Gå til innhold

Dere som hetser harryhandlere/studenter/feriefolk

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Carrot skrev:

Jeg sier ikke du skal kjøpe munnbind eller droppe reise til grønne land, nå som norge er et rødt land sier jeg enkelt at vi som nordmenn er for dårlige på å delta i den nasjonale dugnaden fordi så mange av oss er egoister. 

Men hvorfor skal folk delta hvis en ikke vil? Det er frivillig? Og dugnad skal ikke ha negative konsekvenser for den som deltar? 

Anonymkode: 2c05a...e0a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor skal folk delta hvis en ikke vil? Det er frivillig? Og dugnad skal ikke ha negative konsekvenser for den som deltar? 

Virkelig? Det å holde seg frisk er en negativ konsekvens? Du deltar i en dugnad som beskytter deg først og fremst, ikke for å begrense deg. 

Endret av Carrot
  • Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Carrot skrev:

Virkelig? Det å holde seg frisk er en negativ konsekvens? 

Har du ikke skjønt at de som ikke deltar i dugnad er de som mest sannsynelig ikke får noen konsekvenser av coronasmitte🙄 negativ konsekvens å bruke mye mer penger enn det man må til bunnbind, betale for hygienetiltak, bruke mange tusen flere kroner på å handle her enn det jeg bruke på min måndlige sverigetur, ikke kunne møte familie i utlandet, osv

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som klager på disse guppene og generaliserer og dømmer - er som regel samme ulla selv. Spiser på fulle resturanter, tar kollektivtrafikk, shopper på sentre, sitter som sild i tønne i parken (i sommer), og klarer ikke å holde seg hjemme.

Hykleri

Anonymkode: 6483e...f66

Det der er bare tull. Vi i risikogruppen følger alle anbefalingene og lovene som kommer fra myndighetene. Det er en grunn til at vi gjør det.

Vi ønsker å leve og vil ikke havne i en for tidlig grav.

Anonymkode: 7d3d5...a97

Skrevet

Til dere som av egoistiske grunner ikke vil følge myndighetenes anbefalinger. Vaksine vil med all sannsynlighet være klar første kvartal neste år. Av hensyn til de i risikogruppen ta dere sammen og vis hensyn. Om ikke lang tid kan dere uansett få utfolde dere som tidligere.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er bare tull. Vi i risikogruppen følger alle anbefalingene og lovene som kommer fra myndighetene. Det er en grunn til at vi gjør det.

Men vi er egoistene her. Så de i risikogruppen kan kreve at hele landet skal gjøre dugnad for dem. Men hvis jeg reiser og besøker familie er jeg verdens største egoist.. ærlig talt

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, anonym 4545 skrev:

Til dere som av egoistiske grunner ikke vil følge myndighetenes anbefalinger. Vaksine vil med all sannsynlighet være klar første kvartal neste år. Av hensyn til de i risikogruppen ta dere sammen og vis hensyn. Om ikke lang tid kan dere uansett få utfolde dere som tidligere.

Det kan du ikke si for det vet du ikke noe om. Mest sannsynelig ja.. og hva hvis den ikke kommer da? 6 mnd er allerede for lenge med tiltak.. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si det til de eldre, det er da utallige av disse som ikke gjør det. Så nei, alle i risikogruppen følger ikke anbefalingene.

Anonymkode: 9248a...a16

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg skulle ønske at de siste innstrammingene ikke var nødvendig. Dvs at vi kunne hatt sammenkomster fordi alle tok hensyn.

Jeg har også vært på hjemmekontor siden 12. mars og må fortsette med det ut året. I tillegg bor jeg alene og langt fra venner og familie. Jeg blir rett og slett forbannet av at folk som er omgitt av andre i hverdagen ikke kan tøyle seg litt og ta hensyn.

Jeg tror også at ordet dugnad dessverre er nok et av de mange feilgrepene kommunikasjonsmessig. Jeg forstår godt at en anmoder og anbefaler fremfor å påby og forby i størst mulig grad, men hvorfor kan vi ikke snakke om "for din og dine nærmestes skyld anbefaler vi" fremfor å hamre inn at det kun er de i risikosonen og av denne grunn skal vi delta på dugnad?

Folk som ikke gidder dugnad i hverdagen for å få fin hage rundt seg, få fotballaget til å gå rundt eller hva det nå enn er mangler de sosiale egenskapene som gjør at man deltar i en dugnad. Og disse skal man nå appellere til ved å be dem fjerne friheter som de ser på som en selvfølge for at en eller annen de ikke kjenner ikke skal bli syk av et virus de tror ikke rammer dem?

Det er stryk i kommunikasjon til regjeringen!

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Si det til de eldre, det er da utallige av disse som ikke gjør det. Så nei, alle i risikogruppen følger ikke anbefalingene.

Nettopp. Hva er dere i risikogruppen sine tanker ang alle disse oldisene som henger på sentre og cafe dagen lang? Som selv ikke bruker munnbind? Som dytter seg fremover i butikken? Utrolig mange av de eldre er ikke redd for corona og de driter i om de blir smittet. Vil heller leve vanlig mine siste dager enn å sitte inne og være redd dagen lang. Og slik tenker mange eldre!

og de eldre som IKKE er egoister skjønner at det er urettferdig at de som har levd godt og lenge skal prioriteres fremfor de som nettopp har startet livet. Som min bestemor sa; jeg vil heller at barnebarna mine skal leve vanlig, gå på jobb skole osv.

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke skjønt at de som ikke deltar i dugnad er de som mest sannsynelig ikke får noen konsekvenser av coronasmitte🙄 negativ konsekvens å bruke mye mer penger enn det man må til bunnbind, betale for hygienetiltak, bruke mange tusen flere kroner på å handle her enn det jeg bruke på min måndlige sverigetur, ikke kunne møte familie i utlandet, osv

Vel det er forskjellen på deg og meg, jeg skjønner at ved å ta på meg et munnbind beskytter jeg meg selv, ved å vaske meg beskytter jeg meg selv, ved å holde meg hjemme beskytter jeg meg selv - slik sett er jeg egoisten i regnestykket, det fine er at ved å beskytte meg bidrar jeg også indirekte til å beskytte andre mennesker. 

• Liker 1
Skrevet

Hvor ser dere alle disse eldre som ikke følger anbefalingene?

Det er ikke de eldre som reiser på harrytur, som fester i store grupper, og som tar kollektivtrafikk i rushtiden.

Ok, noen av de jeg har sett er dårlige på avstandsberegning, men der skiller de seg ikke fra resten av befolkningen.
Dessuten ser du de 10 prosentene som går ut, ikke de 90 prosentene som holder seg hjemme.

Akkurat nå er gjennomsnittsalderen for de smittede 27 år, det vil si at det ikke er de eldre som har risokoøkende adferd, men de yngre aldersgruppene.

Anonymkode: e2d33...201

Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Hva er dere i risikogruppen sine tanker ang alle disse oldisene som henger på sentre og cafe dagen lang? Som selv ikke bruker munnbind? Som dytter seg fremover i butikken? Utrolig mange av de eldre er ikke redd for corona og de driter i om de blir smittet. Vil heller leve vanlig mine siste dager enn å sitte inne og være redd dagen lang. Og slik tenker mange eldre!

og de eldre som IKKE er egoister skjønner at det er urettferdig at de som har levd godt og lenge skal prioriteres fremfor de som nettopp har startet livet. Som min bestemor sa; jeg vil heller at barnebarna mine skal leve vanlig, gå på jobb skole osv.

Det er ikke bare eldre som er i risikogruppen. Der befinner det seg også yngre personer med redusert imunforsvar, asmatikere osv. Nok en feilmkommunikasjon fra regjeringen og vi bare terper på det videre som om det er gudsens sanning at alle i risikogruppen befinner seg på sykehjem og er 87+ og mest sannsynlig hadde bare tre måneder igjen å leve.

Skrevet
Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Det er ikke bare eldre som er i risikogruppen. Der befinner det seg også yngre personer med redusert imunforsvar, asmatikere osv. Nok en feilmkommunikasjon fra regjeringen og vi bare terper på det videre som om det er gudsens sanning at alle i risikogruppen befinner seg på sykehjem og er 87+ og mest sannsynlig hadde bare tre måneder igjen å leve.

75% av risikogruppen er folk over 60 som blir satt der kun pga alder. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ser dere alle disse eldre som ikke følger anbefalingene?

Det er ikke de eldre som reiser på harrytur, som fester i store grupper, og som tar kollektivtrafikk i rushtiden.

Ok, noen av de jeg har sett er dårlige på avstandsberegning, men der skiller de seg ikke fra resten av befolkningen.
Dessuten ser du de 10 prosentene som går ut, ikke de 90 prosentene som holder seg hjemme.

Akkurat nå er gjennomsnittsalderen for de smittede 27 år, det vil si at det ikke er de eldre som har risokoøkende adferd, men de yngre aldersgruppene.

Anonymkode: e2d33...201

Jeg ser de hver eneste dag. På senter/cafe/butikk/ går på tur i store grupper uten å holde avstand, i kollektivtrafikken. Og på sydenturer selv!!!

ja de yngre får opp smitten men de har minst sjanse for å få skade av smitten. Så hvordan skal de bli motivert til dugnad npr det ikke har noe virkning for dem?

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

75% av risikogruppen er folk over 60 som blir satt der kun pga alder. 

Så de 25 % de driter vi i - slik vi driter i de på sykehjemmet?

Og noen av de mellom 60 og 67 er yrkesaktive og helt friske. Pytt vi driter i de også. Synd at noen av dem er sykepleiere, jobber i matvarebutikk, kjører buss, henter avfall og gjør andre samfunnsnyttige oppgaver - pytt de kan bare bli syke de, det spiller ingen rolle at vi ikke har folk i de jobbene lenger. Er det sånn du tenker?

Delta i arbeidet med å forhindre smitten ved å vaske hender, holde avstand, unngå unødvendige kollektivreiser, unngå unødvendige reiser, unngå store ansamlinger med mennesker der det er vanskelig å holde avstand og bruk munnbind når det er anbefalt. Det er så enkelt som dette.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du ikke si for det vet du ikke noe om. Mest sannsynelig ja.. og hva hvis den ikke kommer da? 6 mnd er allerede for lenge med tiltak.. 

Ja det er synd på dere som har ofret så mye i 6  måneder. 

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ser de hver eneste dag. På senter/cafe/butikk/ går på tur i store grupper uten å holde avstand, i kollektivtrafikken. Og på sydenturer selv!!!

ja de yngre får opp smitten men de har minst sjanse for å få skade av smitten. Så hvordan skal de bli motivert til dugnad npr det ikke har noe virkning for dem?

Du er en av dem antar jeg siden du befinner deg på disse stedene daglig. For meg er det ikke mulig å observere dette daglig fordi jeg ikke er ute og menger meg i folkemengder på daglig basis. Så hvorfor deltar ikke du i arbeidet med å forhindre smitten ved å vaske hender, holde avstand, unngå unødvendige kollektivreiser, unngå unødvendige reiser, unngå store ansamlinger med mennesker der det er vanskelig å holde avstand?

Skrevet
1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Så de 25 % de driter vi i - slik vi driter i de på sykehjemmet?

Og noen av de mellom 60 og 67 er yrkesaktive og helt friske. Pytt vi driter i de også. Synd at noen av dem er sykepleiere, jobber i matvarebutikk, kjører buss, henter avfall og gjør andre samfunnsnyttige oppgaver - pytt de kan bare bli syke de, det spiller ingen rolle at vi ikke har folk i de jobbene lenger. Er det sånn du tenker?

Delta i arbeidet med å forhindre smitten ved å vaske hender, holde avstand, unngå unødvendige kollektivreiser, unngå unødvendige reiser, unngå store ansamlinger med mennesker der det er vanskelig å holde avstand og bruk munnbind når det er anbefalt. Det er så enkelt som dette.

Jeg vasker gjerne hender og holder avstand. Deltar ikke på fester og slikt. Men jeg som ikke har bil er avhengig av kollektiv. Skal du hente meg da siden jeg ikke skal ta buss? Hvem er du til å bestemme hva som er en unødvendig reise eller ikke? Jeg har nødvendighet fir å møte min familie en gang i året. Er nemlig alene i norge. Og sommer er eneste mulighet for reise. Så jo jeg skal faen reise hvis jeg vil. Og nei kommer ikke til å bruke masse penger på ting som ikke har virkning på meg som munnbind. Skal du vippse for at jeg kan kjøpe det også eller?

Skrevet
2 minutter siden, Blondie65 skrev:

Du er en av dem antar jeg siden du befinner deg på disse stedene daglig. For meg er det ikke mulig å observere dette daglig fordi jeg ikke er ute og menger meg i folkemengder på daglig basis. Så hvorfor deltar ikke du i arbeidet med å forhindre smitten ved å vaske hender, holde avstand, unngå unødvendige kollektivreiser, unngå unødvendige reiser, unngå store ansamlinger med mennesker der det er vanskelig å holde avstand?

Jeg bor ved siden av et kjøpesenter🙄 så jeg ser alle hver dag jeg går forbi. Er også et eldresenter rett i nærheten og de er ute og farter hver dag. 
deltar med det jeg kan. Gidder ikke å gjøre mer enn det jeg må

• Liker 1
  • Opprett ny...