Gå til innhold

Spiser du gratinert ost? Er det usunt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forklaringen på det er kanskje at man fort spiser mye mer om osten er smeltet? Kan det ha vært det GR mente? Feks en skive ost på knekkebrødet er Ok, men å dyppe kjøttbiter i fondue er nei-nei?

Anonymkode: c0e3d...b2f

Jeg spiser aldri ost på brødskiva, men bruker det i ostesaus til lasagne, på pizza, pai, o.l.  Da går det alltid i den vanlige Jarlsbergosten, og det går med ganske mye ost! (det hadde vært ost nok til veldig mange brødskiver...)  Ettersom jeg spiser ost bare ca hver 14. dag bryr jeg meg ikke om hvor sunt/ usunt det er  😉

Anonymkode: 32663...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke sånn at kalorier = usunt da. Jeg spiser masse smør, avokado og feit ost, og er slank typ 19-20 i BMI, med svært lav fettprosent. 

Anonymkode: b22dd...4f7

Men der er jo heller ikke sånn at slank = sunn

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Tvist skrev:

Men der er jo heller ikke sånn at slank = sunn

Nei, men lavnormal fettprosent er en god indikator. Har ganske perfekte blodprøver også i tilfelle du er bekymret for kolesterolet mitt. Tar utvidede blodprøver hver 3. måned. 

Anonymkode: b22dd...4f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Såklar blir man ikke tykk av å spise smeltet ost en gang i blandt. Men det er nokk ikke det sundeste man kan velge ;) 

Anonymkode: dfa7c...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osten endrer overhodet ikke egenskaper av å brukes til gratinering, nei. Og du kan helt fint bruke lettost til gratinering også. Så nei, det er ett fett om du spiser osten gratinert eller ugratinert. 

Anonymkode: 939f8...00f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
AnonymBruker skrev (På 23.11.2020 den 14.32):

Såklar blir man ikke tykk av å spise smeltet ost en gang i blandt. Men det er nokk ikke det sundeste man kan velge ;) 

Anonymkode: dfa7c...f69

Osten er vel like usunn/sunn om man spiser den smeltet eller usmelta?

Anonymkode: 2962c...027

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.9.2020 den 9.17):

Sikkert et dumt spørsmål, men: er det usunt med ost som gratinering? Altså, forandrer osten egenskap (om det går an å si det sånn) når den blir stekt? 
 

Bruker du ost til gratinering? 
Hvilke oster bruker du? Finnes det noen mer kcal-fattige alternativer som fungerer til gratinering av pizza, lasagne, smørbrød, ulike middag-i-form osv?

Anonymkode: 948c1...6a8

osten endrer ikke egenskaper når den gratineres. Den er like sunn gratinert. Men, det er kanskje lettere å overspise på gratinert ost, så det er jo noe å tenke på. Lett og mager ost er som regel ultraprosessert, og dermed mindre sunne enn fet ost vil mange mene.

Anonymkode: 8700b...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2020 den 11.38):

Dette er jo viktig å huske, men generelt er det smart å unngå fettrike matvarer som ikke skaper så mye metthet smart hvis man vil ned i vekt. Har man et vektproblem er man gjerne vant med store porsjoner og da blir ofte fettrikt kosthold et ganske kaloririkt kosthold. Men sånn generelt kan ost fint være en del av et sunt kosthold så lenge man har god porsjonskontroll og ikke sliter med overspising. 

Anonymkode: b8836...6bd

dette er et litt meningsløst utsagn. Fettrike og proteinrike matvarer som ost, er jo nettopp matvarer som skaper metthet og er godt egnet til vektnedgang.

Anonymkode: 8700b...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...