Gå til innhold

Personlighetstest i forbindelse med jobbsøknad

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er de egentlig ute etter? Om en er en spesiell personlighetstype som passer bra til jobben evt ikke passer til jobben, eller kartlegges det mer grundig som en del av prosessen?

Anonymkode: 83b21...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er standardiserte tester. 

De ser gjerne etter enkelte personlighetstrekk som de prefererer foran andre - men du utelukkes ikke selv om du har en noe annerledes profil enn hva de egentlig ser for seg. Jeg tror de fleste bruker slike tester for å bli litt bedre kjent med deg også. Og tro meg, du blir kjent med deg selv også! 

For eksempel, så kan de ikke ansette en svært sjenert og innadvendt person som bilselger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror store firmaer bruker dem mest for å luke ut uønskede kandidater. Spesielt i manuelle yrker der de ikke vil at du skal tenke selv eller ha egne meninger.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Knirke said:

Jeg tror store firmaer bruker dem mest for å luke ut uønskede kandidater. Spesielt i manuelle yrker der de ikke vil at du skal tenke selv eller ha egne meninger.

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan kan en slik test luke ut folk som har egne meninger?

Eller er det litt nytt for meg at personlige tester anvendes på kandidater til stillinger i "manuelle yrker". Eller at uselvstendige arbeidstakere er å foretrekke.

-------------------------

Min erfaring med personlige tester er blanda drops. Jeg skal ikke nevne hvem jeg jobbet for i 2015, men dette er et kjent firma som de fleste har hørt om. De sverget til personlige tester når de ansatte folk men har hatt elendig lederkultur og generelt bedriftskultur (snakker fra lederperspektivet her, ikke misfornøyd ansatt) når jeg jobbet for dem. HR derimot klarte ikke å se at dårlig kultur kanskje var et tegn på at personlighetstestene de sverget på var ikke så bra til å fortelle hvem ville bli flink leder eller ikke.

Og bare så det er klart - vi anvendte meget anerkjente metoder og folk som utførte testene var også fremste i sine felt.

Ellers var jeg og 2 av mine kolleger sendt på lederkurs for 6 år siden hvor jeg også ble testet. Jeg fikk et år etterpå ved en feil innsyn i resultatene til mine kolleger samt filmene som ble tatt under case eksaminasjon. Hun som var attraktiv skåret høyere enn "Per" som var litt midt på treet selv om de hadde nesten identiske svar på sine cases. I virkeligheten var Per langt bedre mellomleder enn hun som skårte bedre enn ham.

Anonymkode: 3755d...fdf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan kan en slik test luke ut folk som har egne meninger?

Eller er det litt nytt for meg at personlige tester anvendes på kandidater til stillinger i "manuelle yrker". Eller at uselvstendige arbeidstakere er å foretrekke.

-------------------------

Anonymkode: 3755d...fdf

Jeg søkte på en jobb som en type renholder for noen år siden (igjennom bemanningsbyrå som sikkert får 1000-vis av søknader). Jeg prøvde å svare på testen med de svarene jeg trodde de ønsket (punktlighet, effektivitet, høy arbeidsmoral), men jeg endte opp med å stryke på testen og fikk ingen forklaring på hvorfor. Det var flere spørsmål som jeg synes var merkelige, som f.eks "Synes du selv at du har et interessant liv?" og "prøvde du å rømme hjemmefra da du var liten?". 

Jeg er selvstendig og ambisiøs, og det kom sikkert frem i testen. I andre jobber ville det sikkert blitt sett på som en fordel, men ikke her altså...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Knirke skrev:

Hva med kandidater med lav score på planmessighet? Slike bør i hvert fall lukes ut. Er jo helt krise å ha ansatte som er rotehuer og er lite pliktoppfyllende.

Anonymkode: 9bed0...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber med rekruttering, og vi bruker personlighetsanalyser i alle våre prosesser. Men vi bruker de i forkant av intervju nr 2, så det er ikke er verktøy vi bruker til å sile ut folk. Vi har brukt mye tid i begynnelsen på å drøfte personlighet og kvaliteter med arbeidsgiver, og måler jo kandidatene opp mot dette. Det kan være alt fra forskjellige egenskaper de trenger inn i en gruppe, til å se på struktur, selvstendighet, evne til å takle tilbakemeldinger osv.

Anonymkode: ba598...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Knirke skrev:

Jeg søkte på en jobb som en type renholder for noen år siden (igjennom bemanningsbyrå som sikkert får 1000-vis av søknader). Jeg prøvde å svare på testen med de svarene jeg trodde de ønsket (punktlighet, effektivitet, høy arbeidsmoral), men jeg endte opp med å stryke på testen og fikk ingen forklaring på hvorfor. Det var flere spørsmål som jeg synes var merkelige, som f.eks "Synes du selv at du har et interessant liv?" og "prøvde du å rømme hjemmefra da du var liten?". 

Jeg er selvstendig og ambisiøs, og det kom sikkert frem i testen. I andre jobber ville det sikkert blitt sett på som en fordel, men ikke her altså...

Høres ut som spørsmålene man får når man blir utredet for personlighetsforstyrrelse...

Anonymkode: c66e3...21a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thoringen
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg jobber med rekruttering, og vi bruker personlighetsanalyser i alle våre prosesser. Men vi bruker de i forkant av intervju nr 2, så det er ikke er verktøy vi bruker til å sile ut folk. Vi har brukt mye tid i begynnelsen på å drøfte personlighet og kvaliteter med arbeidsgiver, og måler jo kandidatene opp mot dette. Det kan være alt fra forskjellige egenskaper de trenger inn i en gruppe, til å se på struktur, selvstendighet, evne til å takle tilbakemeldinger osv.

Jeg har på følelsen at kvaliteten på disse personlighetsanslyser varierer kraftig og i tillegg at ved liten pool av tilgjengelige kandidater så sender man første kandidaten man kommer over til kunden (hvor jeg har vanskelig for meg å se at noe personlighetsanslyse ble gjennomført). Jeg må si at jeg har VELDIG blandet erfaring når jeg trengte folk som innehar kunnskap som ikke 1000s av andre har. Fikk følelsen at jeg bare fikk tilsendt folk ettersom man fikk dem.

Skal av respekt for de vennene og bekjente jeg har som jobber i den bransjen ikke nevne navn på bedrifter men dette gjelder de fleste  som operer i Oslo området. Utelukker ikke at jeg var meget uheldig dog.

6 hours ago, Knirke said:

Nå kjenner jeg ikke renholdsbransjen men at selvstendighet (= for mange bedrifter mangel på selvstendighet er rødt flagg) og ambisiøs er ikke ønskelige egenskaper er helt nytt for meg. Da var du ekstra uheldig.

Endret av Thoringen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, PzMan skrev:

Jeg har på følelsen at kvaliteten på disse personlighetsanslyser varierer kraftig og er sterkt avhengig av med poolet av tilgjengelige kandidater. Jeg må si at jeg har VELDIG blandet erfaring når jeg trengte folk som innehar kunnskap som ikke 1000s av andre har. Fikk følelsen at jeg bare fikk tilsendt folk ettersom man fikk dem.

Skal av respekt for de vennene og bekjente jeg har som jobber i den bransjen skal jeg ikke nevne navn på bedrifter men dette gjelder de fleste  som operer i Oslo området. Utelukker ikke at jeg var meget uheldig dog.

Nå kjenner jeg ikke renholdsbransjen men at selvstendighet (= for mange bedrifter mangel på selvstendighet er rødt flagg) og ambisiøs er ikke ønskelige egenskaper er helt nytt for meg. Da var du ekstra uheldig.

Jeg forstår ikke hent hva du mener. Kvaliteten på personlighetsanalysene har da Inge ting meg mengden kandidater som er tilgjengelig for en stilling. Er helt enig i at noen byråer pusher kandidater som aldri skulle vært sendt over til kunden. Men te har jo ingenting med tester og analyser å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor? Aldri møtt noen som er ærlige på sånne tester, man svarer jo bare det man tror dere ønsker mtp stillingen

Anonymkode: 23af2...98f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thoringen
Just now, AnonymBruker said:

Jeg forstår ikke hent hva du mener. Kvaliteten på personlighetsanalysene har da Inge ting meg mengden kandidater som er tilgjengelig for en stilling. Er helt enig i at noen byråer pusher kandidater som aldri skulle vært sendt over til kunden. Men te har jo ingenting med tester og analyser å gjøre?

Formulerte meg feil og det ble ekstra feil på grunn av delvis redigering av første setning. Redigerer på nytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor? Aldri møtt noen som er ærlige på sånne tester, man svarer jo bare det man tror dere ønsker mtp stillingen

Anonymkode: 23af2...98f

Men det fanger jo en god analyse opp. Vi får jo opp statistikk på svarstil og konsistens i svarene. Jeg tror ikke analysene er svart / hvite, og det er fasiten på hvordan kandidaten er. Men det gir grunnlag for en god samtale, hvor gode spørsmål avdekker det vi trenger å vite. Samtidig så må jeg jo si at jeg syns det er idiotisk å fake svar i en analyse, vi er ute etter kandidaten som er den riktige for jobben, basert på hva som er nødvendig for å lykkes. Og msn kommer jo ikke til å lykkes hvis man er en helt annen enn det arbeidsgiver ser etter....

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.9.2020 den 14.08, Knirke skrev:

Man kan ikke stryke på en slik test - skjønner ikke hva du mener? Også: Man skal jo svare helt ærlig, og ikke hvordan en tror man «burde» svare. Det du fikk tilbakemelding på, at det ikke var samsvar i resultatene?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sisselini skrev:

Man kan ikke stryke på en slik test - skjønner ikke hva du mener? Også: Man skal jo svare helt ærlig, og ikke hvordan en tror man «burde» svare. Det du fikk tilbakemelding på, at det ikke var samsvar i resultatene?

Jeg kjenner flere som sier de har strøket på en slik test. Han ene var for lite ydmyk i svarene sine. Antageligvis må man ha en viss prosent riktig svar, og er man under grensa stryker man. Det finnes jo veldig mange typer tester. 

Anonymkode: 7460d...1c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart å si man har strøket (av de som intervjuer), da det er personens personlighet det går på. Dessuten er mange av testene dårlige, eller de som skal tolke dem ikke er kvalifisert til å gjøre det. Og, noe annet som er viktig, er at de ikke alltid vet hva de ser etter. Ja, det er fint med en varm og omgjengelig person, men det de egentlig trenger er en effektiv og planmessig type. Da er ikke omgjengelighet nødvendigvis så viktig for å få jobben gjort. 

Petter Schjerven har nettopp kommet med en bok, sammen med en psykolog som driver med personligjetstestinf, om typer i arbeidslivet. Tror det var på DN jeg leste det. Der kommer plamessigjet ut som den viktigste egenskapen som predikerer om man gjør det godt i jobb. Og det er en blanding av trekkene som gjør en person til den man er. Skårer man høyt på nevrositet kan det veies opp av eksteoversjon eller et annet trekk. Og ikke alle trekkene kommer like godt frem i jobb som hjemme. 

Anonymkode: 667f7...f87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner flere som sier de har strøket på en slik test. Han ene var for lite ydmyk i svarene sine. Antageligvis må man ha en viss prosent riktig svar, og er man under grensa stryker man. Det finnes jo veldig mange typer tester. 

Anonymkode: 7460d...1c2

Du kan aldri stryke på en personlighetsanalyse. Det er jo ingen fasit, man har jo den personligheten man har. Men vi ser jo ofte etter bestemte personlighetstrekk, jeg ville f.eks ikke ansatt en controller som er veldig følelsesstyrt, som hater rutine, og som er dårlig på planlegging. Men dette er en personlighet som kan fungere f.eks veldig godt i enkelte salgsjobber....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Sisselini said:

Når jeg sier stryk så mener jeg at jeg fikk automatisk avslag. I auto-avslaget sto det også at forsøk på å få en begrunnelse ikke vil bli besvart, så jeg hadde ingen mulighet til å få vite hvorfor min personlighet er feil for jobben.

Jeg kommer uansett aldri mer til å søke på en jobb der personlighetstest er en del av prosessen. Får jeg tilsendt en sånn link igjen, kommer jeg til å svare "Beklager, denne jobben passet visst ikke til meg likevel"

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Knirke skrev:

Når jeg sier stryk så mener jeg at jeg fikk automatisk avslag. I auto-avslaget sto det også at forsøk på å få en begrunnelse ikke vil bli besvart, så jeg hadde ingen mulighet til å få vite hvorfor min personlighet er feil for jobben.

Jeg kommer uansett aldri mer til å søke på en jobb der personlighetstest er en del av prosessen. Får jeg tilsendt en sånn link igjen, kommer jeg til å svare "Beklager, denne jobben passet visst ikke til meg likevel"

Tenker du det samme hvis det er en del av intervjuprosessen også? Hvis man setter seg ned sammen med den som rekrutterer og går gjennom resultatene og diskuterer de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte ærlig på testen, men resultatet var noe helt annet enn riktig. Der kom jeg ut som innadvendt og lite sosial person med spisse albuer og som glatt ofrer kollegaer for å komme seg opp karrierestigen. 

Jeg fikk jobben, men så langt har jeg motbevist resultatet av testen. 

Anonymkode: eec51...ec3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...