AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #1 Del Skrevet 12. september 2020 Hei! Håper noen kan hjelpe meg med å holde motivasjonen oppe, og kanskje gi meg noen gode råd. Kjenner at jeg er litt redd for å skrive her, fordi jeg endelig er motivert, og jeg ønsker å fortsette å være det. Men jeg vil at dere skal være ærlige med meg. Jeg er ei jente på 27 år som er 1,62 høy og 55 kg. Grunnet sykdom har jeg vært rimelig stillesittende i flere år nå. Ønsker ikke å gå inn på sykdomshistorie. Jeg har nylig blitt motivert til å trosse sykdommen og vondtene (har mye smerter) og har bestemt meg for å satse på en kropp jeg liker bedre. Lei av å føle meg stiv, støl og ikke minst svak. Og er lei av å grue meg til å gå på stranda på ferie. Jeg er jo absolutt ikke overvektig, men selvfølgelig utrent, litt ekstra fett på mage og lår, flat rumpe og ikke noe mer muskuløs enn at jeg kan stå oppreist Målet mitt er å bli kvitt "valpefettet" (dette fikser jeg gjennom kosthold, har styr på akkurat den biten) og å bli sterkere. Søker ikke topptrent kropp med sixpack og markerte armer, men ønsker spesielt sterkere rygg, lår og rumpe. Min begrensning er (og sånn er det bare, pga helsa): Kan ikke komme for høyt opp i puls/ting som "dunker"/er veldig voldsomme (altså er det ikke bra for meg å spurte/hoppe, men bedre å svømme, for eksempel). Er ofte for syk til å komme meg ut, så jeg starter i hvert fall i denne omgang med hjemmetrening. Og siden jeg er så pass svak, begynner jeg lett. Prøvde meg på noen øvelser og kjente raskt hvor formen lå - ikke bra... Varmet opp i ti min. Fulgte deretter en Youtube-video med pilates "core" som jeg kjente tok veldig godt (her er linken hvis dere er interessert:) Så tok jeg noen øvelser med egenvekt, og etterpå var jeg helt skjelven, kunne ikke gå i trapper på to dager. Det føltes likevel bra, og jeg likte å bruke kroppen min igjen. Gjentok det i dag. Men så tenker jeg på alle de som sier at du MÅ ha tunge vekter for å se resultater, og veien føles så lang. Det jeg kjenner at jeg trenger, er mer motivasjon. Jeg håper ikke dere sier at det jeg her skisserer er så lite at det ikke kommer til å gjøre noen forskjell? Der jeg er nå virker det tullete å skulle begynne med vekter, men jeg planlegger jo å klare det på sikt. Det jeg har skrevet i programmet mitt føltes som det maksimale jeg klarte. Tro det eller ei så presset jeg meg hardt. Men må jo begynne et sted. Tror dere at jeg vil kunne se resultater hvis jeg gjentar dette tre ganger i uka, og spiser bra? Vet at mosjon er bra uansett, og kommer til å fortsette å bevege meg for helsas skyld uansett hvilke svar jeg får. Men jeg spør spesifikt om synlige resultater, da det selvfølgelig er en fin bonus, og jeg tror selvtilliten hadde hatt godt av å komme seg litt opp! (Må presisere at jeg spiser mye grønt, mye kylling og at jeg nå ligger på et lite underskudd fordi jeg vil bli kvitt fettet. Spiser ingenting junk og søker ikke matråd. Men jeg lurer på 1 ting: Kan jeg for eksempel bygge rumpe mens jeg mister fett? Går det bra så lenge jeg får i meg proteiner?) Her er det jeg gjorde, og som jeg tenkte å gjøre tre ganger i uka: Lett oppvarming i ti minutter Youtube-video, pilates-core 20 minutter Knebøy 10 x 3 Situps 10 x 3 Rygghev 10 x 3 Hoftespark ut til siden 10 x 4 Takk for at du leste. Blir utrolig glad for svar! Anonymkode: 53fd5...8df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #2 Del Skrevet 12. september 2020 Det høres ut som en veldig fin start! Men for å få progresjon må du våke å øke litt vekt/variere med andre øvelser. Ellers blir du stående på samme sted. Men viktig å ta det veldig gradvis. Anonymkode: e291d...558 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #3 Del Skrevet 12. september 2020 Ser ut som en bra plan. Alt er bedre enn ingenting og pilates er fin trening for kjernemuskulatur. Ellers så skal du ikke undervurdere gåing hvis du ikke klarer kondisjonstrening med høy puls. Anonymkode: 35d94...223 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #4 Del Skrevet 12. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser ut som en bra plan. Alt er bedre enn ingenting og pilates er fin trening for kjernemuskulatur. Ellers så skal du ikke undervurdere gåing hvis du ikke klarer kondisjonstrening med høy puls. Anonymkode: 35d94...223 Ok, tusen takk. Jeg går en del, så det var fint å høre. Men er dette mulig å se resultater av hvis jeg gjør det 3 ganger i uka, som helt utrent? Anonymkode: 53fd5...8df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #5 Del Skrevet 12. september 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres ut som en veldig fin start! Men for å få progresjon må du våke å øke litt vekt/variere med andre øvelser. Ellers blir du stående på samme sted. Men viktig å ta det veldig gradvis. Anonymkode: e291d...558 Tusen takk for svaret. Ja, jeg tenker å skaffe meg noen manualer etter hvert, og/eller treningsstrikk. Hvor land tid tror du det tar før man ser resultater, om i det hele tatt? Anonymkode: 53fd5...8df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #6 Del Skrevet 12. september 2020 Skal du bygge rumpe/lår så tren dype knebøy. Begynn med liten vekt som du klarer helt fint og riktig og legg på 2.5 kg i uka. I løpet av en måned er jeg helt sikker på du ser stor forskjell på rumpa. Jeg hadde ikke trent knebøy på 3 år så begynte jeg å trene det 3 ganger i uka og la på 2.5 kg i uka. Jeg hadde blitt veldig svak selv om jeg hadde trent utfall ol. Det står her at det er viktig at du trener det ofte. En til to ganger er for lite, men viktig å ikke ta seg helt ut hver gang Har holdt på nå i 3 måneder og øker forsatt like mye Hvis du også trener markløft et par ganger i uka, vil du øke enda mer. Begynn forsiktig etterhvert kan du trene mer og mer. Man kan bygge seg opp arbeidskapasitet Kanskje prøve farmer walk også? Bra for styrke i hele kroppen Noen kosttilskudd kan også kanskje hjelpe deg til motivasjon. Det gjør det ihvertfall med meg https://kalibergym.no/2017/04/20/farmers-walk-for-okt-arbeidskapasitet-fettforbrenning-bedret-skulderhelse-og-sterkere-kjernemuskulatur/ https://www.trening.no/styrke/slik-blir-du-rasterk-kneboy/ Anonymkode: 2bcb1...1d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #7 Del Skrevet 12. september 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal du bygge rumpe/lår så tren dype knebøy. Begynn med liten vekt som du klarer helt fint og riktig og legg på 2.5 kg i uka. I løpet av en måned er jeg helt sikker på du ser stor forskjell på rumpa. Jeg hadde ikke trent knebøy på 3 år så begynte jeg å trene det 3 ganger i uka og la på 2.5 kg i uka. Jeg hadde blitt veldig svak selv om jeg hadde trent utfall ol. Det står her at det er viktig at du trener det ofte. En til to ganger er for lite, men viktig å ikke ta seg helt ut hver gang Har holdt på nå i 3 måneder og øker forsatt like mye Hvis du også trener markløft et par ganger i uka, vil du øke enda mer. Begynn forsiktig etterhvert kan du trene mer og mer. Man kan bygge seg opp arbeidskapasitet Kanskje prøve farmer walk også? Bra for styrke i hele kroppen Noen kosttilskudd kan også kanskje hjelpe deg til motivasjon. Det gjør det ihvertfall med meg https://kalibergym.no/2017/04/20/farmers-walk-for-okt-arbeidskapasitet-fettforbrenning-bedret-skulderhelse-og-sterkere-kjernemuskulatur/ https://www.trening.no/styrke/slik-blir-du-rasterk-kneboy/ Anonymkode: 2bcb1...1d0 Ok, så du mener at jeg MÅ bruke vekter? Jeg kommer bare til å trene hjemme i første omgang, sannsynligvis lenge. Ser at vektstenger koster flere tusen. Er det noe annet jeg kan bruke? Og hvor mange kg når jeg sliter med å gjennomføre 3 x 10 med egenvekt? Og hvilke kosttilskudd hjelper deg? Jeg bruker omega 3, magnesium og b12 selv. Anonymkode: 53fd5...8df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #8 Del Skrevet 12. september 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, tusen takk. Jeg går en del, så det var fint å høre. Men er dette mulig å se resultater av hvis jeg gjør det 3 ganger i uka, som helt utrent? Anonymkode: 53fd5...8df Ja, helt klart. Du blir ikke supersterk, men du får til ganske mye med egen kroppsvekt og enkle hjelpemidler. Du kan evt. prøve andre ting etter hvert om du ser at du orker mer. 😊 Anonymkode: 35d94...223 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #9 Del Skrevet 12. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, helt klart. Du blir ikke supersterk, men du får til ganske mye med egen kroppsvekt og enkle hjelpemidler. Du kan evt. prøve andre ting etter hvert om du ser at du orker mer. 😊 Anonymkode: 35d94...223 Ok, bare for å være helt sikker: Jeg mener altså dette programmet jeg skrev om i hovedtråden, og du mener at det kan være nok en stund, og at jeg vil se en endring? Veldig gode nyheter i så fall, for det skal jeg klare. Anonymkode: 53fd5...8df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #10 Del Skrevet 12. september 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, bare for å være helt sikker: Jeg mener altså dette programmet jeg skrev om i hovedtråden, og du mener at det kan være nok en stund, og at jeg vil se en endring? Veldig gode nyheter i så fall, for det skal jeg klare. Anonymkode: 53fd5...8df Ja. Det er ikke sånn at ett program er en mirakelkur, mens et annet ikke funker i det hele tatt. Alt du gjør over tid som belaster musklene vil gjøre musklene sterkere. I programmet ditt har du mye trening av kjerne og det er bra. Du begynner med dette, og så finner du ut hvilke øvelser du liker og hvilke du vil bytte ut. Og om du vil trene tyngre. Anonymkode: 35d94...223 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #11 Del Skrevet 13. september 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, så du mener at jeg MÅ bruke vekter? Jeg kommer bare til å trene hjemme i første omgang, sannsynligvis lenge. Ser at vektstenger koster flere tusen. Er det noe annet jeg kan bruke? Og hvor mange kg når jeg sliter med å gjennomføre 3 x 10 med egenvekt? Og hvilke kosttilskudd hjelper deg? Jeg bruker omega 3, magnesium og b12 selv. Anonymkode: 53fd5...8df Du kan bruke flasker fylt med vann i stedet for vekter Anonymkode: e4957...47a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #12 Del Skrevet 13. september 2020 Jeg synes opplegget du har funnet vil passe veldig godt for deg, med det utgangspunktet du har. Det som er viktig er at du øker når du kjenner at der begynner å bli lett/ikke er like utfordrende. Dette kan gjøres på flere måter, enten med vekt, flere repetisjoner, gjøre øvelser saktere/fortere etc. Jeg er 100 sikker på at du vil kjenne forskjell av dette etter en stund, men kan vanskelig se for meg at man kan se noe særlig forskjell på kroppen med slike øvelser. Men det viktigste er jo at du blir sterke og får bedre funksjon. Anonymkode: a5edf...d8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #13 Del Skrevet 13. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes opplegget du har funnet vil passe veldig godt for deg, med det utgangspunktet du har. Det som er viktig er at du øker når du kjenner at der begynner å bli lett/ikke er like utfordrende. Dette kan gjøres på flere måter, enten med vekt, flere repetisjoner, gjøre øvelser saktere/fortere etc. Jeg er 100 sikker på at du vil kjenne forskjell av dette etter en stund, men kan vanskelig se for meg at man kan se noe særlig forskjell på kroppen med slike øvelser. Men det viktigste er jo at du blir sterke og får bedre funksjon. Anonymkode: a5edf...d8e Hva med de som bare trener pilates med egenvekt da? De har jo ofte stramme kropper. Anonymkode: 53fd5...8df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Navani Skrevet 14. september 2020 #14 Del Skrevet 14. september 2020 Jeg syns du bør være forsiktig. 2-3 ganger i uken i starten er greit, men vent en stund før du eventuelt øker. Jeg trener bare med kroppsvekt og noen få strikk for tiden. Du kommer langt med det, og fra inaktivitet til trening så merker du forskjell uansett Ikke stress med vekter før du kjenner at du trenger ekstra belastning. Det kan være om 1 måned til eller et år til. Så lenge du trener gjør du fremgang. Selv trener jeg ca 2 ganger i uka. Det er faktisk nok for fremgang styrkemessig, så lenge man ikke skal konkurrere eller må bli sterk fort. Har helseutfordringer som høres ut som noe av det du sliter/har slitt med, så jeg kan ikke gjøre mer, men jeg gjør det jeg kan og jeg merker forskjell. Vil også råde deg til å lytte til kroppen. Å trosse smertene kan være skummelt, og du kan oppleve at du blir verre. Da må du lytte til kroppen, og godta pause. Men veldig bra at dette går fint, fortsett på samme måte en stund før du øker på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #15 Del Skrevet 14. september 2020 2 timer siden, Navani skrev: Jeg syns du bør være forsiktig. 2-3 ganger i uken i starten er greit, men vent en stund før du eventuelt øker. Jeg trener bare med kroppsvekt og noen få strikk for tiden. Du kommer langt med det, og fra inaktivitet til trening så merker du forskjell uansett Ikke stress med vekter før du kjenner at du trenger ekstra belastning. Det kan være om 1 måned til eller et år til. Så lenge du trener gjør du fremgang. Selv trener jeg ca 2 ganger i uka. Det er faktisk nok for fremgang styrkemessig, så lenge man ikke skal konkurrere eller må bli sterk fort. Har helseutfordringer som høres ut som noe av det du sliter/har slitt med, så jeg kan ikke gjøre mer, men jeg gjør det jeg kan og jeg merker forskjell. Vil også råde deg til å lytte til kroppen. Å trosse smertene kan være skummelt, og du kan oppleve at du blir verre. Da må du lytte til kroppen, og godta pause. Men veldig bra at dette går fint, fortsett på samme måte en stund før du øker på Takk for et kjempefint svar. Synd å høre at du heller ikke er i form. Men motiverende at du likevel trener :) Jeg skal ikke overdrive, og har INGEN planer om å konkurrere 😂 Det er heller ikke hastverk. Føler jeg allerede har mindre vondt i ryggen så jeg tror kroppen min er takknemlig over å bli brukt igjen. Tenker å heller ta noen yogaøvelser de dagene jeg har mest vondt, bare sånn at jeg ikke blir helt pinnestiv igjen. Og du har rett i at det ikke er hastverk med vekter. I går klarte jeg bare tjue knebøy før alt sa stopp, og det var jo ikke så gøy, men sammenlignet med ingen er det jo kjempebra :) Anonymkode: 53fd5...8df 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Navani Skrevet 14. september 2020 #16 Del Skrevet 14. september 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for et kjempefint svar. Synd å høre at du heller ikke er i form. Men motiverende at du likevel trener Jeg skal ikke overdrive, og har INGEN planer om å konkurrere 😂 Det er heller ikke hastverk. Føler jeg allerede har mindre vondt i ryggen så jeg tror kroppen min er takknemlig over å bli brukt igjen. Tenker å heller ta noen yogaøvelser de dagene jeg har mest vondt, bare sånn at jeg ikke blir helt pinnestiv igjen. Og du har rett i at det ikke er hastverk med vekter. I går klarte jeg bare tjue knebøy før alt sa stopp, og det var jo ikke så gøy, men sammenlignet med ingen er det jo kjempebra Anonymkode: 53fd5...8df Bare hyggelig, glad for å kunne hjelpe Jeg blir gjerne sliten i en dag etter trening, det er kjipt, men så er det også godt å bevege seg. Balanse er ikke lett. Godt å høre at du gir deg hvis det blir for vondt. Kan love deg at jeg også måtte gi meg iblant når jeg var helt frisk, og det er kjipt, men sånn er det bare. Nå kan jeg ha planer om å trene en dag, så kjenner jeg etter, og kjenner at nei, jeg er faktisk for sliten, ikke for lat. Viktig å lytte til kroppen, og det er jo forskjell på "det er for vondt", "jeg er faktisk for sliten" (når man har en sykdom man må ta hensyn til og ikke bare kan presse på) og "jeg gidder ikke". Det er faktisk ikke bare å "just do it" når man har en kropp man må ta ekstra hensyn til, men man kan gjøre så godt man kan for å bedre fysisk helse likevel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #17 Del Skrevet 14. september 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med de som bare trener pilates med egenvekt da? De har jo ofte stramme kropper. Anonymkode: 53fd5...8df Kroppsvektøvelser kan være ekstremt utfordrende, men de du beskriver her er jo på et helt annet nivå. Anonymkode: a5edf...d8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Achelois Skrevet 14. september 2020 #18 Del Skrevet 14. september 2020 På 12.9.2020 den 23.03, AnonymBruker skrev: Ser ut som en bra plan. Alt er bedre enn ingenting og pilates er fin trening for kjernemuskulatur. Ellers så skal du ikke undervurdere gåing hvis du ikke klarer kondisjonstrening med høy puls. Anonymkode: 35d94...223 Signerer på den! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Achelois Skrevet 14. september 2020 #19 Del Skrevet 14. september 2020 På 12.9.2020 den 22.47, AnonymBruker skrev: Søker ikke topptrent kropp med sixpack og markerte armer, men ønsker spesielt sterkere rygg, lår og rumpe. Det jeg kjenner at jeg trenger, er mer motivasjon. Anonymkode: 53fd5...8df Hei! Så bra at du er i gang, dette kommer til å bli bra for deg. Mitt råd er å trene store muskelgrupper og kjernemuskler. (Google hvis du er usikker på hva som inngår begrepene). Du må velge treningsmengde i forhold til det som er helsemessig bra for deg. Oppsøk lege hvis du er usikker, for her får du bare generelle råd. Motivasjonen kan du finne i deg selv. Et par tips: God musikk på øret, en fin treningsvideo du liker, nye klær eller annen belønning når du føler du er i mål. Masse lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #20 Del Skrevet 18. september 2020 På 14.9.2020 den 14.42, AnonymBruker skrev: Kroppsvektøvelser kan være ekstremt utfordrende, men de du beskriver her er jo på et helt annet nivå. Anonymkode: a5edf...d8e Vel, for meg er de veldig utfordrende! TS Anonymkode: 53fd5...8df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå