Gå til innhold

Uoppdragen katt

Fremhevede innlegg

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er enig i at det er sånn det er å ha katt, selv om jeg må innrømme at det hadde vært digg om hun hvertfall var bitte litt redd for å bli tatt i ugang. Hun sovner nok snart og slukner for en god stund. 

Anonymkode: c7b6a...8a5

At hun ikke er redd er jo veldig bra, det betyr at hun stoler på deg, og det er tillit som er grunnsteinen i relasjonen mellom katter og mennesker. 

Min pus bryr seg svært lite om hva jeg mener om ting om hun ikke er enig, noe som jeg syns er veldig fint. Hun har egne meninger og grenser og er trygg på å vise hva hun mener. Kompisen hennes er motsatt. Veldig opptatt av å please og ville aldri funnet på å gjøre noe galt, og i såfall sluttet med det med en gang han ble oppmerksom på det. Han er desverre samtidig ikke like trygg.

Anonymkode: 56ffd...3f9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katter er meget selvstendige dyr, det vet vi jo.

Anonymkode: 2f4c8...f29

Skrevet

Det høres ut som om du har en ganske normal katt. Katter vil generelt sett gjerne gå på kjøkkenbenken, grave i plantejord og klore på møbler. Katten din har heller ingen som helst forståelse av hva du anser som "lov" og "ikke lov", det er en menneskelig konstruksjon.

Har du klorestativ til henne? Evt en klorestang du kan sette over den stolen hun liker å klore på?

Skal du få henne fra kjøkkenbenken så må hun aldri oppnå noe med å komme opp der (aldri mat eller leker for henne der), evt forhindre tilgangen hennes til benken. Plantejorden kan være mer givende for henne å grave i enn kattesanden, så du kan vurdere å fjerne den for en stund.

Skrevet
1 time siden, Tabris skrev:

Det høres ut som om du har en ganske normal katt. Katter vil generelt sett gjerne gå på kjøkkenbenken, grave i plantejord og klore på møbler. Katten din har heller ingen som helst forståelse av hva du anser som "lov" og "ikke lov", det er en menneskelig konstruksjon.

Har du klorestativ til henne? Evt en klorestang du kan sette over den stolen hun liker å klore på?

Skal du få henne fra kjøkkenbenken så må hun aldri oppnå noe med å komme opp der (aldri mat eller leker for henne der), evt forhindre tilgangen hennes til benken. Plantejorden kan være mer givende for henne å grave i enn kattesanden, så du kan vurdere å fjerne den for en stund.

Takk for tipsene du kommer med! Hun har nok dessverre allerede oppnådd det hun vil av å gå opp der, nemlig oppmerksomhet. Men hvis jeg overser henne begynner hun å dytte ting som står der ned eller klore på veggen og ødelegge den, så det er ingen måte å vinne på med henne, haha.

Selv om "lov" og "ikke lov" er en menneskelig konstruksjon er hun fullt klar over hva et "nei" betyr og hvilke handlinger som fører til det. Det er nettopp derfor hun syns det er så gøy å gjøre det som ikke er lov. Gjør hun ting hun har lov til spurter hun ikke av sted med det samme jeg reiser meg opp av sofaen 😅

Men ja, vi har klorestativer og leker og hun får være litt utendørs på egenhånd. Hun er veldig smart, for hvis hun vil ha mat er det ofte hun først klorer på de riktige klorestativene. Hvis vi er opptatt i videomøter og lignende kan hun bli snurt om hun ikke får det som hun vil og straffe oss ved å klore på veggen ved siden av... 

Og til alle sammen: jeg er veldig glad katten min ikke er noe redd for meg. Jeg elsker at jeg har en trygg og god katt som dilter etter oss hele dagen og som både kan gjøre meg ekstremt sliten og irritert, men også få hjertet til å smelte etterpå. Det må være lov i nuet å synes det er eeeekstreeemt plagsomt å måtte reise seg opp gang etter gang etter gang for å hindre at noe skal skje. 

Og å tillate at hun er på kjøkkenbenken vil jeg ikke, siden vi tilbereder mye mat direkte på den, som pizzadeig og lignende. Jeg respekterer at andre lar sine katter gjøre det, men jeg syns ikke noe om at hun går rett fra kattedo til kjøkkenbenk.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tipsene du kommer med! Hun har nok dessverre allerede oppnådd det hun vil av å gå opp der, nemlig oppmerksomhet. Men hvis jeg overser henne begynner hun å dytte ting som står der ned eller klore på veggen og ødelegge den, så det er ingen måte å vinne på med henne, haha.

Selv om "lov" og "ikke lov" er en menneskelig konstruksjon er hun fullt klar over hva et "nei" betyr og hvilke handlinger som fører til det. Det er nettopp derfor hun syns det er så gøy å gjøre det som ikke er lov. Gjør hun ting hun har lov til spurter hun ikke av sted med det samme jeg reiser meg opp av sofaen 😅

Men ja, vi har klorestativer og leker og hun får være litt utendørs på egenhånd. Hun er veldig smart, for hvis hun vil ha mat er det ofte hun først klorer på de riktige klorestativene. Hvis vi er opptatt i videomøter og lignende kan hun bli snurt om hun ikke får det som hun vil og straffe oss ved å klore på veggen ved siden av... 

Og til alle sammen: jeg er veldig glad katten min ikke er noe redd for meg. Jeg elsker at jeg har en trygg og god katt som dilter etter oss hele dagen og som både kan gjøre meg ekstremt sliten og irritert, men også få hjertet til å smelte etterpå. Det må være lov i nuet å synes det er eeeekstreeemt plagsomt å måtte reise seg opp gang etter gang etter gang for å hindre at noe skal skje. 

Og å tillate at hun er på kjøkkenbenken vil jeg ikke, siden vi tilbereder mye mat direkte på den, som pizzadeig og lignende. Jeg respekterer at andre lar sine katter gjøre det, men jeg syns ikke noe om at hun går rett fra kattedo til kjøkkenbenk.

Da må du rett og slett hindre tilgangen til kjøkkenet. For det å få en katt til å la være å gå på kjøkkenbenken 100% av tiden er tett på umulig. De hopper oppå der så fort du er ute av synet. Du får heller vaske skikkelig, noe jeg håper de fleste gjør uansett. 

Anonymkode: bf320...1ea

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg leser også at du er veldig glad i katten din:) og ser mye av min jente i henne. Som på ingen måte får lov til å gå på kjøkkenbenken. Og selvfølgelig er det utrolig frustrerende!

Uten en pusekompis tror jeg at hun lett hadde fortsatt med TV balansering og hopping på kjøkkenbenken når hun vil ha oppmerksomhet, og oppnådd akkurat dette, og på slik måte ville det være en god sirkel for henne og en ikke så god for oss;)

Jeg kom på at før når det var ett problem fikk hun timeout fra stuen. Type om hun hoppet opp på tv-en reiste jeg meg og slapp henne ut på gangen. Uten å kjefte eller å gi henne negativ oppmerksomhet. Det bli på en måte omvendt oppmerksomhet. Som jeg lot vare en liten stund i håp om at hun endret oppmerksomhet. Det er ikke alltid man kan, og skal dekke pus sine behov for lek og oppmerksomhet på deres premisser. Selv om det selvsagt er katteeieres ansvaret at pus får tilstrekkelig aktivisering når man først har valgt å få en pus, og valgt omgivelsene deres.

Å hoppe opp på kjøkkenbenken kan også være fordi hun er en pus som trives i høyden, og da kan hun ha nytte av å ha andre alternativer til det:)

Anonymkode: 56ffd...3f9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...