Gå til innhold

Klamydia

Fremhevede innlegg

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, fastlegen min sier at det koster penger å teste seg. Men behandlingen er gratis og dekket av folketrygden. 

Anonymkode: 6c1df...193

Jeg betalte ingenting. Jeg spurte også, men de poengterte at dette var gratis.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
53 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Jeg betalte ingenting. Jeg spurte også, men de poengterte at dette var gratis.

Merkelig. Du er sikker på at du ikke har frikort da?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja ikke det jeg vet ihvertfall. Er skjelden til lege slik at jeg kan ikke se hvor jeg skulle fått fyllt den kvoten på?

Skrevet
10 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Ja ikke det jeg vet ihvertfall. Er skjelden til lege slik at jeg kan ikke se hvor jeg skulle fått fyllt den kvoten på?

Legen min sier at testen er gratis så lenge du har frikort.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, fastlegen min sier at det koster penger å teste seg. Men behandlingen er gratis og dekket av folketrygden. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen min sier at testen er gratis så lenge du har frikort.

Sitat

Dersom du eller helsepersonellet du oppsøker har grunn til å anta at du kan være smittet av en kjønnssykdom, er både testing, behandling og medisiner gratis.

Det er noen leger som har ikke har helt kontroll på dette men det skal være gratis dersom "man har grunn til å anta", fordi klamydia regnes som en allmenfarlig smittsom sykdom.

I praksis skal det være gratis hvis man f.eks. kommer inn og sier at man har hatt sex med noen som var bekreftet syke eller lignende.

Dette følger av smittevernloven.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1994-08-05-55#KAPITTEL_4

Sitat

§ 6-2.Dekning av tjenester og tiltak

Departementet kan gi forskrift om at tjenester eller tiltak etter loven skal være uten kostnad for den som er smittet eller er i fare for å bli smittet med en smittsom sykdom.

Fra FHI

Sitat

Klamydia er i smittevernloven definert som en allmennfarlig smittsom sykdom. Folketrygden yter full godtgjørelse av utgifter til legehjelp ved undersøkelse, behandling og kontroll for allmennfarlige smittsomme sykdommer, dvs. pasienten skal ikke betale egenandel. Dette gjelder også ved undersøkelse som ledd i smitteoppsporing, men ikke ved rutinemessige undersøkelser. I tillegg dekker folketrygden utgifter til antiinfektive legemidler til behandling og til forebygging hos personer som etter en faglig vurdering antas å være i en særlig fare for å bli smittet i Norge (blåreseptforskriften § 4 punkt 2).

https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/chlamydiainfeksjon-genital-klamydia/

Anonymkode: eecc9...5da

• Liker 1
Gjest Fallabella
Skrevet

Man kan kjøpe test på apoteket å sende inn prøve selv. 
Jeg leste også et sted at klamydia infeksjonen ubehandlet kan gå over av seg selv. 

Jeg trodde dette smittet veldig lett, tar jeg feil altså? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...