Gå til innhold

Småbarnsmødre og fulltid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har små barn, jobber dere fulltid eller deltid?

På min arbeidsplass er det ingen mødre med småbarn eller skolebarn som jobber fullt. Jeg jobbet fullt frem til eldstemann var 5 år, når jeg nå har skolebarn føler jeg at de trenger meg på en annen måte enn når de var barnehagebarn. Lekser og fritidsaktiviteter fyller hverdagene. 

Jeg trodde at å jobbe deltid skulle gi meg mer tid med barna og gi meg mer energi. Men barna er jo «stuck» på skolen og jeg er like sliten når jeg har fri som da jeg jobba fullt. Følte også da jeg jobber fullt at jeg ble sett på som unormal som ikke heller ville jobbe deltid, følte meg som en dårlig mor som jobbet 100% og ikke var hjemme og tok meg mer tid med barna. 

Vurderer å gå opp i stilling igjen siden jeg er sliten uansett om jeg jobber deltid eller fulltid, bare med mindre lønn. 

Er det virkelig slike holdninger blant småbarnsmødre rundtomkring, eller er det bare dårlige holdninger på min arbeidsplass?

Anonymkode: 8fa64...044

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fulltid . Og studerer på kveldstid når barnet har lagt seg. Barnet er 1.5 år.

Synes jeg er flink og står på

Anonymkode: 84067...9d3

• Liker 18
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fulltid . Og studerer på kveldstid når barnet har lagt seg. Barnet er 1.5 år.

Synes jeg er flink og står på

Hva jobber du som og hva studerer du? 😊

• Liker 2
Skrevet

På min arbeidsplass er det ingen småbarnsforeldre som jobber deltid. Jeg har to barn under 5 og det har ikke falt meg inn å redusere stillingen min. Jeg har en fleksibel jobb med kjernetid 9-14 og samarbeider med min ektefelle om henting, levering og «samler» opp fleksitimer slik at vi kan levere 7.45 og hente 15.15. 

Anonymkode: 86adb...617

• Liker 13
Skrevet

Fulltid. Nå har jeg hjemmekontor så jeg synes det er perfekt, men ellers synes jeg det er hektisk. Å ha fri en dag i uka hjelper mye synes jeg, så skal gjøre det fremover, jobbe litt redusert. Da har jeg mulighet til å gjøre noe ekstra koselig med barna, hente tidlig, rydde litt hjemme og senke skuldrene. Ja jeg mister litt penger, men det går bra, når de er så små så trenger de meg. 

Anonymkode: 3b319...096

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva jobber du som og hva studerer du? 😊

Det vil jeg ikke ut med. Men studiet bygger videre på fagbrevet mitt

• Liker 5
Skrevet

Jeg har alltid jobbet fulltid, både med små og større barn. Jeg har ikke hatt dårlig samvittighet på grunn av det. Men jeg er avhengig av pengene da jeg er alene. Vi har lagt opp hverdagen sånn at det passer med jobb og jeg er flink til å planlegge generelt og forberede kvelden i forveien. Det skaper mye mindre stress i hverdagen. Opplever på ingen måte at barna mine har tatt skade av det. 

Anonymkode: fcef4...da9

• Liker 8
Skrevet

Fulltid. Barn 9 år. Aleneforsørger. Jobber i staten. Det kan være litt slitsom innimellom. Føler at dagen bare er jobb, barn og søvn. 

Anonymkode: a7c4b...c54

• Liker 5
Skrevet

Har to barn - ett i barnehagen og ett i småskolen. Jobber fulltid, studerer litt på siden, er jævlig sliten. På en måte kunne jeg ønsket å gå ned til deltid, i alle fall nå mens jeg studerer ved siden av full jobb. Men med den type jobb jeg har, ville jeg antakelig endt opp med å jobbe omtrent like mye, bare med feks 80 prosent lønn. Så jeg lar det være.

Anonymkode: b4d61...9e0

• Liker 5
Skrevet

Jeg har vært student på fulltid, pluss at jeg jobba ved siden av, med to små barn (1 år og 5 år), over en tre års periode. Jobber nå fullt etter endt utdanning. Barna er nå 5 og 9, og dagene flyr forbi med alt som kreves av oss foreldre etter jobb. Jeg slapper aldri av hjemme, og har i tillegg en mentalt og fysisk slitsom jobb. Kommer igjennom dette 🙂

Anonymkode: 00999...43f

Skrevet

Har en 10-åring, og har jobbet fullt hele tiden, også mens jeg har vært alenemor (har hatt samboer noen år nå). Har en typisk 8-16 kontorjobb. 

Ingen hos oss jobber deltid pga barn, men så jobber jeg med 98% menn da 🙈

Anonymkode: 1beb7...3c7

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært student på fulltid, pluss at jeg jobba ved siden av, med to små barn (1 år og 5 år), over en tre års periode. Jobber nå fullt etter endt utdanning. Barna er nå 5 og 9, og dagene flyr forbi med alt som kreves av oss foreldre etter jobb. Jeg slapper aldri av hjemme, og har i tillegg en mentalt og fysisk slitsom jobb. Kommer igjennom dette 🙂

Meg som skrev dette, og glemte å legge til at jeg er ekstremt sliten, da jeg i tillegg prøver å trene en del, og ligger i minus på kalorier for å gå ned i vekt. Skulle gjerne jobba redusert, men det har vi ikke råd til nå. Kanskje seinere 🙂 kommer igjennom alt, bare man har nok kaffe 🙃

• Liker 1
Skrevet

Jobbet fulltid da mine var smårollinger, men hadde heldigvis en fleksibel jobb hvor det gikk greit å gå hjem klokka 15 og eventuelt sitte en time om kvelden med pc-en etter at barna var sovnet. 

Er for øvrig ikke imot at folk med barn jobber deltid så lenge de kan forsørge barna sine, det er forståelig å ville prioritere de små og privatlivet. Men hvorfor er det alltid mammaene som skal jobbe deltid, tape pensjonspoeng og andre rettigheter, ikke pappaene...?

Anonymkode: 7fd55...542

• Liker 12
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobbet fulltid da mine var smårollinger, men hadde heldigvis en fleksibel jobb hvor det gikk greit å gå hjem klokka 15 og eventuelt sitte en time om kvelden med pc-en etter at barna var sovnet. 

Er for øvrig ikke imot at folk med barn jobber deltid så lenge de kan forsørge barna sine, det er forståelig å ville prioritere de små og privatlivet. Men hvorfor er det alltid mammaene som skal jobbe deltid, tape pensjonspoeng og andre rettigheter, ikke pappaene...?

Anonymkode: 7fd55...542

Sikkert fordi mennene har høyere lønn og familien taper mer penger på at mannen skal ned i stilling? Jeg vet ikke🧐

• Liker 3
Skrevet

Har to småbarn, jobber fulltid. Prøvde å jobbe 80% da førstemann var mindre, men som en annen her også er inne på, endte det med at jeg jobbet tilnærmet 100% med 80% lønn. Har aldri vært så utmattet som jeg var det året. Nå prøver jeg heller å gå fra jobb så tidlig jeg kan, og så heller gjøre resten hjemmefra, etter ungene er i seng. 

Ingen med småbarn på arbeidsplassen min jobber redusert på grunn av dem, så vidt jeg vet. 

Anonymkode: 26850...7cd

• Liker 7
Skrevet

Har barn på 2 og 6 - jobber fulltid. Har fleksitid. 

Skrevet

Har to barn i barnehage/skole og jeg jobber deltid. Jobber dog kortere dager, så jeg kan hente og levere i barnehagen. Mannen har lang pendlervei. 

Skrevet

Det er mange småbarnsforeldre på min arbeidsplass men de jobber fulltid alle sammen nesten, iallfall såvidt jeg vet. Vi har fleksitid og mulighet for å jobbe hjemmefra så det hjelper nok småbarnsforeldrene med hverdagskabalen og gjør at færre av dem "må" jobbe redusert :) 

Anonymkode: e8ed1...5ce

• Liker 2
Skrevet

Jobber fulltid, og har to barn i skolealder og en baby. Ikke fleksitid, men likevel relativt fleksibel jobb. Før minstemann kom studerte jeg i 2-3 år og tok en master ved siden av full jobb. Vi er to voksne som deler på ansvar og oppgaver på hjemmebane. Har aldri hatt dårlig samvittighet for å jobbe fullt, og har aldri vurdert deltid. Jeg tror den reduserte arbeidsmengden ville ført til mer skjevdeling av ansvar og oppgaver på hjemmefronten, og jeg ser ikke poenget med å øke min andel husarbeid samtidig som jeg reduserer min lønn og fremtidige pensjon. I min omgangskrets og på min arbeidsplass er det ikke vanlig med deltidsstillinger pga. barn/familie. 

Anonymkode: 9706d...5c7

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, Tuttifrutt skrev:

Sikkert fordi mennene har høyere lønn og familien taper mer penger på at mannen skal ned i stilling? Jeg vet ikke🧐

Ingen av mine venninner tjener mindre - eller nevneverdig mindre - enn mennene sine. Så det du skriver er nok en sannhet først og fremst for menn og kvinner som er stuck i gammeldagse kjønnsroller, og der kvinnen typisk er sykepleier eller noe annet innen omsorg. 

Anonymkode: b4d61...9e0

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...