Gå til innhold

Livmorhalsprøve


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt celleprøve hos både fastleger, gynekologer på sykehus og privat, og jeg må si at det er veldig forskjellig fra lege til lege. 

Jeg har vært på undersøkelser der spekelet (?) har vært så vondt å hatt inni at jeg har glemt å puste omtrent. Mens de fleste er det bare ubehagelig. Samme med celleprøve. Gynekologen på Volvat har jeg aldri hatt noe ubehag med og der har jeg tatt flere celleprøver og diverse andre undersøkelser. 

 

Anonymkode: 2af60...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg syns det er vondt. spekulumet klemmer og ultralydstaven presser. Vondt! Svir! Glad det er 5 år mellom hver gang nå. I hvertfall for min del. tok den i år.Slipper å ta den før 2025. Hurra!!

Anonymkode: 52ad8...208

Da bør du gå privat, for jeg har også hatt sånn ubehag hos et par gynekologer og trodde det skulle være sånn og grudde meg helt enormt. Men da jeg begynte hos ei privat så var det som en helt annen verden og undersøkelser foregår mens vi snakker om feks prevansjon. 

Anonymkode: 2af60...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var hos gynekologen og tok livmorhalsprøve i dag. Det gjorde ekstremt vondt! Jeg har tatt denne prøven totalt tre ganger hos tre forskjellige gynekologer, og alle de tre gangene har det gjort veldig vondt.

Det virket som om gynekologen ikke helt trodde at det gjorde så vondt på meg. "Gjør det vondt altså?" "Det skal ikke gjøre vondt". Følte meg som en dramaqueen! Jeg har høy smerteterskel og skammet meg veldig over at jeg så vidt klarte å komme meg gjennom denne prøven i dag. Er det normalt å få SÅ vondt av en limorhalsprøve? Det er så mange verre ting enn livmorhalsprøve som jeg ikke har fått vondt av. Jeg skjønner ikke hvorfor alle andre nærmest mener at denne prøven er smertefritt. 

Er det flere enn meg som har opplevd det samme?

Anonymkode: bae90...413

Du skal ikke skamme deg, mange som synes det er vondt og det er forståelig. Noen gynekologer er også mer forsiktige enn andre.
 

Jeg synes det gjør vondt og får vondt i magen etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nylig hos gynekolog og tok celleprøve for andre eller tredje gang (litt usikker). Han jeg går til er veldig flink og jeg kjenner ikke annet ett lett ubehag når han skraper. Samme med ultralyd staven. Det som derimot gjorde vondt var når han trykket og klemte på magen min for å kjenne etter at alt var som det skulle være.

Anonymkode: 46227...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar en gang i året som regel, dette året dropper jeg og tar heller neste år. Tar ofte for har et par i familien som har hatt det og det er en "billig" forsikring. Pleier ikke å være vondt men av og til er det mer ubehagelig enn normal. Og da er det som regel at jeg er på feil plass i syklusen. 

Eneste man kan gjøre er å slappe av så godt det lar seg gjør i en slik setting så går det som regel greit. Og at de bruker det minste spekulumet, hvis ikke så blir det veldig ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skikkelig ekkelt og noe vondt også. Ligger her med grøsninger når jeg tenker på sensasjonen. Den nyeste gynekologen min er veldig erfaren og flink, så det går greit etter at jeg fant henne. Men når jeg skulle ta celleprøven første gang hos fastlegen var det så vondt at jeg holdt på å svime av, i tillegg mente fastlegen at jeg hadde "dyp livmorhals" (gynekologen har aldri nevnt dette) så hun brukte kanskje et kvarter på å rote rundt med spekulumet før hun fikk tatt prøven.

Anonymkode: 13bb3...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...