AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #1 Skrevet 15. september 2020 Hva er positivt med å eie andels leilighet? og hva er inne i prisen om det er omtrent 6200 kr, og leiligheten koster i seg selv omtrent 450000 kr Anonymkode: 2dc3f...9b0
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #2 Skrevet 15. september 2020 Ha,ha, hvor har du funnet en leilighet til 450.000? Men ok, du kan kjøpe andelsleiligheter til en vettug pris, men da kommer stort sett en svimlende fellesgjeld i tillegg. Fellesutgifter som betales pr. mnd vil minimum inkludere avdrag/ renter på fellesgjeld og boligforsikring (som regel inkluderer de flere ting, det er store forskjeller på borettslag). En ting å være obs på: Mange borettslag med høy fellesgjeld kan ha avtale om å betale kun renter på gjelda i et visst antall år. Når man så må begynne å betale avdrag i tillegg kan månedlige utgifter øke med flere tusen kroner. Anonymkode: 37c9d...f92 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #3 Skrevet 15. september 2020 Mer positivt med selveier. Andelsleilighet er pengesluk og fattigdomsfelle. Anonymkode: e9fc2...111 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #4 Skrevet 15. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ha,ha, hvor har du funnet en leilighet til 450.000? Men ok, du kan kjøpe andelsleiligheter til en vettug pris, men da kommer stort sett en svimlende fellesgjeld i tillegg. Fellesutgifter som betales pr. mnd vil minimum inkludere avdrag/ renter på fellesgjeld og boligforsikring (som regel inkluderer de flere ting, det er store forskjeller på borettslag). En ting å være obs på: Mange borettslag med høy fellesgjeld kan ha avtale om å betale kun renter på gjelda i et visst antall år. Når man så må begynne å betale avdrag i tillegg kan månedlige utgifter øke med flere tusen kroner. Anonymkode: 37c9d...f92 Kan man kjøpe leiligheten for 450'000 (kontant uten å gå om banken) eller kreves det at en får finansieringsbevis som viser at en vil være i stand til å håndtere fellesgjelden også ? Anonymkode: c40de...62a
Traktor Skrevet 15. september 2020 #5 Skrevet 15. september 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan man kjøpe leiligheten for 450'000 (kontant uten å gå om banken) eller kreves det at en får finansieringsbevis som viser at en vil være i stand til å håndtere fellesgjelden også ? Anonymkode: c40de...62a Ved nyboligsalg har faktisk Obos krevd dette noen ganger. Men ved bruktboligsalg tviler jeg sterkt på at noen krever det.
Illuminatum Skrevet 15. september 2020 #6 Skrevet 15. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er positivt med å eie andels leilighet? og hva er inne i prisen om det er omtrent 6200 kr, og leiligheten koster i seg selv omtrent 450000 kr Anonymkode: 2dc3f...9b0 Det varierer veldig hva om er inkludert i felleskostnadene. Noen steder er det bare kommunale avgifter, renter og avdrag på evnt fellesgjeld, måking etc, men andre steder er oppvarming inkludert. Leiligheten koster ikke bare 450000 da andel av fellesgjelden kommer i tillegg. Er det avdragsfrihet på fellesgjelden? Er det store påkostninger som skal skje i nærmeste fremtid? Andel er positivt i forhold til at ting ofte er i ordnede former, og du betaler ikke 2,5% av kjøpesummen i dokumentavgift. Imidlertid er det noen ulemper også, blant annet begrensninger i forhold til utleie.
