Gå til innhold

Vondt foran på legg, trenger noen råd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat begynt å jogge litt. Er fortsatt på week 1 på C25K. Jeg har ikke overanstrengt meg i det hele tatt, og ikke overvurdert meg selv. Likevel har jeg symptomer på beinhinnebetennelse nå. (Forteller google meg) Har akkurat vært ute på en runde i skog, og har vondt foran på begge leggene. Jeg har ikke vondt noen andre steder. Jeg er utrent og i elendig form. Ca 10 kg over idealvekten min, og for høy fettprosent, hvis det har noe å si. 

Må jeg nå slutte å jogge? Det føles litt kjipt når jeg endelig har motivert meg selv til å gjøre noe her, og så får jeg vondt med en gang. Jeg leser at det er lurt å sykle, men jeg hater å sykle og har derfor ikke sykkel. Jeg hadde liksom motivert meg til å begynne å løpe litt. 

Har noen tips til meg, så blir jeg veldig glad og takknemlig 😊

Anonymkode: ee56b...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bør absolutt slutte å jogge ja. Man bør aldri starte rett på jogging, heller begynne å gå turer, raskere og raskere, så ta korte etapper me jogging og øke forsiktig. Du bør også unngå asfalt. 

Anonymkode: 9cd53...3fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se om det hjelper med andre/noe løpesko. I tillegg bil det kunne hjelpe å legge til litt styrketrening for ben/legger, f.eks. tåhev. 

Om det ikke hjelper er nok det lureste å roe ned på løpingen ja, dessverre. Beinhinnebetennelse har det med å kunne bli et langvarig problem.

Anonymkode: 10029...579

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har Aftenposten eller kjenner noen som har betalt abonnement på den, har de om du søker i arkivet et veldig bra «kom i form til løping» program. 

Som utrent må du faktisk starte veldig forsiktig. Mye gåing, korte løpeintervaller til å begynne med. 

Anonymkode: bba7a...482

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger mer enn en uke for å utvikle en betennelse. Det kommer ikke akutt. Du er nok bare ikke vant til bevegelsen enda og belaster muskler du ikke er vant til å belaste. Ta det rolig, se litt på løpsteknikk og stegfrekvens og kjenn etter om det går seg til. Du kan fint løpe med 10 kg for mye, men tilvenningen må være svært gradvis.

Anonymkode: ee919...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjappe svar! Jeg har som sagt akkurat startet, og er på uke 1 av C25K. Det vil si en 30 minutters økt med 60 sek jogg, 90 sek gange x 8. Har gjort det to ganger, en gang på lørdag og en i dag. Er det for mye? Har ikke løpt på asfalt.

Takk for tips, jeg har gjennomført tåhev. Skal gjøre det fremover.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan også være som ab over her skriver, at det er muskler du kjenner som ikke er vant til den type belastning. Beinhinnebetennelse trenger tid på å utvikle seg, mye mer enn en uke.

Når det er sagt, så skal du ikke kimse av beinhinnebetennelse altså. Bytt sko jo før jo heller! For min del, er beinhinnebetennelse annerledes enn bare det å være stiv og støl frampå leggen. For sistnevnte, så gjør det bare vondt når jeg løfter foten mot skinnleggen, mens for betennelse er det varmt og verkende hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det går an å være stiv og støl frampå leggen, uten å kjenne noe på sidene og bakpå? Jeg har googlet, og finner bare beinhinnebetennelse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det går an å være stiv og støl frampå leggen, uten å kjenne noe på sidene og bakpå? Jeg har googlet, og finner bare beinhinnebetennelse. 

Ja, jeg har vært det ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg skal ut igjen i dag, og se hvordan det føles underveis og etterpå. Håper jeg er bare støl, det tåler jeg. Strengt tatt forventer jeg det også, så dårlig trent som jeg er 😆

Jeg gjør tåhev og tøyer mye samt gjør noe yoga. Satser på at det hjelper litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...