AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #1 Del Skrevet 4. september 2020 Jeg er ikke nordmann. Jeg har aldri vært i Norge eller møtt en nordmann. Og for bare et halvannet år siden, kunne jeg ikke engang norsk i det hele tatt. Språket var for all del like fremmed for meg som polsk. Jeg hadde med andre ord absolutt ingenting med Norge å gjøre for ikke så lenge siden. Men om det var noe jeg var sikker på allerede da, så var det at jeg ikke ville bo der jeg har vokst opp i hele mitt liv, på mange grunn. Jeg trives ikke her, og jeg ser ikke en fremtid for meg her. Da, i og med at jeg fortsatt er ung nok, måtte jeg finne meg et nytt sted for meg. Enkelte steder i verden hadde alltid fått min oppmerksomhet som mye mer trivelige. Steder hvor folk flest her nok ikke kunne tenke seg å bo i eller skjønne hvorfor i alle dager jeg ville det, men som jeg ble litt opptatt av allerede fra barndommen. De fleste tilhører nemlig området rundt Grønland, Island, Svalbard og Norge. Dette var heller ikke noe jeg snakket for mye om i det virkelige liv, fordi jeg visste at det var sett som rart. Det fikk jeg oppleve når jeg prøvde i hvert fall, merkelige blikk og sånt. Det var fremdeles i april eller tidlig mai i fjor når jeg begynte å bruke mye tid på å lese meg opp på alt som hadde med Svalbard å gjøre. Kanskje siste sted mange kunne tenke seg å komme seg til, men det virket så fantastisk. Relativt lite folk, mye plass, mange muligheter for friluftsliv og tilsynelatende mye ro. Særlig roen trengte jeg, for jeg føler ikke at jeg som bor i en typisk by får det. Kaldt var det sikkert men hvem brydde seg? Enda bedre da. Jeg visste jo at jeg ikke kunne bo der på grunn av jobbmulighetene blant annet, men det var interessant å se hvordan ting fungerte der oppe. Og så fikk jeg lære om veiskiltet hvor det står "Gjelder vele svalbard" i Longyearbyen. "Gjelder hele Svalbard"? Hva er dette for noe? Ser ut da at det er pååå... norsk da, og det betyyyyyr... ja. Ser ut som et flott språk det. Jeg lurer på hvordan en hel tekst på dette språket ser ut som? Jeg kan kanskje prøve å lese enda mer om Svalbard, denne gangen på norsk ved hjelp av oversetteren. Og så får jeg også se hvordan det skulle føles å tenke som disse folkene på dette merkelige språket deres. Så var jeg i gang. Jeg lærte ikke bare om Svalbard men også om Norge generelt og jeg SKULLE lære meg norsk. Jeg bestemte meg for at jeg ville flytte til Norge etter hvert. Hva skal til for å bli lykkelig på det? Det vil si, for både å i det hele tatt få muligheten til det og passe inn i samfunnet? Ja, å lære seg norsk og skaffe seg en jobb i landet. Språket var ikke bare interessant fra et teoretisk synspunkt men det var også viktig. Det vat i utgangspunktet en forpliktelse for meg å skikkelig kunne det, for det var nøkkelen til en forandring. Problemet var jo at jeg hadde ingen tilkobling til Norge eller norsk. Jeg hadde ikke engang hørt hvordan språket hørtes ut som før. Men for å bli god på norsk måtte jeg bruke det svært ofte. Det måtte bli en del av hverdagen min. Så jeg skulle finne ut av kilder for å kunne bruke det. Jeg ante ikke hva som disse kildene skulle være. Så jeg søkte på nettet etter tilfeldige ting som jeg var interessert i å lese om. Jeg ville ikke lese avisene, det var kjedelig og jeg følte ikke en som helst tilnærming til kulturen bak Norge ved å gjøre det, morsomt nok. Jeg ville heller lese andre sine meninger og tankeganger. Uansett hva jeg søkte etter, så fikk jeg en del resultater fra ung.no. Jeg tenkte at det var en grei side i starten for meg som var helt nybegynner men kunne selvsagt ikke se for meg å bli der i årevis, eller selv i månedvis. Jeg var for gammel for det uansett. Men det var utfordrende å lese gjennom spørsmålene, så jeg fikk lære en del med oversetteren og mestringsfølelsene kom inn i bildet raskt. Tenkte av og til også "hva i alle verden driver jeg med..." samtidig. Ikke bare var det vanskelig å finne ut av noe å gjøre med norsk men jeg var redd for at nordmennene ikke ville bli så glad i innsatsen min. Norden generelt ser ut til å ha litt av en rykt her for å være fremmedfiendtlig. Og ja, jeg er fra vesten. Jeg husker også når jeg prøvde å skrive noe selv første gang. Jeg slettet dessverre teksten men det var helt håpløst! Det var rett og slett umulig å få det gjort. Etter hvert så fant jeg ut av forumene som KG, NRK TV og Radio, og så videre. Fikk bruke norsk på en mye mer ordentlig og engasjerende måte. Og noe som med det første var så fremmed har nå blitt helt normalt. Nå bruker jeg norske media og sider uten å tenke om det. Som om jeg bodde i Norge. Men jeg bor jo ikke i Norge og her er der problemet mitt skinner seg. Jeg har lagd denne fantasien i hodet mitt og har klart å kunne til og med tenke på norsk (selv om jeg fremdeles gjør noen feil, da). Dette var opprinnelig målet mitt og det er fortsatt det. Når språket blir en del av hverdagslige tankeganger, det føles stadig mer som en personlig greie. Som en faktisk, ekte tilkobling til kulturen. Det som jeg manglet i begynnelsen. Men jeg har fortsatt ingenting med Norge eller nordmenn å gjøre utenfor skjermen, da. Det er alt i hodet mitt. Det fikk jeg huske i dag da en venn fortalte meg at han skulle til Norge for et halvt år. Da sa jeg fra om at jeg kan en del norsk og at jeg var litt misunnelig (på en god måte) og han ble overrasket. "Flott, hvordan er det der da?", sa han. "Åh jeg har aldri vært der"... så sier han noe som "så du kan norsk men har aldri vært der? Hvordan henger det sammen??". Jeg skjønner jo, norsk er ikke akkurat engelsk, det kunne like gjerne vært grønlandsk for hans del. "Har lært det på nettet... jeg leser ting og sånt... liksom". Tør ikke engang forklare hvordan jeg øver på uttale, som nemlig er ved å snakke med meg selv på høyt, for han ser forvirret nok ut som det er allerede. Jeg kjenner meg litt gal akkurat nå for å si det sånn. Nei, så mye tid som jeg har brukt og det er noe som føles feil. Er JEG gal som driver med å tilegne meg et språk som bare en relativt liten del mennesker faktisk snakker langt unna hjemme? Som jeg har måttet, på en måte, tvinge meg til å bruke hver eneste dag? Som ingen egentlig forstår hvorfor eller hvordan jeg til en viss grad kan? Alt fordi jeg har en drøm til å flytte, selv om jeg ikke engang har vært i det landet der det snakkes? Seriøst, er det noe galt med meg?? Er jeg en idiot, eller??? Regner ikke med at mange vil lese dette men man vet jo aldri... og tror innlegget passer kategorien "Hobby og fritid" siden det som jeg har drevet med er det som det er. Anonymkode: 6990a...b1a 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #2 Del Skrevet 4. september 2020 Hvis dette er sant... Så er det noe av det kuleste jeg har hørt på lenge. Helt fantastisk, rett og slett;) Det er nesten ikke til å tro at du har lært språket på så vanvittig kort tid. Du skriver jo bedre enn de fleste her på Kg😋 Anonymkode: 4fc0a...9fd 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #3 Del Skrevet 4. september 2020 Er du en superintelligent alien? 😜 Anonymkode: e4568...93f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #4 Del Skrevet 4. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis dette er sant... Så er det noe av det kuleste jeg har hørt på lenge. Helt fantastisk, rett og slett;) Det er nesten ikke til å tro at du har lært språket på så vanvittig kort tid. Du skriver jo bedre enn de fleste her på Kg😋 Anonymkode: 4fc0a...9fd Jeg regner meg fortsatt som ikke flytende. Du ser jo bare det som jeg kan si. Ikke det som jeg ikke kan. Men det vitner nok til noe unormalt at jeg har brukt så mye energi at jeg kan skrive dette... og ikke på en så god måte... Anonymkode: 6990a...b1a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #5 Del Skrevet 4. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du en superintelligent alien? 😜 Anonymkode: e4568...93f Takk for alle, tipper jeg, men jeg lover at jeg ikke prøver å skryte av noe som helst. Jeg er faktisk bekymret. Hva er galt med meg. Tenk for deg at du møter en som har prøvd i flere år å fremstå som din perfekte kjæreste. Vedkommende har øvd, tenkt og lært seg alt mulig for at du skal forelske deg, men du vet ikke engang hvem han/hun er. Så får du vite om alt. Hva faen tenker du, annet enn at personen skal sendes til sykehus? Ærlig talt. Anonymkode: 6990a...b1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #6 Del Skrevet 4. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for alle, tipper jeg, men jeg lover at jeg ikke prøver å skryte av noe som helst. Jeg er faktisk bekymret. Hva er galt med meg. Tenk for deg at du møter en som har prøvd i flere år å fremstå som din perfekte kjæreste. Vedkommende har øvd, tenkt og lært seg alt mulig for at du skal forelske deg, men du vet ikke engang hvem han/hun er. Så får du vite om alt. Hva faen tenker du, annet enn at personen skal sendes til sykehus? Ærlig talt. Anonymkode: 6990a...b1a Om det du skriver er sant, så er jeg iallfall veldig imponert over norsken din. Nei, synes ikke at du er gal. Uansett, å være litt gal på en positiv måte er jo bare krydder i livet.😊 Anonymkode: e4568...93f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #7 Del Skrevet 4. september 2020 Enkelte lærer seg språk like lett som musikere lærer å spille nye instrumenter, og det finnes flere som snakker både 10 og 20 språk flytende uten å nødvendigvis ha hatt kontakt med alle disse landene, så det at du har interesse for Norge uten å ha vært her, er ikke uvanlig. Ser man på Norge utenfra, virker Norge som et eksotisk land med sitt nordlys og noe spesielle skikker, og av de nordiske landene er det vel bare Island som kan konkurrere her; svenskene har helt mistet taket på sin nasjonale egenart, danskene er mer kontinentale og finnene er - ja - finner, slik at det å fatte interesse for Norge er helt naturlig dersom man retter blikket mot Norden. Så lykke til videre, og vær trygg på at du er helt normal - man kan finne frimerkesamlere som samler merker fra et land på den andre siden av jordkloden og kan mer om postvesenet der enn de fastboende, og man kan finne nordmenn som aldri har vært i England, men likevel følger med et engelsk fotballlag i tykt og tynt, slik at interessen for andre land og kulturer kan være stor til tross for at man selv aldri har vært der fysisk. Anonymkode: 9ad00...c92 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #8 Del Skrevet 4. september 2020 Du er fantastisk!!!!❤️❤️❤️ Anonymkode: cb9ac...76b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #9 Del Skrevet 4. september 2020 Så utrolig kult! Jeg har ofte tenkt at jeg har lyst å lære meg et annet språk, men så blir det med tanken. Tenker ikke at du virker gal. Du bestemte deg for noe og gjorde det, er jo bare knallbra. Anonymkode: 8f9d7...1bc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 5. september 2020 #10 Del Skrevet 5. september 2020 Ut i fra skrivemåten din så ville jeg aldri trodd du var utenlandsk. Et par små feil, men de fleste her inne skriver dårligere enn deg. Kanskje er du et troll... Det med språket er ikke sært. Du har en drøm. Mange