Gå til innhold

Personlighetstest i forbindelse med jobbsøknad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

16 hours ago, AnonymBruker said:

Tenker du det samme hvis det er en del av intervjuprosessen også? Hvis man setter seg ned sammen med den som rekrutterer og går gjennom resultatene og diskuterer de?

Anonymkode: ba598...cb1

Hele poenget med testen faller jo bort hvis man sitter fysisk og snakker med en rekrutterer. Den personen burde jo ha såpass kompetanse at han/hun kan vurdere personligheten til vedkommende uten bruk av dumme tester. 

Når det er sagt så har jeg tatt personlighetstester både på jobbsøkerkurs og på Høyskolen, som har truffet veldig bra. Forskjellen er at de var rettet mot oss selv, og i så tilfelle er man jo helt ærlig. Vi ble fortalt hvilke personlighetstyper som passer til hvilke jobber, og da kan man jo spørre seg selv om man passer eller ikke. Hvis man absolutt ikke passer til jobben så er det jo bedre å ikke søke i det hele tatt (evt bytte utdanningsløp), men de fleste tenker ikke sånn når de er arbeidsledige og er nødt til å søke på alt mellom himmel og jord bare for å få mat på bordet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte ærlig på testen, men resultatet var noe helt annet enn riktig. Der kom jeg ut som innadvendt og lite sosial person med spisse albuer og som glatt ofrer kollegaer for å komme seg opp karrierestigen. 
 

Jeg fikk jobben, men så langt har jeg motbevist resultatet av testen. 

Anonymkode: eec51...ec3

Litt ironisk, siden testen sannsynligvis var endel av grunnlaget for at du ble valgt 😄😄

Anonymkode: 667f7...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du det samme hvis det er en del av intervjuprosessen også? Hvis man setter seg ned sammen med den som rekrutterer og går gjennom resultatene og diskuterer de?

Anonymkode: ba598...cb1

Jeg fikk en slik test i runde 2 i en utvelgelsesprosess. I tillegg fikk jeg en faglig oppgave, som jeg nailet (jeg hadde jobbet med nøyaktig dette tidligere) . Resultatet av personlighetstesten, forøvrig en dårlig en (jeg er utdannet i psykologi), skulle diskuteres i runde 3. Det var en pussig opplevelse. Selve testen slo ut i ekstremer og jeg kom ut som en ekstrem innadvendt nevrotiker. Sånn hørtes det i alle fall ut på tolkningen deres. Og det kunne de ikke helt forstå, siden de hittil hadde valgt meg foran mange andre. Men selv om jeg tydeligvis frem til da var godt likt, og faglig det de var ute etter, mente de at jeg ikke "passet inn". Jobben løses forøvrig i stor grad alene, med lite samarbeid og lite omgang med andre kollegaer (endel reise). Jeg fikk ikke jobben. 😂

Anonymkode: 667f7...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
On 9/12/2020 at 2:08 PM, Knirke said:

Jeg søkte på en jobb som en type renholder for noen år siden (igjennom bemanningsbyrå som sikkert får 1000-vis av søknader). Jeg prøvde å svare på testen med de svarene jeg trodde de ønsket (punktlighet, effektivitet, høy arbeidsmoral), men jeg endte opp med å stryke på testen og fikk ingen forklaring på hvorfor. Det var flere spørsmål som jeg synes var merkelige, som f.eks "Synes du selv at du har et interessant liv?" og "prøvde du å rømme hjemmefra da du var liten?". 

Jeg er selvstendig og ambisiøs, og det kom sikkert frem i testen. I andre jobber ville det sikkert blitt sett på som en fordel, men ikke her altså...

 

On 9/12/2020 at 7:10 PM, AnonymBruker said:

Høres ut som spørsmålene man får når man blir utredet for personlighetsforstyrrelse...

Anonymkode: c66e3...21a

Vat dette er en gammel tråd. Men i går var det et leserinnlegg i Dagens Næringsliv som handlet om personlighetstester og der skrev artikkelforfatteren at enkelte arbeidsgivere bruker personlighetstester som er ment for utredninger og at dette burde bli ulovlig i Norge. Det ble visst ulovlig i USA allerede i 1965.

Artikkelforfatteren sa også at personlgihetstester ofte hadde lite for seg i jobbsammenheng fordi jobbsøkerene gjør som Knirke, de ser hva arbeidsgiveren ser etter og svarer deretter.  

Anonymkode: 7c676...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om det opplegget på nav jeg måtte gjennom for noen år siden. 

Måtte ta en personlighetstest for å se hvilket yrke jeg angivelig passet til. Selvfølgelig så skal den helst matche noe nav kan sende kandidater rett ut i arbeidsutprøving i, så jeg antar at yrkesutvalgene var begrenset. Resultatet jeg fikk tilbake var at jeg hadde passet som pleieassistent.. 

For det første har jeg ødelagt hofte pga en ulykke, for det andre er jeg ikke spesielt glad i folk (og ikke eldre folk), og jeg har helseskrekk (og derav skrekk for alt som har med sykdom og sykehus å gjøre). Etter det har jeg begynt å ta personlighetstestene med en meget stor klype salt... 

Tror at de testene er ment til å lete etter visse nøkkelkvaliteter, og da ikke nødvendigvis gode kvaliteter, men de som måtte passe firmaet best. 

Anonymkode: 29ebc...761

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at personlighetstest er bortkastet tid i en rekruttering, folk er ikke ærlige og svarer det som passer best til stillingsbeskrivelsen. Ulike evnetester, caseoppgaver og mer uformelle intervju er bedre for å finne ut mer om kandidaten. 

Jeg synes personlighetstester kan være et nyttig verktøy i andre sammenhenger. Vi hadde et lederutviklingsprogram der hver enkelt tok testene, målet var å kartlegge styrker og svakheter for å arbeide mer effektivt. Og i tillegg bli bedre kjent med hverandre. Jeg fikk en 50 siders rapport om meg selv, og den stemte faktisk overraskende bra. 

Anonymkode: 08c1d...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2020 den 16.01):

Jeg fikk en slik test i runde 2 i en utvelgelsesprosess. I tillegg fikk jeg en faglig oppgave, som jeg nailet (jeg hadde jobbet med nøyaktig dette tidligere) . Resultatet av personlighetstesten, forøvrig en dårlig en (jeg er utdannet i psykologi), skulle diskuteres i runde 3. Det var en pussig opplevelse. Selve testen slo ut i ekstremer og jeg kom ut som en ekstrem innadvendt nevrotiker. Sånn hørtes det i alle fall ut på tolkningen deres. Og det kunne de ikke helt forstå, siden de hittil hadde valgt meg foran mange andre. Men selv om jeg tydeligvis frem til da var godt likt, og faglig det de var ute etter, mente de at jeg ikke "passet inn". Jobben løses forøvrig i stor grad alene, med lite samarbeid og lite omgang med andre kollegaer (endel reise). Jeg fikk ikke jobben. 😂

Anonymkode: 667f7...f87

Haha så den dårlige testen trumfet alt ja😆 Hvis arbeidsgivere holder på sånn mister de nok en del faglig gode kandidater 😅

Endret av Evig_student
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...