Gå til innhold

Spiser du gratinert ost? Er det usunt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sikkert et dumt spørsmål, men: er det usunt med ost som gratinering? Altså, forandrer osten egenskap (om det går an å si det sånn) når den blir stekt? 
 

Bruker du ost til gratinering? 
Hvilke oster bruker du? Finnes det noen mer kcal-fattige alternativer som fungerer til gratinering av pizza, lasagne, smørbrød, ulike middag-i-form osv?

Anonymkode: 948c1...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ost som funker til gratinering har en ganske høy fettprosent. Så ja, det er usunt. Men alt med møte, om det er noe du bruker en gang i uken er det jo null problem.

Anonymkode: dc6f2...bee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som er usunt her, er å bekymre seg sånn. Du spiser vel ikke stekt ost hver dag?

Kalorifattige oster er det vel ikke noe som heter, men fettfattige oster fungerer ikke til noen ting. Jeg husker jeg prøvde den ekstra-lett-osten, det var vanskelig å vite hva som var hva av osteskiver og plasten som skilte dem.

Anonymkode: 096c3...dd2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost er ost. Den blir ikke mer usunn av å bli varmet opp. Hvor skulle liksom de ekstra kcal komme fra?

Anonymkode: 15904...27e

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kuttet kraftig ned på meieriprodukter av etiske grunner, så ost spiser vi ganske lite av. Men når vi først har lasagne eller enchiladas eller andre ting som «trenger» ost så bruker vi en sånn pose fra Synnøve Finden(tror jeg?). Da bryr vi oss ikke om det er usunt, det er så sjeldent. Og ja, for å svare på det siste spørsmålet ditt, det fins lett-oster som kan brukes. 

Anonymkode: d6879...64f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ost er ost. Den blir ikke mer usunn av å bli varmet opp. Hvor skulle liksom de ekstra kcal komme fra?

Anonymkode: 15904...27e

Det har jeg lurt på siden jeg gikk på Grete Roede-kurs for mange år siden. Ost var ok, men smelta ost var fy-fy selv om det var samme typen ost???

Anonymkode: 6d77e...338

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg lurt på siden jeg gikk på Grete Roede-kurs for mange år siden. Ost var ok, men smelta ost var fy-fy selv om det var samme typen ost???

 

Hadde spørsmålet ditt vært: «husker jeg feil om Roede-kuren sier smeltet ost er fy-fy, selv om vanlig ost er innenfor?»

Kanskje flere med Roede erfaring kunne svart deg. Jeg har desverre ikke erfaring med den.

Anonymkode: 0de7d...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg lurt på siden jeg gikk på Grete Roede-kurs for mange år siden. Ost var ok, men smelta ost var fy-fy selv om det var samme typen ost???

Anonymkode: 6d77e...338

Der har du en av grunnene til at jeg fikk Grete Roede opp i halsen.

Anonymkode: 096c3...dd2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje prøve å bytte ut halvparten av den vanlige osten med cottage cheese? Cottage cheese er proteinrikt

Anonymkode: 0e576...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at mange dropper smeltet ost er fordi det er lettere å spise større mengder ost når den er smeltet (altså flere kalorier i forhold til metthet). Men det skal også nevnes at når osten smelter så renner ofte litt av fettet bort så teoretisk sett har smeltet ost litt mindre fettinnhold enn usmeltet ost. 

Personlig kutter jeg ned på ostebruken når jeg skal ned i vekt pga at det sjelden gir meg noe metthet, men blir bare masse ekstra kalorier. Hva du gjør må du se an i forhold til ditt forbruk. Spiser du et par brødskiver med ost er ikke det så farlig, men har du masse ost på pizza/ pasta etc så kan det være lurt å kutte ned. 

Anonymkode: b8836...6bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kanskje nevne at gulost kan endre sammensetning litt under varmebehandling, ikke noe som affekterer kalorier, men det er mer avhengighetsskapende for hjernen etter oppvarming. Så hvis du blir lett avhengig av feks sukker eller andre substanser så kan smeltet ost gå litt i samme kategori. 

Anonymkode: b8836...6bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ost som funker til gratinering har en ganske høy fettprosent. Så ja, det er usunt. Men alt med møte, om det er noe du bruker en gang i uken er det jo null problem.

Anonymkode: dc6f2...bee

Nå er det ikke sånn at kalorier = usunt da. Jeg spiser masse smør, avokado og feit ost, og er slank typ 19-20 i BMI, med svært lav fettprosent. 

Anonymkode: b22dd...4f7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke sånn at kalorier = usunt da. Jeg spiser masse smør, avokado og feit ost, og er slank typ 19-20 i BMI, med svært lav fettprosent. 

Anonymkode: b22dd...4f7

Dette er jo viktig å huske, men generelt er det smart å unngå fettrike matvarer som ikke skaper så mye metthet smart hvis man vil ned i vekt. Har man et vektproblem er man gjerne vant med store porsjoner og da blir ofte fettrikt kosthold et ganske kaloririkt kosthold. Men sånn generelt kan ost fint være en del av et sunt kosthold så lenge man har god porsjonskontroll og ikke sliter med overspising. 

Anonymkode: b8836...6bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ost som funker til gratinering har en ganske høy fettprosent. Så ja, det er usunt. Men alt med møte, om det er noe du bruker en gang i uken er det jo null problem.

Anonymkode: dc6f2...bee

Men det er farlig godt... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo viktig å huske, men generelt er det smart å unngå fettrike matvarer som ikke skaper så mye metthet smart hvis man vil ned i vekt. Har man et vektproblem er man gjerne vant med store porsjoner og da blir ofte fettrikt kosthold et ganske kaloririkt kosthold. Men sånn generelt kan ost fint være en del av et sunt kosthold så lenge man har god porsjonskontroll og ikke sliter med overspising. 

Anonymkode: b8836...6bd

Feil, det er viktigere å unngå karbohydratrike matvarer som ikke skaper så mye metthet. Et kosthold som består hovedsaklig av fett og proteiner er overlegent når det gjelder metthet. 

Gulost er sunt, så lenge man tåler kasein (melkeprotein), uansett om det er smeltet eller ikke. Ett tips er å lage chips av gulost. Stek gulost i skiver i ovnen til de blir harde, men ikke brent. Knallgod snacks.

Anonymkode: d5070...196

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo viktig å huske, men generelt er det smart å unngå fettrike matvarer som ikke skaper så mye metthet smart hvis man vil ned i vekt. Har man et vektproblem er man gjerne vant med store porsjoner og da blir ofte fettrikt kosthold et ganske kaloririkt kosthold. Men sånn generelt kan ost fint være en del av et sunt kosthold så lenge man har god porsjonskontroll og ikke sliter med overspising. 

Anonymkode: b8836...6bd

Det sto ingenting om vektnedgang i hi, bare spørsmål om det var sunt. 

Og uansett er det karbohydratrike matvarer man bør unngå om man skal ned i vekt, fett gir metthetsfølelse. Fett kombinert med hvitt mel er verre...

Anonymkode: b22dd...4f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingen forskjell. 

Noe av fettet kan skilles ut og renne av ved oppvarming. I disse tilfellene inneholder smeltet ost mindre fett og kalorier enn usmeltet.

Anonymkode: 89462...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost er ost. Det er ingen forskjell på kalorinivået på fast og smelta ost (hvis det er noe forskjell er smelta litt mindre kaloririk fordi noe av fettet kan renne bort).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost endrer ikke kaloriinnhold selv om du gratinerer den, du bare ser fettet bedre. Men om du spiser alt du veide opp/la fram vil ikke innholdet endre seg. I seg selv er det høy andel fett per gram, men det kommer jo litt an på ostetypen, og som med all annen mat kommer det an på mengden mat du spiser, samme hva den er, totalt kaloriinnhold er det som gir utslag.

Du kan teoretisk gå ned i vekt om du bare spiser godteri, så lenge du er i kaloriunderskudd, men da ville du bli veldig sulten, slapp og begynne å få mangler på næringsstoffer etter hvert!

Anonymkode: 74962...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg lurt på siden jeg gikk på Grete Roede-kurs for mange år siden. Ost var ok, men smelta ost var fy-fy selv om det var samme typen ost???

Anonymkode: 6d77e...338

Forklaringen på det er kanskje at man fort spiser mye mer om osten er smeltet? Kan det ha vært det GR mente? Feks en skive ost på knekkebrødet er Ok, men å dyppe kjøttbiter i fondue er nei-nei?

Anonymkode: c0e3d...b2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...