AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #1 Skrevet 8. september 2020 Jeg skal legen min på fredag nå, dette er første gang med denne legen. Har en del problemer, men hoved problem er søvn. Tenkte jeg skulle rett ut høre om og få noe og sove på. Jeg har hatt problemer med søvn i over 1 år nå, klarer ikke og sove før jeg er så trøtt at jeg kan sovne sittende. Et eksempel er i går, natten før der igjen hadde jeg fått 3 timer søvn, gikk hele dagen trøtt og sliten. Men når jeg skal legge meg på kvelden, har jeg ikke sjangs før klokka er 4/5 på morgen og blir jo helt utslitt av det. Tror det er tanke kjør som er problemet. Så det jeg lurer på er deres erfaring med og få noe og sove på hos legen? Som ungdom fikk jeg melatonin, men de har ingen effekt. Søvnproblemer strekker seg langt tilbake. Men nå har jeg vært i en et års periode som ikke stopper. Anonymkode: 55054...526
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #2 Skrevet 8. september 2020 Forklar deg til legen, så får du nok noe som kan hjelpe. Enten C- eller B-preparat. Anonymkode: 80d92...581
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #3 Skrevet 8. september 2020 Just now, AnonymBruker said: Forklar deg til legen, så får du nok noe som kan hjelpe. Enten C- eller B-preparat. Anonymkode: 80d92...581 Tillegg: Jeg ville styrt klar av Vallergan. For mange gir dette en overhang fra helvete. Anonymkode: 80d92...581 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #4 Skrevet 8. september 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tillegg: Jeg ville styrt klar av Vallergan. For mange gir dette en overhang fra helvete. Anonymkode: 80d92...581 Ja mor som er rusmisbruker hadde sagt det, at jeg skal ikke ha vallergan. Helst ikke noe allergitabletter som har søvn som bivirkning. 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forklar deg til legen, så får du nok noe som kan hjelpe. Enten C- eller B-preparat. Anonymkode: 80d92...581 Er jo det som er planen, lurer litt på åssen det var for andre med tanke på innlegget. Er litt redd for og få et nei 😅 Søvnplagene tærer ekstremt på både fysisk og psykisk. Anonymkode: 55054...526
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #5 Skrevet 8. september 2020 Som en som har samme problem selv; pass deg for de medisinene! Stilnoct og z-hypnotika er det beste om du klarer å holde på søvnen, benzo blir du garantert avhengig av. Ikke nødvendigvis på en "misbruksmåte" men fysisk, slik at du får det helt jævlig om du slutter å ta dem. Av og til er det det minste ondet, men de er ikke noe å spøke med... Når det er sagt er jeg enig i at det er en uting med alle de drittmedisinene som har søvn/tretthet som bivirkning. Noen av dem er veldig ille. De minst ille er vallergan og lignende, men jeg føler meg i alle fall helt jævlig dagen etter. Hvis du får f.eks. Stilnoct så prøv å ta dem f.eks. annenhver dag om du klarer... Anonymkode: 92a05...d41 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #6 Skrevet 8. september 2020 Jeg vil bare tipse deg om kognitiv terapi. Det fungerer godt mot søvnvansker og det er mye bedre for oss enn piller. https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/langvarige-sovnvansker/langvarige-sovnvansker-selvhjelpskurs/ Anonymkode: 85e21...ae4
Gjest Kirsebæra Skrevet 8. september 2020 #7 Skrevet 8. september 2020 Ville skrevet en slags søvndagbok, hvor jeg skriver ned tidspunktene du sist så på klokka før du sovna. Da har du en "bedre" sak til legen. Selv går jeg fast på Stilnoct, jeg er som en overarbeidet datamaskin som ikke vil skru seg av, og må tvinges i søvn.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #8 Skrevet 9. september 2020 Remeron bruker jeg. Anonymkode: 8a062...e93
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #9 Skrevet 9. september 2020 Hva har du prøvd av andre metoder for å bedre søvnhygienen? ikke skjerm før leggetid ikke sove på dagen faste tider du legger deg / står opp frisk luft 2 timer før du legger deg ikke noe anstrengelse siste timen før du legger deg. avspenningsøvelser Anonymkode: 0ad51...73d
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #10 Skrevet 9. september 2020 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg vil bare tipse deg om kognitiv terapi. Det fungerer godt mot søvnvansker og det er mye bedre for oss enn piller. https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/langvarige-sovnvansker/langvarige-sovnvansker-selvhjelpskurs/ Anonymkode: 85e21...ae4 Man skal være litt forsiktig med å si at det finnes en universalmetode som vil funke for alle. Det er mange ulike årsaker til at folk har søvnproblemer, og noen trenger faktisk piller for å få sove, selv om det ikke er ideelt. Anonymkode: 80d92...581 3
BiancaWhite Skrevet 9. september 2020 #11 Skrevet 9. september 2020 Du må bare gå til legen. Men hva med å finne årsaken til søvnproblemene? La være å drikke kaffe på ettermiddagen. Gurkemeie i varmt vann er også bra og ha faste døgnrytmer. Turnus føler jeg ødelegger søvnen helt. Skulle vært mer tilrettelagt for folk som har ønske om når de vil jobbe. Finnes folk som foretrekker natt, det finnes folk som foretrekker tidlig.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #12 Skrevet 9. september 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil bare tipse deg om kognitiv terapi. Det fungerer godt mot søvnvansker og det er mye bedre for oss enn piller. https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/langvarige-sovnvansker/langvarige-sovnvansker-selvhjelpskurs/ Anonymkode: 85e21...ae4 denne metoden funker ikke for alle. det finner 1000 ulike grunnet til hvorfor noen har søvnproblemer. jeg tok EEG måling av hjernen og det viste seg at min hjerne ikke sender signaler til kroppen om at den skal hvile før det har gått veldig lang tid. så dette tipset er for min del helt meningsløst. har prøvd det meste uten hell Anonymkode: a209f...2b0
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #13 Skrevet 9. september 2020 4 timer siden, BiancaWhite skrev: Du må bare gå til legen. Men hva med å finne årsaken til søvnproblemene? La være å drikke kaffe på ettermiddagen. Gurkemeie i varmt vann er også bra og ha faste døgnrytmer. Turnus føler jeg ødelegger søvnen helt. Skulle vært mer tilrettelagt for folk som har ønske om når de vil jobbe. Finnes folk som foretrekker natt, det finnes folk som foretrekker tidlig. tilrettelagt? om folk har søvnproblemer der turnus ødelegger søvnen mer så skaffer man seg ikke turnusjobb. er man allergisk mot gress så blir man ikke gartner liksom Anonymkode: a209f...2b0
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #14 Skrevet 9. september 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: denne metoden funker ikke for alle. det finner 1000 ulike grunnet til hvorfor noen har søvnproblemer. jeg tok EEG måling av hjernen og det viste seg at min hjerne ikke sender signaler til kroppen om at den skal hvile før det har gått veldig lang tid. så dette tipset er for min del helt meningsløst. har prøvd det meste uten hell Anonymkode: a209f...2b0 8 hours ago, AnonymBruker said: Man skal være litt forsiktig med å si at det finnes en universalmetode som vil funke for alle. Det er mange ulike årsaker til at folk har søvnproblemer, og noen trenger faktisk piller for å få sove, selv om det ikke er ideelt. Anonymkode: 80d92...581 Hæ, men jeg har jo ikke påstått det dere sier? Hvis dere tolker utsagnet mitt sånn så må dere nesten ta det på egen kappe. Ikke alle vet i det hele tatt om at det finnes annen behandling for søvnvansker enn medikamenter, så derfor tipset jeg om det. Hvis man kan klare seg med kognitiv terapi og søvnhygiene-tiltak så er vel ikke noe bedre enn det? Anonymkode: 85e21...ae4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #15 Skrevet 9. september 2020 Jeg har fått sovemedisin av legen flere ganger uten problem. Jeg har slitt med innsovningen så lenge jeg kan huske, det er som om døgnet mitt er noen timer lenger enn andres. Tidligere ble jeg ikke trøtt før jeg hadde vært våken i 18-20 timer, og slet ofte med å sovne da også. Jeg har en annen sykdom som gjør at det er veldig viktig for meg å sove nok og regelmessig (det er forøvrig viktig for alle, men jeg kan bli veldig syk hvis jeg sover for lite over en periode). Jeg har prøvd mye forskjellig, men synes at Stilnoct er det som funket best. Tok en tablett hver kveld, rett før jeg la meg i senga. Dette er viktig fordi tabletten virker veldig fort, og den virker ikke spesielt lenge. I tillegg blir man litt "rar" hvis man fortsetter å være oppe etter å ha tatt den. Har aldri opplevd å få noe hangover av dem, men vet at noen får det, spesielt eldre. Nå har jeg gått over til å bruke reseptfri melatonin i dråpeform, det funker veldig bra for meg, men ikke alle som har effekt av dem. Anonymkode: 04070...d25
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #16 Skrevet 10. september 2020 Jeg vet hvor problemet mitt stammer fra, en del av det i det minste. Det ligger psykisk, fordi jeg har ubevisst tanke kjør. Har vært hos psykolog utallige ganger, men er såpass oppegående at jeg får ikke hjelp som jeg burde. Jeg har nå en fra nav som er tidligere psykisk helse ansatt som jeg bruker som psykolog. Hun skal være med meg i morgen, og er nokså enig i dette med søvnen. Hun vet jo naturligvis mye mer en dere her, og søvnproblemer kan ikke bare snakkes bort. Det er et problem som jeg ikke kan skyve bort fra livet mitt desverre, som belaster meg daglig(uten at jeg tenker det selv) Jeg har sovet 3 timer i natt, kommer ikke til og sovne før klokken 4/5 til tross for at kroppen min føles helt utslitt ut. Så er nok mye annet og prøve før piller, og jeg har prøvd en del også. Men for og kunne leve normalt, så må jeg gå den veien nå. Takk for svar, kan godt være jeg skrev litt dårlig da jeg ser jeg ikke har fått så mange svar rettet til det. Men hvor lang tid tokk det fra du sa det til lege, til du fikk noe og sove på? Anonymkode: 55054...526
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #17 Skrevet 10. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet hvor problemet mitt stammer fra, en del av det i det minste. Det ligger psykisk, fordi jeg har ubevisst tanke kjør. Har vært hos psykolog utallige ganger, men er såpass oppegående at jeg får ikke hjelp som jeg burde. Jeg har nå en fra nav som er tidligere psykisk helse ansatt som jeg bruker som psykolog. Hun skal være med meg i morgen, og er nokså enig i dette med søvnen. Hun vet jo naturligvis mye mer en dere her, og søvnproblemer kan ikke bare snakkes bort. Det er et problem som jeg ikke kan skyve bort fra livet mitt desverre, som belaster meg daglig(uten at jeg tenker det selv) Jeg har sovet 3 timer i natt, kommer ikke til og sovne før klokken 4/5 til tross for at kroppen min føles helt utslitt ut. Så er nok mye annet og prøve før piller, og jeg har prøvd en del også. Men for og kunne leve normalt, så må jeg gå den veien nå. Takk for svar, kan godt være jeg skrev litt dårlig da jeg ser jeg ikke har fått så mange svar rettet til det. Men hvor lang tid tokk det fra du sa det til lege, til du fikk noe og sove på? Anonymkode: 55054...526 Jeg bruker quetiapin (usikker på skrivemåten der gitt😬) Hadde veldig tankekjør når jeg la meg, disse hjelper hvertfall meg til å sovne inne rimelig tid. Og uten de mest voldsomme tankene. Jeg fikk de med en gang, hadde før det lange perioder uten mye søvn. Lykke til 🤗 Anonymkode: 4982f...f35
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #18 Skrevet 10. september 2020 Anbefaler deg å be om kognitiv terapi for søvnvanskene. Og psykomotorisk fysioterapi. Det har mye bedre og langvarig effekt på søvnvansker. Styr unna sovepiller så langt det er mulig! Anonymkode: df7a6...cc8
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #19 Skrevet 10. september 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker quetiapin (usikker på skrivemåten der gitt😬) Hadde veldig tankekjør når jeg la meg, disse hjelper hvertfall meg til å sovne inne rimelig tid. Og uten de mest voldsomme tankene. Jeg fikk de med en gang, hadde før det lange perioder uten mye søvn. Lykke til 🤗 Anonymkode: 4982f...f35 Ja fikk prøve 25mg en gang av en kompis, og når jeg la meg 22.00 den kvelden. Sovna jeg tvert om, det var godt det! 😍 Ble heller ikke trøtt, de fjernet på en måte bare sperren som var der. Men usikker om jeg burde fortelle lege det, er jo ikke helt lov 😅 Takk! Anonymkode: 55054...526
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #20 Skrevet 10. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja fikk prøve 25mg en gang av en kompis, og når jeg la meg 22.00 den kvelden. Sovna jeg tvert om, det var godt det! 😍 Ble heller ikke trøtt, de fjernet på en måte bare sperren som var der. Men usikker om jeg burde fortelle lege det, er jo ikke helt lov 😅 Takk! Anonymkode: 55054...526 Nei er sikkert ikke så lurt å si du har prøvd det på den måten 😬 Men du kan vel si at du har lest om de? Jeg hadde ikke hørt om de før legen foreslo de. Og har prøvd det meste for søvn som ikke er piller før det. Nå får jeg hvertfall sove, og det er deilig 🤩😅 Anonymkode: 4982f...f35
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå