Gå til innhold

Dere som eier dachs hund. Venninna mi sparker som korreksjon??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes generelt ikke noen skal gi et spark til bikkja si, men venninna mi sier at denne typen hund trenger slike korreksjoner og at det har hun lært. Går vi tur og bikkja setter i gang med å bjeffe aggressivt mot en annen hund så gir hun den et spark eller flere. Det funker ikke vel og merke, den bjeffer akkurat like mye. Hun sparker ikke med tuppen av tåa, men med siden av foten omtrent. Ganske hardt. 

Er dette innafor da?? Jeg har aldri hatt hund og aner ikke hvilke korreksjoner som må til på enkelte raser 

Anonymkode: ed19c...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man sparker da ikke hunder! Uansett rase. Hun må trene den. 

Anonymkode: 7eb43...d38

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikke greit. Be henne slutte med deg. Vold mot dyr. Endrer på ingen måte atferden til dyret. Om noe så kan det gjøre ting verre. 

Anonymkode: 0473a...740

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke greit, det er vold mot dyr. Dachs trenges som andre hunder, med korreksjon, ikke vold. Hadde sagt fra til venninnen min og bedt henne melde seg på kurs i hverdagslydighet. Evt meldt henne til mattilsynet. 

Anonymkode: c3f55...bd1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt fra til henne flere ganger at jeg ikke syns noe om det. De har vært på kurs, men det funker ikke for de. Snill hund, men er en bjeffemaskin og drar konstant i båndet. 

Hunden er glad og går med halen rett opp selv etter å ha fått seg flere "Spark". Men uansett syns ikke jeg det er rett 

Anonymkode: ed19c...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kurs er ikke en mirakelkur, det kan hjelpe å få innsyn i hundens problemområder og hvordan man kan trene med den - resten av jobben må hun gjøre selv, det er mengdetrening!
Når hun ikke fortsetter riktig trening hjemme, ødelegger hun hunden sin. Å sparke den er bare ondskapsfullt!! Hun ber om å få en utrygg hund som til slutt blir sint, redd eller verre. Hun høres rett og slett dum ut!

Anonymkode: 1deee...380

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krever positiv trening og MYE trening når det kommer til Dachs.  Stakkars lille hunden.  Be henne gå på et lydighetskurs og lære seg riktig korrigering.  

MAN SPARKER ALDRI EN HUND. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har LÆRT dette?

Hvem har hun lært dette av? Hitler? 🤣 Nei, vent litt. Hitler var snill mot dyr og fulgte et vegetarisk livsstil. Det må bety at hun har lært dette av noen som er VERRE enn Hitler! 🤔😨 

Anonymkode: 329ba...720

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke greit. Flott at du reagerer og stiller spørsmål! Hvor har hun lært dette? Når en kommer dit at en utøver vold mot dyr så avslører man en meget begrenset «verktøykasse». En har kort og greit mislyktes som eier. Søk kunnskap, gå flere kurs eller aksepter adferden. Ingen quick-fix på en slik problemstilling, det krever jobbing over tid. Enkelt og greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sier dette er lært fra andre som har mer erfaring med hund enn henne. Senest i dag gjorde hun dette foran meg. Får helt vondt av å se på. Det var ei til der fra nabolaget som så det. Skal ta en prat med henne for å høre fra hun synes. 

Har dere noe info fra ett eller annet sted jeg kan vise henne? Type fra erfarne folk som driver hundetrening som sier en absolutt ikke må sparke. Hun er forresten ikke en nær venninne. Jeg sliter med mye av oppførselen hennes til tider. 

Anonymkode: ed19c...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at hundeeiere flest er brutale i sin oppdragelsemetode. Og dette gjelder ALLE hundeeiere jeg kjenner, uten unntak. Hundene blir knepet bak bena, de blir tatt i nakken og brutt ned i bakken, kjeften blir holdt hardt igjen, de blir brølt til, lugga så hardt at de skriker, knipsa og slått. Dette er konsekvens av at de ikke kommer når eierene sier kom, de sitter ikke når eieren sier sitt og de gneldrer. Hva skal dere med dyr dere må være voldelige mot?? Jeg har hatt mange katter og de jeg har som lever nå er 14 år. Jeg har ikke brukt vold mot noen av de og de er eksemplariske i oppførselen allikevel. Det er så ekstremt normalt og jeg forstår virkelig ikke hvorfor de gidder å ha hund i det hele tatt😥

Anonymkode: ef04f...645

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at hundeeiere flest er brutale i sin oppdragelsemetode. Og dette gjelder ALLE hundeeiere jeg kjenner, uten unntak. Hundene blir knepet bak bena, de blir tatt i nakken og brutt ned i bakken, kjeften blir holdt hardt igjen, de blir brølt til, lugga så hardt at de skriker, knipsa og slått. Dette er konsekvens av at de ikke kommer når eierene sier kom, de sitter ikke når eieren sier sitt og de gneldrer. Hva skal dere med dyr dere må være voldelige mot?? Jeg har hatt mange katter og de jeg har som lever nå er 14 år. Jeg har ikke brukt vold mot noen av de og de er eksemplariske i oppførselen allikevel. Det er så ekstremt normalt og jeg forstår virkelig ikke hvorfor de gidder å ha hund i det hele tatt😥

Anonymkode: ef04f...645

Dette er min erfaring også dessverre. Virker som om det er ganske normalt å være hardhendt mot hunder ☹️

Anonymkode: ea4ef...232

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hun sier dette er lært fra andre som har mer erfaring med hund enn henne. Senest i dag gjorde hun dette foran meg. Får helt vondt av å se på. Det var ei til der fra nabolaget som så det. Skal ta en prat med henne for å høre fra hun synes. 

Har dere noe info fra ett eller annet sted jeg kan vise henne? Type fra erfarne folk som driver hundetrening som sier en absolutt ikke må sparke. Hun er forresten ikke en nær venninne. Jeg sliter med mye av oppførselen hennes til tider. 

Anonymkode: ed19c...429

Å sparke er vold mot hunden. Og i tillegg er det en "metode" som ikke gir utslag i læring for hunden, så man oppnår ikke det man vil. Folk som sier at "men denne hunden/rasen er så sta/vanskelig/stri at man må ta dem" viser bare at de ikke har forstått hva positiv forsterkning/trening handler om og hvordan det fungerer. De er ikke tålmodige og legger ikke opp en strategi, eller bruker ikke teknikker som faktisk funker. Og så ender de opp med å bruke vold fordi de vil ha en effekt. Det er trist og veldig vondt å se på.

Jeg synes det er masse fin info å finne på positively.com om positiv forsterkning og trening, og om hundepsykologi. ;)

Anonymkode: 6a763...7c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikker på at det er snakk om å sparke, og ikke mer å "velte" hunden ved bruk av foten?

Anonymkode: 39c00...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun har LÆRT dette?

Hvem har hun lært dette av? Hitler? 🤣 Nei, vent litt. Hitler var snill mot dyr og fulgte et vegetarisk livsstil. Det må bety at hun har lært dette av noen som er VERRE enn Hitler! 🤔😨 

Anonymkode: 329ba...720

Gratulerer med dagens dummeste innlegg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Min erfaring er at hundeeiere flest er brutale i sin oppdragelsemetode. Og dette gjelder ALLE hundeeiere jeg kjenner, uten unntak. Hundene blir knepet bak bena, de blir tatt i nakken og brutt ned i bakken, kjeften blir holdt hardt igjen, de blir brølt til, lugga så hardt at de skriker, knipsa og slått. Dette er konsekvens av at de ikke kommer når eierene sier kom, de sitter ikke når eieren sier sitt og de gneldrer. Hva skal dere med dyr dere må være voldelige mot?? Jeg har hatt mange katter og de jeg har som lever nå er 14 år. Jeg har ikke brukt vold mot noen av de og de er eksemplariske i oppførselen allikevel. Det er så ekstremt normalt og jeg forstår virkelig ikke hvorfor de gidder å ha hund i det hele tatt😥

Anonymkode: ef04f...645

Da tenker jeg du må revurdere omgangskretsen din, for jeg kjenner ingen

Anonymkode: e8acd...30f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vold. Dessverre har mange fulgt en alpha-metode trening hvor de legger hunden i bakken, kniper ører, tar de hardt i nakken, og ja, sparker. Hundehviskeren Cesar Milan sparker hunder i hva han mener er en korreksjon og en måte å snu hundens oppmerksomhet fra noe, og ta det derfra. 

Heldigvis har belønningsbasert trening fått mer anerkjennelse de siste årene. Studier viser at negativ/fysisk straff gjør at hunder lærer tregere, dårligere, og blir mer usikre, som kan forverre adferdsproblemer. Bjeffing (spesielt på tur mot mennesker/hunder) er veldig vanlig for usikre hunder. Belønningsbasert trening fører til hunder som lærer fortere, bedre, og god selvsikkerhet. 

Jeg har brukt belønningsbasert trening på min hund fra dag én. Masse skryt og godbiter. Og når hun gjør noe hun ikke skal, så sier jeg 'oisann' i en fin tone. Jeg har lært henne hva 'oisann' betyr (slutt med det du driver med), så hun hører på. Det er ikke nødvendig å bli streng/sint i stemmen.

Hun har enormt god selvtillit, er kjempeflink med andre hunder, og velger å holde seg unna kjipe hunder og usikre hunder (den type hund som gneldrer på tur).

Hva venninnen din gjør er å forverre problemet. I hundens øyne angriper hun den totalt u provosert. Hun gjør hunden din mer usikker. Redde, usikre barn leker ikke godt med andre, og det gjelder spesielt godt for hunder. 

Anonymkode: 9bc67...986

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trakk hunden også veldig mye. Det som hjalp var å stoppe hver eneste gang hun trakk, stå stille til vi fikk kontakt og hun gikk tilbake til oss. Dette gjorde vi hver eneste gang og det hjalp. Det krever tålmodighet da, å sparke eller utøve vold er ikke greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...