Gå til innhold

Erfaringer med å kutte sukker helt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kuttet det ut litt over ett år. Opplevde og at det var ekstremt vanskelig den første eller to første månedene. Men så ble det lettere, og så hadde det blitt en vane.

Men det fristet jo noen ganger å smake litt, derfor sluttet jeg etter litt over ett år. Det var bare ett år som var målet, men da ett år hadde gått, var jeg sånn inni det, og hadde ikke lyst på noe med sukker. Men en dag kom det likevel en fristelse. Nå prøver jeg å bare spise litt av og til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant! Vi har ofte kake på jobben. Stor arbeidsplass hvor det alltid er noen som slutter, har runddag eller går av med pensjon 😆 kjipt å være den som sender kaka videre. Og liker ikke den oppmerksomheten som følger med det... i dag var jeg i konfirmasjon og selvfølgelig måtte jeg forsyne med med tre kakestykker! 😅

ts

Anonymkode: 519d6...f72

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo så klart ingen som tvang meg til å spise kakestykke etter kakestykke 😂 Men som jeg har forklart i første innlegget , så føler jeg at jeg ikke har kontroll over eget inntak når det gjelder søtsaker. Men flott at kake ikke er din favoritt 😊

Anonymkode: 519d6...f72

For å ta deg på ordet - og kanskje sette det på spissen - føler du at folk rundt deg bestemmer hvor mye kake du skal spise? Aksepterer du virkelig det?

Anonymkode: 67d23...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å gjennomføre noe om tanken er å bare prøve. Er som å prøve å slutte å røyke, prøve å trene osv. Man må bestemme seg for å gjøre, ikke prøve å gjøre. 

Anonymkode: 38ade...19e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde og ga opp. Jeg er så glad i snacks at det rett og slett ble litt stusselig😅 Begynte heller å trene mye og la om til stort sett bare sunne matvarer til de vanlige måltidene og spiser snacks når jeg vil. Jeg kan gjerne kjøpe meg en liten pose chips eller en sjokolade hver dag og så har jeg en tendens til å fråtse i helgene😅 Har likevel gått ned flere kilo og er i veldig god form👍

Anonymkode: d4e36...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

last ned en logge app på telefonen. En sånn app som vet hvor mye kalorier som er i en sånn stor sjokolade. Da kan du se hvor mye kalorier du burde ha hver dag slik at du ikke går over. 

Jeg begynte med dette for en uke siden. Veldig fint å se hvor mye man spiser. Feks frokost; to grove skiver med brunost. 400 kal. ( vet ikke om det er korrekt men )  lunch: frokost yougurt og salat. (400 kal ) middag: laks og ris : 560 kal. snack: sjokolade: 100 g. 545 kal. 

Om du ser at i lille 100 gram med sjokolade så er det omtrent et måltid så blir det mindre fristende å spise en hel plate..

Anonymkode: c42be...749

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også "sukkeravhengig", og har helt kutta ut godteri, kaker og snacks. Å være nykter er det som fungerer. Fra å spise store mengder hver dag, går jeg konsekvent forbi godterihyllene i butikken. De første ukene var tøffe, med et kraftig sug, men så gikk det bedre. Jeg har rett og slett bestemt meg for at jeg er en som ikke kjøper godteri.

Er jeg er i selskap, tar jeg et kakestykke eller to (begrenser mengden), og styrer unna godteriet og snacksen. Resten av dagen og en dag eller to seinere kjenner jeg suget etter mer, men har klart å stå imot. Jeg ble presset til å ta med kake hjem etter et selskap for et par uker siden. Den kaka gikk rett i søpla og ble båret ut i søppeldunken med det samme jeg kom hjem. Heller rett i søpla enn at min kropp skal være søppeldunken.

Er det kake på jobben, har jeg bare sendt videre uten å si noe. Snakker med andre og tar litt mer kaffe. Om noen spør, smiler jeg og sier at jeg ikke har lyst på. 

 

Anonymkode: 15ff3...333

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig nytt å ha masse (tilsatt) sukker som en del av det daglige kostholdet. Jeg vokste opp på 70-tallet, og brus, smågodt og lignende, hørte virkelig med til sjeldenhetene.

Men nå finnes det altså opptil flere generasjoner som synes det er normalt å skulle spise sukker hver dag.

Men nei, det er det virkelig ikke! Det er jo forståelig at noen har fått en sånn oppfatning hvis de har vokst opp på den måten, men ta dere noen skritt tilbake og spør dere selv om det faktisk er normalt å spise sukker hver dag. For nei, det er det virkelig ikke.

Anonymkode: a9fa9...66b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig nytt å ha masse (tilsatt) sukker som en del av det daglige kostholdet. Jeg vokste opp på 70-tallet, og brus, smågodt og lignende, hørte virkelig med til sjeldenhetene.

Men nå finnes det altså opptil flere generasjoner som synes det er normalt å skulle spise sukker hver dag.

Men nei, det er det virkelig ikke! Det er jo forståelig at noen har fått en sånn oppfatning hvis de har vokst opp på den måten, men ta dere noen skritt tilbake og spør dere selv om det faktisk er normalt å spise sukker hver dag. For nei, det er det virkelig ikke.

Anonymkode: a9fa9...66b

Helt enig. Bortsett fra at man ikke "spiser sukker" - det inntas kaker, brus, sjokolade og is, og oversøtete desserter som markedsføres som frokostprodukter eller "mellommåltider". Jeg har ingen problemer med cravings (det som ofte kalles "sukkeravhengighet") eller vekt, eller "å vite hva jeg skal ha til middag", etter at jeg begynte å leve på en måte som ligner forbløffende på sånn man levde da jeg vokste opp (70- og 80-tallet). Den gangen "slanking" var et perifert begrep, noe det sto om i alle ukebladene, alle kjente noen som slanket seg eller slanket seg, men nesten ingen hadde gjort det selv, det var som en kuriositet å regne, ofte brukt som et komisk poeng i filmer og serier. Å, og den gangen så å si alle var slanke, og ikke stresset med mat.

Anonymkode: 67d23...e10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kuttet ut sukker, men jeg har kuttet ut lys sjokolade siden jeg etter mange års kamp har innsett at jeg ikke klarer å spise bare litt av det. Jeg sluttet i forbindelse med at jeg skulle ned noen kilo, og har ikke begynt å spise det igjen etter at vektmålet ble nådd for et halvt år siden 😊 Jeg kan fremdeles kose meg med noe digg, men da er det med noen ruter mørk sjokolade, eller bær/ frukt med vaniljesaus/ lett-is.

Anonymkode: bf5b2...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2020 den 20.32, AnonymBruker skrev:

Mistenker at jeg ikke kun har lav selvdisiplin, men at jeg også er sterkt sukkeravhengig. Er 35 år og har prøvd å «ta meg sammen», leve sunt og gå ned i vekt i hele mitt voksne liv. Er ikke sykelig overvektig, men har 15 kg for mye og er i dårlig form.  

jeg har prøvd å kun unne meg litt i helgene x antall ganger, men det sklir så lett ut. Jeg klarer ikke å hente meg inn igjen når jeg har begynt på sjokoladen og godteriet.. Akkurat som hjernen kortslutter og når jeg har spist opp det jeg har lovt til, går jeg gjerne å kjøper mer. Etterpå kommer jeg til meg selv igjen og lurer på hva i helvete jeg tenkte på.. Nå lurer jeg på om jeg rett og slett må holde meg unna dette 100%. Noen som har gjort det? Er det gjennomførbart? Og blir man kvitt avhengigheten slik at man unngår fristelser?

Anonymkode: 519d6...f72

Sjekk ut " spis deg fri" ,boka ligger gratis på spotify/ podcast. Jeg går på det og har gått ned over 10 kg, fortsetter å gå ned og er mett og tenker mindre på mat. Jeg har veldig tro på teorien bak det, at det handler om en fysiologisk sukkeravhengighet i hjernen, og det er veldig vanskelig å bruke selvkontroll mot sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dollydimple skrev:

Sjekk ut " spis deg fri" ,boka ligger gratis på spotify/ podcast. Jeg går på det og har gått ned over 10 kg, fortsetter å gå ned og er mett og tenker mindre på mat. Jeg har veldig tro på teorien bak det, at det handler om en fysiologisk sukkeravhengighet i hjernen, og det er veldig vanskelig å bruke selvkontroll mot sånt. 

Jeg kjenner ikke Spis deg fri, men opplever helt klart at det handler om fysiologisk sukkeravhengighet. Jeg spiser ikke lenger godteri o.l. hjemme, men kan spise kake i selskaper og hos andre. Dagen etterpå kjenner jeg en vanvittig sterkt sukkersug som er krevende å stå imot (men jeg står altså imot). 

Jeg spiser fortsatt mel, men holder det veldig grovt (det har jeg alltid gjort).

Anonymkode: 15ff3...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...