newman01 Skrevet 15. september 2020 #7 Skrevet 15. september 2020 Andels- og aksjeleilighet er ganske smarte løsninger egentlig. Det har ikke vært lov til å etablere boligaksjeselskap i Norge siden 2003, da borettslagsloven ble redigert. Har bodd i både selveier og aksjebolig, og har egentlig ikke merket noen forskjell, sånn bortsett fra enormt mye penger som skal betales inn til staten i dokumentavgift. 25'000 pr million er ganske mye. Enkelte sameier har noen restriksjoner på utleie, men hvor ofte har man behov for å leie ut egen bolig i lengre perioder? Nå har loven blitt endret der også, så det er lettere å leie ut borettslagsleiligheter. Fellesutgifter kan inneholde mye rart, eller nesten ingenting. Det må du rett og slett lese. Det står godt forklart i prospektet. Hvor bor du siden du oppgir at leilighet koster 450'000? Høres lite ut. Du må legge til fellesgjeld også. Også må du dobbeltsjekke at det ikke er avdragsfrihet på fellesgjelden. Kjedelig å kjøpe en leilighet du tror har 6200kr i fellesutgifter, så øker den til 11'000 fordi avdragene starter opp. 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #8 Skrevet 15. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Mer positivt med selveier. Andelsleilighet er pengesluk og fattigdomsfelle. Anonymkode: e9fc2...111 jeg vil ikke betrakte meg som rik, det betyr jeg bør unngå andelsleilighet da. Var interessert å vite hva det inkluderer. TV? Bredbånd? forsikring? vaktmester jobb? etc. Anonymkode: 2dc3f...9b0
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #9 Skrevet 15. september 2020 4 timer siden, Illuminatum skrev: Det varierer veldig hva om er inkludert i felleskostnadene. Noen steder er det bare kommunale avgifter, renter og avdrag på evnt fellesgjeld, måking etc, men andre steder er oppvarming inkludert. Leiligheten koster ikke bare 450000 da andel av fellesgjelden kommer i tillegg. Er det avdragsfrihet på fellesgjelden? Er det store påkostninger som skal skje i nærmeste fremtid? Andel er positivt i forhold til at ting ofte er i ordnede former, og du betaler ikke 2,5% av kjøpesummen i dokumentavgift. Imidlertid er det noen ulemper også, blant annet begrensninger i forhold til utleie. takk. Jeg skjønner det er mye å sette seg inn i for i det hele tatt vurdere ett bud, kommer det frem i salgsoppgaven? håper det ikke er noe som står i liten skrift. Anonymkode: 2dc3f...9b0
Illuminatum Skrevet 15. september 2020 #10 Skrevet 15. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: takk. Jeg skjønner det er mye å sette seg inn i for i det hele tatt vurdere ett bud, kommer det frem i salgsoppgaven? håper det ikke er noe som står i liten skrift. Anonymkode: 2dc3f...9b0 Kommer vanlig lett frem i salgsoppgaven med unntak av om det er noen planlagte prosjekter i borettslaget. Spør megler om dette
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #11 Skrevet 15. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg vil ikke betrakte meg som rik, det betyr jeg bør unngå andelsleilighet da. Var interessert å vite hva det inkluderer. TV? Bredbånd? forsikring? vaktmester jobb? etc. Anonymkode: 2dc3f...9b0 Hva som inkluderes i fellesutgiftene, står alltid i prospektet eller i Finn-annonsen. Som regel, i nyere leiligheter i alle fall, er tv og bredbåndsinternett inkludert. Det har vært det i de siste annonsene jeg har sett i, for leiligheter som er bygget på denne siden av 2000 tallet. Selv bor jeg i en andels/borettslagsleilighet fra 1960, og her er ikke tv og internett inkludert. Men oppvarming via radiatorer med fjernvarme er inkludert i husleien/fellesutgiftene, så jeg sparer en del strøm på det. Har små og rimelige strømregninger året gjennom. I fjor ble baderommene i borettslaget totalrenovert i regi av borettslaget, og dette prosjektet medførte at borettslaget måtte ta lån for å finansiere alle de nye badene. Noe som gjorde at husleien økte med ca 1800 kr i måneden. Jeg var klar over at baderomsrenoveringen ville komme da jeg kjøpte leiligheten, så det var ikke noe sjokk. Men det er altså sånt som kan skje i borettslag, om de bestemmer renoveringer, f.eks. baderom, ytre fasader skal males eller pusses, tak fikses osv. Dette gjelder forsåvidt sameier også. Der kan styret bestemme at ting må gjøres, det stemmes over det i møter og forsamlinger, og så blir det gjort. Dette medfører husleieøkning også for selveiere. Anonymkode: b0075...8f2 3
Sansa20 Skrevet 15. september 2020 #12 Skrevet 15. september 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Mer positivt med selveier. Andelsleilighet er pengesluk og fattigdomsfelle. Anonymkode: e9fc2...111 Må si motsatte. Bor i borettslag og betaler kun husleie der tv, fjern varme og Internett er inkludert. og lån utenom. Slipper å tenke på kommunale utgifter osv. Det meste blir ordnet og alt av sjekk ordner borettslaget i . Slipper også å betale til staten ved kjøp. 6
Sansa20 Skrevet 15. september 2020 #13 Skrevet 15. september 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg vil ikke betrakte meg som rik, det betyr jeg bør unngå andelsleilighet da. Var interessert å vite hva det inkluderer. TV? Bredbånd? forsikring? vaktmester jobb? etc. Anonymkode: 2dc3f...9b0 Jeg er heller ikke rik . kjøpte meg en leilighet i borettslaget for 2 år siden. Har bare sett fordeler med det . Bare husleie og lån + strøm og tenke på. Alt av eventuelle sjekk av rør og andre ting blir ordnet av borettslaget. Slipper å betale staten 50. 000 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #14 Skrevet 15. september 2020 Hvilke kostnader har enebolig vs andelsleilighet? Anonymkode: 2dc3f...9b0
newman01 Skrevet 16. september 2020 #15 Skrevet 16. september 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: Hvilke kostnader har enebolig vs andelsleilighet? Anonymkode: 2dc3f...9b0 Det kommer jo HELT an på hva du kjøper da. Ved kjøp av enebolig slipper du lønnskostnader til heisreparatør, vaktmester, styreleder, årsservice av brannalarmanlegg, næringseiendomsmegler for utleie av butikklokaler og søknadsgebyrer til kommunen for skiltmontering over matbutikken... Men igjen så har man kostnader til gressklipper, snøskuffe, ugressmiddel osv. Alle bygninger i landet har kommunale avgifter som vann, avløp og søppel. Noen har eiendomsskatt. Alle har kostnader ifm. forsikring, både bygg og innbo. Strømregning får også alle. Vedlikeholdsbehov har også alle typer bygg. I sameier (både borettslag, sameier, aksjeboliglag) tas som regel mesteparten av driftskostnadene over felleskostnadene. ALT DETTE står i prospektet. Det er pålagt at alle slike kostnader står beskrevet i prospektet. Der står alle kostnadene og hvordan de fordeler seg. 2
Gjest Decepticon Skrevet 16. september 2020 #16 Skrevet 16. september 2020 På 15.9.2020 den 10.05, AnonymBruker skrev: Mer positivt med selveier. Andelsleilighet er pengesluk og fattigdomsfelle. Anonymkode: e9fc2...111 Dette vil jeg si er helt feil. Det er totalt meningsløst å kjøpe selveierleilighet med mindre du har planer om å utelukkende bruke den til utleie. Det er langt flere potensielle utfordringer i et sameie av selveierleiligheter enn i et borettslag av andelsleiligheter. På 15.9.2020 den 10.09, AnonymBruker skrev: Kan man kjøpe leiligheten for 450'000 (kontant uten å gå om banken) eller kreves det at en får finansieringsbevis som viser at en vil være i stand til å håndtere fellesgjelden også ? Anonymkode: c40de...62a Du må ha finansieringsbevis som dekker totalsummen, altså kjøpspris + fellesgjeld. På 15.9.2020 den 10.48, Traktor skrev: Ved nyboligsalg har faktisk Obos krevd dette noen ganger. Men ved bruktboligsalg tviler jeg sterkt på at noen krever det. Totalsum må være innenfor finansieringsbevis, ellers har du misligholdt betingelsene for finansieringsbeviset ditt og vil ikke få lån i banken. Da sitter du med skjegget i postkassa, ved å ha kjøpt en bolig du ikke kan betale for. Mulig små, lokale banker har andre regler, men det jeg beskriver er hovedregelen i Norge i 2020.
Traktor Skrevet 16. september 2020 #17 Skrevet 16. september 2020 (endret) 9 minutter siden, Decepticon skrev: Totalsum må være innenfor finansieringsbevis, ellers har du misligholdt betingelsene for finansieringsbeviset ditt og vil ikke få lån i banken. Da sitter du med skjegget i postkassa, ved å ha kjøpt en bolig du ikke kan betale for. Har jeg påstått noe annet? Det jeg snakker om er dersom man for eks har 1 million i EK og kjøper en leilighet til 1 million pluss 500 000 i fellesgjeld. Da vil man i de fleste tilfeller ikke trenge noe finansieringsbevis i det hele tatt, kun en kontakt i banken som bekrefter at du faktisk har 1 million i EK. Men i noen tilfeller har blant annet Obos krevd at du har finansiering på totalsummen, 1,5 millioner. Endret 16. september 2020 av Traktor
Gjest Decepticon Skrevet 16. september 2020 #18 Skrevet 16. september 2020 2 timer siden, Traktor skrev: Har jeg påstått noe annet? Det jeg snakker om er dersom man for eks har 1 million i EK og kjøper en leilighet til 1 million pluss 500 000 i fellesgjeld. Da vil man i de fleste tilfeller ikke trenge noe finansieringsbevis i det hele tatt, kun en kontakt i banken som bekrefter at du faktisk har 1 million i EK. Men i noen tilfeller har blant annet Obos krevd at du har finansiering på totalsummen, 1,5 millioner. Det var ikke så lett å forstå at det var dette scenariet du siktet til, fordi det ikke er så vanlig. Jeg forstår jo hvorfor de krever finansieringsbevis, for EK sier jo ingenting om inntekten din.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #19 Skrevet 16. september 2020 On 9/15/2020 at 4:04 PM, AnonymBruker said: jeg vil ikke betrakte meg som rik, det betyr jeg bør unngå andelsleilighet da. Var interessert å vite hva det inkluderer. TV? Bredbånd? forsikring? vaktmester jobb? etc. Anonymkode: 2dc3f...9b0 Les prospektet. Det skal stå der. Anonymkode: 7c8e5...d06
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #20 Skrevet 16. september 2020 ser det er forskjellige meninger i forumtråden. Men å betale 6000 kr i andel gir vel ingen mening, eller hva er hensikten med det egentlig? Synes dem skriver for lite detaljer - meglerne. TS Anonymkode: 2dc3f...9b0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå