AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #1 Del Skrevet 7. september 2020 De fleste måltider på dagen, frokost, middag og kvelds spises, men lunsj tas. Hvorfor sier vi dette? Anonymkode: d064f...303 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 7. september 2020 #2 Del Skrevet 7. september 2020 Hmmm..jeg sier spise om lunsj også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Skrevet 7. september 2020 #3 Del Skrevet 7. september 2020 Jeg spiser lunsj 😛 Men jeg tar stadig kveld 😁 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #4 Del Skrevet 7. september 2020 Man kan jo også si at man "spiser" lunsj. Å "ta lunsj" er vel kanskje kortversjonen av å ta lunsjpause. Anonymkode: fdff9...5b5 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sstinemor Skrevet 7. september 2020 #5 Del Skrevet 7. september 2020 Lunsj spises i arbeids/skoletiden og er en pause. Du tar pause, du spiser ikke pause. Når du spiser lunsj hjemme på en fridag sier du ikke «nå går jeg å tar lunsj», men heller «nå går jeg å spiser lunsj» 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #6 Del Skrevet 7. september 2020 Just now, AnonymBruker said: Man kan jo også si at man "spiser" lunsj. Å "ta lunsj" er vel kanskje kortversjonen av å ta lunsjpause. Anonymkode: fdff9...5b5 Det tenker jeg og. Jeg tar nemlig kun lunsj på jobb. I helgen spiser jeg lunsj Anonymkode: bba3b...7dc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #7 Del Skrevet 7. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det tenker jeg og. Jeg tar nemlig kun lunsj på jobb. I helgen spiser jeg lunsj Anonymkode: bba3b...7dc Dette. Jeg tar lunsj på jobben/skole. Da tar jeg lunsjpause. I helgene sier jeg at jeg spiser lunsj, da har jeg jo fri hele dagen, det er ikke en pause jeg tar, jeg spiser et måltid. Anonymkode: 0a579...599 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #8 Del Skrevet 7. september 2020 Vi jobber en del overtid. Da brukes også "ta middag nå", som i betydning pause. Akkurat som "skal vi ta en kaffe". Anonymkode: 429b5...0f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 7. september 2020 #9 Del Skrevet 7. september 2020 Jeg tenker at dette handler om forskjellig kontekst. Når jeg er hjemme i helgen, og blir sulten mellom måltidene, så kan jeg fint "ta meg en brødskive", som i betydningen "Hente meg en brødskive." Jeg avbryter altså det jeg holder på med for å gå og spise. Jeg spiser fortsatt brødskiva. Som flere her påpeker så blir det det samme med både "å ta kaffe(pause)" eller "å ta lunsj(pause)". Når du sier at du "tar lunsj", så fortsetter du jo ikke med det du holdt på med, mens du spiser lunsjen. Du avslutter (midlertidig) det du holdt på med, og tar en pause der du spiser lunsj. Jeg har ofte "bare gjort noe ferdig" før jeg tok lunsj. Enkelt og greit fordi det tar tid å komme inn i noe igjen etter å ha tatt et avbrekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #10 Del Skrevet 8. september 2020 Det er vel en forkortelse for lunsjpause, eller av å innta lunsj. Anonymkode: 50fb7...b6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #11 Del Skrevet 8. september 2020 På 7.9.2020 den 12.26, AnonymBruker skrev: De fleste måltider på dagen, frokost, middag og kvelds spises, men lunsj tas. Hvorfor sier vi dette? Anonymkode: d064f...303 Det er ikke maten det snakkes om når man "tar" lunsj, men selve pausen. Man tar pausen for å spise lunsj, og det er bare blitt slik at man har forkortet ordene "ta lunsjpause" til bare "ta lunsj". Man spiser fremdeles maten man tar lunsjpausen for Anonymkode: f608e...0a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #12 Del Skrevet 8. september 2020 Lunsj er et begrep. Formiddagsmat er måltidet antar jeg. Anonymkode: 85733...fe2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 8. september 2020 #13 Del Skrevet 8. september 2020 Jeg spiser lunsj, mens jeg tar (lunsj)pause. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #14 Del Skrevet 8. september 2020 Du tar lunsj fordi hovedformålet med lunsj er ikke å spise, men å ta pause fra arbeidet. Anonymkode: d2e8d...afc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #15 Del Skrevet 11. september 2020 Jeg sier at jeg spiser lunch. Anonymkode: 75259...0c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 11. september 2020 #16 Del Skrevet 11. september 2020 Jeg sier spiser lunsj. Trodde alle sa det jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå