Gå til innhold

Kvinne, ikke cis


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare tenk hva dette vil gjøre med kvinnesporten, hvor menn da blir bedre kvinner enn kvinner. Snakk om at kvinner skal ofres over en lav sko, Selv ikke ens eget kjønn får man ha i fred, uten at menn skal prøve å undertrkke kvinner, ved å si at "det å være en kvinne er en følelse", det må være det ultimate kvinne-hat argumentet. Kvinner er følelsesstyrte, og hvis jeg bare føøler meg som en så er jeg en. Wow, så lite synes de om kvinner.

Orker ikke å være mann i sport, så blir jeg kvinne, da vinner jeg uansett premien.

Anonymkode: bbc92...8d5

 + vil disse mennene være kvinner hvis de var i Afghanistan og måtte gå med niqab, bli giftet bort, og skulle hatt 0 å si om livet?

Anonymkode: bbc92...8d5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 + vil disse mennene være kvinner hvis de var i Afghanistan og måtte gå med niqab, bli giftet bort, og skulle hatt 0 å si om livet?

Anonymkode: bbc92...8d5

Selvfølgelig ikke. De vil være kvinner, men vil ikke ha ulempene som følger med.

 

Anonymkode: 2244e...c35

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Bare tenk hva dette vil gjøre med kvinnesporten, hvor menn da blir bedre kvinner enn kvinner. Snakk om at kvinner skal ofres over en lav sko, Selv ikke ens eget kjønn får man ha i fred, uten at menn skal prøve å undertrkke kvinner, ved å si at "det å være en kvinne er en følelse", det må være det ultimate kvinne-hat argumentet. Kvinner er følelsesstyrte, og hvis jeg bare føøler meg som en så er jeg en. Wow, så lite synes de om kvinner.

Orker ikke å være mann i sport, så blir jeg kvinne, da vinner jeg uansett premien.

Anonymkode: bbc92...8d5

Da er det helt greit at en person som ser ut som en mann og har tilnærmet lik muskelmasse som en biologisk født mann konkurrerer på kvinnelaget for personen var født biologisk kvinne? Siden vedkommende dine øyne fortsatt er en kvinne?

 

Anonymkode: 3a6af...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det helt greit at en person som ser ut som en mann og har tilnærmet lik muskelmasse som en biologisk født mann konkurrerer på kvinnelaget for personen var født biologisk kvinne? Siden vedkommende dine øyne fortsatt er en kvinne?

 

Anonymkode: 3a6af...6c3

Hørt om doping? 

 

Anonymkode: 2244e...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Uatskillelig skrev:

Verden er ikke i ferd med å gå av hengslene. Verden går bare fremover, noe som skulle ha skjedd for lenge siden. Forferdelig å høre om de som har vært transseksuelle hele livet og først nå, som gamle, forstår hvorfor de har det som de har det. Før ante ingen hva dette var, og endelig nå begynner kunnskapen å tikke inn slik at disse kan få riktig hjelp. Det er jo ingenting annet enn fantastisk.


 

 

Det er dette som fremstår ganske skummelt her; Vi virker ikke å vite så skrekkelig mye mer enn før, men det sosiale og ideologiske rammeverket rundt har endret seg radikalt. Hvorfor flere nå er åpne om å ønske å være/ha et kjønn de ikke er/har har vi begrenset kunnskap om, men dagens paradigme er at hva en identifiserer seg som er viktigere relativt til hva en biologisk faktisk er nå enn før. Det kan godt hende vi om noen år vil se tilbake på dette som en grotesk periode der vi lemlestet og ødela fysisk sett friske mennesker for livet og bidro til å utbre vrangforestillinger, eller ikke. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er kvinne. Cis-begrepet og translobbyen og deres naive tilhengere kan dra en viss plass. 

Anonymkode: 56edc...3be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Katten.2.0 skrev:

Men hva står det for?

Jeg vet jo at det finnes et biologisk og et sosialt kjønn. Det har vært stadfestet i både psykologien og sosiologien i en halv evighet.

Men hva står cis for, og hvorfor denne hangen til nye forkortelser? 

Nei, det har ikke vært stadfestet. Det er uvitenskapelig vissvass. 

Anonymkode: 56edc...3be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, herzeleid skrev:

Det er dette som fremstår ganske skummelt her; Vi virker ikke å vite så skrekkelig mye mer enn før, men det sosiale og ideologiske rammeverket rundt har endret seg radikalt. Hvorfor flere nå er åpne om å ønske å være/ha et kjønn de ikke er/har har vi begrenset kunnskap om, men dagens paradigme er at hva en identifiserer seg som er viktigere relativt til hva en biologisk faktisk er nå enn før. Det kan godt hende vi om noen år vil se tilbake på dette som en grotesk periode der vi lemlestet og ødela fysisk sett friske mennesker for livet og bidro til å utbre vrangforestillinger, eller ikke. 

Dette! 

Anonymkode: 56edc...3be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, herzeleid skrev:

Det er dette som fremstår ganske skummelt her; Vi virker ikke å vite så skrekkelig mye mer enn før, men det sosiale og ideologiske rammeverket rundt har endret seg radikalt. Hvorfor flere nå er åpne om å ønske å være/ha et kjønn de ikke er/har har vi begrenset kunnskap om, men dagens paradigme er at hva en identifiserer seg som er viktigere relativt til hva en biologisk faktisk er nå enn før. Det kan godt hende vi om noen år vil se tilbake på dette som en grotesk periode der vi lemlestet og ødela fysisk sett friske mennesker for livet og bidro til å utbre vrangforestillinger, eller ikke. 

Sitter og tenker akkurat det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må ikke se vekk i fra alle de homofobiske foreldrene som sier barna sine er trans, fordi de vil ikke ha lesbiske eller homofile barn. Fordi gutten deres liker rosa og vil ha på seg kjoler, eller jenta leker med biler og vil ikke ha langt hår fordi det er i veien for lek. 

Anonymkode: ae5bc...7ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En stor objektiv studie fra Sverige viser at operasjoner og hormoner hjelper ikke de som føler de er født i feil kropp. 

Anonymkode: 56edc...3be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi må ikke se vekk i fra alle de homofobiske foreldrene som sier barna sine er trans, fordi de vil ikke ha lesbiske eller homofile barn. Fordi gutten deres liker rosa og vil ha på seg kjoler, eller jenta leker med biler og vil ikke ha langt hår fordi det er i veien for lek. 

Anonymkode: ae5bc...7ca

Nettopp! 

Anonymkode: 56edc...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Katten.2.0 skrev:

Men hva står det for?

Jeg vet jo at det finnes et biologisk og et sosialt kjønn. Det har vært stadfestet i både psykologien og sosiologien i en halv evighet.

Men hva står cis for, og hvorfor denne hangen til nye forkortelser? 

Cis er ingen forkortelse, og det er helt naturlig å bruke ordet cis hvis man bruker trans. Det er latinske ord som brukes mye i kjemi, begge to. De betyr hhv "motsatt side" (trans) og "samme side" (cis). De brukes i kjemi om ulike type bindinger, og er motsetninger. 

Synes du det er dumt at vi bruker ordet hetero også, eller bør vi bruke "homo, og oss andre"? Cis og trans er ord som hører sammen akkurat som homo og hetero  (de brukes også i kjemi/biologi), så mange har innsett at det er bedre å bruke begge ordene sammen slik de er ment.

Anonymkode: 7ec7b...625

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 hours ago, Katten.2.0 said:

Hvordan i allverden skal det øvrige samfunnet henge med i alle disse forkortelsene og deres implikasjoner?

Og hva står cis for?! 

Cis er det motsatte av trans, og det eneste det er kort for er cisgender

Anonymkode: 55b8d...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er sosialt kjønn? Hvordan sorteres mennesker der?

Anonymkode: 2244e...c35

Kort oppsummert er sosialt kjønn en kombinasjon av hvordan en selv identifiserer seg og uttrykker sitt kjønn, hvordan andre oppfatter det og hvordan dette igjen påvirker samspillet mellom mennesker. 

3 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, det har ikke vært stadfestet. Det er uvitenskapelig vissvass. 

Anonymkode: 56edc...3be

Da anbefaler jeg deg å skrive vitenskapelig artikler som beviser dette, gir dem ut i tidsskrifter og kjører heftig lobbyvirksomhet for å fjerne det fra pensumet til alt av samfunnsvitenskapelige fag. 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Cis er ingen forkortelse, og det er helt naturlig å bruke ordet cis hvis man bruker trans. Det er latinske ord som brukes mye i kjemi, begge to. De betyr hhv "motsatt side" (trans) og "samme side" (cis). De brukes i kjemi om ulike type bindinger, og er motsetninger. 

Synes du det er dumt at vi bruker ordet hetero også, eller bør vi bruke "homo, og oss andre"? Cis og trans er ord som hører sammen akkurat som homo og hetero  (de brukes også i kjemi/biologi), så mange har innsett at det er bedre å bruke begge ordene sammen slik de er ment.

Anonymkode: 7ec7b...625

Handler mer om at jeg anser denne trangen til å innføre nye begrep for så å bruke definisjonsmakten over disse relativt fremmede begrepene (og da spesielt forkortelsene) som uryddig. Spesielt mtp den øvrige befolkningen. Det saboterer en viktig debatt, etter min mening. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Katten.2.0 said:

Hvordan i allverden skal det øvrige samfunnet henge med i alle disse forkortelsene og deres implikasjoner?

Det er et amerikansk fenomen, de elsker forkortelser. Mange av disse bevegelsene starter på amerikanske universiteter, og da importeres ofte forkortelsesfetisjen sammen med fenomenet. 

LGBTQIAAP+ høres allerede parodisk ut, og det kommer nok sikkert enda flere bokstaver etterhvert. Jeg tror ikke dette er positivt for bevegelsen.

Anonymkode: 41260...9b2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...