Gå til innhold

Utsette prøving pga corona?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det dumt å tenke at det er lurt å vente noen mnd og se hvordan smitten utvikler seg? Har ikke lyst å være gravid og få corona. Hva om babyen blir alvorlig syk. Er det noen andre her som tenker det samme? Er veldig usikker. Det blir vår baby nr 3.

Anonymkode: 3951d...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi begynte å prøve på vår nr. 4 i mai. Syns korona er ubehagelig ja, men for oss vil vi ikke vente på prøving. Vi blir eldre, de kommende søskene blir eldre... vet ikke hvor lang tid verken prøving tar eller hvor lenge koronavirus varer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal vente til corona er borte tror jeg dessverre du må vente en god stund. Tenker heller man bør følge råd som å holde avstand (og evt munnbind når avstand er vanskelig), vaske hender, bruke antibac, unngå store forsamlinger osv. Da er sannsynligheten for smitte svært liten og du kan mest sannsynlig føle deg ganske trygg gjennom svangerskapet. Nå er det også økt terskel for bruk av hjemmekontor. Så alt i alt tror jeg det er helt trygt å bli gravid nå.

Anonymkode: 38b65...735

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barn noen dager etter 12. mars i år, og jeg hadde ALDRI risikert å få barn under en pågående pandemi igjen. Da hadde jeg heller latt barnet mitt være enebarn.

Anonymkode: 1431f...7b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk barn noen dager etter 12. mars i år, og jeg hadde ALDRI risikert å få barn under en pågående pandemi igjen. Da hadde jeg heller latt barnet mitt være enebarn.

Dette var jo veldig oppmuntrende 🙈. Hva var grunnen til at det var så ille? Gjerne litt mer info enn dette er fint når man skriver slikt. 
Er ikke TS, men regner med de fleste gjerne ønsker at du utdyper deg mer. 

Nå har det seg slik at pandemien er under mye bedre kontroll enn i mars. Vi har mye mer info og er mer forberedt. Smitten øker, men det er ikke en situasjon vi ikke har kontroll på. 

Anonymkode: 5a812...22c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man skal vente til corona er borte tror jeg dessverre du må vente en god stund. Tenker heller man bør følge råd som å holde avstand (og evt munnbind når avstand er vanskelig), vaske hender, bruke antibac, unngå store forsamlinger osv. Da er sannsynligheten for smitte svært liten og du kan mest sannsynlig føle deg ganske trygg gjennom svangerskapet. Nå er det også økt terskel for bruk av hjemmekontor. Så alt i alt tror jeg det er helt trygt å bli gravid nå.

Anonymkode: 38b65...735

Jeg kan nok ikke ha hjemmekontor når jeg jobber i barnehage. Så føler meg ganske utsatt for smitte dessverre.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan nok ikke ha hjemmekontor når jeg jobber i barnehage. Så føler meg ganske utsatt for smitte dessverre.

Ts

De gravide på jobben min (bhg) har gått hjemme siden befruktning så og si 🤪 Om det er deres valg eller anbefalt av lege vet jeg ikke.

Jeg personlig ville ikke utsatt det. Vi er selv prøvere. 3 år med prøving for å være nøyaktig. 

Anonymkode: 3aa9b...f40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? mennesker har da født barn under mye verre omstendigheter enn i Norge under Corona. Du må kanske føde alene, men helt ærlig tror jeg ikke det er på det nivå til neste vår. 

Anonymkode: 9fc25...732

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvor gammel du er tenker jeg. Jeg er 36 nå og prøver på barn nr 2. Skjønner godt argumentene med å vente men jeg har ikke tid til det

Anonymkode: b362b...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal gjennom ivf nå, tenker at det er som det er, og at det kommer til å gå helt fint

Anonymkode: 31dfe...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å sette familien min, en baby eller meg selv i en sårbar situasjon når de kjente og forutsigbare samfunnsstrukturene nå kan endres med noen dagers varsel. Da tenker jeg på tilgang til medisinsk hjelp, økonomi, jobb (oppsigelser/permiteringer), om far får bli med på fødsel og/eller barselhotell. 

Anonymkode: 28ea4...c73

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg vil vente noen mnd og se. Ble gravid med en gang på de 2 første, så føler ikke at det gjør noe å utsette litt. Selv om det selvfølgelig ikke er sikkert det blir like lett med nr 3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid, og vi sluttet med prevensjon fordi vi ønsket barn. Jeg er 36, så vi har ikke tid til å vente. Selv om det er en pandemi, bor vi fremdeles i Norge, et ressurssterkt land så jeg er ikke bekymret. Jeg unngår store forsamlinger og sånn, men det ville jeg gjort uavhengig av graviditeten. her jeg bor spås det baby-boom i februar/mars neste år, så tror det er ganske mange flere som bare har kjørt på :)

Ønsker dere barn nå, så start prøvingen - dere vet jo ikke om det vil ta lang tid eller ikke. Kjedelig å vente f.eks 2 år (som er minst så lenge jeg tror pandemien vil vare), for så å oppdage at det ikke klaffer og dere må inn i en lang prøveperiode.

Anonymkode: f8d2f...bf4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette var jo veldig oppmuntrende 🙈. Hva var grunnen til at det var så ille?

Anonymkode: 5a812...22c

Barnet mitt var minutter unna å dø fordi jordmor og helsesykepleier var omdisponert til smittesporing, fastlegekontoret ga bare videokonslutasjoner og fødeavdelingen (i Oslo) var ekstremt restriktive med når man fikk komme og hvorfor, ingen oppdaget derfor at vi var i livsfare selv om det med letthet kunne vært oppdaget lenge før det faktisk ble farlig. Barnet mitt ble født med hastekeisersnitt, mannen min fikk ikke engang komme inn på sykehuset. Hun ble flyttet til nyfødtintensiv og mannen min fikk beskjed om at han kun fikk komme dersom behandlingen skulle avsluttes (altså barnet skulle dø), frem til da måtte jeg være der alene. Hadde barnet vårt dødd, hadde faren hennes, i beste fall, fått noen minutter sammen med henne, men mest sannsynlig ikke rukket frem før hun var død allerede. Når vi kom hjem var oppfølgingen ekstremt dårlig, fordi helsestasjonen, legekontoret og sykehuset fremdeles var underbemannet og underlagt veldig strenge restriksjoner. 

Økningen i fødselsdepresjoner har vært på 75% for kvinner som fødte i mars/april i år sammenliknet med tidligere år. Fødselsdepresjon er en alvorlig og farlig sykdom.

Vi har bedre kontroll på smitte og situasjonen nå enn vi hadde i mars, men det er ikke gitt at det fortsetter. Det går jo ikke akkurat i riktig retning nå, for å si det sånn. Og på fødeavdelingen kommer de til å bli restriktive igjen om de tror det trengs, fordi de er nøkkelpersonell som ikke kan erstattes av vikarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte i midten av april og syns det var ganske ille de siste ukene frem til fødsel nettopp pga korona. Jeg hadde hatt mindre betenkeligheter med å gå gravid nå. Viruset har vært en stund, vi vet mer og mer om hva som skal til mtp smitteværn, sykehusene er ikke lenger så full, men jevnt over er hele situasjonen bedre enn i begynnelsen. Jeg tror ikke vi ender tilbake til start hvor det er masse smitte som ikke er sporbart. Det er mye mer kontroll og jeg personlig ville følt meg tryggere nå. Man vet jo aldri hvor lenge viruset er her. Du kan risikere å vente mange år. 

Anonymkode: 175c3...695

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ganske god timing å være gravid og ha små barn (selv om det selvfølgelig hadde vært bedre uten en pandemi). Jeg er mye dårlig under svangerskap, så får ikke gjort så mye uansett, føler ikke at jeg går glipp av like mye denne gangen (sosialisering, konserter osv) siden det skjer mindre. 

Anonymkode: 77195...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på alderen deres, korona er den nye normalen de neste par årene. Hadde jeg vært ung så hadde jeg ventet, men vi har ikke tid til å vente.

Det er ikke sett alvorlig sykdom hos foster/baby hos mødre med korona, derimot vil hele svangerskapet med oppfølging bli noe anderledes enn slik det har vært før.

Anonymkode: cce01...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt var minutter unna å dø fordi jordmor og helsesykepleier var omdisponert til smittesporing, fastlegekontoret ga bare videokonslutasjoner og fødeavdelingen (i Oslo) var ekstremt restriktive med når man fikk komme og hvorfor, ingen oppdaget derfor at vi var i livsfare selv om det med letthet kunne vært oppdaget lenge før det faktisk ble farlig. Barnet mitt ble født med hastekeisersnitt, mannen min fikk ikke engang komme inn på sykehuset. Hun ble flyttet til nyfødtintensiv og mannen min fikk beskjed om at han kun fikk komme dersom behandlingen skulle avsluttes (altså barnet skulle dø), frem til da måtte jeg være der alene. Hadde barnet vårt dødd, hadde faren hennes, i beste fall, fått noen minutter sammen med henne, men mest sannsynlig ikke rukket frem før hun var død allerede. Når vi kom hjem var oppfølgingen ekstremt dårlig, fordi helsestasjonen, legekontoret og sykehuset fremdeles var underbemannet og underlagt veldig strenge restriksjoner. 

Økningen i fødselsdepresjoner har vært på 75% for kvinner som fødte i mars/april i år sammenliknet med tidligere år. Fødselsdepresjon er en alvorlig og farlig sykdom.

Vi har bedre kontroll på smitte og situasjonen nå enn vi hadde i mars, men det er ikke gitt at det fortsetter. Det går jo ikke akkurat i riktig retning nå, for å si det sånn. Og på fødeavdelingen kommer de til å bli restriktive igjen om de tror det trengs, fordi de er nøkkelpersonell som ikke kan erstattes av vikarer.

Dette er jo et svært spesielt tilfelle da, og langt i fra normalen. Her var dere maks uheldig som i tillegg traff i mars, når ingen hadde kontroll på noe og de utførte brannslukking delux (stengte ned hele Norge samme uken de begynte å ta Korona seriøst). 

Og det går absolutt i riktig retning, i Norge. Ja, det er økning i forhold til i sommer, men det er bare forventet. De er langt bedre rustet for lokale utbrudd nå, som det også hovedsaklig nettopp er, lokale utbrudd. 

Anonymkode: 301bb...7c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid nå og på en måte synes jeg det er veldig fint. Jeg slipper å forholde meg til fester, arrangementer, sosiale greier generelt. Det var veldig lett å skjule graviditeten! Jeg får også tid til å nyte denne tiden alene med mannen når jeg ikke er på jobb, uten dårlig samvittighet 🙂 

Hittil har alt av kontroller, UL osv gått helt fint, med unntak av at mannen ikke har vært med på noe. Det er selvsagt litt sårt, men absolutt overkommelig. Jeg har fått ringe han på facetime ved konsultasjoner og fått med meg bilder og videoer fra UL.

En ting jeg ser på som negativt og skummelt er at jeg ikke har mulighet for hjemmekontor og at jeg utsetter meg selv for potensiell smitte hver dag på jobb. Og selvfølgelig er det litt skummelt generelt å være gravid i en pandemi. Men jeg prøver å fokusere på de positive tingene ved det.... :) 

Anonymkode: cef56...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...