Gå til innhold

Over 30 og ingen erfaring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skrev det ned egentlig bare for å tenke igjennom for meg selv, men fant ut at jeg kunne publisere det her også (redigert). Hva jeg vil med dette innlegget er litt usikkert, det blir litt opp til dere. Tips, erfaringer, empati, kritikk, og siden dette er KG gjerne også latterliggjøring og anklager om å være en bitter incel (incel er jeg nok ifølge definisjonen, men var ikke bitter sist gang jeg sjekket i hvert fall). Tar imot alt, så jo mer, jo bedre. 

Jeg er en mann på litt over 30 år fra Oslo, som aldri har hatt sex, ikke kysset, altså ingen seksuell erfaring. Siden jeg ikke har fått noe respons fra kvinner syns jeg det er vanskelig å sette “nivå” på meg selv. Vil si jeg er gjennomsnittlig-minus attraktiv, treffer ikke helt i det som blir sett på som “klassisk pen mann”. Ikke så gale at de blir vettskremt og springer av synet på meg, men heller ikke noe som gjør at noen tar noe initiativ ovenfor meg.  

Her ligger også en del av problemet. Som en mann uten høy status og utseende blir det mitt ansvar å starte og å føre interaksjonen videre. Når jeg var en sjenert og usikker ung mann, var dette veldig vanskelig. Siden ingen viste interesse for meg og det å være usikker er omtrent det ultimate turn off som mann, sier det seg selv at det ikke skjedde noe. Jeg har jobbet hardt med å bli mindre sjenert og usikker. Føler jeg på mange måter har blitt bedre. 

Det at det ikke går an å dra på byen, prøve å flørte og drite seg ut i stor skala nå for tiden, gjør at jeg har tydd til tinder. Det blir ikke så mange match, men de som blir, greier jeg å stort sett å gjøre det greit med, og det blir noen dates. Det blir hyggelige dates, men bare det. Kjemien og den seksuelle spenningen uteblir. Her kommer usikkerheten min frem igjen. Jeg vet det er jeg som må skape denne spenningen, men den manglende erfaringen min gjør meg usikker og jeg får det ikke helt til. Flere dates blir det altså ikke. Det er jo forventet at en over 30 år skal ha erfaring, og uten denne erfaringen er det vanskelig å skaffe seg mer, så det går liksom ikke opp. 

Før noen nevner det, vet jeg at “det er ingen menneskerett” å ha sex eller få kjæreste, men det er likevel menneskelige behov å være nært andre, være intim, bli sett og hørt. At jeg aldri har fått oppleve dette er vondt og et savn for meg. Det er det jeg vil, å oppleve at noen vil ha meg, dele meg med en annen, ha sex og oppleve kjærlighet, men prosessen er tydeligvis vanskelig for meg. 

Anonymkode: 928a0...28a

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville anbefalt en utenlandstur etter koronaen. Dra til Bangkok og skru på tinder.

Anonymkode: 83853...e64

• Liker 3
Gjest Nimbus2000
Skrevet (endret)

Skjønner at du ikke har det lett. Tenker selv at det viktigste er at du ikke gir opp håpet. Gir du opp så kommer du åpenbart ingen vei. 

Videre tror jeg du bør huske at du faktisk får til mye. Du får jo matcher på tinder og du får dates. Du tør også å møte opp på datene.

Så sitter du igjen med problemet at du ikke får seksuell spenning eller flere dates. Finnes mange tips for det om du googler. Der finner du sikkert bedre tips enn jeg kan gi. Men tenker det viktige er å huske på at slikt kan læres selv om du er 30+. Samtidig er det alltid tungt å utfordre seg selv. Man kommer til å føle seg dum og man kommer til å gå på smeller. Sånn er det jo alltid. Gjelder å holde psyken oppe. Se at det er lys i tunnelen. Se at man har progresjon. Se at man kan lære av ens feil og se at andre har vært i dine sko før og endt med å få dame. 

Tenker også det er viktig å huske på at ikke alle kvinner krever mye erfaring. Du kan både møte på kvinner som er i samme situasjon som deg og du kan møte kvinner med mye erfaring som har forståelse for de uten erfaring og at det kan ta tid å se om man har kjemi. Du skriver at du ønsker intimitet, bli sett og hørt og oppleve kjærlighet og at dette er menneskelige behov. Helt riktig at dette er menneskelige behov, men det betyr jo  at det er behov også kvinner har. Så kan du tilfredsstille disse behovene for kvinner så er du jo langt på vei. Siden du ikke sier noe annet så regner jeg også med at du kan gi disse kvalitetene. Man trenger  ikke masse dameerfaring for å kunne gi kjærlighet. Det er noe som kommer naturlig. 

Endret av Nimbus2000
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville anbefalt en utenlandstur etter koronaen. Dra til Bangkok og skru på tinder.

Anonymkode: 83853...e64

Ja ingenting drar damer som en nyvunnet HIV-diagnose.

Anonymkode: 2497d...e8a

• Liker 7
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja ingenting drar damer som en nyvunnet HIV-diagnose.

Anonymkode: 2497d...e8a

Hehe, da vil jeg nok si løpet er kjørt med de norske damene ihvertfall., ifølge KG.

Men TS , det  finner også mange kvinner i slutten av tjueårene som er ikke har noe erfaring heller. Mange av oss her på KG.

Problemet er vel at for at man skal orke noe relasjoner med noen, må man nesten ha noe tilfelles, interesser, eller noe.

Anonymkode: 03626...c1e

• Liker 1
Skrevet

Vil anbefale deg å legge bort Tinder - når man leser innleggene skrevet av kvinner på datingforumet, ser man hvor skyhøye kravene er. Det samme gjelder utelivet; alkohol og kjærlighet går ikke så bra sammen. Overfladisk rollespill er det som kjennetegner begge deler.

Men bor du i Oslo, finnes det andre mer eller mindre alternative steder der man kan bli kjent med folk på et mer avslappet plan - litt vanskeligere når man ikke er 20 lenger - men alt som har med kunst og litteratur å gjøre, er ting der man kan begynne å føre en interessant samtale med fremmede uten at dette virker rart, og der alderen ikke lenger spiller like stor rolle.

Kulturnatten i år er dessverre avlyst, men kunstutstillinger, arrangement på biblioteket eller Litteraturhuset, eller en tur på et museum er steder der man kan komme i prat med andre av begge kjønn, og om du har erfaring eller ikke, er likegyldig når personligheten er det man først blir kjent med; bare senk skuldrene, og få kvinnene til å bli kjent med deg som menneske.

Liker de deg da, ser man også bort fra det overfladiske rollespillet som følger med dating eller sjekking.

Lykke til ...!

Anonymkode: 5aacb...511

• Liker 1
Gjest vanSteike
Skrevet

Har litt sans for å hjelpe folk i din situasjon, so here goes:

1) For Guds skyld, styr unna "pick-up artist"-greier (PUA). Ikke fungerer det lenger, i den grad det noen gang har vært særlig effektivt, siden innholdet idag er viden kjent også blant kvinner. Og ikke var det noen gang mer enn i beste fall en samling triks for å lure kvinner til å tro at du er noe du ikke faktisk er. Ingenting varig kan bygges på dette grunnlaget, noe som også gjenspeiles i samlivsproblemene de "store" PUA-guruene har opplevd etter at de til slutt etablerte seg. Triks er en blindvei.

2) Lær deg hva kvinner faktisk er programmerte fra naturens side til å ønske i en mann: Fysisk styrke, god helse, pent utseende, selvsikkerhet, vilje og evne til å gjennomføre ting, ressursstyrke, sosial status, etc. Og deretter jobb med å forbedre disse trekkene ved deg selv: Begynn å trene (hvis du ikke allerede gjør det), legg litt innsats ned i klesstil og grooming (få hjelp hvis du trenger det), gjør det du kan for å heve din egen økonomiske status, og jobb med deg selv mentalt. Kort sagt, bli det kvinner er programmerte for å ville ha, istedet for å late som om du er det.

3) Les deg opp på hva mennesker (ikke bare kvinner) ønsker ut av en samtale. En genial liten bok å begynne med, bare for å vekke appetitten, er "I Hear You" av Michael Sorensen. Deretter kan du f.eks. ta for deg "The Man’s Guide To Women" av John og Julie Gottman (mye bra innhold, om enn litt politisk korrekt) og gode gamle "How To Win Friends And Influence People" av Dale Carnegie. En annen bra en er "Game" av Roosh Valizadeh, selv om han er gammel PUA-guru og i senere tid har gått fullstendig fra vettet. Og: Ikke bare les, men begynn å praktisere. Begynn å øve deg på å snakke med folk slik de ønsker at samtaler skal være. Etterhvert blir det din naturlige måte å omgås andre mennesker, til glede for alle.

4) Og sist, men kanskje viktigst: Ikke gjør dette fordi du tenker at kvinner vil like deg dersom du gjør det. Det høres kanskje selvmotsigende ut, men hvis det finnes en virkelig turn-off for kvinner så må det være at en mann prøver å være slik han tror at hun vil han skal være. Det viser en grunnleggende mangel på ryggrad som ingen kvinner ønsker seg i en mann. Når du gjør dette, så gjør det for din egen del og ikke for kvinners del. Gjør det fordi du vil bli den beste versjonen av deg selv, for deg selv. Da blir du ironisk nok nettopp det kvinner vil ha.

Best of luck, my friend. 🙂

Skrevet

Et tips er å ikke være så opptatt av hvordan du selv fremstår. Ha selvironi. Vær heller opptatt av din partner og hør aktivt lyttende og interessert  etter henne, og hvordan hun har det.

Gjest vanSteike
Skrevet
18 minutter siden, exictence skrev:

Vær heller opptatt av din partner og hør aktivt lyttende og interessert  etter henne, og hvordan hun har det.

Dette er et veldig godt poeng.

En overvekt av det folk (og spesielt kvinner) sier til deg blir ikke sagt som ren informasjonsformidling eller spørsmål om opplysninger, men i søken etter bekreftelse på egen opplevelse. Og menn er typisk ikke klar over dette.

Et standard lærebokeksempel er kona som kommer hjem og forteller om noe vanskelig som skjedde på jobben den dagen. Hun sier ikke dette for at mannen bare skal være klar over det, som om han på en eller annen måte kan bruke disse opplysningene til noe nyttig. Og heller ikke fordi hun vil at han skal fikse det for henne, eller gi henne "løsningen", selv om det typisk er slik en mann vil reagere – hvis han reagerer i det hele tatt.

Det hun ønsker er å dele opplevelsen med noen og oppleve at hun blir forstått.

Et enkelt eksperiment å prøve for deg som har muligheten: Neste gang konemor kommer hjem og forteller noe slikt, så legg bort det du holder på med og gi henne din fulle oppmerksomhet mens hun snakker. Når hun er ferdig å snakke sier du noe slikt som "Uff... ja, jeg skjønner at det må ha vært kjipt for deg" (selvsagt formulert slik du vanligvis snakker, så det ikke høres ut som om du leser noe opp fra et diskusjonsforum på nett...) Og ikke si noe mer enn det: Kun bekreftelse på opplevelsen hennes, og at du forstår.

Følg så nøye med på reaksjonen hennes, både umiddelbart og i minuttene som følger. Da vil du sannsynligvis se med egne øyne hva vi snakker om.

Ingen garantier, men jeg ville faktisk ikke bli overrasket om du ender opp med å se det på soverommet. 🙂

Skrevet (endret)
18 minutter siden, vanSteike skrev:

Dette er et veldig godt poeng.

En overvekt av det folk (og spesielt kvinner) sier til deg blir ikke sagt som ren informasjonsformidling eller spørsmål om opplysninger, men i søken etter bekreftelse på egen opplevelse. Og menn er typisk ikke klar over dette.

Et standard lærebokeksempel er kona som kommer hjem og forteller om noe vanskelig som skjedde på jobben den dagen. Hun sier ikke dette for at mannen bare skal være klar over det, som om han på en eller annen måte kan bruke disse opplysningene til noe nyttig. Og heller ikke fordi hun vil at han skal fikse det for henne, eller gi henne "løsningen", selv om det typisk er slik en mann vil reagere – hvis han reagerer i det hele tatt.

Det hun ønsker er å dele opplevelsen med noen og oppleve at hun blir forstått.

Et enkelt eksperiment å prøve for deg som har muligheten: Neste gang konemor kommer hjem og forteller noe slikt, så legg bort det du holder på med og gi henne din fulle oppmerksomhet mens hun snakker. Når hun er ferdig å snakke sier du noe slikt som "Uff... ja, jeg skjønner at det må ha vært kjipt for deg" (selvsagt formulert slik du vanligvis snakker, så det ikke høres ut som om du leser noe opp fra et diskusjonsforum på nett...) Og ikke si noe mer enn det: Kun bekreftelse på opplevelsen hennes, og at du forstår.

Følg så nøye med på reaksjonen hennes, både umiddelbart og i minuttene som følger. Da vil du sannsynligvis se med egne øyne hva vi snakker om.

Ingen garantier, men jeg ville faktisk ikke bli overrasket om du ender opp med å se det på soverommet. 🙂

👍👍👍

Så flott skrevet av deg. Takk. Håper menn ser dette, og at kvinner også ser og gjør dette mot sine kjærester.

Tenk, så lett, så liten tid det tar, ikke nødvendig med mye mas, bare vis en forståelse. Ofte er det et eneste som skal til. Man føler seg så mye lettere til sinns om man bare får luftet seg til en som kan lytte og vise forståelse. 

Man lufter ikke ut sin frustrasjon for at partneren skal komme med løsning. Det tror ofte han eller hun, os så sukker de over maset i stedet for å bare være der, gi en trøst og en øm klem.. Da er det er det "løsningen" mer enn god nok. 

Endret av exictence
  • Liker 2
Skrevet

Du må gjøre noe som får dame til å komme til deg. 

Bare se på Northug. En taper og jomfru fram til han vant VM-gull i 2011, da rant det på med damer.

Det må selvsagt ikke være VM-gull i langrenn. Det kan være skiskyting f.eks.

Anonymkode: d7c40...361

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må gjøre noe som får dame til å komme til deg. 

Bare se på Northug. En taper og jomfru fram til han vant VM-gull i 2011, da rant det på med damer.

Anonymkode: d7c40...361

Virker ikke som han har hatt eller har så lykkelig liv. 

• Liker 2
Gjest vanSteike
Skrevet
8 minutter siden, exictence skrev:

Man føler seg så mye lettere til sinns om man bare får luftet seg til en som kan lytte og vis forståelse. 

Oppsummert i en enkelt setning: Dette!

Så må man jo av og til utvise litt diskresjon og evne til vurdering. Hvis f.eks. en venninne sitter med tårer i øynene og proklamerer at: "Jeg er stygg og feit og ingen vil noen gang ha meg!" – da er kanskje ikke "Uff... ja, jeg skjønner at dette må være kjipt for deg" noen innertier. 🙂

Sjelden lurt å bekrefte noens selvkritikk, selv om man også i slike situasjoner bør ta utgangspunkt i å anerkjenne vedkommendes opplevelse som sådanne. Et slags "for viderekomne"-nivå er å klare å skille mellom det å være enig og det å forstå at noen ser ting slik de gjør.

Men jo, det som ligger i bunn er at alle ønsker å bli forstått.

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Vil anbefale deg å legge bort Tinder - når man leser innleggene skrevet av kvinner på datingforumet, ser man hvor skyhøye kravene er. Det samme gjelder utelivet; alkohol og kjærlighet går ikke så bra sammen. Overfladisk rollespill er det som kjennetegner begge deler.

Men bor du i Oslo, finnes det andre mer eller mindre alternative steder der man kan bli kjent med folk på et mer avslappet plan - litt vanskeligere når man ikke er 20 lenger - men alt som har med kunst og litteratur å gjøre, er ting der man kan begynne å føre en interessant samtale med fremmede uten at dette virker rart, og der alderen ikke lenger spiller like stor rolle.

Kulturnatten i år er dessverre avlyst, men kunstutstillinger, arrangement på biblioteket eller Litteraturhuset, eller en tur på et museum er steder der man kan komme i prat med andre av begge kjønn, og om du har erfaring eller ikke, er likegyldig når personligheten er det man først blir kjent med; bare senk skuldrene, og få kvinnene til å bli kjent med deg som menneske.

Liker de deg da, ser man også bort fra det overfladiske rollespillet som følger med dating eller sjekking.

Lykke til ...!

Anonymkode: 5aacb...511

Nå er jeg ikke TS, men et fellestrekk ved folk som aldri får til noe med det motsatte kjønn, er typisk at de håndterer den typen sosiale situasjoner som de du beskriver veldig dårlig. Hvis 10-15 år med sosiale settinger på skole og jobb ikke har ført frem, er det lite sannsynlig at å dukke opp på et foredrsg på Litteraturhuset blir løsningen. Da kan faktisk Tinder være en bedre løsning, spesielt om man er fysisk attraktiv og/eller flink til å skrive.

Anonymkode: 4e03e...3c1

Skrevet

Det er litt kontrovers om det å kjøpe sex, men for oss menn, så handler det ofte om å komme over ei kneik av usikkerhet rundt det fysiske, og å tørre å eskalere en situasjon. Å dra til Bangkok er litt overkill, når det finnes tjenester i Norge. 

For min del løsnet det etter en ONS med en 15 år eldre og nyskilt kvinne,  men det skal så mange kombinasjoner av flaks og tilfeldigheter til, før en uerfaren mann bare dumper bort i det,  at det kan ta evigheter. 

Anonymkode: fc7af...30e

• Liker 1
Skrevet

Du tenker alt for mye på hvordan du skal forføre kvinnen og alt for lite på hva du vil ha i en dame. Når du møter noen på date handler det om å lære mer om hverandre, det handler ikke om å allerede ved første blikk forsøke overtale kvinnen til å bli din. Det gjør at du vil fremstå som mer desperat og keitete. Istedetfor å ha en "normal" samtale der du blir kjent med kvinnen som individ, så fokuserer du på hvordan du fremstå. Ironisk nok vil du fremstå bedre og mer selvsikker om du behandler samtalen som en hvilken som helst samtale, heller enn å legge inn flørtern og sjarmen. Du gir av deg selv for å vise hvem du er og du spør henne spørsmål for å finne ut hvem hun er og hvordan hun ser på ting. 

Anonymkode: fb6e6...faf

• Liker 3
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skrev det ned egentlig bare for å tenke igjennom for meg selv, men fant ut at jeg kunne publisere det her også (redigert). Hva jeg vil med dette innlegget er litt usikkert, det blir litt opp til dere. Tips, erfaringer, empati, kritikk, og siden dette er KG gjerne også latterliggjøring og anklager om å være en bitter incel (incel er jeg nok ifølge definisjonen, men var ikke bitter sist gang jeg sjekket i hvert fall). Tar imot alt, så jo mer, jo bedre. 

Jeg er en mann på litt over 30 år fra Oslo, som aldri har hatt sex, ikke kysset, altså ingen seksuell erfaring. Siden jeg ikke har fått noe respons fra kvinner syns jeg det er vanskelig å sette “nivå” på meg selv. Vil si jeg er gjennomsnittlig-minus attraktiv, treffer ikke helt i det som blir sett på som “klassisk pen mann”. Ikke så gale at de blir vettskremt og springer av synet på meg, men heller ikke noe som gjør at noen tar noe initiativ ovenfor meg.  

Her ligger også en del av problemet. Som en mann uten høy status og utseende blir det mitt ansvar å starte og å føre interaksjonen videre. Når jeg var en sjenert og usikker ung mann, var dette veldig vanskelig. Siden ingen viste interesse for meg og det å være usikker er omtrent det ultimate turn off som mann, sier det seg selv at det ikke skjedde noe. Jeg har jobbet hardt med å bli mindre sjenert og usikker. Føler jeg på mange måter har blitt bedre. 

Det at det ikke går an å dra på byen, prøve å flørte og drite seg ut i stor skala nå for tiden, gjør at jeg har tydd til tinder. Det blir ikke så mange match, men de som blir, greier jeg å stort sett å gjøre det greit med, og det blir noen dates. Det blir hyggelige dates, men bare det. Kjemien og den seksuelle spenningen uteblir. Her kommer usikkerheten min frem igjen. Jeg vet det er jeg som må skape denne spenningen, men den manglende erfaringen min gjør meg usikker og jeg får det ikke helt til. Flere dates blir det altså ikke. Det er jo forventet at en over 30 år skal ha erfaring, og uten denne erfaringen er det vanskelig å skaffe seg mer, så det går liksom ikke opp. 

Før noen nevner det, vet jeg at “det er ingen menneskerett” å ha sex eller få kjæreste, men det er likevel menneskelige behov å være nært andre, være intim, bli sett og hørt. At jeg aldri har fått oppleve dette er vondt og et savn for meg. Det er det jeg vil, å oppleve at noen vil ha meg, dele meg med en annen, ha sex og oppleve kjærlighet, men prosessen er tydeligvis vanskelig for meg. 

Anonymkode: 928a0...28a

Du har beina på jorda, viser i alle fall et visst nivå av selvinnsikt - som jeg også tror er enda høyere, og for en gangs skyld innfrir ikke KG til forventingene - virkelig godt å se at du, ned med enkelte unntak.., har fått mange gode svar. 

Ser du har fått noen boktips, og de kan nok absolutt være gode. Men jeg henger meg litt på å legge vekk Tinder, og i forlengelsen av den, kom i snakk med kvinner på andre vis. Meld deg gjerne inn i en forening om du har en interesse eller aktivitet du brenner for. Oppsøk miljø med likesinnede for å bli kjent med folk, ikke for å date, også damer. Og, lett som det er å si, vanskelig å gjøre; snakk positivt til deg selv og fremhev det du er - ikke hva du ikke er, og ikke la gårsdagen skygge til dagens muligheter, se fremover. 

Lykke til! 

Anonymkode: aa65d...4b4

Skrevet
4 timer siden, exictence skrev:

Virker ikke som han har hatt eller har så lykkelig liv. 

Kanskje han er en incel. Når ikke opp hos damene. Skyhøye krav om dagen, skjønner du.

Anonymkode: 42a58...0d6

Skrevet
8 hours ago, exictence said:

Et tips er å ikke være så opptatt av hvordan du selv fremstår. Ha selvironi. Vær heller opptatt av din partner og hør aktivt lyttende og interessert  etter henne, og hvordan hun har det.

Dette er veldig viktig for å bygge tillit med damer og få dem til å føle seg vel og avslappet i ditt selskap.

Men det må være oppriktig og ekte fra din side TS, ikke manipulerende..

Anonymkode: fac94...67f

Skrevet

Er faktisk veldig mange gode råd du får her. 

Du er våken, og har selvinnsikt. Det er bra, da det kreves veldig mye trials og errors i begynnelsen. Etter hvert finner du ut og lærer veldig mye om deg selv. Ta sil ut de positive og hiv de negative, da mener jeg i den forstanden at du fokusere mer på dine positive sider, og de negative fokusere du mindre på. Alle har sine gode og negative sider, så du slipper ikke unna der. 

Kanskje begynne litt rolig? få deg ett lite nettverk? Finn deg en hobby, eller har du noen hobby? Meld deg på salsa-kurs, (bare forslag) men sikkert litt vanskelig nå, med tanke på covid. eller hva enn. Utvid nettverket ditt, da mener jeg bli genuint interessert i folk, nå sier jeg ikke at du skal være imøtekommende, og alle er dine bestevenner. Men i den forstanden vis at du er genuint interessert i og bli kjent med de. Selvfølgelig det kan ikke forces :)  For guds skyld. Du må slappe av litt i begynnelsen, jeg vet det er veldig vanskelig i og med at du kjenner presset, i og med at du tenker at du er 30 år, og har vært incel. 

Men det er aldeles ikke dumt og få seg venninner heller, det vil hjelpe deg på veldig mange områder, hvem vet? Kanskje de kjenner noen som kan introduseres til deg?  Derfor tilbake utvid nettverket ditt, få deg 1-3 gode venner. Så begynner ting å falle på plass naturlig. 

Visst du syns det er vanskelig og bli kjent med nye folk, eller komme i kontakt med mennesker. Så kan du gjerne starte samtalene dine ifra den hobbyen dere gjør sammen, også videreføre den samtalen. "Du, jeg syns det er vanskelig å gjøre dette steget her, kunne du vise meg?".  

Etterhvert når det bygges en ganske komfortabel sone, så kan dere finne på ting sammen, og ja, du vil etterhvert se at ting vil falle naturlig på sin plass. 

Lykke til!  

Anonymkode: 90c70...400

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...