Gå til innhold

Erfaringer med å kutte sukker helt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mistenker at jeg ikke kun har lav selvdisiplin, men at jeg også er sterkt sukkeravhengig. Er 35 år og har prøvd å «ta meg sammen», leve sunt og gå ned i vekt i hele mitt voksne liv. Er ikke sykelig overvektig, men har 15 kg for mye og er i dårlig form.  

jeg har prøvd å kun unne meg litt i helgene x antall ganger, men det sklir så lett ut. Jeg klarer ikke å hente meg inn igjen når jeg har begynt på sjokoladen og godteriet.. Akkurat som hjernen kortslutter og når jeg har spist opp det jeg har lovt til, går jeg gjerne å kjøper mer. Etterpå kommer jeg til meg selv igjen og lurer på hva i helvete jeg tenkte på.. Nå lurer jeg på om jeg rett og slett må holde meg unna dette 100%. Noen som har gjort det? Er det gjennomførbart? Og blir man kvitt avhengigheten slik at man unngår fristelser?

Anonymkode: 519d6...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har prøvd! Opplevde at det var ekstremt vanskelig til å starte med, fordi så å si "alt" er tilsatt sukker. Måtte lage mye mer fra bunn av osv. Men da jeg først hadde bestemt meg, og funnet ut hva jeg faktisk kunne spise, gikk det radig! Etterhvert var det lettere å takke nei, og søtt frista ikke like mye lenger. Etter en stund var jeg ferdig med å være så grundig hele tiden, og starta å spise sukker igjen... Opplever forøvrig fortsatt at jeg får sterkere sug dagen etter jeg har spist sukker. Da blir det fort snop hver dag, og jeg må sette ned foten ganske hardt for å la være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sukker er ikke noe problem. Det er heller ikke noe i veien med selvdisiplinen din, og du kan ikke "ta deg sammen" og "slutte å spise sukker". Hvis du skal kutte sukker helt, må du slutte med melk og frukt også. Og mange retter blir uspiselige om de ikke tilsettes litt sukker.

"Avhengigheten" av sukker kommer av at du demoniserer sukker. Du ser på "sukker" som fienden, og som belønning når du har en god dag, og som trøst når du har en dårlig dag. Du setter strenge regler for deg selv, som det er lett å bryte. Så når du bryter disse reglene, blir du sint på deg selv, og spiser litt ekstra, for å fjerne fristelsen, for å straffe deg selv, for å bevise at du er svak, sånn at du kan spise mer - og fordi det rett og slett smaker godt.

Nei, jeg sier ikke at du er sinnsyk - alle som strever med mat, gjør dette. Jeg gjorde det selv, før mynten datt ned. Det krevde en del undersøkelser og aktiv gjennomgang av hvordan jeg tenkte, men det var definitivt verdt det, siden alt av stress og vektproblemer nå er borte.

Anonymkode: 67d23...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt sukker er ikke noe problem. Det er heller ikke noe i veien med selvdisiplinen din, og du kan ikke "ta deg sammen" og "slutte å spise sukker". Hvis du skal kutte sukker helt, må du slutte med melk og frukt også. Og mange retter blir uspiselige om de ikke tilsettes litt sukker.

"Avhengigheten" av sukker kommer av at du demoniserer sukker. Du ser på "sukker" som fienden, og som belønning når du har en god dag, og som trøst når du har en dårlig dag. Du setter strenge regler for deg selv, som det er lett å bryte. Så når du bryter disse reglene, blir du sint på deg selv, og spiser litt ekstra, for å fjerne fristelsen, for å straffe deg selv, for å bevise at du er svak, sånn at du kan spise mer - og fordi det rett og slett smaker godt.

Nei, jeg sier ikke at du er sinnsyk - alle som strever med mat, gjør dette. Jeg gjorde det selv, før mynten datt ned. Det krevde en del undersøkelser og aktiv gjennomgang av hvordan jeg tenkte, men det var definitivt verdt det, siden alt av stress og vektproblemer nå er borte.

Anonymkode: 67d23...e10

Ser nå at overskriften ble misvisende.. jeg har ikke noe i mot litt sukker f.eks tilsatt i mat. Jeg har ikke tid eller lyst til å lage all mat fra bunnen. Er klar over at det finnes sukker i posesupper og det synes jeg er helt ok å spise. Min absolutte svakhet er godteri, sjokolade og vurderer å slutte å spise dette. Om jeg klarer det..

ts

Anonymkode: 519d6...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg gjorde det ein månad. Då opplevde eg mykje positivt. Finare hud, bedre søvn og meir overskott. Ellers var det ikkje magi, og fiksa ikkje alt. Gjekk ned 2 kilo da, det er ganske solid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er egentlig folk rundt deg i beste mening. Det er alltid litt kake her, sjokolade på kontoret på jobben, cafe med venner, middag og dessert hos folk. Er du et sosialt vesen,  er det vanskeligste å holde seg unna det søte og kos som følger med det å hygge seg med andre

Anonymkode: 54f1a...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser nå at overskriften ble misvisende.. jeg har ikke noe i mot litt sukker f.eks tilsatt i mat. Jeg har ikke tid eller lyst til å lage all mat fra bunnen. Er klar over at det finnes sukker i posesupper og det synes jeg er helt ok å spise. Min absolutte svakhet er godteri, sjokolade og vurderer å slutte å spise dette. Om jeg klarer det..

ts

Anonymkode: 519d6...f72

Det synes jeg er en god innstilling - og en viktig avklaring! En ting som hjalp meg var å bestemme meg for en periode dette skulle gjelde, og å huske på at Nidar og Freia antageligvis ikke la ned fabrikken i dette tidsrommet. Det hjalp meg en god del å huske på at om jeg skulle få lyst på godteri, var ikke dette siste mulighet til å smake søtt :laugh: Jeg har troa på deg!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det verste er egentlig folk rundt deg i beste mening. Det er alltid litt kake her, sjokolade på kontoret på jobben, cafe med venner, middag og dessert hos folk. Er du et sosialt vesen,  er det vanskeligste å holde seg unna det søte og kos som følger med det å hygge seg med andre

Anonymkode: 54f1a...674

Det er sant! Vi har ofte kake på jobben. Stor arbeidsplass hvor det alltid er noen som slutter, har runddag eller går av med pensjon 😆 kjipt å være den som sender kaka videre. Og liker ikke den oppmerksomheten som følger med det... i dag var jeg i konfirmasjon og selvfølgelig måtte jeg forsyne med med tre kakestykker! 😅

ts

Anonymkode: 519d6...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant! Vi har ofte kake på jobben. Stor arbeidsplass hvor det alltid er noen som slutter, har runddag eller går av med pensjon 😆 kjipt å være den som sender kaka videre. Og liker ikke den oppmerksomheten som følger med det... i dag var jeg i konfirmasjon og selvfølgelig måtte jeg forsyne med med tre kakestykker! 😅

ts

Anonymkode: 519d6...f72

Hvorfor måtte du det? Jeg prøver ikke å gå ned i vekt selv, men er ikke så glad i kake og spiser aldri mer enn et stykke. Det har aldri vært noen som har reagert negativt på det. 

Anonymkode: 58a32...792

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også følt behov for å kutte forbindelsen mellom godteri og kos. Jeg valgte en variant der jeg kun spiser sukker i det som eventuelt er tilsatt i maten, det som er naturlig i matvarer - og jeg kan ta et kakestykke om jeg er på besøk hos noen som serverer det. Ellers spiser jeg ikke noe annet enn max to ruter 86%-sjokolade av og til. Ingen unntak i helger der. 
 

Det var ganske kjipt en stund, men jeg leste jo at det kom til å gå over. Og det gjorde det! Så til de grader, jeg ser bare rart på godteriet i butikken nå (hvis jeg orker se på det), og har ikke lyst på. Jeg har vel spist fire-fem kakestykker siden jeg sluttet 21.juni. I starten var det lykke å kjenne på noe så søtt igjen. De siste kakene har vært annerledes, går an å få i seg, men gir meg ingen ting tilbake. 
 

Så dette er verdt å prøve - skikkelig artig når det er over og det eneste jeg har lyst på er sunn mat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Pæretre skrev:

Ja, jeg har også følt behov for å kutte forbindelsen mellom godteri og kos. Jeg valgte en variant der jeg kun spiser sukker i det som eventuelt er tilsatt i maten, det som er naturlig i matvarer - og jeg kan ta et kakestykke om jeg er på besøk hos noen som serverer det. Ellers spiser jeg ikke noe annet enn max to ruter 86%-sjokolade av og til. Ingen unntak i helger der. 
 

Det var ganske kjipt en stund, men jeg leste jo at det kom til å gå over. Og det gjorde det! Så til de grader, jeg ser bare rart på godteriet i butikken nå (hvis jeg orker se på det), og har ikke lyst på. Jeg har vel spist fire-fem kakestykker siden jeg sluttet 21.juni. I starten var det lykke å kjenne på noe så søtt igjen. De siste kakene har vært annerledes, går an å få i seg, men gir meg ingen ting tilbake. 
 

Så dette er verdt å prøve - skikkelig artig når det er over og det eneste jeg har lyst på er sunn mat. 

Så bra! Håper jeg kommer dit du er 
ts

Anonymkode: 519d6...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor måtte du det? Jeg prøver ikke å gå ned i vekt selv, men er ikke så glad i kake og spiser aldri mer enn et stykke. Det har aldri vært noen som har reagert negativt på det. 

Anonymkode: 58a32...792

Det var jo så klart ingen som tvang meg til å spise kakestykke etter kakestykke 😂 Men som jeg har forklart i første innlegget , så føler jeg at jeg ikke har kontroll over eget inntak når det gjelder søtsaker. Men flott at kake ikke er din favoritt 😊

Anonymkode: 519d6...f72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene om å ha en avhengighetsreaksjon på sukker. Jeg også har en hjerne som helt klart har nedregulert dopaminrespons i møte med sukker, og er veldig tydelig. Føltes som en enorm lettelse da jeg fant "Bright Line Eating/Spis deg fri" og fikk svar på mange av de kroppslige tingene jeg hadde følt på i forbindelse med mat som gikk stikk i strid med hva jeg har lært oppigjennom. Jeg reagerte liksom ikke slik vi blir fortalt, f.eks blir ikke mitt søtsuget slukket uansett hvor mye jeg spiser. Men nå er det 2 år uten sukker (prossesert sukker altså, spiser naturlig forekommende sukker i hele varer som frukt og meieriprodukter o.l). Har vært en befriende prosess. Er definitivt ikke for alle, men for noen av oss er det å kutte sukker (og mel for min del) det beste vi noengang har gjort. ;)

Anonymkode: 13c7c...0d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke alene om å ha en avhengighetsreaksjon på sukker. Jeg også har en hjerne som helt klart har nedregulert dopaminrespons i møte med sukker, og er veldig tydelig. Føltes som en enorm lettelse da jeg fant "Bright Line Eating/Spis deg fri" og fikk svar på mange av de kroppslige tingene jeg hadde følt på i forbindelse med mat som gikk stikk i strid med hva jeg har lært oppigjennom. Jeg reagerte liksom ikke slik vi blir fortalt, f.eks blir ikke mitt søtsuget slukket uansett hvor mye jeg spiser. Men nå er det 2 år uten sukker (prossesert sukker altså, spiser naturlig forekommende sukker i hele varer som frukt og meieriprodukter o.l). Har vært en befriende prosess. Er definitivt ikke for alle, men for noen av oss er det å kutte sukker (og mel for min del) det beste vi noengang har gjort. ;)

Anonymkode: 13c7c...0d8

Samme her.

Etter 6 mnd uten sukker og mel har jeg virkelig fått det ut av systemet. For min del må jeg bare fortsette å holde meg unna. Bare litt av og til går ikke.

Anonymkode: d772b...8db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å holde meg til litt. Jeg må ha alt eller ingenting. Det er helt sykt. Har sluttet med sukker i alle former, så mye Tacokrydder feks og sånne ting som plutselig utgår. Det er litt tilvenning i starten, men det tar ikke lang tid før kroppen er mye bedre 😁

Anonymkode: 1894c...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her.

Etter 6 mnd uten sukker og mel har jeg virkelig fått det ut av systemet. For min del må jeg bare fortsette å holde meg unna. Bare litt av og til går ikke.

Anonymkode: d772b...8db

Baker du eget brød? Hva med karbohydrater, spiser du det?

Anonymkode: 519d6...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde "godtestopp" en periode på tre måneder i 2017. Det var vanskelig å starten men også enkelt fordi jeg hadde spist meg litt lei. Jeg likte å være fri fra avhengigheten - at jeg tenkte på sukker, planla innkjøp eller spiste sukker og var kvalm etterpå. Jeg veier meg ikke, men syns jeg fikk tilbake midjen min og at jeg ikke lengre hadde så stor mage som man gjerne får av sukker. 

HAr prøvd å starte igjen, men klarer ikke å holde meg så lenge. Prøver igjen :)

Anonymkode: a4df4...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en måned helt uten sukker (gjorde Whole30 i juli), annet enn det som naturlig finnes i grønnsaker og frukt (spiste mye bær siden det var sommer, og litt epler, men ikke så mye) og det gikk overraskende greit. Før juli spiste jeg sjokolade nesten hver dag, mens nå, selv om jeg er ferdig med den veldig strenge måneden, har jeg klart å ikke gå tilbake til slik jeg spiste før. Som en annen skrev, det er sukker i så mye så man må virkelig lage nesten alt selv, og det er litt slitsomt, men det var verdt det. (Whole30 er strengt uansett, man kutter ut alt av kornprodukter, melkeprodukter, soya, belgfrukter osv., så da blir det hjemmelaget stort sett!) Jeg gikk ned 2.5 kilo og har gått ned etter juli også, selv om jeg nå spiser litt sukker og også drikker litt alkohol, begge deler i helgene.

En ting jeg har merket er at jeg kan mye bedre identifisere hvorfor jeg får lyst på noe søtt, og det hjelper meg å motstå fristelsen (som uansett ikke er så fristende som før.) I dag har jeg hatt litt lyst på sjokolade og det er garantert fordi jeg drakk alkohol i går, så da vet at jeg det blir bedre i morgen. Andre dager er det fordi jeg ikke har spist nok til måltider osv.

Lykke til, du klarer det! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser nå at overskriften ble misvisende.. jeg har ikke noe i mot litt sukker f.eks tilsatt i mat. Jeg har ikke tid eller lyst til å lage all mat fra bunnen. Er klar over at det finnes sukker i posesupper og det synes jeg er helt ok å spise. Min absolutte svakhet er godteri, sjokolade og vurderer å slutte å spise dette. Om jeg klarer det..

ts

Anonymkode: 519d6...f72

For min egen del har det vært veldig stressreduserende å bruke færre absolutter og være mer spesifikk der det er mulig/nyttig. Istedenfor å kutte ut, kutter jeg ned, og istedenfor sukker, sier jeg godteri (som du gjør her). Istedenfor å lage alt eller ingenting fra bunnen, lager jeg nå det jeg synes er lett og gøy å lage.

Tenk igjennom om du faktisk sparer tid og jobb ved å bruke Toroposer. Reklamen spiller på vår dårlige samvittighet - og det virker, faktisk så bra at vi får dårlig samvittighet av å bruke produktene, og så bra at vi kan komme til å forsvare dem!

Fikk du noe ut av mitt “mini-essay”? Det er en forklaringsmodell på avhengighet som vel nesten er den motsatte av den som er mainstream, så det er ikke mange som forstår det sånn helt uten videre.

Anonymkode: 67d23...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...