AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #1 Del Skrevet 15. september 2020 Jeg har trent fast styrke blant annet knebøy i ca. 3 måneder nå. Mitt problem er at jeg er akkurat for lav for høyden på stanga, dvs at hvis jeg tar den på den ene høyden som er nærmest min egen, så blir det for lavt og jeg må skikkelig ut med rumpa for å løfte den. Da får jeg smerter i korsryggen. Jeg har løst problemet ved å ta stanga på nivået/høyden/rilla over der igjen. Da er det akkurat litt for høyt for meg, men jeg kan ta en 20 kilos vektskive på bakken rett under som jeg kan stå på (ett ben på og ett ben av) - på den måten greier jeg å løfte av stanga (men må opp på tærne). Etter 3 måneder nå har jeg begynt å kjenne smerter i venstre kne. Har hatt smerter i ukevis, og fant ut nå at det er fordi jeg får veldig belastning på det ene kneet når jeg løfter stanga av for hvert sett. Fordi jeg må stå med ett ben på vektskiva, og det andre på bakken bak meg. Så det bakerste benet får all belastningen idet jeg løfter stanga av. Jeg lurer på hvordan jeg kan løse dette problemet da min høyde ikke passer for noen av rillene på knebøystativet og jeg får belastningssmerter? Er redd for å pådra meg skade i knærne. Anonymkode: 08083...791 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 15. september 2020 #2 Del Skrevet 15. september 2020 Ha stanga litt for lavt, men ikke løft den av ved å stikke ut rumpa. Løft den av som om du utførte knebøy, med skikkelig teknikk. Har også alltid litt for lavt, det er vel for så vidt slik for de fleste. Stanga skal jo løftes av stativet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #3 Del Skrevet 15. september 2020 Det er nok ikke bevgeldenuå løfte stanga av som gir deg smerter, men dårlig teknikk. Det er helt vanlig å løfte stanga opp fra rillene, og som det sier over her, skal det gjøres som om du gjør en bøy. Utover dette bør du nok få sjekket teknikken din i knebøy, typisk feil er å ikke presse knærne godt nok ut underveis i løftet, særlig hvis man løfter for tungt uten god teknikk. Det er også helt unødvendig å kjøre knebøy tre ganger i uken for fremgang som nybegynner. 1-2 ganger i uka med andre supplerende, gjerne ettbeins øvelser som gående utfall, utfall bakover, bulgarsk splittbøy og ikke minst beinpress er gode øvelser å supplere med. Anonymkode: 66096...f59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #4 Del Skrevet 15. september 2020 30 minutter siden, Lill3My skrev: Ha stanga litt for lavt, men ikke løft den av ved å stikke ut rumpa. Løft den av som om du utførte knebøy, med skikkelig teknikk. Har også alltid litt for lavt, det er vel for så vidt slik for de fleste. Stanga skal jo løftes av stativet Å, jeg skal ikke presse ut rumpa når jeg løfter den av altså? Ok... Altså med rett rygg da mener du? Finnes det en video på dette? 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er nok ikke bevgeldenuå løfte stanga av som gir deg smerter, men dårlig teknikk. Det er helt vanlig å løfte stanga opp fra rillene, og som det sier over her, skal det gjøres som om du gjør en bøy. Utover dette bør du nok få sjekket teknikken din i knebøy, typisk feil er å ikke presse knærne godt nok ut underveis i løftet, særlig hvis man løfter for tungt uten god teknikk. Det er også helt unødvendig å kjøre knebøy tre ganger i uken for fremgang som nybegynner. 1-2 ganger i uka med andre supplerende, gjerne ettbeins øvelser som gående utfall, utfall bakover, bulgarsk splittbøy og ikke minst beinpress er gode øvelser å supplere med. Anonymkode: 66096...f59 Jeg gjør riktig teknikk ellers, har fått godkjenning av en PT. Bare dumt jeg ikke spurte om det med høyden samtidig. Jeg trener ikke knebøy 3 ganger i uken? 😅 TS Anonymkode: 08083...791 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #5 Del Skrevet 16. september 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Å, jeg skal ikke presse ut rumpa når jeg løfter den av altså? Ok... Altså med rett rygg da mener du? Finnes det en video på dette? Jeg gjør riktig teknikk ellers, har fått godkjenning av en PT. Bare dumt jeg ikke spurte om det med høyden samtidig. Jeg trener ikke knebøy 3 ganger i uken? 😅 TS Anonymkode: 08083...791 Sorry, blandet alle tre tallene på kvelden. Teknikk godkjent en gang, er ikke det samme som alltid god teknikk, særlig ikke hvis du har økt vektene som vil utfordre teknikken. Sett opp mobilen og film løftene dine. Knesmerter er tegn på at du gjør noe galt, og det lille løftet fra racket høres alt for lite ut til å gi smerter, selv om det selvfølgelig kan bidra hvis du kløner veldig.. Anonymkode: 66096...f59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #6 Del Skrevet 16. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Sorry, blandet alle tre tallene på kvelden. Teknikk godkjent en gang, er ikke det samme som alltid god teknikk, særlig ikke hvis du har økt vektene som vil utfordre teknikken. Sett opp mobilen og film løftene dine. Knesmerter er tegn på at du gjør noe galt, og det lille løftet fra racket høres alt for lite ut til å gi smerter, selv om det selvfølgelig kan bidra hvis du kløner veldig.. Anonymkode: 66096...f59 Bør jeg avstå fra markløft også hvis jeg har knesmerter? Eller kan jeg kjøre på? Anonymkode: 08083...791 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå