Gå til innhold

Hunden og valpen går ikke overens.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Hunden min har vært på besøk flere ganger hos valpen, og nå overtok vi han for 3 dager siden. Han glefser bare valpen kommer borti han, og knurrer når han nærmer seg. Jeg har skilt av en egen del av sofaen som den eldste kan trekke seg tilbake til, men virker ikke helt som det har så mye å si. 

Har gitt beskjed til den eldste at det ikke er OK å glefse. Han er 6 år btw. 

Vil dette bli bedre?  Tips? Triks? 

Anonymkode: a24d1...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, Flamme skrev:

Hvordan er de på tur sammen?

 

De går fint. Valpen går ofte ved siden av eldste, og det går greit. Det er mer misnøye og bråk når de er inne. Virker ikke som om han vil ha noe med valpen å gjøre akkuratt da. 

Anonymkode: a24d1...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir bedre! Har ei tispe selv som setter seg i respekt hos alle hunder, og nå også valp nr 2 for henne.

Hun knurrer, og setter de også på plass fysisk hvis det trengs, når de er nye i huset. Da slipper hun at de henger på henne og biter i leppa senere. Så kan hun oppdra valper i ro og mak når hun føler for det.

Så nå kan hun gå i fred for valpen, og bare omgås han når hun vil selv. Og nå, etter 2 uker er hun mer komfortabel, og valpen har stor respekt for henne. Hun kan ligge i fred, og bare være sammen med valpen når hun vil selv.

Mens min Labrador, som er så snill mot alle, får valpen på seg, med biting, påtrengt lek, og alt som er. For han er altfor snill mot valper, men ser ut til å trives med det også. Men likevel så må jeg skjerme min voksne Labrador fra den lille når han herjer. 

Så det er vi som styrer leken, og hvor mye de skal være sammen. 

Det er fint at du har laget et eget område for den voksne, som kan være skjermet for valpen. Valper er ofte overveldende på voksne hunder, så de trenger gjerne god tid på å venne seg til.

Ser min voksne tispe først nå etter 2 uker ser valpen som sin familie. Før det ville hun ikke omgås han, og trakk seg tilbake eller svarte med et knurr hvis han nærmet seg henne. Nå omgås de fint i huset og på tur, og det er greit at de sitter sammen og venter på godbit, uten .at det er en spent situasjon.  I dag opplevde jeg at hun lekte litt med han. Og det er godt gjort for en hund på snart 12 år. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

De går fint. Valpen går ofte ved siden av eldste, og det går greit. Det er mer misnøye og bråk når de er inne. Virker ikke som om han vil ha noe med valpen å gjøre akkuratt da. 

Anonymkode: a24d1...019

Hunden min er lik. Han tåler ingenting av små folk, kattunger eller valper som vi sikkert i følge han "drar inn i huset". Hunden min knurrer til de innendørs for å si at han ønsker fred og avstand. Hvis valpene herjer eller leker for nærme han, så får de beskjed. Jeg tenker at hunden nesten må få lov til å gi valpen beskjed om at han ønsker avstand. Jeg har aldri kjeftet på en voksem hund for å knurre, det er sånn de snakker sammen og valpen forstår dette språket bedre enn oss. Det har alltid gått seg til her. Mine beste triks: 

- Sørg for at valpen ikke løper oppi den voksne hunden og forstyrrer eller stjeler mat.

- Gå masse masse masse på tur med de sammen. Da knytter de bånd. Etter tur så lar du de være i samme rom. Ta de med på masse kule opplevelser. Dette er kjempeviktigm

- Gi de mat samtidig. Å spise samtidig bygger flokken. 

- La de lukte på samme ting utendørs og tisse på samme plasser.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Flamme skrev:

Mine beste triks: 

- Sørg for at valpen ikke løper oppi den voksne hunden og forstyrrer eller stjeler mat.

- Gå masse masse masse på tur med de sammen. Da knytter de bånd. Etter tur så lar du de være i samme rom. Ta de med på masse kule opplevelser. Dette er kjempeviktigm

- Gi de mat samtidig. Å spise samtidig bygger flokken. 

- La de lukte på samme ting utendørs og tisse på samme plasser.

 

Signerer denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Hunden min har vært på besøk flere ganger hos valpen, og nå overtok vi han for 3 dager siden. Han glefser bare valpen kommer borti han, og knurrer når han nærmer seg. Jeg har skilt av en egen del av sofaen som den eldste kan trekke seg tilbake til, men virker ikke helt som det har så mye å si. 

Har gitt beskjed til den eldste at det ikke er OK å glefse. Han er 6 år btw. 

Vil dette bli bedre?  Tips? Triks? 

Anonymkode: a24d1...019

Når man er en seks år gammel hannhund så er det faktisk lov til å gi valpen beskjed om at den ikke skal komme borti eller gå nærme han. Det er sånn valpen lærer at den skal holde avstand. Hvis du nekter hunden din å si i fra, så blir situasjonen værre.

Endret av Flamme
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere. Skal følge rådene deres. Nå skal vi ut på tur :) og ja, jeg er helt enig. Hunden må få lov til å si ifra. 

Anonymkode: a24d1...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk valp for 5 uker siden og har en 7 år gammel hund fra før. De 2-3 første ukene var det mye knurring og misnøye fra hun eldste. Valpen er veldig leken og skjønte ikke når den skulle stoppe. Kunne gjerne finne på å bite i halen til dem voksne under lek eller bli helt turbo rundt den eldste når hun sov. 
 

nå er de venner. Ikke bestevenner, men de leker litt sammen og min eldste er ikke like knurrete. Nå sover dem gjerne sammen og min eldste har fått satt seg selv som sjef. 
 

 

Anonymkode: f3053...b98

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar dere. Skal følge rådene deres. Nå skal vi ut på tur :) og ja, jeg er helt enig. Hunden må få lov til å si ifra. 

Anonymkode: a24d1...019

Tur, tur og tur er løsningen din nå. Her tok det omtrent 6 mnd før gamle voffs har begynt å leke med valpene. Til gjengjeld er de bestevenner i dag og får lov til å gjøre ting med han som ingen andre hunder får lov til - de deler til og med hundehus og ligger tett i tett der og han haaaater egentlig å dele hus. Har ikke hørt at han har knurret på unghunden på 1 år nå. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også ei 6 år gammel tispe og en valp som nå er 10 måneder. Mye knurring her også, og det er det enda. Skikkelig streng med valpen, og null selvinnsikt 😂 Hvis valpen flytter på sofaputene er det knurring med en gang, men den voksne flytter jo på sofaputene hele tiden selv. 
 

Tror ikke jeg vil kalle de venner, men de går overens. Og når de møtes om morgenen (sover på hvert sitt rom) så logrer de med halen og hilser på hverandre. 

Anonymkode: d72cb...ebb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte faktisk omplassere hund nr. 2 fordi den ikke gikk sammen med hunden vi hadde fra før. Prøvde veldig lenge, med profesjonell hjelp, men det gikk ikke. Men oftest går det seg til om du følger de gode rådene du har fått. 

Anonymkode: e34ab...c71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere. Det var en del knurring og glefsing i går, men håper på en litt bedre dag i dag. 

Anonymkode: a24d1...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste er å være litt på den eldre hundens side. Skjerm den for valpen, la den få fred og ro. 

Min var også 6 år da jeg fikk en hund til. Han gikk en måned og var ganske sur, men så gikk det seg til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd her. Ikke gå imellom om hunden din knurrer og glefser på valpen. Får ikke hunden din sakt ifra når den føler at det er nødvendig, kan det bli verre. Det beste er å holde valpen unna hunden når valpen er leken, og heller la de være sammen på tur og når valpen er sliten og trøtt.

Det går seg nok til 😊 ikke alle hunder orker det valpetullet, mens andre hunder lar valper herje så mye de vil og godtar alt. 

Anonymkode: e68ca...e13

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere. Det har vært litt glefsing da valpen ville leke og var helt raptus. Jeg tenker at den eldste må få lov til å si ifra, så jeg bare overså det. Btw, det var en ting jeg merket i kveld. Den eldste hunden gikk faktisk og la seg ca 50 cm attmed valpen når han skulle sove. Veldig overraskende, men vet ikke om det betydde noe. Overtenker alt nå egentlig :P 

Men jeg prøver å skjerme den eldste så godt jeg kan, slik at det ikke blir for mye. I tillegg går jeg egne turer med den eldste og passer på at han ikke føler seg glemt. Krysser bare fingrene for at dette går seg til. Den eldste er egentlig en litt leken hund, men med valpen så ser han bare missfornøyd og rar ut. Som om han ikke vet helt om det er en hund eller ikke 😛 

Anonymkode: a24d1...019

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå glefset han nettopp skikkelig da valpen kom bort han når han sov. Satser på at det kommer seg.

Anonymkode: a24d1...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå glefset han nettopp skikkelig da valpen kom bort han når han sov. Satser på at det kommer seg.

Anonymkode: a24d1...019

Hold dem adskilt inne. Sett opp en kompostgrind eller noe som gjør at den voksne kan gå og legge seg et sted hvor han får helt fred.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Tabris skrev:

Hold dem adskilt inne. Sett opp en kompostgrind eller noe som gjør at den voksne kan gå og legge seg et sted hvor han får helt fred.


Han har en egen sofa-del som han kan legge seg på, og der kommer ikke valpen til. Men nå i kveld ville han legge seg i "fellesdelen" og nå ligger de sammen på teppe.  Men kan prøve kompostgrind ja, selv om jeg tviler på at den eldste vil legge seg der. 

Anonymkode: a24d1...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:


Han har en egen sofa-del som han kan legge seg på, og der kommer ikke valpen til. Men nå i kveld ville han legge seg i "fellesdelen" og nå ligger de sammen på teppe.  Men kan prøve kompostgrind ja, selv om jeg tviler på at den eldste vil legge seg der. 

Anonymkode: a24d1...019

Du kan enten bare ha en grind som stenger av mellom dem, eller ha valpen i en hel "binge". Da ha valpen nær deg, med teppe, vann og tyggebein/kong, slik at han synes det er ok å være der. Om ingenting av dette funker så kan du rett og slett bare ha valpen i bånd inne. Dvs båndet festet hos deg (f.eks rundt livet slik at du har hendene fri).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...