her har drømt om USA og reist dit. Forskjellen er at grunnleggende engelsk læres i skolen og nesten all tv er amerikansk eller engelsk så det krever ikke mye. Det er et språk jeg gjerne kunne tenkt meg å lære.. hmm.. faktisk flere. Disse stedene drar jeg bare på ferie og hadde aldri flyttet dit. Likevel interessant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #11 Del Skrevet 5. september 2020 Kult det... Hvilket land er det da? Tipper Tyskland av en eller annen grunn. Anonymkode: f9953...84f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #12 Del Skrevet 5. september 2020 Eller kanskje England siden du nevner du er fra et vestlig land, og disse virker å være våre største fans i vesten, lol. Anonymkode: f9953...84f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #13 Del Skrevet 5. september 2020 Så søtt! ❤ blir inspirert til å lære meg et annet språk jeg også Anonymkode: 9b70d...740 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #14 Del Skrevet 5. september 2020 Har hjemlandet ditt en versjon av Kvinneguiden? kanskje jeg kan starte der, siden du startet her 😛 Anonymkode: 9b70d...740 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #15 Del Skrevet 5. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Så søtt! ❤ blir inspirert til å lære meg et annet språk jeg også Anonymkode: 9b70d...740 Problemet er å velge.... Anonymkode: f9953...84f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #16 Del Skrevet 5. september 2020 1 time siden, theTitanic skrev: Ut i fra skrivemåten din så ville jeg aldri trodd du var utenlandsk. Et par små feil, men de fleste her inne skriver dårligere enn deg. Kanskje er du et troll... Det med språket er ikke sært. Du har en drøm. Mange her har drømt om USA og reist dit. Forskjellen er at grunnleggende engelsk læres i skolen og nesten all tv er amerikansk eller engelsk så det krever ikke mye. Det er et språk jeg gjerne kunne tenkt meg å lære.. hmm.. faktisk flere. Disse stedene drar jeg bare på ferie og hadde aldri flyttet dit. Likevel interessant. Hvilke feil? Jeg regner med at det er en del sært ordvalg og uttrykksformer som ikke er så lett å rette men om det dreier seg om enkle grammatiske feil, så vil jeg vite om dem for å unngå å gjenta dem. Du er ikke den første som har sagt at jeg skriver bedre enn de fleste her. Hvordan, da? Det var ikke så lenge siden jeg ikke kunne skrive noe som helst, så det høres ganske overdrevet ut. Men da er det mye galskap som feil bruk av hun/henne her inne... 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kult det... Hvilket land er det da? Tipper Tyskland av en eller annen grunn. Anonymkode: f9953...84f 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eller kanskje England siden du nevner du er fra et vestlig land, og disse virker å være våre største fans i vesten, lol. Anonymkode: f9953...84f Jeg har grunner til å ikke opplyse enda mer om meg. Det har lite med denne tråden selv å gjøre. Så jeg vil ikke bekrefte eller avkrefte. Hvorfor Tyskland? 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så søtt! ❤ blir inspirert til å lære meg et annet språk jeg også Anonymkode: 9b70d...740 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har hjemlandet ditt en versjon av Kvinneguiden? kanskje jeg kan starte der, siden du startet her 😛 Anonymkode: 9b70d...740 Jeg har alltid vært veldig opptatt av språk, til og med i barnehagen. Det gjaldt også mitt eget morsmål til en viss grad, alle merket at jeg hadde en avansert ordforrad og uttrykksmåte som barn. Passet ikke inn på grunn av hvordan jeg uttrykket meg blant annet, også i tenåringsårene dessverre, men jeg ville ikke dumme ned fordi jeg mistrivdes sånn. Jeg tror det er noe innfødt inn i meg som gjør at jeg er så opptatt og legger merke til alt med ord å gjøre. Så jeg eksperimenterte med andre språk før norsk bare fordi jeg ville vite hvordan det føltes å tenke på dem. Den tankegangen fascinerte meg. Jeg måtte la være hver gang fordi det føltes helt poengløst. Jeg manglet en viktig tilkobling til språket, så jeg mente at det ikke var noe vits. Det var for psykisk krevende å holde på med et språk som jeg ikke hadde eller kom til å ha bruk for. Det har forresten ingenting med vanskeligheten til å lære det å gjøre. Jeg visste at jeg ikke ville måtte være hver eneste dag på japanske (for eksempel) forumer i tiårevis, så det var litt som å ha en kjæreste som du vet sikkert du uansett vil gjøre det slutt med. Du kjenner at du etter hvert vil angre. Og ja, enda en annen eksempel med kjærester i tråden... Det føltes altså vondt å tenke så sinnsykt mye om et språk jeg ville forlate som dust en dag. Dette er ikke tilfellet med norsk om jeg klarer å flytte, og bare det alene har blitt grunn nok til at jeg ønsker å bo i Norge nå for tiden, men det var jo forskjellig med alle andre språk. Jeg tror jeg oppdaget akkurat hva som fungerer og ikke fungerer når det gjelder språklæring. Derfor er jeg så rask nå med norsk, til dels. Det var ikke bortkastet. SÅ. Vær obs på at dette også kan skje til deg. Eller kanskje det er bare meg. Vil du EGENTLIG gjøre innsatsen for å lære, la oss si, fransk? Om du fremdeles bestemmer deg for å kjøre på, så vil jeg si at om det finnes noe som KG på språket eller ei er helt tilfeldig. Jeg ble svært overrasket i år over at et annet språk med mange, mange flere brukere enn norsk ikke hadde en dritt av forumer. Jeg forventet det motsatte, at det ville være enda flere å velge mellom, men nei, det som det fantes var nedstengt eller hadde vært dødt i flere år og var mye kjedeligere og barnslig i utgangspunktet. Samtidig vet jeg om andre store språk som har gøy ting. Ikke nettopp det samme som KG men likevel. Anonymkode: 6990a...b1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #17 Del Skrevet 5. september 2020 troll Anonymkode: 2a4d6...f8b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #18 Del Skrevet 5. september 2020 I og med du er anonymbruker kan du være hvem som helst, inklusive et troll. Beklager at jeg er litt skeptisk. Anonymkode: c9699...895 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #19 Del Skrevet 5. september 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: I og med du er anonymbruker kan du være hvem som helst, inklusive et troll. Beklager at jeg er litt skeptisk. Anonymkode: c9699...895 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: troll Anonymkode: 2a4d6...f8b Jeg bestemte meg for å være anonym først og fremst fordi jeg ikke ville at noen jeg vet skulle lese dette en dag i lang fremtiden, se mine andre innlegg gjennom årene og kjenne meg igjen. Det er usannsynlig men ikke helt umulig om jeg faktisk flytter... og husk at jeg påstår at jeg føler jeg "er gal". Det var kanskje litt overdrevet men jeg prøver å fortelle hvorfor med mange detaljer i hovedinnlegget. Nei, jeg vil heller gjøre dette som anonym... Jeg kunne jo være troll selv med brukernavn, da. Det spiller en liten rolle egentlig. Jeg vet ikke hvordan jeg skal vise at jeg ikke troller. Har tenkt på det for en stund. Jeg klarer nok ikke det. Jeg skjønner at dere mener det og bryr meg ikke heller. Jeg skulle ønske jeg var troll, for da ville jeg slippe unna hele problemstillingen... Anonymkode: 6990a...b1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #20 Del Skrevet 5. september 2020 Har du hatt kjæreste fra Norge? Anonymkode: 4bf73...322 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå