Gå til innhold

Gruer meg til å spise ute


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag skal jeg ut å spise sushibuffet på Sabrura. Jeg har prøvd å spare opp ekstra kalorier noen dager i forveien da menyen ikke har næringsinnhold og jeg ikke vet hvor mye jeg får i meg. Vi skal ikke spise før 18, så jeg tenker å ikke spise noe idag frem til da. Jeg er veldig glad i sushi og tenker at når jeg først skal spise det vil jeg kose meg.

Hvor mye kalorier tror dere det er i rundt 16-20 biter? Kan det bli over 2000? Så irriterende at jeg nå har klart å gå ned 3kg på to uker, og i morgen er sikkert alt tilbake når jeg stiger på vekten.

Anonymkode: 4375d...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ville sikkert gjøre deg godt - både for hode og kropp - om du kunne lært deg å tenke litt mer langsiktig. Vekta svinger fra dag til dag, og du spiser neppe sushibuffet hver dag.

Anonymkode: a620e...24c

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ville sikkert gjøre deg godt - både for hode og kropp - om du kunne lært deg å tenke litt mer langsiktig. Vekta svinger fra dag til dag, og du spiser neppe sushibuffet hver dag.

Anonymkode: a620e...24c

Enig! 

Men du kan jo se her ts https://www.kk.no/helse/sushi---det-er-fort-gjort-a-ga-pa-en-kalorismell/67778148

Anonymkode: c62fd...cd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du legger ikke varig på deg av å spise mer i EN dag. Høres ut som du har et sykelig forhold til daglige kalorier.  Tenk heller at det feks er kaloriene iløpet av en uke eller måned som har betydning.

Anonymkode: c1496...7f5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å slappe av, glem kcal en kveld og kos deg!

En kveld med litt ekstra har null betydning 

Endret av MarianneE
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Dillo skrev:

Det går nok helt fint 😊 De største vektfallene mine har ofte kommet etter en dag i overskudd🔥 

Det er min erfaring også (men man må passe på at overskudds-dagene ikke kommer for ofte da, jeg skeiet vel ut ca hver 14. dag. Da var det bytur med noen øl og en pizza ☺️)

Anonymkode: ae75a...098

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

irriterende at jeg nå har klart å gå ned 3kg på to uker, og i morgen er sikkert alt tilbake når jeg stiger på vekten.

Hvorfor veie seg hver dag? Helt meningsløst. Dersom man spiser mye karbohydrater og salt en dag, vil du få mer vann i kroppen. Dette forsvinner når man spiser normalt dagen etter. 

Anonymkode: cc1d6...1bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor veie seg hver dag? Helt meningsløst. Dersom man spiser mye karbohydrater og salt en dag, vil du få mer vann i kroppen. Dette forsvinner når man spiser normalt dagen etter. 

Anonymkode: cc1d6...1bb

Det er nettopp dette som er min grunn til å veie hver dag. Da ser man at det går litt opp og ned fra dag til dag, og at det likevel (forhåpentligvis) går ned på sikt. Veier du en dag i uken, og denne havner på en "dårlig dag", vil det være surt hele uken. 

En dag innimellom er ingen krise. Kos deg med maten, og tenk at du har fri fra telling denne ene dagen. Ikke sult deg på forhånd, hvis du er utsultet og svimmel blir det ikke en hyggelig kveld. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det tankesettet kommer du til å gå på en smell før eller senere, og ende opp på en høyere vekt en startvekten.

Hvordan ser du for deg livet og matvaner på sikt? Hvordan tror du en normal sunn og slank person spiser på buffet?

Personlig spiser jeg frokost og lunsj som vanlig. Går på susibuffeten, spiser meg akkurat passe mett. Foretrekker sashimi, og begrenser mengden frityrstekte ruller som legger seg tungt i magen. Fråtser ikke i majones og cola. Tar gjerne også litt edamame eller salat om det er en mulighet. 

Kort sagt, du må hive "når jeg først skal ut skal jeg virkelig kose meg" rett ut vinduet. Dette er uvanen du MÅ bryte om du faktisk skal ned i vekt og bli der. For det første er kos god mat, i passe mengder, ikke fråtsing til man blir kvalm med mengder fett og sukker. For det andre kommer anledninger til "kos" vil komme på løpende bånd; bursdager, fredagskaffen på jobb, fest, jul, ferietid, fredager, lørdager.... 

Anonymkode: 4227e...354

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke å diskutere person, men med det tankesettet du fremviser ville jeg snakket med en lege/psykolog. Det er ikke vanlig å tenke slik du gjør. 

Anonymkode: 637ce...84b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener ikke å diskutere person, men med det tankesettet du fremviser ville jeg snakket med en lege/psykolog. Det er ikke vanlig å tenke slik du gjør. 

Anonymkode: 637ce...84b

Akk. Det er vanlig, ekstremt vanlig. Men det er ikke normalt, friskt. Bare å få informasjon, kan hjelpe - i noen tilfeller. Men hvis TS ikke responderer på det vi sier, ikke klarer å endre tankesett på egen hånd, da støtter jeg helhjertet forslaget om lege/psykolog. (Men da er man sannsynligvis allerede overbevist om at tankesettet er tipp topp, så hvordan man kommer seg til behandling for vrangforestillinger, er for meg et mysterium. Okei, skal stoppe nå.) 

Anonymkode: a620e...24c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer aldri til å klare å gå ned i vekt, og faktisk holde vekta der, om det er slik du tenker. Det er ikke sushien som er problemet, det er hvordan du tenker og planlegger vektnedgangen. Tror du virkelig at du legger på deg 3 kg, av å spise sushi? Da må du nok spise iallefall 300 biter sikkert. 

Anonymkode: 80da7...b1b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke tenkt på kalorier når du er ute en sjelden gang. Spis det du ønsker og kos deg. Er det helt krise for deg så unngå de med mye saus og fritering.

Anonymkode: 32975...466

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag skal jeg ut å spise sushibuffet på Sabrura. Jeg har prøvd å spare opp ekstra kalorier noen dager i forveien da menyen ikke har næringsinnhold og jeg ikke vet hvor mye jeg får i meg. Vi skal ikke spise før 18, så jeg tenker å ikke spise noe idag frem til da. Jeg er veldig glad i sushi og tenker at når jeg først skal spise det vil jeg kose meg.

Hvor mye kalorier tror dere det er i rundt 16-20 biter? Kan det bli over 2000? Så irriterende at jeg nå har klart å gå ned 3kg på to uker, og i morgen er sikkert alt tilbake når jeg stiger på vekten.

Anonymkode: 4375d...c5b

En utskeielse vil ikke føre til at du går opp alle kiloene du har gått ned. Skei ut i dag, fortsett med de gode vanene i morgen. Nyt maten, fyll på med salat hvis de har.  Spis sakte.Begrens inntaket at den friterte maten og drikk mye vann. Og ny maten! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette betyr så mye Ts. Ta en gåtur forut og etter "utskeielsen" slik at du forbruker det mulige overskuddet av energi du tilfører kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du må jo nesten lære deg å leve normalt, og det innebærer å spise på restauranter eller på besøk hos noen uten oppgitt kaloriinnhold. Se det heller som en øvelse. Èn sushibuffet vil ikke ødelegge for deg, men det er ingen grunn til å spise så mye du klarer bare fordi det er buffet. Spis deg mett, men ikke overdriv. 

Anonymkode: 8dc03...c05

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, anonym 4545 skrev:

Hvis dette betyr så mye Ts. Ta en gåtur forut og etter "utskeielsen" slik at du forbruker det mulige overskuddet av energi du tilfører kroppen.

Synes det begynner å bli litt sykelig vektnedgang. 

Anonymkode: 8dc03...c05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det begynner å bli litt sykelig vektnedgang. 

Anonymkode: 8dc03...c05

Helt enig, men forsøkte å gi innspill "når det først er så galt":

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal spise ute, har jeg følgende strategier:

-drikke mye vann

-spise salat og grønnsaker først

-spise saaakte

-holde meg unna ris/pasta, men det er kanskje litt vanskelig når det er sushi. Med mindre det er sashimi :)

Anonymkode: 7320e...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...