AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #1 Skrevet 3. september 2020 Jeg ser etter oppskrifter uten tomat, spesielt gryter og gratenger (gjerne uten egg). Jeg veit at go-to ofte er kokosmelk eller fløte/creme fraiche, men finnes det andre alternativer? Noen som har forslag og anbefalinger? Gjerne kjøttfrie også Typiske ting jeg liker er linsegryte, bønnergryte, chili con/sin carne, kyllinggryte, lasagne, mousakka. Anonymkode: 1a051...663
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #2 Skrevet 3. september 2020 Ulike typer nøtte,- og plantemelk, kanskje? Mandelmelk, hirsemelk, soya.. Anonymkode: bcc43...61f
Million Skrevet 3. september 2020 #3 Skrevet 3. september 2020 (endret) Boeuf Bourguignon, eller på norsk "Biff fra Burgund". En fransk husmannskost-gryte som smaker nydelig. Jeg har gjort min egen vri på den oppskriften jeg bruker, bl.a. har jeg i noen potetbiter på siste 40-50 minutter av koketiden, for da tykner sausen bedre pga stivelsen i potetene. Du finner svært mange oppskrifter på retten på nett, blant annet så denne god ut. Men søk på navnet og se om du finner en med litt fler ingredienser eller en liten vri. Jeg bruker tomatpurè i min, men den jeg linker til ovenfor har ikke det. Ser at i Trines matblogg har de en vri av den kjente gryteretten med tomatpurè i, men den kan jo sløyfes om du vil det. Endret 3. september 2020 av Million
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #4 Skrevet 3. september 2020 Jeg har i det siste fått sansen for vikingmelk i gryteretter og currier. En favoritt for tiden er en stor form med diverse rotgrønnsaker, potet og krydder. Blandes med en boks vikingmelk og bakes mørt i ovn. Anonymkode: 74213...f40
applestories Skrevet 4. september 2020 #5 Skrevet 4. september 2020 Jeg vet ikke hva du føler om Dolmio, men de har en saus, Al forno-noe (ment for å stekes i ovn), som jeg bruker når jeg har mye rester. Har fryst ned et par pølser her, noen kjøttboller der, en halv squash, mye grønt, steker lett det man har, koker litt pasta, har i en form, blander med saus, ost på toppen, salat og brød ved siden av. Denne er mer oransje fløteaktig, og en lettvint måte å bruke opp rester. Og veldig god ifølge de som har smakt min "ryddedag-i-fryseren"-middag (og bedt meg om å lage det igjen - bare så synd jeg sjelden har rester).
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #6 Skrevet 4. september 2020 Det er mulig det er meg, men jeg klarer ikke se for meg en eneste grateng MED tomatsaus. Men når du begynner å fjerne både egg og fløte og helst kjøtt, så trekker jeg det kortere strået. Mine tanker om gratenger, er fiskegrateng, pølsegrateng, ja, egentlig det meste du kan hive i ovnen dynket i fløte... (Og kanskje med litt ost på toppen.) Anonymkode: decfe...e92
Meadow Skrevet 4. september 2020 #7 Skrevet 4. september 2020 Lasagne uten tomatsaus blir vel litt rart?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #8 Skrevet 4. september 2020 Lager en knallgod grateng som får masse skryt. Kok ris, ca 2 dl ukokt ris. Lag to poser Toro Bearnaise saus etter anvisning på pakken. Skjær opp 1-2 bokser med Picnic-skinke. Skjær 2 bokser ananasringer i biter (du skal ikke bruke saften). Rifle hvitost til toppen. Bland kokt ris, bearnaisesaus, skinke og ananasbiter i en ildfast form, og ha riflet ost på toppen. Jeg varierer litt hvor mye ris jeg har oppi, pass på at det blir en bra fordeling av ris og saus. Stekes 225°, til osten er gyllen, ca 30 min. Serveres med baguetter og salat. Blir litt Pizza Hawaii smak med ananas og skinke oppi, og det smaker utrolig godt sammen med bearnaisesaus! Anonymkode: 305b7...8f7
Roci Skrevet 4. september 2020 #9 Skrevet 4. september 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser etter oppskrifter uten tomat, spesielt gryter og gratenger (gjerne uten egg). Jeg veit at go-to ofte er kokosmelk eller fløte/creme fraiche, men finnes det andre alternativer? Noen som har forslag og anbefalinger? Gjerne kjøttfrie også Typiske ting jeg liker er linsegryte, bønnergryte, chili con/sin carne, kyllinggryte, lasagne, mousakka. Anonymkode: 1a051...663 Kanskje havrefløte kan være et alternativ? Her er en oppskrift på en tomatfri grønnsaksaus som kan brukes til lasagne,moussaka, pizza og pasta: 4 små/medium gulrøtter, raspet 5 medium eller 4 store røde paprika, skjært i striper ca 1 dl butternut squash/flaskegresskar i terninger 1 stilk selleri 1/2 rødbete i terninger 2 fedd hvitløk, hakket i små biter 1 dl hakket løk 5 dl vann med en halv grønnsaksbuljongterning (oppløst) 1 dl fløte 1 s hakket persille 1 ss hakket basilikum 1 ts oregano 1 ts timian 1/2 ts grovkvernet pepper 2 laurbærblad 3 ss olivenolje 2 ss hvitvinseddik eller eplesidereddik Salt etter smak Smaken blir best med ferske urter, men du kan også bruke italiensk krydder. Melkefritt alternativ: Bruk melkefri fløte eller sløyf fløten helt. Hakk alle grønnsakene til den tomatfrie pastasausen, og legg alle ingrediensene unntatt fløten i en stor gryte med lokk. Rør godt, og la det småkoke på medium varme til alle grønnsakene er myke. Når grønnsakene er myke setter du kasserollen til sides med lokket på. Når grønnsakene har kjølt seg ned litt fjerner du laurbærbladene og kjører blandingen i en blender eller food processor. Du kan la det være så mye eller lite klumper du ønsker. Noen liker litt å tygge på, mens andre liker sausen helt jevn. Tilsett fløten til slutt. Hvit chili lages med hvitt kjøtt (kyling eller kalkun), hvite bønner og en hvit fløtebasert saus. Om du bytter ut kylling med stekt sopp og fløte med havrefløte, så har du en kjøtt- og melkefri chili. Google "White chili" så finner du masse oppskrifter. Du kan sikkert bruke grønnsaksausen og lage en "vanlig" chili sin carne med den.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå