Gå til innhold

Veien til normal BMI - for å bli gravid


Gjest alvfr

Anbefalte innlegg

Tok målene også i dag bare for moro, og det ser jo ut som det skjer ting da til tross for en middelmådig forrige uke 😊 Lår-målene er jeg litt usikre på om jeg tok på samme plassen, men passet med 62 cm på det bredeste. 

 

Start 08.09.20

21.09.20

Siste 06.10.20

Total diff.

Bryst

104 cm

103 cm

101 cm

-3 cm

Midje

84 cm

82 cm

81 cm

-3 cm

Hofte

112 cm

111 cm

110 cm

-2 cm

Lår

64 cm

62 cm

62 cm

-2 cm

Arm

32 cm

32 cm

32 cm

0 cm

Vekt

87 kg

86 kg

85 kg

-2 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skjer garantert ting! Så gøy å se at du mister cm. Utrolig bra framgang på en måned synes jeg. Du er flink😁 Tror jeg må "stjele" den oversikten, det var utrolig smart. Om det er OK🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Skildpadde said:

Det skjer garantert ting! Så gøy å se at du mister cm. Utrolig bra framgang på en måned synes jeg. Du er flink😁 Tror jeg må "stjele" den oversikten, det var utrolig smart. Om det er OK🤭

Ja, greit å ta mål, for kan ikke si jeg merker det så veldig på klærne enda 😅 Bare å stjele, lagde bare en enkel tabell for min egen del 😊

--

Mensen kom som "bestilt" i går den. Er jo rimelig forutsigbar sånn sett; sykluser på 28 dager blank. Litt kjipt her og nå at det ikke gikk denne gangen heller, men går nok over om et par dager når vi kan aktivt prøve igjen. 

I går var det 75 min Power Yoga og el-sykling i øs-pøs-regnvær. Blitt mye mer komfortabel med å dra ut av huset uten sminke etter covid kom, som er en fordel siden regnværet i går ville ha dratt mascaraen min utover hele trynet. Litt småspist i går (og lat), så ble kun kaffe-smoothie til frokost, eggerøre med litt kylling til lunch/middag (kombinert) og resten av kyllingen til kvelds. Ikkeno' grønt annet enn det som var i smoothien, så i dag får jeg dra på butikken og kjøpe litt brokkoli i hvert fall 🤭

Vekta viste akkurat det samme i dag som i går (85 kg), så kanskje kroppen min IKKE bestemmer seg for å holde på masse vann denne uka? 🤔 Eller, ønsketenkning kanskje, så har jeg egentlig gått ned mer og dette ER kroppen min som holder på vann? 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ble det ingen trening. Liten tur ut med hunden, også liggende på sofaen med mensensmerter. Får vanligvis ikke noe større smerter, men innimellom slår hun til. Unnet meg sånne kokosboller fra Grete Roede, men holdt meg innenfor kalorimålene så da er det vel greit 😊

Skal se om jeg får gjort noe hjemme-yoga i dag. Er fortsatt støl etter tirsdag, utrolig hvor godt man merker en ukes pause, men har lyst å bevege litt på meg. Regner jo bare for tiden og må lure med meg bikkja ut for å gå tur, så er ikke veldig motiverende! 

Ellers har jeg googlet og google for å finne ut hvorfor jeg ikke klarer å løfte et bein rett opp når jeg ligger på gulvet (se tidligere post), og det virker som det er framsiden av låret jeg er svak i, evt. stram i baksiden hvis det gir mening. Er en gruppe muskler som heter hip flexors på engelsk og klarer ikke finne noe god oversettelse til norsk. Psoas-musklene? Så da har jeg noe spesifikt å trene mot, selv om det er litt banalt kanskje 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advarsel: et lite hjertesukk fra meg i dag.

Vanligvis prøver jeg å være positiv når jeg skriver her. Tap og vinn med samme sinn, dagene går uansett liksom. Og stort sett går ting fint for tiden. Selv med diverse mindre sunne kostholdsvalg forrige uke, har jeg ikke sklidd tilbake til gamle vaner hvor jeg går og kjøper meg en stor sjokolade på butikken fordi det er tirsdag og jeg kjeder meg. Jeg skylder dagens negative holdning på hormoner og tenker bare å få det ut for å bli ferdig med det.

Dette har med prøving å gjøre, bare så det også er advart mot 😅

---

Jeg tok ut hormonspiral i mai. Noe med corona og mye tid hjemme med mannen trigget et slags reirbyggings-instinkt hos meg. Med to hunder (mistet en i sommer), så var huset ikke tomt, men jeg begynte plutselig å føle på at tiden var inne for å stifte en familie. Før jeg møtte mannen min ville jeg egentlig ikke ha barn. Noensinne. Kunne ikke se det for meg. Etter jeg ble kjent med hans familie og så hvor flink han var med barn, hvor mye glede barna ga, så kom morsinstinktet krypende hos meg også. Vi har vært sammen i ni år, forresten, så dette er ikke noe spontant. 

Selv om jeg ville ha barn etter hvert, tenkte jeg ikke på det noe større før i år. Mange ting som ikke passet. Han jobbet turnus og reiste mye, jeg var i utdanning, så var jeg i ny jobb, vi flyttet omtrent en gang i året av diverse tilfeldigheter, vi leide leilighet i en by, men reiste til en annen plass hver helg vi fikk sjansen - masse ting. Så kjøpte vi et hus på nyåret. Jeg stortrives i jobben min og kan tenke meg å bli værende en god stund (er egentlig fra en annen del av landet enn der vi bor). Mannen fikk seg 8-4 jobb i nabokommunen og sluttet med både pendling og turnus. Hverdagen ble forutsigbar og vårt nærmeste vennepar som er enda mer aktive enn oss fikk en baby uten å ofre så mye av livstilen også ble jeg besatt av tanken. Fra å ha vært på vent i flere år, kunne jeg plutselig ikke bli gravid fort nok.

Vi har blitt gravid en gang tidligere, men det var fem år siden, ikke planlagt og gikk heller ikke gjennom. Derfor vet jeg at muligheten er der, men er nå redd for at vi var kjempeheldige den gangen og at sjansen for at det skal klaffe igjen er minimal. Redselen er stort sett ubegrunnet. Sammenlignet med mange andre jeg leser om i prøver-forumet så burde jeg ikke være bekymret enda. Vi har prøvd i mindre enn et år. Jeg er 28 år (mannen er dog litt eldre). Jeg har så forutsigbare sykluser at jeg trenger egentlig ikke loggføre de, 28 dager, hver gang, uten unntak. Eggløsning er bekreftet av både EL-tester og temperatur. Vi har nok av sex, spesielt i den fruktbare perioden. Jeg er riktignok overvektig og jobber med det, men har ingen andre symptomer som skal tilsi en diagnose på noe som kan påvirke fruktbarheten. Prøver-forumet er fullt av damer som blir gravid på første eller andre forsøk og jeg sitter igjen med spørsmålet om det kan være noe galt likevel.

Hovedregelen er at man skal prøve et år naturlig før man kontakter lege. Jeg vet ikke om det gjelder når man går såpass systematisk til verks at man loggfører temperaturer hele måneden og kan fastslå at man har sex på riktig tidspunkt hver gang, men det er så. Vi kan gå privat, men mannen mener selvfølgelig vi bare må ta tiden til hjelp og kompromisset er å vente til nyttår i hvert fall før han blir testet, siden det er en enklere test slik jeg har forstått det. 

Vi har fortsatt ikke nådd seks-måneders merket, hvor 81% av par som tracket EL ble gravide på naturlig vis, men det er ikke lenge til heller. Statistikken er på vår side, jeg vet det, men er kjipt å være blant 19% som bruker opptil et år eller mer på å bli gravid. Eller i verste fall de 4% som ikke er gravide innen 4 år...

  • After one month of trying, 38% were pregnant
  • After three months of trying, 68% were pregnant
  • After six months of trying, 81% were pregnant
  • After 12 months of trying, 92% were pregnant (kilde)

Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, trengte bare å få det ut. Er teit av meg å skulle ønske jeg hadde noen indikasjoner på at noe faktisk var galt så jeg hadde en grunn til å ta det opp med fastlegen før det har gått et år. Men er liksom kjipt når alt ser bra ut på papiret og ting ikke går gjennom. Forhåpentligvis kan jeg se tilbake på dette innlegget snart og le av min egne (ubegrunnede) bekymringer.

---

Sånn. Hjertesukk over. Tilbake til hverdagen. Satser på at mensen er ferdig i dag, så er det ikke lenge til før aktiv prøving er på gang igjen 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var helga på hell igjen. Fredag ble sunnere enn planlagt, siden jeg hadde lagt inn en melkerull i matbudsjettet for dagen, men den glemte mannen min rett og slett å kjøpe. Tok igjen med kaffebesøk og vafler på lørdag da, etter en lengre tur i skogen og et par beinfrosne timer på post. Null dyr på oss, men har fortsatt rimelig mange kg kjøtt å pakke fra forrige runde så det går greit.

Nesten så jeg vurderer å ta med meg blender og slikt hit i helgene, for nå startet jeg søndagen med en iskaffe fra Tine av gammel vane, men har jo mer lyst på en kaffe-smoothie. Har laget den med proteinpulver med sjokoladesmak i det siste og det blir nesten som en dessert til frokost. 

Gleder meg litt til jakta er over nå kjenner jeg. Dette er som å banne i kirka for en jeger, så ikke si det til noen 😄 Selv om vi kommer oss ut og sånn, så er det så mye styr og greier. I går satt vi også et par gode timer i bilen før vi klarte å fange hunden som tok av gårde etter en hjort over til naboterrenget. Savner litt det å bare kunne gå en skikkelig fjelltur, fort og gæli uten å følge med på spor, vind og horisont. Neste helg skal vi på dugnad, så da blir det pause i jakta, men regner med vi skal på'an igjen etter det siden kvota ikke er fylt. 

Noe som også er litt kjipt, og dette er first world problem deluxe, er at siden vi spiser så mye viltkjøtt så sliter jeg med å finne nøyaktig næringsinnhold når jeg logger kalorier. Kan ikke bare scanne en strekkode på en boks med kjøttdeig, men må prøve å finne noe som passer for hjemmelaget kjøttdeig av hjort og elg uten tilsetninger. Ikke sikkert det har noe veldig å si, men fettinnholdet på en hjort kan jo varierere voldsomt etter når det ble skutt og hvor på skrotten kjøttet er tatt fra. I går f.eks. lagde vi wok med resten av rein-stek etter forrige helg. Reinen er fra Hardangervidda og har en veldig annerledes smak enn rein hjemmefra (tam-rein), så jeg vet jo ikke om den har samme fett og proteininnhold. Dette er vel det samme for kjøtt man kjøper i butikken, men regner med noen har tatt et fornuftig gjennomsnitt en gang som blir brukt 😅

Er nok bare et snev av kontrollbehovet som slår ut. Vet jo at det ikke er overdrevent inntak av viltkjøtt som gjør at jeg er overvektig, for å si det sånn 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søndagen ble avsluttet med en kyllingburger på Shell. Lenge leve latskapen og dårlig planlegging 🙃 

Men fortsatt, vekta viste 84,6kg i morges så ting går fortsatt riktig vei! Så lenge jeg klarer å holde meg borte fra alt eller ingenting-holdningen, tror jeg det skal gå fint. Selv om vi stoppet for burger på Shell, så trengte jeg ikke en halvliter brus og en Stratos i tillegg siden dagen uansett var "ødelagt". 

Har mistet litt drivet på hjemme-yoga for tiden, så skal se om jeg får til i hvert fall en økt hjemme denne uka i tillegg til studio. Er jo noe jeg liker og tar maks en halvtime, så hvis jeg kutter ut en halvtime scrolling på instagram eller facebook bør jeg få tid til det...

Fritt for havregryn og hadde en ekstra banan å bruke opp i smoothien i dag så den ble enormt god og søt. Også har jeg bestilt ikke mindre enn to yoga-jumpsuiter til som skal komme denne uka. En av samme merke som tidligere og en fra Nike, så er veldig spent på den siste om størrelsen er riktig 😊

Håper alle får en fin uke! Her er det friskt mot og gode tanker 💖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba! Du har vært kjempeflink :) Skjønner godt at du stresser litt med at du ikke vet nøyaktig innhold i viltkjøttet (sånn er jeg også), men så ser du jo på vekta at det går riktig vei. Og at du ikke tenkte at kyllingburgeren "ødela alt," er superbra. Vet hvor vanskelig det kan være :) Måler du deg? 
 

Ble forresten litt nysgjerrig på hvordan den jumpsuiten ser ut... ;) Høres herlig ut å ha på seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, happygilmore said:

Bra jobba! Du har vært kjempeflink :) Skjønner godt at du stresser litt med at du ikke vet nøyaktig innhold i viltkjøttet (sånn er jeg også), men så ser du jo på vekta at det går riktig vei. Og at du ikke tenkte at kyllingburgeren "ødela alt," er superbra. Vet hvor vanskelig det kan være :) Måler du deg? 
 

Ble forresten litt nysgjerrig på hvordan den jumpsuiten ser ut... ;) Høres herlig ut å ha på seg!

Hei, takk for at du kikket innom 😊 Ser du lenger opp på så har jeg en tabell med målene mine, er nok der jeg ser mest fremgang. Måler annenhver uke, for er ikke nøyaktig nok til at jeg gidder å ta det på millimeteren liksom 😅

Angående jumpsuit, så er det denne fra ripple yogawear jeg allerede har og har bestilt en nesten lik en, bare med lengre ben. Gratis frakt og de skrev verdien på pakken til under 350kr så slapp toll også. Kjempebehagelige og brukte kalkulatoren på siden deres for å få riktig størrelse så da ble det litt mindre "skummelt"  å bestille så dyrt på nett fra utlandet. Jeg sliter veldig med at tights sklir ned eller singlet sklir opp når jeg gjør yoga, så jumpsuit er seriøst noe av det beste kjøpet jeg har gjort. Det gjør at jeg kan leve med at mannen referer til den som sparkebuksa mi 😛 

----

I går var det en times yoga og elsykling til og fra byen. Blir noe det samme i dag, bare med 75 minutter yoga og muligens en tur med hunden hvis dette været holder seg. Blir det dårligere vær går mannen tur med hunden altså, han blir ikke neglisjert 🤭

I dag viste vekta 84,2 kg faktisk, så det kan hende jeg har sluppet på litt vann. Fortsetter jeg slik er jeg i rute for å nå målet om 80 kg til jul 🤶 Hadde jobbmøte på morgenkvisten og det kan virke som det blir litt overtid framover. Skal strekke meg langt for å prioritere de yogatimene på senteret i hvert fall, og ellers prøve å fokusere på kostholdet. Jeg liker veldig godt å ha noe å knaske på når jeg sitter og jobber sent, men er ikke så glad i frukt eller rå grønnsaker dessverre. Kan til nød skjære opp et eple og ha litt kanel på, men det blir liksom ikke det samme. Er kanskje bare en vane jeg bør legge fra meg i stedet for å prøve og erstatte den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahaha, lemster i magemusklene i dag! Vi har gjort noen mageøvelser på tirsdags-yoga i det siste som jeg ikke har fått til ordentlig, men i går presenterte hun en modifikasjon og DA kjente jeg det skikkelig godt i riktige muskler. Har prøvd å gjøre den umodifiserte hver gang før, men da har jeg nok kompensert med noen andre muskler siden kjernemuskulaturen ikke er sterk nok. Men i dag er jeg altså sånn støl at jeg prøver å ikke le for mye 😄

Våknet opp til frost på plenen, så nå er det skikkelig høst 💖Vi driver og pusser opp huset og skal etter planen få installert ny vedovn før vinteren kommer, men foreløpig er det en vifteovn som går for fullt her på hjemmekontoret. Nå romantiserer jeg litt, men tenker det kan bli så koselig å stå opp på morgenen og fyre i ovnen før jeg lager meg te og setter meg til å jobbe 🥰

I går var også en ganske grei dag angående kosthold. Smoothie til frokost (fordi jeg er et vanemenneske og if it ain't broken, why fix it?), en liten porsjon med smørkylling og basmatiris til lunsj (sånn ferdigpakket måltid fra trenogmat.no), også torskecurry med grønnsaker til middag når jeg kom hjem fra yoga. Vi hadde litt kremtopp igjen etter helga, og da lagde jeg en kopp kakao med krem som dessert. Balansert og helt innafor kalorimålene! 😊

Endret av alvfr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg 55 dagers streak på Lose It! 🥳 Selv om det ikke er 55 dager med kaloriunderskudd, er det i hvert fall 55 dager jeg har vært bevisst nok på kostholdet til å loggføre det 😛 I går ble det for eksempel sushi, som jeg har skjønt er mannens måte å trøste meg på siden jeg ikke er gravid enda og man helst/kanskje/muligens ikke bør spise sushi som gravid. Ja ja! Sushi er i hvert fall ordentlig mat og ikke bare sjokolade 😎

Ikkeno' yoga i går, ble en gåtur med hunden også enda en gåtur til butikken. De legger ny vei i nabolaget, så endelig var gangstien åpen igjen så jeg slapp å rusle på hovedveien. 

Vi lader opp til første helga som vi ikke skal reise bort, siden det er dugnad på en DNT-hytte i helga. I morgen ble jeg invitert til en kollega for en mindre sammenkomst. Vedkommende skal i ny jobb og ville samle gjengen en siste gang, så da får jeg bli med på det og nyte et par øl (som forhåpentligvis også blir siste gang på en stund...)

Til tross for sushi i går, ligger jeg veldig godt an kalorimessig denne uka og det blir nok mindre usunn mat i helga siden vi ikke skal på fjellet. Så tenker det ikke er så stress med litt god drikke i morgen. Siden det er dugnad dagen etter blir det ikke full fest heller 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe med høsten, med kulden og mørket som gjør at jeg blir ekstra godtesjuk. Hadde en  l a n g  dag på jobb i går, så tenkte jeg skulle unne meg en liten sjokolade. Rettferdiggjorde det med å gå den lange veien til butikken (3km) kun for å kjøpe en liten stratos 😅 Kalorimessig går det nok ikke i 0, men holdt meg innenfor kalorimålet i går og fikk en ekstra gåtur så det får gå bra.

I dag blir det null trening siden jeg skal rett til kollegaen min etter jobb. Regner med det blir pizza og øl. Blir nok veldig koselig, men det ble veldig kort varsel og skulle gjerne visst om det før det ble sushi på onsdag for eksempel. Skal se om jeg klarer å begrense meg litt også kjøpe med meg sånn lavkarbo-øl siden den har litt færre kalorier (?). Syklus-messig passer det i hvert fall med alkohol, så får være fornøyd med det slik at det ikke blir noe snakk på kontoret. Er ikke åpen om prøvingen til andre, og synes nesten det er verre om det blir snakk om at jeg kanskje er gravid når vi ikke er det engag. Om det gir mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vet hvordan jeg kan trene armene uten treningssenter. Hyttedugnad på lørdag ble at jeg og mannen felte trær og kløyvde opp ved. Gangsperre av en annen verden i skuldrer og armer i dag. Veldig morsomt da og fikk med oss noen gutter på 10-12 år som ville hjelpe (barna til noen av de andre på dugnaden), og selv om jeg fikk hjertet i halsen når de prøvde seg på øks, var det veldig givende å lære bort noe slikt. Er det jeg ønsker meg så utrolig mye med å få barn. Muligheten til å lære bort og se de mestre ting. 

Uansett. Fredag ble både cava og pizza (ikke øl) og en morsom seanse med en tomstokk for å sørge for at alle holdt korrekt avstand. Noen av gutta kjente jeg ikke og var utrolig deilig å kunne slappe av i sofaen uten at noen av de fulleste prøvde å lure armen rundt kun på basis av kjønn, giftering eller ikke. Ble litt for brisen, og det påvirket frokostvalget på lørdag som ble en baguett fra butikken og en litago sjokolademelk (lett, riktignok, men...). Søndagen var jeg alene hjemme for første gang på lenge og har brukt hele dagen på skriving (skjønnitteratur, engelsk) og drukket uendelige mengder med te. Kjøpte én sjokolade på butikken og en sånn sjokolademousse fra sukrin som jeg ikke har prøvd enda. Sjokoladen forsvant for lenge siden 😅

Ja ja, nå får jeg skjerpe meg for neste uke. Nulltoleranse for sjokolade igjen før det går over stokk og stein nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ny uke og nye mål 😊 Armer og bein klarer jeg ikke måle noe forskjell på, men bryst, midje og hofte er jeg veldig fornøyd med! Fortsetter det med denne raten kommer jeg til å se veldig uproporsjonal ut til slutt 🤭

 

Start 08.09.20

Forrige 06.10.20

Siste 19.10.20

Total diff.

Bryst

104 cm

101 cm

100 cm

-4 cm

Midje

84 cm

81 cm

80 cm

-4 cm

Hofte

112 cm

110 cm

109 cm

-3 cm

Lår

64 cm

62 cm

62 cm

-2 cm

Arm

32 cm

32 cm

32 cm

0 cm

Vekt

87 kg

85 kg

84 kg

-3 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Grønt blad said:

Så gøy å se framgang! Og nå har du også en sunt mål rundt midjen. Bra jobba!

Takk! Det har jeg faktisk ikke tenkt på, dette er jo en milepæl i seg selv! 😊 Har vært så fokusert på vekta og har jo fortsatt 7 kg igjen før jeg er på normal BMI, men midjemålet er kanskje vel så viktig. Selv om jeg håper det ekspanderes av seg selv i løpet av et år 🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så absolutt en milepæl! Ifølge helsemyndighetene kan midjemål si noe om risikoen for diabetes og hjerte-kar-sykdommer. Midjemål over 80 cm hos kvinner gir økt risiko. Vi må se på all framgang som gir bedre helse. Vekt er jo bare en av flere faktorer 😊

Krysser fingrene for massiv økning i midjemålet i løpet av det neste året 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom sesongens første snøfall! Kaos på veiene i dag og jeg tviler på jeg skal sykle ned til yoga senere som jeg gjorde i går. Takknemlig for hjemmekontor nå, kan bare kose meg med pysjbukse og ullgenser foran PC-en i stedet for å måtte ut, koste av bilen og kjempe meg gjennom sørpa. Bikkja er fornøyd da, finnes ingenting bedre enn å rulle seg i litt våt snø...

Kosthold er sånn 70% bra for tiden. Litt for dårlig planlegging innimellom, som i går, hvor dagens første måltid var kl 15:00 og endte opp med foccaccia med kylling og en islatte fra espresso house. Kalorimessig innafor, men burde spist tidligere og bedre. I dag er jeg i skarp rute med kaffe-smoothie til frokost og eggerøre til lunsj. 

Yoga-jumpsuit fra Nike kom i posten før helga og var MYE større enn beregnet. Jeg er egentlig XL i de fleste merker, men kunne gått ned minst en, om ikke to størrelser på denne jumpsuiten. Mannen foreslo å beholde den til jeg blir gravid, og det er forsåvidt fristende, men kanskje litt ønsketenkning? Er midt inni ny prøveperiode nå og hadde tidligere EL enn før (bare en dag eller to forskjell), så får bare krysse fingrene og håpe på gode nyheter om to uker igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvordan går det med deg, @alvfr? Både med trening, mat og prøving?

Endret av Grønt blad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...