Gå til innhold

Livmorhalsprøve


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var hos gynekologen og tok livmorhalsprøve i dag. Det gjorde ekstremt vondt! Jeg har tatt denne prøven totalt tre ganger hos tre forskjellige gynekologer, og alle de tre gangene har det gjort veldig vondt.

Det virket som om gynekologen ikke helt trodde at det gjorde så vondt på meg. "Gjør det vondt altså?" "Det skal ikke gjøre vondt". Følte meg som en dramaqueen! Jeg har høy smerteterskel og skammet meg veldig over at jeg så vidt klarte å komme meg gjennom denne prøven i dag. Er det normalt å få SÅ vondt av en limorhalsprøve? Det er så mange verre ting enn livmorhalsprøve som jeg ikke har fått vondt av. Jeg skjønner ikke hvorfor alle andre nærmest mener at denne prøven er smertefritt. 

Er det flere enn meg som har opplevd det samme?

Anonymkode: bae90...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg syns og det er ganske vondt. noen ganger er det vondere enn andre ganger. merkelig kommentar fra gynekologen. min gjorde oppmerksom på at noen syns det kunne være vondt og ubehagelig

Anonymkode: 82396...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper det er forskjell på folk. Jeg har også fått høre at jeg har høy smerteterskel, men jeg syns den gjør vondt. Men jeg syns det gjør aller mest vondt med det røret som skal utvide meg, hvis du skjønner. Haha.

Anonymkode: 41da4...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare vært vondt én gang, har tatt den 6 ganger. Hun børstet livmorhalsen min så hardt at jeg ble kvalm. 

Anonymkode: b4699...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tipper det er forskjell på folk. Jeg har også fått høre at jeg har høy smerteterskel, men jeg syns den gjør vondt. Men jeg syns det gjør aller mest vondt med det røret som skal utvide meg, hvis du skjønner. Haha.

Anonymkode: 41da4...366

Spekulum.

Anonymkode: b4699...d4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg syns og det er ganske vondt. noen ganger er det vondere enn andre ganger. merkelig kommentar fra gynekologen. min gjorde oppmerksom på at noen syns det kunne være vondt og ubehagelig

Anonymkode: 82396...fdf

Må innrømme at jeg ble ganske paff av gynekologens kommentar. Bare DET får meg til å grue meg til neste sjekk.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tipper det er forskjell på folk. Jeg har også fått høre at jeg har høy smerteterskel, men jeg syns den gjør vondt. Men jeg syns det gjør aller mest vondt med det røret som skal utvide meg, hvis du skjønner. Haha.

Anonymkode: 41da4...366

Ble usikker på om jeg var unormal 😀

Anonymkode: bae90...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har bare vært vondt én gang, har tatt den 6 ganger. Hun børstet livmorhalsen min så hardt at jeg ble kvalm. 

Anonymkode: b4699...d4a

Følte at gynekologen "skrapet alt ut av meg" og i tillegg kløp meg 😁

Anonymkode: bae90...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt prøven sikkert 5-6 ganger pga celleforandringer, har aldri kjent noe som helst. Biopsi var derimot ganske ubehagelig, men da var det jo «klipping» involvert. Noen er sikkert mer følsomme enn andre der nede.

Anonymkode: 0f852...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri kjent noe som helse. Forøvrig er min erfaring at de som sier "jeg har veeeldig høy smerteterskel altså" overhodet ikke har høy smerteterskel. 

Anonymkode: 51323...906

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri kjent noe som helse. Forøvrig er min erfaring at de som sier "jeg har veeeldig høy smerteterskel altså" overhodet ikke har høy smerteterskel. 

Anonymkode: 51323...906

Hva vet du om meg og livet mitt? Skriver jeg at jeg har vært gjennom verre ting enn dette og har høy smerteterskel, så har jeg sikkert det. Det blir som om jeg skal antyde at du lyver når du skriver at du "aldri har kjent noe som helst".

Jeg ønsket tilbakemeldinger på hvordan andre kvinner opplever denne prøven, spurte ikke folk med "doktorgrad innen smerteterskel" å komme med kommentarer om hvorvidt smerteterskelet er høy eller ikke. Slike kommentarer kan du spare oss for.

Anonymkode: bae90...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har høy smerteterskel (ifølge flere leger og sykehus :P ) og jeg kjenner lite. Første gang så kilte det liksom litt, andre gang ble jeg overrasket over at gynekologen var ferdig.

Vi er alle ulike, kjipt at det gjør vondt for deg! Men det er så viktig å gjøre det. Kan du kanskje ta en paracet eller ibux før prøven neste gang? :) Ikke noe galt i å gjøre det slik.

Anonymkode: 2a3a9...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg syns det er vondt. spekulumet klemmer og ultralydstaven presser. Vondt! Svir! Glad det er 5 år mellom hver gang nå. I hvertfall for min del. tok den i år.Slipper å ta den før 2025. Hurra!!

Anonymkode: 52ad8...208

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har høy smerteterskel (ifølge flere leger og sykehus :P ) og jeg kjenner lite. Første gang så kilte det liksom litt, andre gang ble jeg overrasket over at gynekologen var ferdig.

Vi er alle ulike, kjipt at det gjør vondt for deg! Men det er så viktig å gjøre det. Kan du kanskje ta en paracet eller ibux før prøven neste gang? :) Ikke noe galt i å gjøre det slik.

Anonymkode: 2a3a9...046

Hjelper paracet mot spekulumet som klemmer og presser deg vid?

Anonymkode: 52ad8...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er vondt, men rart. Derimot så synes jeg ultralydstaven er kjempevond når legen skal lete litt rundt etter eggstokkene. Nå har jeg en del smerter i området, så det er sikkert derfor.

Anonymkode: 87403...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er vondt, i noen tilfeller vil jo gynekologen fiste deg og det gjør hvertfall vondt 

Anonymkode: daa51...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er å sette inn og ta ut spekulumet som er verst. Å ta prøven synes jeg er ok.

Sist jeg gjorde det så var det veldig ubehagelig og følte meg uvel etterpå. Ikke så uvel som når man setter inn spiral, men fortsatt ble jeg uvel. 

Synes ikke det hjelper så mye med smertestillende, men litt hjelper det jo.

Anonymkode: 6d5f7...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper paracet mot spekulumet som klemmer og presser deg vid?

Anonymkode: 52ad8...208

Vet ikke, jeg prøver bare å komme med forslag til hva ts kan gjøre :) det har ikke klemt og presset på meg. Merker det jo, men ikke ille.

Anonymkode: 2a3a9...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulig forklaring på smerten du opplevde kan jo også være det psykiske ubehaget en slik undersøkelse kan medføre. Mange er ukomfortable, redde og synes situasjonen er ekkel. Forståelig nok. Da kan det nok gjøre ekstra vondt fordi situasjonen er sårbar i seg selv. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt celleprøve ca10 g og et par ganger kjente jeg et vondt stikk et par sekunder. Andre ganger litt mer vondt. Sist gang hylte jeg da legen tok ut andenebbet, det var 20 ganger vondere enn prøvetaking. 

Det handler om hvilken teknikk gynekologen har, om vedkommende er hardhendt eller ei, hvorhen i syklusen du er og om du klarer å slappe av. 

Anonymkode: 5a76d...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...