Gå til innhold

Jogging og formøkning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du som jogger regelmessig - hvordan har du blitt raskere? Begynte i vår med 5 km. Klarte ikke hele runden i starten, og måtte ta et par pauser underveis. Da jeg klarte å jogge hele så brukte jeg 37 minutter. Jobbet meg ned til 30 minutter, men har vært stuck der i en måned. Blir liksom ikke raskere. Hvordan kan jeg forbedre tiden?

Er slank kvinne, 34 år og jogger 5 km 3 ganger i uken.

Anonymkode: e86ba...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Legg inn intervaller en dag i uken 4*4, 45/15*10 eller lignende. 

- endre rute så du får variasjon 

Anonymkode: 4d90b...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på løpeteknikken. Løft knærne nok, bena skal gå mest mulig i sirkel. Pass på å ikke ta for lange steg. Sjekk frekvensen, optimalt er rundt 180 skritt per minutt (treningsklokker gir denne infoen). 

Og 6 minutter pr. kilometer er løpehastighet, ikke joggehastighet. Jogging er trening med lav intensitet, der du ubesværet kan prate underveis. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter veldig med dette med frekvens, får det ikke til. Løper intervaller men har null kontroll på beina, selv om jeg prøver å tenke på det. Løper på mølle. Føler jeg stresser når jeg løper, løper liksom for å komme gjennom det. Og klarer ikke så høy hastighet på møllen heller, selv om jeg egentlig ikke er sliten, bare får det ikke til. Noen tips?

Anonymkode: c3fb1...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, -jk- skrev:

Pass på løpeteknikken. Løft knærne nok, bena skal gå mest mulig i sirkel. Pass på å ikke ta for lange steg. Sjekk frekvensen, optimalt er rundt 180 skritt per minutt (treningsklokker gir denne infoen). 

Og 6 minutter pr. kilometer er løpehastighet, ikke joggehastighet. Jogging er trening med lav intensitet, der du ubesværet kan prate underveis. 

Se forrige innlegg, du virker som du har peiling på frekvens 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.9.2020 den 19.03, AnonymBruker skrev:

Du som jogger regelmessig - hvordan har du blitt raskere? Begynte i vår med 5 km. Klarte ikke hele runden i starten, og måtte ta et par pauser underveis. Da jeg klarte å jogge hele så brukte jeg 37 minutter. Jobbet meg ned til 30 minutter, men har vært stuck der i en måned. Blir liksom ikke raskere. Hvordan kan jeg forbedre tiden?

Er slank kvinne, 34 år og jogger 5 km 3 ganger i uken.

Høres rart ut. Har selv 18 minutter på 5 km. Å bruke en halvtime virker helt usannsynlig tregt, nesten som å gå.

Anonymkode: d92c0...1b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres rart ut. Har selv 18 minutter på 5 km. Å bruke en halvtime virker helt usannsynlig tregt, nesten som å gå.

Moroklumpen

Anonymkode: a062d...2ca

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moroklumpen

Anonymkode: a062d...2ca

Hva er «moro» med det jeg skrev? Under fra pulsklokka mi. Men har vært i litt bedre form enn jeg er nå, slitt med skade i sommer.

83A67B43-DE85-4EA8-9656-E70DD99C1B20.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er «moro» med det jeg skrev? Under fra pulsklokka mi. Men har vært i litt bedre form enn jeg er nå, slitt med skade i sommer.

83A67B43-DE85-4EA8-9656-E70DD99C1B20.png

Med den tiden så hadde du vunnet halvmaraton for kvinner i byen min.

Og det vet du. Sykt kleint å briefe med tidene dine på den måten.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne 33, løper ca 3-6 ganger per uke de siste 6 årene, noen lengre pauser pga familielivet. Jeg startet på 36 min per 5 km og persen min er nå 22 min på 5 km. Akkurat nå ligger jeg på ca 28 min per 5 km. 

Det som gir meg formøkning er primært å legge på flere kilometer per uke. En hard økt per uke, feks intervaller eller tempo, hjelper også, men de fleste øktene mine er veldig langt unna blodsmak-i-munnen-tempo. 

Anonymkode: 3a33c...c5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med den tiden så hadde du vunnet halvmaraton for kvinner i byen min.

Og det vet du. Sykt kleint å briefe med tidene dine på den måten.

Nei, jeg vet ikke hvilket nivå man er på i byen din.

Men det er uansett rart å stagnere på 30 min på 5 km.

Uansett bør TS slutte å løpe 5 km så fort hun klarer 3 ganger i uka.

Mange gode forslag her. En lang, rolig økt i uka bør man ha, på 1-1,5 time. 1 time holder nok i starten, så kan man ev. trappe opp. Ev. grus/terreng i blant og ikke bare asfalt er lurt.

De andre to øktene kan bestå av intervaller, men ikke for hardt, terskelintervaller med total dragtid på 40 minutter var det som gav meg mest framgang. Men her bør man lese seg opp, mye info på nettet.

Variasjon kan være greit, å teste formen på 5 km trenger man ikke gjøre oftere enn maks en gang i mnd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Se forrige innlegg, du virker som du har peiling på frekvens 😅

Prøv med å få kontroll på armene først. De skal pendle parallelt med kroppen, ikke svinge inn foran kroppen. Bena har en tendens til å følge armene i frekvens, så prøv å jobbe med å få opp armfrekvensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løpeteknikk er alfa omega. Jeg løp selv ganske greit i noen år, men fikk problemer i knær og måtte slutte (klarte nesten ikke gå til slutt!). Det tok faktisk ganske mange undersøkelser til for å finne ut av at teknikken min var feil. Jeg løp med for mye helnedslag (selv om jeg kunne sverget på at helene aldri var nedi). 30 minutter med riktig indrettsfysio ordnet på teknikken. 2 år sener har jeg fått beina til å virke igjen, og løper nå bra (uten smerter), men med en helt annen teknikk.

Poenget er vel at selv om du stagnerer i noen uker, så er det ikke så viktig. Prøv å få noen til å se på løpeteknikken din for å se om det er noe der som blir feil. Da hindrer du fremtidig skade som er mye viktigere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...