Gå til innhold

Hva mener dere er lave bokostnader?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mener det kommer an på inntekt. En person med 30.000 utbetalt i mnd vil kunne håndtere leie på 10.000 mye bedre enn en person med 20.000 utbetalt. 
for min del som student er 4800 i mnd på smertegrensen, å jeg er lykkelig for at jeg ikke må leie noe dyrere. 

Anonymkode: 2f3c4...0eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leier via jobben, betaler 2500 kr / mnd. Strøm kommer på ca. 500 kr, Internett 300 kr. Utbetalt rundt 40000 kr / mnd, slik at bokostnadene utgjør 8-9% av utbetalt lønn. 

Før dette, så leide jeg privat, og betalte 12000 kr / mnd for enda mindre leilighet, og hadde utbetalt rundt 30000 kr / mnd. Altså utgjorde bokostnadene nesten 40% av utbetalt lønn. 

 

Anonymkode: bc344...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arvet bolig. Betaler 1000 i strøm, 400 i forsikring, 350 i komm.utg.

Så under 2000 i mnd.

Anonymkode: 4d3d1...1c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arvet bolig. Betaler 1000 i strøm, 400 i forsikring, 350 i komm.utg.

Så under 2000 i mnd.

Anonymkode: 4d3d1...1c0

Da har du vel selveier og må selv påkoste vedlikehold av boligen som vanligvis er avsatt i felleskostnader. Så den reelle boutgiften er høyere.

Anonymkode: a1cd7...d35

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utbetalt ca 18 000 I mnd. Strøm, bolig, fellesutgifter, forsikring etc kommer på ca 11 000. Altså 7000 igjen til mat og øvrig forbruk. Jeg syntes jeg klarer meg helt greit. Sparer en tusenlapp i måneden til buffer. Spiser stort sett det jeg har lyst på og kjøper det jeg trenger. Ikke så mye til overs til ferie, men slik er det bare. 

Føler jeg har ganske gjennomsnittlige boutgifter. 

Anonymkode: 8c19b...964

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva inntekten din er og hvor du vil bo.

Jeg synes det er dyrt i Oslo, men vanvittig mye dyrere i f.eks. Tromsø. For meg er nemlig Tromsø uaktuelt. Satan så deprimert jeg hadde blitt av å aldri ha sol eller sommer.

Anonymkode: b1f15...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler ca 18% av vår netto inntekt for å bo. Da er strøm, vann, kommunale avg, Internett inkludert. Huset er 6 år gammelt, så ingen store ting som venter på å blir tatt. Jeg synes vi lever billig, spesielt mtp standard, beliggenhet og belåningsgrad på 48%. Vi kunne ha betalt ned mye mer i lån, men velger heller å investere i fond og leve 😊

Anonymkode: 37d97...234

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler 5100 kr i mnd som student, og jeg syns ikke det er lavt selv om jeg leier av samskipnaden. Som student (med mindre man har andre særlige utgifter) så tenker jeg at 4500 og under er lave bokostnader. 

Anonymkode: e8e93...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier og betaler 6500 i mnd. Kan ikke ha noe dyrere, men syns det er vanskelig å finne noe til den prisen og som er tilgjengelig med kollektivtrafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske enig med Blondie65. Det er vanskelig å si konkret, ettersom alles situasjon er ulik og det er flere ting som påvirker økonomien. 

Selv har jeg 32.000 utbetalt og totale bokostnader på ca. 10.000 (7.000,- i lån og avdrag, og 3.000,- i fellesutgifter). Det utgjør ca. en tredel, men jeg føler selv jeg har det relativt romslig. Har ikke barn eller bil, så det er bare meg å bruke penger på, og jeg bruker lite på mat, strøm, mobil o.l. Dessuten har jeg et ekstra soverom som jeg har leid ut i perioder og fått noen tusen ekstra inn i måneden. 

 

Anonymkode: 7b8cc...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ca 55000 utbetalt. Eier rekkehus og betaler 7900,- PR mnd
Vi har mye til overs og synes vi bor billig. Det kjennes trygt å vite at vi alltid vil klare å holde på huset, selv med en inntekt. 
 

Men ønsker oss enebolig på sikt, da blir det brått det dobbelte ut hver mnd. 

Anonymkode: 3be8c...e7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du vel selveier og må selv påkoste vedlikehold av boligen som vanligvis er avsatt i felleskostnader. Så den reelle boutgiften er høyere.

Anonymkode: a1cd7...d35

Nei, jeg "må" ingenting. Om jeg vil vedlikeholde, oppgradere eller ikke er opp til meg selv.

Jeg kan velge å bruke penger på det eller ikke. Så de direkte bokostnadene er under 2000.

Anonymkode: 4d3d1...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser alt under 5000 kr som billig, inkludert alt av strøm, forsikringer osv.

Hva man tjener spiller ingen rolle. En kostnad er en kostnad, inntekt er inntekt. Man kan bo dyrt selv om man tjener lite, og omvendt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Under 10 000 kr for et par. Pr. pers vil det tilsvare 5000 kr. Det er billig det. 

Anonymkode: 4a428...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det kommer ann på hvor man bor enn og hva man får for prisen. En leiepris på 10000 feks for en 2 roms på 55 kvm vil feks bli regnet som rimelig i Oslo, mens 10000 for samme str i feks i Haugesund blir regnet som blodpris.   

Det kan også være at en leilighet på rundt 40 kvm blir leid ut fra alt mellom 8000 til 14000 innenfor samme kommune/by. 14000 ville da bli ansett som altfor dyrt, og 8000 som rimelig. Samtidig kunne 8000 blitt regnet som dyr i feks Haugesund..

Jeg tok sammenligning Oslo og omegn med Haugesund fordi vi selv betaler nedten12000 kr for en 2 roms på 75 kvm rett utenfor Oslo. Må flytte til en 3 roms etterhvert pga barn og må nok betale minst 14 til 15000 i leie. I Haugesund kan man feks leie en enebolig for langt under det vi betaler nå..

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg ser at flere her oppgir at kr X er billig mens kr Y er dyrt. F.eks. nevnes det at under 5.000 er billig - mens en ser at en student som leier hos samskipnaden synes at 5.000 slett ikke er billig.

Det går ikke an å oppgi tallene på den måten fordi akkurat den samme boligen som koster f.eks. kr 10.000 for Kari og Per er billig for Kari og dyr for Per. Dette fordi Kari har 50.000 i nettoinntekt mens Per går på AAP og har 16.000 utbetalt (tenkte eksempler, aner ingenting om satser).

Det andre som spiller inn er området man bor i. I Ytre eller Indre Hutaheiti ville 10.000 pr måned kanskje gitt deg tilgang til en luksusvilla med stor tomt, mens i storbyene gir samme beløp en relativt liten bolig sentralt og en middels stor i utkanten. I Hutaheiti vil det å betale 10.000 i måneden kanskje bli sett på som å kaste bort penger - ergo dyrt - mens i storbyene er dette midt på treet og kanskje til og med billig.

Man må se dette i andel av inntekt - som nevnt anser jeg 25 % (1/4) av nettoinntekt som billig mens 33,3 % (1/3) er ok og alt som er over 33,3 % som noe som nærmer seg dyrt. Det er ikke mye jeg får for 33,3 % av inntekten min, men jeg eier nå en bolig for den prisen. Det ville vært kjekt om jeg fikk mer for pengene.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...