Gå til innhold

Hvor ofte skal katten ha våtfor? 

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tørrfór er bra for tennene til pus, særlig hvis knottene er store nok til at pus må tygge ordentlig for å få spist dem, men tørrfór er også veldig konsentrert mat, altså mye kalorier i liten forpakning. Dette kan føre til at pus blir overvektig, særlig hvis det er en liten latsabb du har.
Våtfór har vesentlig mindre kalorier i større mengder enn tilsvarende i tørrfór, og i tillegg er det ekstra væske i våtfóret, slik at pus får i seg mer vann.
Hvis du i tillegg har vannskåler stående rundt omkring i huset, vil pus få i seg nok væske.

Vi har tørrfór stående til kattene nesten hele dagen, vi serverer i to porsjoner, morgen og kveld, i tillegg får de en boks våtfór på deling hver dag. Vi har også tre vannskåler rundt i huset, i tillegg til en vannfontene. Vi har tre katter, og nesten alle vannskålene er tomme i løpet av et døgn, så de er flinke til å drikke vann nå som det står andre steder enn rett ved maten.

I vårt tilfelle var det en av Norges svært få kattespesialister som sa at det var lurt å gi våtfór oftere for at kattene våre ikke skulle bli overvektige over tid. (fastveterinæren vår er ikke bare smådyrspesialist, men har gått ekstra skolegang i England for å spesialisere seg særskilt på katt)
I tillegg gjør ekstra væsketilførsel at faren for nyresvikt synker betraktelig. Nyresvikt og generelt nyretrøbbel, er den vanligste sykdommen for kastrerte huskatter særlig hvis de nesten bare spiser tørrfór og ikke har nok vannkilder rundt omkring. Overvekt og diabetes som følge av overvekt er også veldig vanlig, og der hjelper det ifølge vår veterinær å gi våtfór som erstatning til en porsjon av tørrfóret for å fylle magen, uten å gi for mye kalorier på én gang.

Vi bruker i hovedsak Applaws våtfór, men gir også litt Sheba tunfisk og lignende. Tørrfór har vi eksperimentert litt med, det var en periode veldig mye påpakk fra produsentene om at kattene skulle ha mest mulig kjøtt i tørrfóret, slik at merker som Vigor&Sage ble populære, men da vi prøvde å sette kattene over på dette, ble de vesentlig løsere i magen over tid. Altså ikke bare i overgangsperioden, som er vanlig.
Etter en prat med veterinær, skjønte vi at katter også trenger alle de andre tingene tørrfór har å gi, så vi har endt på en blanding av hovedsaklig Royal Canin, Eukanuba, og littegranne Vigor&Sage.
Med små porsjoner på 2dl av denne blandingen per dag, per katt, i tillegg til våtfór, så har kattene både fått mye finere pels, de ser friskere ut, de har fått bedre fasong (mellom 5 og 6 på dette kartet over overvekt) og da vi var på kontroll på sensommeren fikk to av dem skryt for vekten, mens eldstemann fortsatt er i overkant rund og fint kan gå ned et par hundre gram til.

TLDR; Gi tørrfór og våtfór i mengde to til én, altså to porsjoner tørrfór, en morgen og en kveld, og én porsjon våtfór til feks middag. Sjekk tørrfóret du bruker og vei maten de første gangene. Finner du en mengde som er målbar med decilitermål, er det helt konge, da er det enklere. Porsjonene på tørrfórpakkene er ofte litt stor, så jeg anbefaler å gi littegranne mindre enn det står på pakken, særlig hvis du blander mer enn én type fór.
Uansett hvor mye tørrfór du gir, vil pus uansett alltid få tannstein, en rens per år, eller annenhvert år, er uansett å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår får aldri våtfor. Har prøvd med forskjellige smaler og merker men han spiser det rett og slett ikke. 

Har vannskål inne, og en stor hundeskål ute som alltid er fylt opp med vann. 

Anonymkode: 8844b...456

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2020 den 11.16, AnonymBruker skrev:

Vi har fått oss en katt som frem til nå primært har fått tørrfor og våtfor en sjelden gang. Nå var jeg nettopp på dyrebutikken for å kjøpe mer tørrfor og der sa de at katten også bør få våtfor hver dag fordi katter generelt er dårlige på å ta til seg væske 😳 

Hvem er det egentlig som har rett her, dyrebutikken eller oppdretter? Hvor ofte får katten din våtfor? 

Anonymkode: d5c82...394

det stemmer at katter ikke får i seg nok væske og dermed er det greit å supplere dette via våtfor så dyrebutikken har rett. du vil få samme beskjed hos dyrlege av å spørre der

Anonymkode: 940bd...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2020 den 11.26, AnonymBruker skrev:

Tullete syns jeg med den anbefalingen, det er bare butikken som vil selge mer :)

Min pus er sunn og frisk selv om hun får våtfor ca en gang i måneden. Hvorfor ikke oftere? Fordi hun kaster det opp. Hun har det best på tørrfor. Hun drikker masse vann ved siden av. Tennene hennes har også bare godt av å bite godt i maten, hun har aldri hatt tannproblemer og er 7 år. 

Anonymkode: 72ebe...229

ikke alle katter drikker nok vann. dehydrering er mer vanlig enn man skulle tro. så denne anbefalingen gjelder ikke for alle katter. fint at din får nok vann men dette gjelder ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min får våt mat hver dag. i helgene får han biffstrimler. hverken vått for eller tørr for trigger kattens naturlige tyggeegenskaper. de skal rive kjøtt i stykker, det er slik de er laget. å kun gi tørrfor eller våtfor uten noe med naturlig tyggemotstand kunne ikke falt meg inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får nesten aldri våtfor, nesten bare tørrfor. De er begge ganske flnke til å drikke, ser dem jo drikke av vannskålene hver dag. Passer på å ha minst 2 vannskåler og litt bort fra maten og langt fra dokassen + skifter vannet hver dag. Hadde vannfontene før men den ble ødelagt, burde nok skaffe en ny for vet de likte den. De får dyrt non-grain tørrfor så ikke noe dårlig tørrfor :) 

Anonymkode: 24e6c...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Minya said:

Etter en prat med veterinær, skjønte vi at katter også trenger alle de andre tingene tørrfór har å gi, så vi har endt på en blanding av hovedsaklig Royal Canin, Eukanuba, og littegranne Vigor&Sage.

Vi har fått beskjed om å kjøpe for uten korn til ene katten vår av veterinær, fordi hun er allergisk. Merker med en gang forskjell når hun spiser "vanlig" Royal Canin osv, da får hun eksem, rød hud (i ørene) og klør. Men Vigor&Sage, Carnilove osv får hun ikke det. Har aldri opplevd løs mage på mine katter pga foret (har alltid byttet forsiktig da, blandet de 2 typene i noen dager før bytte av for). Lurer på hva som er i "vanlig" tørrfor som katter trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at våtfor er bra for overvektig katt da, jeg har alltid tenkt at det er omvendt! Men da skal jeg ta en titt på kalori-innholdet, kanskje tjukkaskatten som vi forsøker å få litt ned i vekt skal få våtfor litt oftere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår katt la på seg av en pose våtfor hver kveld. Fikk beskjed av veterinæren om å redusere til en gang i uken, så nå blir det lørdagsgodt. Ser at katten er mye sunnere, selv om katten ikke var feit før heller. Ser mange katter som er mye tykkere enn vår, så det er nok en del katter som får for mye mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine får nesten aldri våtfor, nesten bare tørrfor. De er begge ganske flnke til å drikke, ser dem jo drikke av vannskålene hver dag. Passer på å ha minst 2 vannskåler og litt bort fra maten og langt fra dokassen + skifter vannet hver dag. Hadde vannfontene før men den ble ødelagt, burde nok skaffe en ny for vet de likte den. De får dyrt non-grain tørrfor så ikke noe dårlig tørrfor :) 

Riktig det med avstand fra maten. Leste det et sted og flyttet på vannskåla, og katten begynte straks å drikke vann fra skåla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...