Gå til innhold

Gode råd

Gjest gammel gjest

Anbefalte innlegg

Gjest gammel gjest

Jeg er gammel på guiden men ny i dette forumet. Er 33, sluttet med pillen i april 2004. Har ikke aktivt prøvd å bli gravid (ifht eggløsning osv) og tenker ikke bli "bekymret" før jeg har gått uten prevensjon i 2 år. Jeg har brukt p-pillen siden jeg var 17 og tenker kroppen trenger litt tid.

Alikevel kunne jeg tenke meg noen gode råd fra dere her inne; er det bare å "jobbe" i perioden rundt eggløsning, eller har dere andre tips ifht til dete å bli gravid?

Takker for alle svar og betraktninger, selv om temaet antagelig er urgammelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du i det hele tatt om/når du har eggløsning? Det hjelper jo på sjangsen for å "treffe".

Slutta på p-piller for 4 måneder siden selv, og har enda ikke hatt EL, og har hørt om noen som ikke har fått det i løpte av et helt år til og med, selv om det vanligste er 3-6 måneder. For meg er det helt greit, jeg er ikke prøver, men om man vil prøve er det jo greit å vite om og når...

Utover det så er det begrenset hva man kan gjøre, utover sengekosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte eggløsningstester først for å finne ut av min egen syklus. Så viste det seg at jeg var litt uregelmessig både når det gjaldt mens og eggløsning, så jeg endte opp med å bruke det hver måned. For meg betydde det at det ble litt mindre stress, for jeg visste akkurat når det var viktigst at vi hadde sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Abigael_*

Det varierer jo veldig fra person til person, for jeg hadde el første mnd etter pilleslutt, og vi ble gravide på første forsøk.

Jeg tempet ikke eller noe, men skrev likevel ned når jeg trodde jeg hadde el, og vi prøvde nok ekstra rundt de dagene. Kom egentlig litt som et sjokk, for vi hadde trodd det skulle ta lenger tid enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det vareirer veldig fra person til person når man får igjen EL etter pipillebruk, noen får den få dager etter iste pille andre kan altså gå i mange, mange måneder. Det er derfor det kan være litt greit å finne ut når/om man har EL, slik blir det lettere å treffe.

Je temper med LadyComp som prevensjon jeg, men uten EL blir det litt sånne rare sykluser da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammel gjest

hmm..har faktisk ikke tenkt på at jeg kanskje ikke har fått igjen el etter at jeg sluttet med pillen. Regner dager nå og skal følge med.

Finnes det billigere metoder enn LadyComp - 4500 synes jeg ble i drøyeste laget.

Takk for alle svar så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hmm..har faktisk ikke tenkt på at jeg kanskje ikke har fått igjen el etter at jeg sluttet med pillen. Regner dager nå og skal følge med.

Finnes det billigere metoder enn LadyComp - 4500 synes jeg ble i drøyeste laget.

Takk for alle svar så langt :)

Jada, det finnes andre måter, du kan jo måle tempen med et nøyaktig termometer, og følge med slik, eller bruke el-tester (de koster ikke allverden om man kjøper dem fra www.billigtest.dk (eller noe sånn) har jeg lest her inne en plass)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Jeg bruker Persona som prevensjon og får beskjed når hormonnivået i urinen tilsier at eggløsning skjer i løpet av de nærmeste 1-2 dagene. Dette bør det jo kunne gå an å bruke andre veien også, altså for å bli gravid. Persona koster ca 1300 i innkjøp + 180 kr/mnd i urinstix. For øvrig er det en del å spare på å kjøpe dette i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som kan påvirke er også temperaturen rundt "juvelene" til mannen. Han bør ikke bruke trange bukser eller underbukser, spesielt ikke litt før og under eggløsning. Han kan også bli mer fruktbar av å holde seg unna alkohol i samme periode. Dette er ting som vanligvis ikke har det helt store utslaget, men om han har dårlige svømmere så kan det være akkurat det lille som skal til. Kvinner blir også mer mottakelige om de får orgasme, men det er kanskje vanskeligere å "bestille" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *maia

Jeg gikk 4,5 år uten å bli gravid etter at jeg sluttet med prevensjon (er nå 31 år). Vi gikk ikke hardt inn for å bli gravid, men jeg syntes allikevel at det hadde värt naturlig om det hadde skjedd tidligere.

Det jeg tror var det som forandret ting for oss var at jeg skiftet jobb. Hadde en VELDIG stressende jobb som krevde veldig mye av meg. Da jeg begynte i ny og mye roligere jobb ble jeg gravid etter 2 måneder.

Du gjör nok rett i å gi det litt tid, men pass også på å ikke ha for mye stress i livet ditt når du forsöker å bli gravid. Jeg tror det betyr mer enn vi tenker...

Lykke til!

Maia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...