Gå til innhold

Uoppdragen katt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har veldig store problemer med katten min... Hun er ikke det spor redd for kjeft, og gjør dermed akkurat som hun har lyst til.

Hun vet veldig godt hva som er lov og ikke lov, og når hun vil ha oppmerksomhet gjør hun ulovlige ting og spurter avgårde når jeg reiser meg opp.

Ting hun gjør:

• Hun går konstant opp på kjøkkenbenken (mjauer til og med noen ganger hvis jeg prøver å overse henne)
  • Tisser i en stor potteplante
  • Graver generelt mye i jord
  • Klorer på en stol vi har i fake skinn (hun klorer faktisk ikke på sofaen eller noen andre møbler, heldigvis)

Hun har mye leker, men er lite ute. Vi prøver å få henne ut for å stimulere henne litt, men hun vil bare inn igjen veldig fort. Det hjelper om hun har blitt mye lekt med, men når dette skjer tidlig på morgenen har vi hverken energi eller tid til å sette av laaaang tid til lek og moro, siden vi begge er i full hjemmekontorjobb.

Jeg har prøvd kjeft, jeg har prøvd å overse henne, jeg har prøvd catoff-spray, jeg har prøvd å stenge henne inne på et rom når hun er sånn, men ingen ting ser ut til å funke. Det er vanskelig å få tak i henne når hun gjør ugang, for hun spurter av sted når jeg reiser meg opp. Hun tror kanskje det er lek.. Å sprute vann rekker jeg derfor ikke før hun er over alle hauger (ja, jeg prøvde det også en stund).

Anonymkode: c7b6a...8a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du må justere forventningene dine. At en katt graver i jord og tisser i en potteplante er faktisk helt normal adferd, du må selv sørge for å gjøre det utilgjengelig for henne. 
herregud jeg blir stressa på kattens vegne, slapp av litt. 
Hun høres ung ut, å da vil hun roe seg med tiden. Så inntil videre må du bare tåle at katten ikke er perfekt. 

Anonymkode: bf320...1ea

• Liker 11
Skrevet

Joda, jeg vet. Hun er et par år bare. Men jeg blir gaaal innimellom. Når jeg setter meg ned etter en lang dag, og hun hopper opp på kjøkkenbenken om og om og om igjen. Jeg har erfaring med mange katter, men ingen som er så håpløs som henne. Hvis jeg prøver å overse henne begynner hun å klore på veggen. Og sånn holder hun også på når jeg er på hjemmekontor, gjerne i flere timer før hun blir lei og går og legger seg. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, jeg vet. Hun er et par år bare. Men jeg blir gaaal innimellom. Når jeg setter meg ned etter en lang dag, og hun hopper opp på kjøkkenbenken om og om og om igjen. Jeg har erfaring med mange katter, men ingen som er så håpløs som henne. Hvis jeg prøver å overse henne begynner hun å klore på veggen. Og sånn holder hun også på når jeg er på hjemmekontor, gjerne i flere timer før hun blir lei og går og legger seg. 

Sånn er det faktisk å ha katt. Har du vurdert å skaffe en til slik at hun har selskap? For den oppførselen hun har syns jeg minner mest om et behov for at dere skal se henne og gi oppmerksomhet. Å kjeft funker så klart ikke, all oppmerksomhet er bra oppmerksomhet. 

• Liker 11
Skrevet

Har katten alternativer? Altså, alternativ for kjøkkenbenk er en høyde den kan hoppe opp på for å få oversikt, katter liker seg i høyden. I tillegg bør det ikke være noe av interesse på benken, alternativet skal være gøyere.

Og så har vi jo dokasse, klorestativ etc for å nevne alternativ til blomsterjord og kloring på møbler. Dette er vel på plass?

Anonymkode: d86ad...38f

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det faktisk å ha katt. Har du vurdert å skaffe en til slik at hun har selskap? For den oppførselen hun har syns jeg minner mest om et behov for at dere skal se henne og gi oppmerksomhet. Å kjeft funker så klart ikke, all oppmerksomhet er bra oppmerksomhet. 

Vi har vurdert det, men det er dyrt og er allerede veldig styrete å ha én. Så tror ikke vi skal skaffe en til med det første..

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har katten alternativer? Altså, alternativ for kjøkkenbenk er en høyde den kan hoppe opp på for å få oversikt, katter liker seg i høyden. I tillegg bør det ikke være noe av interesse på benken, alternativet skal være gøyere.

Og så har vi jo dokasse, klorestativ etc for å nevne alternativ til blomsterjord og kloring på møbler. Dette er vel på plass?

Anonymkode: d86ad...38f

Hun har et høyt klatrestativ som hun liker å være i, men kjøkkenbenken er nok veldig fristende, siden den står midt i rommet, haha. Hun har alt av klorestativ og har akkurat fått ny do. Hun bruker den nye doen, men det er nok ekstra fristende å teste ut planta... 

Skrevet

dra plastfilm over potta til planta (evnt så godt det lar seg gjøre) i noen dager for å venne henne av med det. 

Legg sølvfolie over kjøkkenbenken for å venne henne av med det. 

Kjøp kulere leker. Se på youtube av han mr. galaxy (kattehviskeren) om stimulering og kattifisiering (? prøvde bare å oversette denne) av huset, er som oftest ikke så mye som skal til for at katten får utløp for instinktene sine. 

Anonymkode: 38c2a...00e

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

dra plastfilm over potta til planta (evnt så godt det lar seg gjøre) i noen dager for å venne henne av med det. 

Legg sølvfolie over kjøkkenbenken for å venne henne av med det. 

Kjøp kulere leker. Se på youtube av han mr. galaxy (kattehviskeren) om stimulering og kattifisiering (? prøvde bare å oversette denne) av huset, er som oftest ikke så mye som skal til for at katten får utløp for instinktene sine. 

Anonymkode: 38c2a...00e

Veldig godt tips med plastfolie til planta! Sølvfolie på kjøkkenbenken funker dessverre ikke, heller ikke sånn catoff-spray. Heller ikke dobbeltsidig tape. 

Hun har mange kule leker, men hun er ganske intelligent, så hun går fort lei av lekene sine. Så driver og gjemmer dem for en stund og tar dem tilbake. Da er de morsomme litt, men går fort lei igjen.

Jeg gjør en del triks med henne, det stimulerer hjernen hennes en del. Kanskje vi må begynne å lukke henne ute litt lenger? Men jeg føler det er så slemt.

Skrevet

Jeg syns det hørtes ut som pus kunne ha nytte av en venn. Om en pus til er dyrt kunne dere vært fosterfamilie, da dekkes alle utgifter, og dere får se om det gir pus glede, trygghet og mer aktivisering. 

Jeg har en pus som hopper opp på kjøkkenbenken noen ganger også. Det betyr at hun er sulten og det er tomt for mat, eller at døren til toalettet er lukket. Og hun vet hun får oppmerksomhet om hun gjør noe hun ikke har lov til;) 

Anonymkode: 56ffd...3f9

• Liker 5
Skrevet

Det er faktisk mindre stress å ha to katter enn en. Jeg har prøvd begge deler. 

Med to katter underholder de hverandre ganske mye så behovet for oppmerksomhet blir mye mindre. Å ta ut av dokassene etter to katter er ikke noe merkbart større jobb enn å ta ut etter en. Å dra ril vetrinær med to er ikke noe spes mer styr enn å dra med en og så videre. 

Anonymkode: bcf7a...390

• Liker 3
Skrevet

Vi kan vurdere en til katt. Problemet er at jeg må ha bengal, siden jeg er allergisk mot vanlige huskatter, og de er svæært dyre når de kommer fra en bra oppdretter. Både engangsbeløpet, men også forsikringer, mat etc. I tillegg blir det vel vanskeligere å få noen til å passe dem når de er to, siden mange antar at det da blir mer jobb? Men samtidig vil de kanskje kunne være alene hjemme en natt, om de er to. 

Vi pleier aldri å la henne være alene hjemme et helt døgn, siden hun liker seg så godt med folk.

Skrevet

Søk etter en Bengal som skal omplasseres. Ellers er det bare sånn katter er, og Bengal er vel egentlig ganske kjente for å like flokken😅

• Liker 2
Skrevet

Hvis du har skaffet deg bengal så må du nesten regne med litt ramp. De er smarte og krever en del, noe du helt sikkert vet. Søk etter en voksen omplasseringskatt fra en bengaloppdretter? Oppdrettere må noen ganger finne nye hjem til sine katter da de skal få inn nye i katteriet. 

At katten tisser i blomsterpotten og graver ut jorden er relativt enkelt å fikse, det har du allerede fått tips på. Du kan også legge noen tunge steiner over jorden så den ikke kommer til for å grave, da vil kanskje tissingen gi seg også (de elsker å grave der de skal gjøre fra seg). 

Å hoppe opp på kjøkkenbenken er selvfølgelig irriterende, men jeg personlig ser på det som et mindre problem enn tissingen. Gjør det til en vane å vaske av benken grundig før du lager mat der, så får du jobbe med å lære katten at det ikke er lov i mellomtiden. Men mest sannsynlig er det en vane du ikke får bukt med, katter elsker å klatre og utforske og bengalen spesielt. 

Anonymkode: 89107...a62

• Liker 3
Skrevet

Du har bengal? Da visste du vel at de krever en del? Jeg har en huskatt på 6 år, og hun gjør ting hun ikke har lov til ofte og løper av gårde med halen rett opp når jeg går mot henne. Sånn er det bare med katt.

Anonymkode: 1db9f...3f7

• Liker 1
Skrevet

Atferd

Den karakteriseres som en hyggelig, leken, og tolerant kamerat, med godt humør. Noen kan arve skyhet fra de tidligere generasjoner, så pass på å velge en god oppdretter.  Bengalkatten er svært selvstendig, veldig kjærlig og en meget dyktig jeger. Den er pågående og gir seg aldri. Dersom den lærer seg å slå av lyset, kan den holde på med dette i timesvis. En bengalkatt er meget intelligent, så dette kan raskt læres.  Skal du ha den som innekatt, anbefales det å skaffe seg to katter. 

1. Veldig aktiv og oppmerksomhetssøkende ( de må brenne energi!)

bare et par ting jeg fant. Som jeg antar at du veit siden du skaffet deg en rasekatt som har så klare trekk. 

https://www.myrbodyreklinikk.no/fakta-om-bengalkatten/

• Liker 3
Skrevet

Takk for gode tips og råd, alle sammen! Jeg var nok litt forbanna i nuet da jeg skrev innlegget i går.

I dag har pusen vært ute en hel time (mye for hun å være), sittet lenge på verandaen, spurtet stua fram og tilbake noen ganger på jakt etter fjærpinnen og gjort triks mot godis. Likevel hopper hun konstant opp på kjøkkenbenken, akkurat nå satt hun og holdt på å dytte en dyr kaffekopp ned på gulvet, haha. 🙈

Jeg er enig i at det er sånn det er å ha katt, selv om jeg må innrømme at det hadde vært digg om hun hvertfall var bitte litt redd for å bli tatt i ugang. Hun sovner nok snart og slukner for en god stund. 

Skrevet

Kan du være ute sammen med pus? Jeg får tur med kattene mine, de elsker det. Går tur i skogen så det ikke er fare for biler, uten sele. 

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode tips og råd, alle sammen! Jeg var nok litt forbanna i nuet da jeg skrev innlegget i går.

I dag har pusen vært ute en hel time (mye for hun å være), sittet lenge på verandaen, spurtet stua fram og tilbake noen ganger på jakt etter fjærpinnen og gjort triks mot godis. Likevel hopper hun konstant opp på kjøkkenbenken, akkurat nå satt hun og holdt på å dytte en dyr kaffekopp ned på gulvet, haha. 🙈

Jeg er enig i at det er sånn det er å ha katt, selv om jeg må innrømme at det hadde vært digg om hun hvertfall var bitte litt redd for å bli tatt i ugang. Hun sovner nok snart og slukner for en god stund. 

Hvorfor vil du at katten skal bære REDD for å bli tatt for noe? Min katt går aldri å er redd for å gjøre noe galt hjemme, det har da ingen hensikt. 

• Liker 4
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du at katten skal bære REDD for å bli tatt for noe? Min katt går aldri å er redd for å gjøre noe galt hjemme, det har da ingen hensikt. 

Nei, sorry litt dårlig formulering da. Jeg vil jo ikke at hun skal være redd for meg, hadde bare vært litt praktisk med et lite ønske om å ikke gjøre ting som ikke er lov :) Det må være lov å synes det er litt irriterende at hun bare syns det er gøy å gjøre ting som ikke er lov.

31 minutter siden, Tvist skrev:

Kan du være ute sammen med pus? Jeg får tur med kattene mine, de elsker det. Går tur i skogen så det ikke er fare for biler, uten sele. 

Jeg er litt redd for at jeg ikke skal få tak i henne om jeg tar med henne ut i skogen uten selen 😅Men er en del utendørs med henne, har bare ofte ikke tid til det tidlig på dagen. Men i dag var hun lenge ute alene.

• Liker 1
Skrevet

Vi har også en katt som liker å være på kjøkkenbenken. Hun ligger gjerne der og ser på meg når jeg lager mat. Hun elsker også å sitte og se ut av vinduet. Vi har varmtvannstank under benken, så det er deilig og varmt å ligge der. Og tenk: hun får lov til det! Jeg var også sterkt motstander av det tidligere, og vår forrige katt var aldri interessert i å være på benken, så den kampen trengte jeg ikke å ta. Han likte seg på bakken/gulvet. Frøkna vi har nå er en «høydepus», og nå ser jeg ingen grunn til å styre med å hindre henne i å være på benken. Jeg er sikker på at hun uansett hadde gått opp der hver gang jeg ikke var hjemme. Jeg vasker alltid over benkeplaten før jeg lager mat (går veldig kjapt med spray og klut), og dessuten lager jeg jo aldri mat rett på benken. Jeg har jo en ren skjærefjøl under. 

Anonymkode: 64388...b78

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...