene en kardioøkt på 15-30 minutter i tillegg til styrken. Målet mitt er å bygge muskler/bli strammere. Trener ca 60 min hver økt, og forbrenner mellom 200 og 450 aktive kalorier i følge min treningsklokke. 

Er dette innafor, eller er øktene mine for lite effektive? Aner ikke fettprosent, men har en bmi på 19,3.

Blir du sterkere? Går kroppsvekten opp eller ned? Logger du styrketreningen? Tidsbruken er helt innafor for å få resultater, om programmet du kjører er et godt et. 

Endret av anonymLala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, anonymLala skrev:

Blir du sterkere? Logger du styrketreningen? Tidsbruken er helt innafor for å få resultater, om programmet du kjører er et godt et. 

Har et program jeg følger, ja. Øker styrken jevnlig, men synes det er vanskelig å øke på noen av apparatene da spranget mellom f.eks 27 kg og 34 kg blir for stort. Når jeg trener nedtrekk, f.eks. Men vi si jeg trener relativt tungt. Er sånn at jeg alltid sliter litt på de siste repetisjonene. 

Merker tydelig at jeg blir sterkere, både på trening og kroppens utseendet. Spesielt i armer og ben etter 3 mnd. Rumpen som jeg også har en del fokus på, tar lengre tid, men det er vel fordi det er en større muskelgruppe/vanskelige å få kontakt..

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke for kaloriforbrenninga du trener styrke. Eller det burde i hvert fall ikke være det. Skal du brenne kalorier må du løpe mye.

Litt avsporing, men det finnes sånn løs vekt du legger på apparater, som f.eks nedtrekk, som gir midt mellom på vekt. En litt sånn taggete skive som passer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke for kaloriforbrenninga du trener styrke. Eller det burde i hvert fall ikke være det. Skal du brenne kalorier må du løpe mye.

Litt avsporing, men det finnes sånn løs vekt du legger på apparater, som f.eks nedtrekk, som gir midt mellom på vekt. En litt sånn taggete skive som passer inn.

Nei, det er sant. Tok bare meg selv i å bli litt usikker på om det jeg egentlig holder på med er rett, haha, så opprettet et innlegg :) 

Har bare sett en rund skive med hull i midten på 1 kg eller noe, men den kan vel ikke brukes? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er sant. Tok bare meg selv i å bli litt usikker på om det jeg egentlig holder på med er rett, haha, så opprettet et innlegg :) 

Har bare sett en rund skive med hull i midten på 1 kg eller noe, men den kan vel ikke brukes? 

TS

Nei, den skal passe inn mellom stengene. Spør en av de ansatte. Det hjalp meg veldig da jeg skjønte hva den dingsen var til. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, den skal passe inn mellom stengene. Spør en av de ansatte. Det hjalp meg veldig da jeg skjønte hva den dingsen var til. 😅

Skjønner hva du mener, men har alle treningssenter dette? Har ikke sett det på mitt 🤷🏼‍♀️ skal se bedre neste gang!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner hva du mener, men har alle treningssenter dette? Har ikke sett det på mitt 🤷🏼‍♀️ skal se bedre neste gang!

TS

Tidligere PT min tipset meg om å bruke de små manualene som ekstra vekt på nedtrekk. Still de på høykant på toppen av vektene.

Anonymkode: ded58...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Løping er jo en av de minst effektive øvelsene du kan gjøre for å forbrenne kalorier. Jumping jacks, burpees (med pushup eller sprawl nederst), bakkeløp/intervaller osv, er mye bedre. Løping bør du utelukkende gjøre om du virkelig liker det, da det ikke er effektiv trening samt relativt høy sannsynlighet for slitasje eller annen skade.

Personlig synes jeg det høres ut som en liten effektiv økt om man bruker en hel time hver gang på en tosplitt med fire økter i uka. Dette handler ikke om at det er mindre effektivt innen å bli sterkere, men at fire timer i uka + reise til og fra + dusj gjør at utrolig mye går bort til trening. Dog trente jeg ni ganger i uken på det meste, så da var det viktig å gjøre de så tidseffektive som mulig. Om jeg ikke husker feil er det relativt lite ekstra prestasjon å hente fra pauser på mer enn ett minutt, om du ikke gjør særdeles tunge løft med typ 1-2 reps pr sett. Eksempelvis kan man legge inn supersett når man trener muskelgrupper som ikke krever ekstremt mye, som biceps og triceps. Kjører du supersett mellom knebøy og markløft forventer jeg at du besvimer grunnet oksygenmangel :nigo:

Når målet er å bygge muskler ville jeg droppet det meste av kardioen. Strammere kropp får du på kjøkkenet, og muskler får du gjennom treningen. Fokus bør være på å ha best mulig teknikk og samtidig pushe deg med å hele tiden øke vektene (så lenge du har kontroll gjennom settet), ikke forbrenning av kalorier. Forbrenningen din vil naturlig øke med øking av muskelmasse, og med fokus på rett kosthold så vil ekstremt mye av arbeidet være gjort. Og husk nok søvn!

Uansett, det handler jo om å finne det som funker for deg, og at du liker øvelsene og tempoet på øktene!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
20 timer siden, Katten.2.0 skrev:

Løping er jo en av de minst effektive øvelsene du kan gjøre for å forbrenne kalorier. Jumping jacks, burpees (med pushup eller sprawl nederst), bakkeløp/intervaller osv, er mye bedre. Løping bør du utelukkende gjøre om du virkelig liker det, da det ikke er effektiv trening samt relativt høy sannsynlighet for slitasje eller annen skade.

Personlig synes jeg det høres ut som en liten effektiv økt om man bruker en hel time hver gang på en tosplitt med fire økter i uka. Dette handler ikke om at det er mindre effektivt innen å bli sterkere, men at fire timer i uka + reise til og fra + dusj gjør at utrolig mye går bort til trening. Dog trente jeg ni ganger i uken på det meste, så da var det viktig å gjøre de så tidseffektive som mulig. Om jeg ikke husker feil er det relativt lite ekstra prestasjon å hente fra pauser på mer enn ett minutt, om du ikke gjør særdeles tunge løft med typ 1-2 reps pr sett. Eksempelvis kan man legge inn supersett når man trener muskelgrupper som ikke krever ekstremt mye, som biceps og triceps. Kjører du supersett mellom knebøy og markløft forventer jeg at du besvimer grunnet oksygenmangel :nigo:

Når målet er å bygge muskler ville jeg droppet det meste av kardioen. Strammere kropp får du på kjøkkenet, og muskler får du gjennom treningen. Fokus bør være på å ha best mulig teknikk og samtidig pushe deg med å hele tiden øke vektene (så lenge du har kontroll gjennom settet), ikke forbrenning av kalorier. Forbrenningen din vil naturlig øke med øking av muskelmasse, og med fokus på rett kosthold så vil ekstremt mye av arbeidet være gjort. Og husk nok søvn!

Uansett, det handler jo om å finne det som funker for deg, og at du liker øvelsene og tempoet på øktene!

Ja altså, selve splitten bruker jeg 40 min på, også går det 15-20 minutter til sirkeltrening (mage) etterpå, eller 15-30 min på kardio. Da enten intervaller på tredemølle eller trappemaskin. Liker måten jeg trener på veldig godt, da jeg bruker det som terapi og «egenpleie» også, så synes ikke én time fire ganger i uka er stress. Om øktene mine ikke er noe effektive derimot, blir det jo litt meningsløst. Men som jeg skrev lengre opp her, føler jeg jo at jeg blir sterkere.

Tidligere trente jeg fullkropp 2-3 ganger i uka, og brukte minst 1,5 time på hver økt. Dette ble altfor lange og slitsomme økter. 

Hvor strengt mener du man bør spise for at det skal være sunt nok? Til frokost/lunsj/kvelds, spiser jeg havregrøt, proteinpannekaker, grove skiver med magert og proteinrikt pålegg, wraps med kylling og grønnsaker, proteinbrød, egg, yoghurt med frukt/bær og nøtter.

Middagen blir mer det vi har, da vi er en familie og en middag bestående av kun såkalt ren mat blir for kjedelig for barna. Blir mye taco, fiskepinner, hjemmelaget pizza, diverse supper og gryter, pasta, fiskeboller o.l. Men velger alltid grove og magre produkter..

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...