Gå til innhold

Koronaviruset angriper hjertet på de som er mildt angrepet - flere nye studier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er det kommet ennå flere studier som viser at koronainfeksjonen gir alvorlige senfølger. F.eks følte de opp 139 helsearbeidere som ble smittet på jobb og etter 10 uker ble 37% diagnosisert med betennelse av hjertet. Dette er i tillegg til den tyske undersøkelsen som viste at 78 av 100 med mild sykdomsforløp fikk skader på hjertet.

https://www.scientificamerican.com/article/covid-19-can-wreck-your-heart-even-if-you-havent-had-any-symptoms/

Anonymkode: 94a2b...f76

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er normalt at det skjer ved infeksjoner. Samme kan skje når man har influensa.

Anonymkode: aa7da...3c8

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er normalt at det skjer ved infeksjoner. Samme kan skje når man har influensa.

Og da er det bra at vi har tiltak som også beskytter mot influensa. 

Anonymkode: e8aa0...a01

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. dette skjer ikke i så stor grad etter influensa. De som forsker på dette sier vi kommer til å se et ras av folk med hjerteproblemer i tiden fremover.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke hjertesvikt i den grad du muligens trenger pacemaker av influensa. Dette er i en helt egen skala.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke hjertesvikt i den grad du muligens trenger pacemaker av influensa. Dette er i en helt egen skala.

Vet dere om dette rammer hardt de med hjerteklaffeil osv?

Anonymkode: e4435...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet dere om dette rammer hardt de med hjerteklaffeil osv?

Det har de vel ikke fått forsket så mye på ennå, men sansynligis så hjelper det nok ikke på.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg gråter hver gang jeg tenker på alle de friske unge menneskene som snart kommer til å dø av hjertesvikt...

Anonymkode: 88f9c...526

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har de vel ikke fått forsket så mye på ennå, men sansynligis så hjelper det nok ikke på.

Nei, jeg skjønner såpass... men er det sånn... At det er helt katastrofe eller overlever de fleste selv med litt hjertefeil, som ikke trenger kirurgisk inngrep føreløpig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg skjønner såpass... men er det sånn... At det er helt katastrofe eller overlever de fleste selv med litt hjertefeil, som ikke trenger kirurgisk inngrep føreløpig?

Det tror jeg dessverre ingen kan si med sikkerhet i dag.

Jeg ville nok vært litt ekstra forsiktig hvis det var meg og heller stilt meg først i vaksinekøen over jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AndreasBR skrev:

Folk begynner vel våkne opp fra corona-tåka, så nå må de finne på noe nytt som skal skremme.. 

Jeg skjønner ikke hvordan dere som avfeier corona som ufarlig klarer å se bortifra forskning som dette. Dette er ikke et uskyldig virus.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myokarditt er ikke uvanlig etter andre infeksjoner som f.eks. influensa. Det går over av seg selv i stort sett alle tilfeller.

Anonymkode: fd323...dbd

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Myokarditt er ikke uvanlig etter andre infeksjoner som f.eks. influensa. Det går over av seg selv i stort sett alle tilfeller.

Ikke myokarditt i den grad at folk sliter med kronisk hjertearytmier eller står i fare for å måtte få en pacemaker. Dette er i en egen skala.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke myokarditt i den grad at folk sliter med kronisk hjertearytmier eller står i fare for å måtte få en pacemaker. Dette er i en egen skala.

Hvordan kan noe være kronisk når vi har hatt smitten i noen få måneder? Føste etter lengre tid med sykdom kan vi vel slå fast at noe er kronisk

https://no.wikipedia.org/wiki/Kronisk_sykdom

Anonymkode: 5ac7a...d05

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte hele artikkelen var veldig lite konkret? Lite tall og ordentlig fakta, bare «mange», «noen» og beskrivelse av to- tre personer pr case. Det har jo vært hundretusener av koronasmittede i USA, så at noen får problemer i etterkant er vel ikke spesielt rart?

Og selvsagt må toppidrettsutøvere være spesielt forsiktige. Det er jo ikke første gang en idrettsutøver faller om med hjertefeil? De presser kroppene sine til det ekstreme. 

Anonymkode: a6ed0...bf1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, influensa (og alle infeksjoner) kan gi alvorlige helseproblemer i etterkant. Dette er ikke noe nytt med covid-19.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, jeg gråter hver gang jeg tenker på alle de friske unge menneskene som snart kommer til å dø av hjertesvikt...

Anonymkode: 88f9c...526

Spar noen av tårene dine til de som har fått hele levebrødet sitt revet fra seg pga corona.

Anonymkode: ed22a...fff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, influensa (og alle infeksjoner) kan gi alvorlige helseproblemer i etterkant. Dette er ikke noe nytt med covid-19.

Ikke 39-78% av de som er smittet og selv asymptomatiske!

https://jamanetwork.com/journals/jamacardiology/fullarticle/2768916

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.12.20151316v1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Følte hele artikkelen var veldig lite konkret? Lite tall og ordentlig fakta, bare «mange», «noen» og beskrivelse av to- tre personer pr case. Det har jo vært hundretusener av koronasmittede i USA, så at noen får problemer i etterkant er vel ikke spesielt rart?

Og selvsagt må toppidrettsutøvere være spesielt forsiktige. Det er jo ikke første gang en idrettsutøver faller om med hjertefeil? De presser kroppene sine til det ekstreme. 

Anonymkode: a6ed0...bf1

De viser også til 2 forskningsartikler, en fra USA og en fra Tyskland, som viser skader på hjertet hos 39-78% av de som er smittet, også asymptomatiske. Du må bare klikke inn på kildehenvisningen i artikkelen. 

https://jamanetwork.com/journals/jamacardiology/fullarticle/2768916

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.12.20151316v1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...