Gå til innhold

Dere som hetser harryhandlere/studenter/feriefolk

Fremhevede innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vasker gjerne hender og holder avstand. Deltar ikke på fester og slikt. Men jeg som ikke har bil er avhengig av kollektiv. Skal du hente meg da siden jeg ikke skal ta buss? Hvem er du til å bestemme hva som er en unødvendig reise eller ikke? Jeg har nødvendighet fir å møte min familie en gang i året. Er nemlig alene i norge. Og sommer er eneste mulighet for reise. Så jo jeg skal faen reise hvis jeg vil. Og nei kommer ikke til å bruke masse penger på ting som ikke har virkning på meg som munnbind. Skal du vippse for at jeg kan kjøpe det også eller?

Anonymkode: 2c05a...e0a

1) Du skal unngå unødvendige reiser - avgjørelsen om hva som er nødvendig eller ikke tar du, på lik linje med meg.

2) Familien din besøker du dersom du kan gjøre det på en trygg måte. Det er du som tar risikovurderingen der og sørger for smittevernutstyr.

3) Istedenfor å kjøpe dyre engangsmunnbind kan du gjøre som meg og kjøpe tøymunnbind på f.eks. Zalando. Kjøper du 3-6 stk (det er som regel pakker a 3) har du rikelig for alle dine transporter. Skal du fly blir du nødt til å ha munnbind.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor ved siden av et kjøpesenter🙄 så jeg ser alle hver dag jeg går forbi. Er også et eldresenter rett i nærheten og de er ute og farter hver dag. 
deltar med det jeg kan. Gidder ikke å gjøre mer enn det jeg må

Du er også ute og farter hver dag. Tenk om det sitter noen i vinduet og observerer deg gå i nærheten av kjøpesenteret og tenker sitt akkurat som du gjør med dem?

Skrevet
Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Du er også ute og farter hver dag. Tenk om det sitter noen i vinduet og observerer deg gå i nærheten av kjøpesenteret og tenker sitt akkurat som du gjør med dem?

Må jo gå forbi for å komme til bussen jeg tar ril jobb, og for å gå på butikken. helt ærlig så bryr jeg meg ekstremt lite om hva folk tenker🤣 sier bare at ikke alle i risikogruppen følger anbefalinger

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

kommer til å få dem til å delta i dugnad??

Det har ikke vært noen dugnad! Det har vært tvang! 

• Liker 2
Skrevet

Faddere som klår på studiner og muslimer tettpakket i høytidsfeiring er nå grunnen til at Norge er rødt igjen....

Anonymkode: 396a8...0d6

Skrevet
1 minutt siden, AndreasBR skrev:

Det har ikke vært noen dugnad! Det har vært tvang! 

Nettopp!! 

Skrevet (endret)

Folk som helt ærlig påstår at frisørene som ble tvangsstengt har vært med på dugnad må være en smule blåst. 
De fikk rett og slett arbeidsnekt. Det er IKKE dugnad! 

TVINGE noen i karantene er ikke dugnad, det er tvang. 

Folk er jo hjernevasket til å gi opp alt av rettigheter, bøye seg framover og ta den bakfra av staten. 

Så nevner noen grunnloven og at enkelte ting er grunnlovstridig, da kommer de bare med "ja det må vi da tåle" .. NEI, det er akkurat det vi ikke skal tåle. Alle ting regjeringen gjør SKAL være innenfor grunnloven. 

Endret av AndreasBR
  • Liker 5
Skrevet

Jeg ser de hver eneste dag. På senter/cafe/butikk/ går på tur i store grupper uten å holde avstand, i kollektivtrafikken. Og på sydenturer selv!!!

ja de yngre får opp smitten men de har minst sjanse for å få skade av smitten. Så hvordan skal de bli motivert til dugnad npr det ikke har noe virkning for dem?

Hvor er det anbefalt at eldre ikke handler på butikken, møter venner på kafé,  eller tar kollektivtransport?

Så vidt jeg kan se er det ingen særskilte anbefalinger for eldre med lett økt risiko når det generelle smittetrykket i samfunnet er lavt.  

Noen er dårlige på avstandsberegning, men det er ikke unikt for denne gruppen.

Så du mener at det ikke har noen betydning for de unge om de følger anbefalingene eller ikke.  Jeg ville trodd at muligheten for å beholde jobben, møte venner, besøke familien, kort sagt leve tilnærmet som normalt ville være motivasjon nok.

Anonymkode: e2d33...201

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er det anbefalt at eldre ikke handler på butikken, møter venner på kafé,  eller tar kollektivtransport?

Så vidt jeg kan se er det ingen særskilte anbefalinger for eldre med lett økt risiko når det generelle smittetrykket i samfunnet er lavt.  

Noen er dårlige på avstandsberegning, men det er ikke unikt for denne gruppen.

Så du mener at det ikke har noen betydning for de unge om de følger anbefalingene eller ikke.  Jeg ville trodd at muligheten for å beholde jobben, møte venner, besøke familien, kort sagt leve tilnærmet som normalt ville være motivasjon nok.

Jeg sier at det ikke er vits at de unge følger anbefalinger hvis de som er i risikogruppa ikke gidder heller. Vi lever som normalt jo🤣 jobber, reiser, møter andre, osv. Jeg er ikke for restriksjoner. Bryr meg ikke hva andre gjør. Svarte bare til en over som sier at de i risikogruppa følger anbefalinger og det er feil. Ikke alle gjør det. Utrolig mange som driter i selvom de er i risikogruppa

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eksempler?

Anonymkode: 11cea...b30

Skolenedstengningen f.eks. 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier at det ikke er vits at de unge følger anbefalinger hvis de som er i risikogruppa ikke gidder heller. 

Og det er denne holdningen jeg ikke forstår.

Jeg bryr meg lite om hva andre gjør.   Jeg passer på meg selv, og mine nærmeste. 

Det er ikke i min interesse at smitten øker, derfor følger jeg de anbefalinger som er gitt, selv om andre gir blaffen.

Det er ikke i min interesse at arbeidsplasser må stenges ned, derfor følger jeg anbefalinger som er gitt, selv om andre gir blaffen.

Det er ikke i min interesse at helsevesenet blir overbelastet,  derfor følger jeg de anbefalinger som er gitt, selv om andre gir blaffen.

Jeg kunne fortsatt, men du skjønner hva jeg vil frem til.

Jeg ser hva konsekvensene kan bli om jeg ikke følger smittevernstiltakene, jeg liker ikke konsekvensene, og jeg gjør min del for å unngå dem.

Hva du gjør er opp til deg, men holdningen "jeg gidder ikke hvis ikke alle andre gjør det samme" er ansvarsfraskrivelse. Da legger ansvaret for dine handlinger over på alle andre enn deg selv.  

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er denne holdningen jeg ikke forstår.

Jeg bryr meg lite om hva andre gjør.   Jeg passer på meg selv, og mine nærmeste. 

Det er ikke i min interesse at smitten øker, derfor følger jeg de anbefalinger som er gitt, selv om andre gir blaffen.

Det er ikke i min interesse at arbeidsplasser må stenges ned, derfor følger jeg anbefalinger som er gitt, selv om andre gir blaffen.

Det er ikke i min interesse at helsevesenet blir overbelastet,  derfor følger jeg de anbefalinger som er gitt, selv om andre gir blaffen.

Jeg kunne fortsatt, men du skjønner hva jeg vil frem til.

Jeg ser hva konsekvensene kan bli om jeg ikke følger smittevernstiltakene, jeg liker ikke konsekvensene, og jeg gjør min del for å unngå dem.

Hva du gjør er opp til deg, men holdningen "jeg gidder ikke hvis ikke alle andre gjør det samme" er ansvarsfraskrivelse. Da legger ansvaret for dine handlinger over på alle andre enn deg selv.  

Siden når skal alle bry seg om hva andre gjør? Siden når passer alle på alle? Tviler på at du er med på å løse alle verdensproblemer. Donerer du til fattigdom, adopterer du barn, gir du mat til tiggere?? Kjører du aldri bil eller fly og er miljøvennelig?  neppe

Om naboen drar på sydentur.. hva så? Ikke mitt problem. Om jeg vil dra til sverige, hva så? Ikke ditt problem. Så flott for deg at du har de interessene du har. Vi har forskjellig syn på coronasituasjonen. Du skjønner at hvis det ikke hadde vært for risikogruppa kunne alle levd vanlig. Tiltakene er kun for dem. Så du kan ikke si at du følger anbefalinger for å holde alt åpent. Alt bør og skulle alltid vært åpent! Alle andre skal ikke få konsekvenser for å leve livet vanlig! 

men om de hadde stengt ned hadde keg ikke brydd meg uansett fordi jeg får full lønn. Det er tingen med meg. Har ingen familie i risikogruppa, alle er i utlandet. Kan heller ikke miste lønn, så hvorfor skal jeg sette restriksjoner på mitt liv når de er helt irrelevante for meg? Hvordan skal jeg bli motivert til å vøre med på en dugnad som bare gir meg negative ting tilbake?

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden når skal alle bry seg om hva andre gjør? Siden når passer alle på alle?

Det er nettopp det jeg sier, du må bry deg om hva du gjør, ikke hva alle andre gjør.

Om du vil reise til Sverige - det er din sak.

Men da må du også ta ansvaret for det du gjør, og ikke legge det over på alle andre. 

"Jeg mener det er trygt å reise på harry-handel, og jeg mener min reise ikke er risikoøkende adferd" er å ta ansvar for egne handlinger.   Du går i mot anbefalingene, men du skylder ikke på noen andre når du gjør det.

"Andre reiser, så da gjør jeg det også" er derimot en ansvarsfraskrivelse.  Da sier du indirekte "hadde ikke de reist, hadde ikke jeg reist heller". Det er å legge ansvaret for dine handlinger over på andre.  

Så når du skriver at "jeg gidder ikke følge anbefalingene hvis andre ikke følger dem" fraskriver du deg ansvaret for hva du selv gjør.  Det ansvaret legger du over på andre.

DU fokuserer mer på hva andre gjør enn på hva du selv bør gjøre.

• Liker 1
Skrevet

Det er nettopp det jeg sier, du må bry deg om hva du gjør, ikke hva alle andre gjør.

Om du vil reise til Sverige - det er din sak.

Men da må du også ta ansvaret for det du gjør, og ikke legge det over på alle andre. 

"Jeg mener det er trygt å reise på harry-handel, og jeg mener min reise ikke er risikoøkende adferd" er å ta ansvar for egne handlinger.   Du går i mot anbefalingene, men du skylder ikke på noen andre når du gjør det.

"Andre reiser, så da gjør jeg det også" er derimot en ansvarsfraskrivelse.  Da sier du indirekte "hadde ikke de reist, hadde ikke jeg reist heller". Det er å legge ansvaret for dine handlinger over på andre.  

Så når du skriver at "jeg gidder ikke følge anbefalingene hvis andre ikke følger dem" fraskriver du deg ansvaret for hva du selv gjør.  Det ansvaret legger du over på andre.

DU fokuserer mer på hva andre gjør enn på hva du selv bør gjøre.

Haha hva? Jeg bryr meg jo om hva jeg selv gjør, sier jo at det ikke har noe å si hva andre driver med. Javel så går jeg imot anbefalinger... so what? Hadde det vært så viktig hadde det ikke vært anbefalt, men krav om å følge regler. Har ikke sagt noe om at siden andre reiser så gjør jeg det og...Hadde reist uansett, enten jeg var en av få eller en av mange. Gidder ikke å følge anbefalinger heller, uansett om andre gjør det eller ikke. Som sagt, bryr meg ikke om hva andre gjør. Legger ikke ansvar på noen. Jeg er ikke ansvarlig for resten av samfunnet. Føler 0 ansvar og har 0 dårlig samvittighet

Skrevet

Jeg sier at det ikke er vits at de unge følger anbefalinger hvis de som er i risikogruppa ikke gidder heller. Vi

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha hva? Jeg bryr meg jo om hva jeg selv gjør, sier jo at det ikke har noe å si hva andre driver med. 

Så det var ikke du som skrev det jeg har sitert over her?

Det var ansvarsfraskrivelsen jeg reagerte på.

• Liker 1
Skrevet

Så det var ikke du som skrev det jeg har sitert over her?

Det var ansvarsfraskrivelsen jeg reagerte på.

Kan omformulere meg. Jeg gidder ikke å følge anbefalinger. Og kommer aldri til å bli motivert til å gjøre det så lenge de vi liksom skal jobbe for også driter i det. Gidder ikke å beskytte folk som ikke vil bli beskyttet. 
sa generelt at unge ikke trenger å følge det hvis de i risikogruppa ikke gjør det heller. Snakket ikke om meg men studenter som blir hetset for eksempel

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan kommer aldri til å bli motivert til å gjøre det så lenge de vi liksom skal jobbe for også driter i det. Gidder ikke å beskytte folk som ikke vil bli beskyttet. 

Altså, fortsatt ansvarsfraskrivelse 🙂

Ha en riktig fin dag!  

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Altså, fortsatt ansvarsfraskrivelse 🙂

Ha en riktig fin dag!  

Ahhaha neeei kan du lese? Sa at jeg uansett ikke gidder🤣 kall det hva du vil... kan ikke fraskrive ansvar som jeg ikke har. Jeg er ikke ansvarlig vettu.. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Hva er dere i risikogruppen sine tanker ang alle disse oldisene som henger på sentre og cafe dagen lang? Som selv ikke bruker munnbind? Som dytter seg fremover i butikken? Utrolig mange av de eldre er ikke redd for corona og de driter i om de blir smittet. Vil heller leve vanlig mine siste dager enn å sitte inne og være redd dagen lang. Og slik tenker mange eldre!

og de eldre som IKKE er egoister skjønner at det er urettferdig at de som har levd godt og lenge skal prioriteres fremfor de som nettopp har startet livet. Som min bestemor sa; jeg vil heller at barnebarna mine skal leve vanlig, gå på jobb skole osv.

Har vi sagt at det er iorden? Det er det nemlig ikke. Det ene utelater ikke det andre.

Anonymkode: 7d3d5...a97

Gjest Blondie65
Skrevet

Nå er det slått fast at utbruddet i Bergen skyldes studentaktivitetene i fadderuken og studentfester. Det er nemlig nå de som smitter resten. 

Når vi nå har regler om å begrense antall i sosiale sammenkomster så handler det om to ting:

1) Forhindre smitte ved å kunne holde avstand

2) Redusere antall nærkontakter. 

Punkt 2 er muligens noe svært mange ikke har tenkt på. Når en smittet person har 5-10 nærkontakter er smittesporingsarbeidet overkommelig. Hvis den smittede personen har 50 nærkontakter er smittesporingen svært krevende og kan ta dager, og dermed spres smitten ytterligere før de som er i fare for å ha blitt smittet kommer i karantene.

• Opprett ny...