Gå til innhold

Eier få barn oppdragelse i disse tider???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må faktisk lufte dette en plass for lurer på om jeg er den eneste som får bakoversveis?

Altså nesten alle barn jeg er med i min vennekrets eier lite eller ingen form for oppdragelse. Det går an å oppdra et barn på en ok streng måte uten at barnet tar skade av det. Feks er det mange barn som ikke liker det og ikke det ang mat, liker kun usunn mat som pizza, burger og annen junkfood.. skjønner de jeg, de er barn og det er jo godt av og til med slik mat men når foreldrene gir etter på at de skal få det ofte pga det er det eneste de «liker» så ender det jo med at de ikke vil ha annet! 

ikke klarer de å ha rein folkeskikk å sitte med bordet, snakker om eldre barn og ikke 1 åringer.. de spiser opp maten sin å går fra bordet etter 2 min når vi andre såvidt har begynt uten at foreldrene sier noe på det.. de snakker frekt til foreldrene sine uten at de sier noe på det. Ikke vil de være kreative å finne på ting utenom å sitte forran skjermen (barn fra 5-9 år) pga foreldrene bare lar de sitte på skjermen dagen lang! Barna mister gradvis det sosiale i det virkelige liv og sin kreavitet av å ikke bli stimulert på andre måter enn en skjerm. Barn må få gå ut å mestre ting, lære å få bruke hjernen sin til å være kreativ. De klarer jo ikke å finne på noe og får abstinenser når de ikke har en tlf eller pad for hva skal de da finne på? De mister alt av det viktige et barn trenger for å utfolde seg.

jeg har selv en sønn på 5 som jeg prøver å oppdra til å bli et Ok medmenneske med normal folkeskikk men det er vanskelig når så mange rundt han såvidt har noen rammer. Begynte tidlig med at man sitter med bordet til alle er ferdig og om vi sitter lenge går det an å si «takk for maten, kan jeg gå fra bordet?» han får alltid klar beskjed om å takke for maten uansett hvor vi er og sier det alltid både hjemme og på besøk. Ikke minst er jeg opptatt av at man smaker på ting før man sier man ikke liker ting og er han frekk i tonen med oss eller andre barn setter vi han på plass med en gang. Handler om å veilede de i riktig retning så de kan vokse opp med normal folkeskikk og gode moraler og verdier. 

jeg godtar IKKE at min sønn sier til den som har laget middag at maten er ekkel, går ifra bordet midt i middagen og er direkte ufordragelig. Jeg bryr meg ikke om at det er flere folk der han får beskjed! Og det er fordi jeg elsker gutten og vil han skal vite hvordan man oppfører seg mot og rundt andre, men det er vel ikke normalt lengre hos mange? Jeg er sjokkert og lurer på hvordan det skal bli når de skal ta over etter oss i samfunnet. 

Alle barn er forskjellig og alle oppdrar barn på den måten de føler er riktig men normal folkeskikk burde være en del av det uansett.. 

Anonymkode: 6ddbc...1ae

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er enig i at litt folkeskikk er viktig, men akkurat dette med mat er vanskelig. Vi serverer kun en middag, det som settes på bordet er det som serveres. Men det er ikke spiseplikt, men er somregel alltid noe barna iallfall kan like/spiser av. Noen ganger spiser barna bare pastaen...

Men dette med å sitte med bordet....  Vi synes det er greit at barnet kan gå fra bordet når vedkommende er ferdig. Dette handler mye om at det ofte blir uro, mas når barna er ferdige. Vi krever matro ved bordet, det er vår standard. Dvs... når vi spiser så skal alle ha matro, også vi voksne. Vi voksne får mer matro, om barna får gå etter de har spist. Og ofte må de det i en travel hverdag, om de skal rekke å få lekt noe før leggetid.. ( vi er noen ganger ikke ferdig å spise før 17.30..).

Vi har ellers regler ved bordet. Ingen mobil, ingen muslimer, ingen tv-støy i bakgrunnen er tillatt.

Hadde barnebursdag for ikke lenge siden.. skolestartere... Jeg ble imponert over hvor flinke barna var til å si takk/tusen takk, når de fikk is..godtepose... Samtlige sa dette. Så, det er mye bra der ute😁😁

Anonymkode: 16cd2...889

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er enig i at litt folkeskikk er viktig, men akkurat dette med mat er vanskelig. Vi serverer kun en middag, det som settes på bordet er det som serveres. Men det er ikke spiseplikt, men er somregel alltid noe barna iallfall kan like/spiser av. Noen ganger spiser barna bare pastaen...

Men dette med å sitte med bordet....  Vi synes det er greit at barnet kan gå fra bordet når vedkommende er ferdig. Dette handler mye om at det ofte blir uro, mas når barna er ferdige. Vi krever matro ved bordet, det er vår standard. Dvs... når vi spiser så skal alle ha matro, også vi voksne. Vi voksne får mer matro, om barna får gå etter de har spist. Og ofte må de det i en travel hverdag, om de skal rekke å få lekt noe før leggetid.. ( vi er noen ganger ikke ferdig å spise før 17.30..).

Vi har ellers regler ved bordet. Ingen mobil, ingen muslimer, ingen tv-støy i bakgrunnen er tillatt.

Hadde barnebursdag for ikke lenge siden.. skolestartere... Jeg ble imponert over hvor flinke barna var til å si takk/tusen takk, når de fikk is..godtepose... Samtlige sa dette. Så, det er mye bra der ute😁😁

😂🙊

Anonymkode: 849a4...6b1

• Liker 28
Skrevet

Jeg kjenner ingen sånne barn som du beskriver 😳 Kan hende det blir mer av det etter hvert, eldste har akkurat begynt på skolen og vennekretsen blir vel utvidet en del etter hvert. Vi er nok en del strengere enn andre og har omtrent samme regler som du skriver om. Ikke noe problem å få barn som er på besøk til å følge de samme reglene, men jeg ber aldri barn på besøk om å smake på maten. Den delen av oppdragelsen får foreldrene ta seg av, men de må følge alle andre regler i vårt hus. 

Anonymkode: b9833...e04

Skrevet

Jeg opplever at de fleste barn er ganske høflige. Her i huset må de kun sitte ved bordet til alle barna er ferdig, men hos andre følger de de reglene som gjelder der. De får lov å takke fra maten og spørre om å få gå fra så lenge barna er ferdig. De godtar det om de må sitte lenger, men kan jo ikke vite hva som gjelder uten å spørre.

Jeg har inntrykk av at de fleste vennene deres har de samme reglene. Og nesten alle er flinke til å takke og spørre pent. Noen er kresne ja, men jeg ser ikke det som uoppdragent. Som regel spiser de litt av det de liker, eller spør pent om de kan få en brødskive. Har nesten aldri opplevd at noen sier æsj eller kritiserer maten.

Anonymkode: 6b5ef...5f1

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan for så vidt godt forstå frustrasjonen din TS, ettersom mat og måltider tydeligvis er en viktig del av det du mener inngår i god barneoppdragelse. Foreldre er forskjellige, og hvilket områder av oppdragelsen som det brukes krefter på, er også ulik.

Da mine var små, la jeg mer vekt på glede og hygge rundt matbordet, enn at alle skulle spise det samme. Så ja, hadde vi fisk, så fikk minstemann pølse. Hadde vi en grønnsak en ikke likte, så fikk de heller noe annet. Ofte var tiden rundt middagsbordet den eneste tiden vi hadde sammen som hele familien, og da var hyggen ved det viktigst. Det er mange arenaer hvor barn blir kjent med annen mat, f eks barnehage, skole, på besøk hos venner. Og plutselig en dag kommer de og liker det de ikke likte for en uke side :) Barna har også fått gå fra bordet før de voksne er ferdige, rett og slett fordi jeg selv opplevde det å bli tvangssittende som en plage da jeg var liten. De har da selvsagt tatt fat og glass bort til benken og må tåle at det at de er ferdig, ikke betyr at vi andre er ferdige.

Hva har jeg så vektlagt? God normal folkeskikk: svar når du blir snakket til, gå til siden når noen vil forbi, hold døren åpen for den som kommer bak deg, rydd etter deg osv osv. 

Det er barn og ungdom som ikke har dette inne jeg reagerer på. Barn som løper rundt og roper på biblioteket, i matbutikken osv mens foreldrene smiler og virker til å tro at deres barn er alle andres glede. Ungdommer som står i en gruppe på et fortau og ikke beveger seg en millimeter for å la andre komme forbi. For meg har det vært viktig at mine barn skal være bevisst sin rolle sammen med andre, at de ikke kan leve i en liten boble hvor de selv er sentrum. Så får det heler være at de fikk noe annet til middag en gang i blant enn resten av familien, eller gikk fra bordet mens de voksne ble sittende.

Anonymkode: e45c5...be1

• Liker 3
Skrevet

Ts, det du beskriver der var ikke spesielt imponerende. Alle barna i vennekretsene til mine barn oppfører seg på den måten

nysgjerrig Hvor du finner alle disse uoppdragne barna hen?

Anonymkode: 29301...6e6

Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg i alt, men ingen muslimer?? Du høres jo fornuftig ut, så regner med det var noe autocorrect her. 😂 Hva var det du egentlig skulle skrive? 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 6
Skrevet

Jeg er enig med Ts. Jeg og mannen min er opptatt av å lære barna våre folkeskikk og høflighet, og å sette grenser. 
Kjenner endel barn som overhodet ikke har lært dette. For eksempel barn i nær familie, som herjer, bråker og ødelegger, løper fra bordet etter å ha spist et par biter, svarer frekt, forsyner seg av is fra fryseren uten å spørre osv. Og foreldrene sier ikke ett ord. 

Anonymkode: 0a90f...fe3

Skrevet

Synes de fleste barn er høflige og oppfører seg pent. Om de har adferd jeg ikke liker når de er på besøk, så får jeg umiddelbart støtte fra foreldrene. For eksempel vil jeg ikke ha kliss i sofaen, det får jo mange barn lov til hjemme, sier jeg fra så stemmer foreldrene i det med en gang, og barna forstår. 

Men når det gjelder mat har jeg ingenting til overs for at man må spise ting man ikke liker. Jeg sier ikke at de skal få grandis når det er laks på menyen. Men om de ikke liker agurk eller tomat kan de gjerne få en skål paprika til hver middag for min del. Eller om de ikke liker torsk steker jeg litt kylling, ikke noe problem det. 

Anonymkode: c23f9...aba

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må faktisk lufte dette en plass for lurer på om jeg er den eneste som får bakoversveis?

Altså nesten alle barn jeg er med i min vennekrets eier lite eller ingen form for oppdragelse. Det går an å oppdra et barn på en ok streng måte uten at barnet tar skade av det. Feks er det mange barn som ikke liker det og ikke det ang mat, liker kun usunn mat som pizza, burger og annen junkfood.. skjønner de jeg, de er barn og det er jo godt av og til med slik mat men når foreldrene gir etter på at de skal få det ofte pga det er det eneste de «liker» så ender det jo med at de ikke vil ha annet! 

ikke klarer de å ha rein folkeskikk å sitte med bordet, snakker om eldre barn og ikke 1 åringer.. de spiser opp maten sin å går fra bordet etter 2 min når vi andre såvidt har begynt uten at foreldrene sier noe på det.. de snakker frekt til foreldrene sine uten at de sier noe på det. Ikke vil de være kreative å finne på ting utenom å sitte forran skjermen (barn fra 5-9 år) pga foreldrene bare lar de sitte på skjermen dagen lang! Barna mister gradvis det sosiale i det virkelige liv og sin kreavitet av å ikke bli stimulert på andre måter enn en skjerm. Barn må få gå ut å mestre ting, lære å få bruke hjernen sin til å være kreativ. De klarer jo ikke å finne på noe og får abstinenser når de ikke har en tlf eller pad for hva skal de da finne på? De mister alt av det viktige et barn trenger for å utfolde seg.

jeg har selv en sønn på 5 som jeg prøver å oppdra til å bli et Ok medmenneske med normal folkeskikk men det er vanskelig når så mange rundt han såvidt har noen rammer. Begynte tidlig med at man sitter med bordet til alle er ferdig og om vi sitter lenge går det an å si «takk for maten, kan jeg gå fra bordet?» han får alltid klar beskjed om å takke for maten uansett hvor vi er og sier det alltid både hjemme og på besøk. Ikke minst er jeg opptatt av at man smaker på ting før man sier man ikke liker ting og er han frekk i tonen med oss eller andre barn setter vi han på plass med en gang. Handler om å veilede de i riktig retning så de kan vokse opp med normal folkeskikk og gode moraler og verdier. 

jeg godtar IKKE at min sønn sier til den som har laget middag at maten er ekkel, går ifra bordet midt i middagen og er direkte ufordragelig. Jeg bryr meg ikke om at det er flere folk der han får beskjed! Og det er fordi jeg elsker gutten og vil han skal vite hvordan man oppfører seg mot og rundt andre, men det er vel ikke normalt lengre hos mange? Jeg er sjokkert og lurer på hvordan det skal bli når de skal ta over etter oss i samfunnet. 

Alle barn er forskjellig og alle oppdrar barn på den måten de føler er riktig men normal folkeskikk burde være en del av det uansett.. 

Anonymkode: 6ddbc...1ae

Du er akkurat som en venninne av meg. Hun tror hun vet best.Og hun har ett barn.Barnet er bare noen få år.Og jeg har ungdommer. 

Med mye mer erfaring. Men hun vet best. Og hva folk skal gjøre og ikke.Har hun prøvd det selv?Nei. Barnet er for liten til det.Men hun vet best. Mine er flinke. Så ikke det det står på.Men måten andre hakker ned på det ene og det andre.Og liksom vet best selv når de såvidt har hatt barn selv.Komisk!

Hvordan vet de at barnet ikke blir en pøbel feks? 

Eller at barn kan ha diagnoser?

At det noen ganger er grunner til forskjellig?

Ja no snakker jeg ikke om de som ikke kan oppdragelse i det hele tatt og har barn som driter i alt.Der foreldre har feilet skikkelig! Men folk må holde seg for god til å hakke ned på andre hele tiden for å løfte seg selv opp.Spesielt de som selv ikke har hatt barn på samme alder enda.Vent og se.Så snakk!

Skjerm hele dagen er en uting.

Sitte ved bordet og spise og smake på ting er greit. Mennoen voksne kan sitte 1time å spise ett pizzastykke feks og det kan vi ikke forvente av aktive barn. 

Men ja til vi har spist alle sammen.Normal tid.

Anonymkode: d62d7...909

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er akkurat som en venninne av meg. Hun tror hun vet best.Og hun har ett barn.Barnet er bare noen få år.Og jeg har ungdommer. 

Med mye mer erfaring. Men hun vet best. Og hva folk skal gjøre og ikke.Har hun prøvd det selv?Nei. Barnet er for liten til det.Men hun vet best. Mine er flinke. Så ikke det det står på.Men måten andre hakker ned på det ene og det andre.Og liksom vet best selv når de såvidt har hatt barn selv.Komisk!

Ja no snakker jeg ikke om de som ikke kan oppdragelse i det hele tatt og har barn som driter i alt.Der foreldre har feilet skikkelig! Men folk må holde seg for god til å hakke ned på andre hele tiden for å løfte seg selv opp.Spesielt de som selv ikke har hatt barn på samme alder enda.Vent og se.Så snakk!

Sitte ved bordet og spise og smake på ting er greit. Mennoen voksne kan sitte 1time å spise ett pizzastykke feks og det kan vi ikke forvente av aktive barn. 

Og de fleste som har vært her har vært snille greie flinke barn. Så det der er bare tull.Det gjelder nok noen få..Ikke skjær alle under samme kam!

• Liker 1
Skrevet

Jeg er litt enig. Jobber i barnehage, merkelig hvordan alle barn klarer å sitte ved bordet en stund der mens hjemme er det mange som ikke får barna til å sitte ved bordet i det hele tatt nesten. Dette gjelder på mange områder. Viktig å huske på at foreldrene bestemmer, ikke barnet.

Anonymkode: b023d...c58

• Liker 2
Skrevet

Alle mine barns venner (de er 9 og 12) har god bordskikk, takker og venter og er stille og rydder av. 
Så nei, det er ikke få barn som eier oppdragelse, de aller aller fleste er har god oppdragelse spør du meg. Jeg har aldri reagert på noe, annet enn at noen er overraskende høflige. 

Anonymkode: a3197...0c3

• Liker 1
Skrevet

Vi må være utrolig heldige her hvor vi bor for jeg ikke opplevd noe av dette. Min er erfaring er at barna er veldig hyggelige og høflige, sitter fint ved bordet og rydder tallerkenen selv om jeg sier  det ikke er nødvendig. Har ikke hatt noe problem med at barn ikke innretter seg etter hva de får beskjed om. Det er nesten for mye av det gode 😄  

Når det kommer til å sitte pent ved bordet og vente på de voksne så er ikke jeg så fan av det selv så jeg sier alltid at når alle barna har spist kan de gå fra bordet. Og når det kommer til mat de ikke liker så skulle det da bare mangle at de slipper å spise det, tvinger ikke barna til å spise noe de ikke liker.

Og for øvrig så har de barna som har vært på besøk her med "diagnoser" oppført seg like bra som alle de andre barna. Hadde aldri kunnet se hvem av de som har noe om jeg ikke hadde visst det fra før.

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minner meg om kusinen min som hadde vært gift i 3 måneder og ga tips om ekteskap til min søster som da var gift i 15 år😂😂

• Liker 8
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sjokkert og lurer på hvordan det skal bli når de skal ta over etter oss i samfunnet. 

De blir som den gjengen som drar på grottefest. Som Magnus Robbestad på 31 som er en som en drittunge på 16 istedet for voksen.

Vi lever i det samfunnet allerede.

Anonymkode: 76578...fb5

Skrevet
1 time siden, solmåneogstjerner skrev:

Jeg er enig med deg i alt, men ingen muslimer?? Du høres jo fornuftig ut, så regner med det var noe autocorrect her. 😂 Hva var det du egentlig skulle skrive? 

Oooiiii😂😂😂 Det skulle selvsagt stå ingen musikk😂😂😂

• Liker 7
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oooiiii😂😂😂 Det skulle selvsagt stå ingen musikk😂😂😂

Haha, ok det høres litt bedre ut! 😉(Selv om jeg synes det kan være hyggelig med bakgrunnsmusikk...)

• Liker 1
Skrevet

Ja, foreldrene har nok med sitt og ser på seg selv som tilskuere til alt barna deres finner på.

Anonymkode: b84fd...fcd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...