Gå til innhold

Kvinne, ikke cis


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Diskusjoner om kjønn og kjønnsidentitet blir ofte hissige. I tillegg til likestilling, diskrimineringsvern og menneskerettigheter, er også andre spørsmål i spill; som den enkeltes følelse av identitet og plass i samfunnet, anerkjennelse og selvforståelse. Da loven ble endret i 2016, slik at det ikke lenger var et krav om å foreta kjønnskorrigerende operasjon for å skifte juridisk kjønn, var det en viktig milepæl for dem som opplever å ha en annen kjønnsidentitet enn den de ble definert som ved fødselen. Vi feminister gleder vi oss over at en marginalisert gruppe opplever aksept og muligheten til et lettere liv.

Men det er ikke alltid nok å være velmenende: Loven var ikke godt nok gjennomtenkt, og nye problemstillinger dukker opp. Det er for eksempel nå ute en høring om hvor transkjønnede som ikke har gjennomgått operasjon eller hormonbehandling skal sone dersom de må i fengsel; et av mange spørsmål som ikke er avklart. Hva med kvinnerom på sykehus? Krisesentre for kvinner? Eller garderobe- og dusjforhold på treningssentre og skoler? Kan transkvinner som har penis kreve adgang der? Hva med retten til privatliv for kvinner som ikke ønsker å se peniser i garderoben?

Det nytter ikke å bare si at «såpass bør kvinner tåle, en penis i dusjen er da ikke all verden!».

Patriarkatet - systemet der kvinner som gruppe er underordnet menn som gruppe - har eksistert i tusenvis av år.Men sammenhengen mellom biologisk og sosialt kjønn er fortsatt vanskelig å dekode, for sosialiseringen til kjønnsrollene våre settes i gang allerede på fødeklinikken. Vi blir tullet inn i tepper med ulike farger for å gjøre skillet klart for alle. Senere er klærne til jenter og gutter forskjellige, for ikke å snakke om hårfrisyrer, farger, pynt og leker. Alt for å sosialisere oss inn i de rollene samfunnet har bestemt hører til kjønnet. Kort oppsummert skal menn være dominerende og disiplinerte, kvinner skal ta seg ut og ta seg av.

 

 

Anonymkode: df8e6...d9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Diskusjoner om kjønn og kjønnsidentitet blir ofte hissige. I tillegg til likestilling, diskrimineringsvern og menneskerettigheter, er også andre spørsmål i spill; som den enkeltes følelse av identitet og plass i samfunnet, anerkjennelse og selvforståelse. Da loven ble endret i 2016, slik at det ikke lenger var et krav om å foreta kjønnskorrigerende operasjon for å skifte juridisk kjønn, var det en viktig milepæl for dem som opplever å ha en annen kjønnsidentitet enn den de ble definert som ved fødselen. Vi feminister gleder vi oss over at en marginalisert gruppe opplever aksept og muligheten til et lettere liv.

Men det er ikke alltid nok å være velmenende: Loven var ikke godt nok gjennomtenkt, og nye problemstillinger dukker opp. Det er for eksempel nå ute en høring om hvor transkjønnede som ikke har gjennomgått operasjon eller hormonbehandling skal sone dersom de må i fengsel; et av mange spørsmål som ikke er avklart. Hva med kvinnerom på sykehus? Krisesentre for kvinner? Eller garderobe- og dusjforhold på treningssentre og skoler? Kan transkvinner som har penis kreve adgang der? Hva med retten til privatliv for kvinner som ikke ønsker å se peniser i garderoben?

Det nytter ikke å bare si at «såpass bør kvinner tåle, en penis i dusjen er da ikke all verden!».

Patriarkatet - systemet der kvinner som gruppe er underordnet menn som gruppe - har eksistert i tusenvis av år.Men sammenhengen mellom biologisk og sosialt kjønn er fortsatt vanskelig å dekode, for sosialiseringen til kjønnsrollene våre settes i gang allerede på fødeklinikken. Vi blir tullet inn i tepper med ulike farger for å gjøre skillet klart for alle. Senere er klærne til jenter og gutter forskjellige, for ikke å snakke om hårfrisyrer, farger, pynt og leker. Alt for å sosialisere oss inn i de rollene samfunnet har bestemt hører til kjønnet. Kort oppsummert skal menn være dominerende og disiplinerte, kvinner skal ta seg ut og ta seg av.

 

 

Anonymkode: df8e6...d9d

Hmmm, dette høres ut som TERF-snakk.

TERFs er ikke allierte av LGBTQIAAP+ 😠

Anonymkode: a9328...ddc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100 % for at transseksuelle skal få være og bli definert som det kjønnet de selv føler seg som. Kjønn er ikke bare biologi, men også en sosial konstruksjon. Identitet og tilhørighet er viktigere enn biologi. Biologien har ikke nødvendigvis definisjonsmakten.

Ellers er jeg noe usikker på hvordan man bør håndtere det ift., fengsler, krisesentre og garderober. Jeg tenker at kanskje må vurdere hvert enkelttilfelle for seg i f.eks., fengsler og på krisesentre. I offentlige badeanlegg bør man kanskje få inn flere familiegarderober slik at de som av ulike grunner ikke klarer eller ønsker å dusje kan få låne en egen garderobe. De fleste transseksuelle har jo veldig vanskelig forhold til kropp, så tipper de fleste uansett unngår fellesdusjing.
 

 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hmmm, dette høres ut som TERF-snakk.

TERFs er ikke allierte av LGBTQIAAP+ 😠

Anonymkode: a9328...ddc

Hva er TERF?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Katten.2.0 said:

Hva er TERF?

Trans exclusionary radical feminist

Anonymkode: 55b8d...071

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Trans exclusionary radical feminist

Anonymkode: 55b8d...071

Hvordan i allverden skal det øvrige samfunnet henge med i alle disse forkortelsene og deres implikasjoner?

Og hva står cis for?! 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Katten.2.0 skrev:

Hvordan i allverden skal det øvrige samfunnet henge med i alle disse forkortelsene og deres implikasjoner?

Og hva står cis for?! 

Cis = Samsvar mellom opplevd kjønn og biologisk kjønn. Altså ingen kjønnsinkongruens.

 

 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Uatskillelig said:

Cis = Samsvar mellom opplevd kjønn og biologisk kjønn. Altså ingen kjønnsinkongruens.

 

 

Men hva står det for?

Jeg vet jo at det finnes et biologisk og et sosialt kjønn. Det har vært stadfestet i både psykologien og sosiologien i en halv evighet.

Men hva står cis for, og hvorfor denne hangen til nye forkortelser? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Men hva står det for?

Jeg vet jo at det finnes et biologisk og et sosialt kjønn. Det har vært stadfestet i både psykologien og sosiologien i en halv evighet.

Men hva står cis for, og hvorfor denne hangen til nye forkortelser? 

Fordi verden er i ferd med å gå av hengslene.

Anonymkode: df8e6...d9d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi verden er i ferd med å gå av hengslene.

Anonymkode: df8e6...d9d

Verden er ikke i ferd med å gå av hengslene. Verden går bare fremover, noe som skulle ha skjedd for lenge siden. Forferdelig å høre om de som har vært transseksuelle hele livet og først nå, som gamle, forstår hvorfor de har det som de har det. Før ante ingen hva dette var, og endelig nå begynner kunnskapen å tikke inn slik at disse kan få riktig hjelp. Det er jo ingenting annet enn fantastisk.


 

 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig med deg, trådstarter. Radikal feminisme 👊🏼 

Anonymkode: 677e7...95e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Verden er ikke i ferd med å gå av hengslene. Verden går bare fremover, noe som skulle ha skjedd for lenge siden. Forferdelig å høre om de som har vært transseksuelle hele livet og først nå, som gamle, forstår hvorfor de har det som de har det. Før ante ingen hva dette var, og endelig nå begynner kunnskapen å tikke inn slik at disse kan få riktig hjelp. Det er jo ingenting annet enn fantastisk.


 

 

En dyktig psykolog er det de trenger.

Anonymkode: df8e6...d9d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Men hva står det for?

Jeg vet jo at det finnes et biologisk og et sosialt kjønn. Det har vært stadfestet i både psykologien og sosiologien i en halv evighet.

Men hva står cis for, og hvorfor denne hangen til nye forkortelser? 

Jeg måtte google det tidligere og det kommer fra latin og er antonymet til trans og betyr «på denne siden av, eller noe som er innenfor en viss grense eller kategori».

Jeg er ikke noen tilhenger av mange nye forkortelser, jeg synes det forvansker mer enn det oppklarer 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En dyktig psykolog er det de trenger.

Anonymkode: df8e6...d9d

Ja. De trenger psykolog for å bearbeide sorgen over å ikke være det biologiske kjønnet de føler seg som. De trenger også psykolog for å takle all hetsen og diskrimineringen, samt alle fordommene de møter. En del trenger også traumebehandling fordi de har vært utsatt for vold på grunn av sin kjønnsidentitet. 

Det de ikke trenger behandling for er derimot transseksualismen - for det er ikke en sykdom. De trenger behandling for å takle samfunnets fordømmelse knyttet til deres virkelighet.

 

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg synes biologi er det viktigste her. Da det er biologi som gir oss fysiske fordeler/ulemper med tanke på kjønn. Egne garderober osv er der for å beskytte kvinner. Fordi kvinner er underlegne når det kommer til fysisk styrke/aggressivitet. Det kommer man ikke bort fra. Jeg er imot å ofre sikkerhet for føleri. Da må det heller opprettes egne garderober osv for transpersoner. 

Hva jeg føler meg som er irrelevant. Jeg vil leve livet mitt uten å få merkelapper for å bli sortert inn i en boks. Jeg er kvinne, fordi jeg er født som det. Hva mine interesser/meninger er eller hva jeg gjør med mitt liv har ikke noe med kjønnet mitt å gjøre. Jeg har aldri vært en av dem som følger saueflokken, og det er vel heller det man skal oppmuntre og lære barna våre til? Ikke vær en sau. 

 

 

Anonymkode: 2244e...c35

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Katten.2.0 skrev:

Men hva står det for?

Jeg vet jo at det finnes et biologisk og et sosialt kjønn. Det har vært stadfestet i både psykologien og sosiologien i en halv evighet.

Men hva står cis for, og hvorfor denne hangen til nye forkortelser? 

Hva er sosialt kjønn? Hvordan sorteres mennesker der?

Anonymkode: 2244e...c35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tenk hva dette vil gjøre med kvinnesporten, hvor menn da blir bedre kvinner enn kvinner. Snakk om at kvinner skal ofres over en lav sko, Selv ikke ens eget kjønn får man ha i fred, uten at menn skal prøve å undertrkke kvinner, ved å si at "det å være en kvinne er en følelse", det må være det ultimate kvinne-hat argumentet. Kvinner er følelsesstyrte, og hvis jeg bare føøler meg som en så er jeg en. Wow, så lite synes de om kvinner.

Orker ikke å være mann i sport, så blir jeg kvinne, da vinner jeg uansett premien.

Anonymkode: bbc92...8d5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...