Gjest chunkylover53 Skrevet 2. september 2020 #81 Skrevet 2. september 2020 På 31.8.2020 den 14.23, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er sammen med barnefar og han har på grunn av en svært uheldig oppvekst klart å bli så økonomisk uansvarlig at han har klart å pådra seg 150.000kr i inkasso-saker. Han har ikke pådratt seg nye saker de siste årene og har laget betalingsavtaler med alle kreditorer om fadt nedbetalingsplan i mnd. Problemet er at han ikke har høy inntekt og det går alt for treigt å betale ned sakene hans med inntekten han har nå. Kommer til å bruke 10 år på å bli ferdig i denne farten og vi ønsker å kjøpe hus sammen i nærmeste framtid. Han får ikke huslån med betalingsanmerkninger, selvfølgelig, og målet er å bli kvitt disse. Dere som er litt økonomisk smarte - kan det lønne seg at jeg tar opp et forbrukslån for å betale ned hans gjeld og dermed tar vi opp boliglån sammen og baker forbrukslånet inn i huslånet? Eller er det andre løsninger vi kan gjøre? (Orker ikke svar på om han skal dumpes og at jeg ikke skal ta opp lån for å betale hans gjeld i tilfelle det blir slutt, jeg stoler 100% på han og vet at han gjør opp for seg til meg. Vil kun ha svar på om det finnes løsninger som gjør at vi kan få lån til bolig litt fortere enn nedbetalingsplanen tilsier) Anonymkode: 97afb...7e0 Det er fascinerende at folk på denne siden av 2000-tallet fortsatt får barn med mennesker de ikke kjenner. Dette løses ikke med nye lån. Utgifter med ned og inntektene må opp. Både han og du må se etter muligheten til å tjene mer penger. Deretter må dere forsøke å kutte utgifter overalt dere kan: boligleie, strøm, forsikring, transport, mat, klær osv. Sett inn nesten alt dere ikke bruker hver måned på lånet, minus en liten buffer. Dere må rett og slett leve spartansk en stund, både for å bli kvitt gjelden og for å lære opp spesielt han i økonomi. Når inkassogjelden er borte, da kan dere kjøpe bolig. Da har dere også fått testet om forholdet tåler at det er økonomisk trangt.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #82 Skrevet 2. september 2020 Du er tydelig ikke klar over hvor mange som har gått i denne fella og sitter nå med gjelden til noen andre. Du sier samtidig som at du stoler på han 100%, så er han økonomisk uansvarlig. Du vil altså sette deg i risikoen for at hans skylder blir dine. Han får finne seg bedre betalt arbeid og jobbe mer. Men du visste antakelig/forhåpentligvis også om dette en stund før felles huskjøp var aktuelt så da burde du ha justert forventningene dine. Det scenarioet du ønsker er ikke realistisk til han har fått betalt ned gjelden sin, og det må du leve med. Anonymkode: 45272...1cc 1
Gjest chunkylover53 Skrevet 2. september 2020 #83 Skrevet 2. september 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Å hjelpes , folk kan endre seg og få nye sjanser Anonymkode: 06f3b...7fc Hvilke holdepunkter taler for at vedkommende har endret seg?
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #84 Skrevet 2. september 2020 2 timer siden, chunkylover53 skrev: Hvilke holdepunkter taler for at vedkommende har endret seg? Ts skriver: "Gjelden er i fra han var 18 til 22 år og han har ikke pådratt seg nye saker. Det hele vokste seg over hodet på han med renter og salær og ble vanskelig å håndtere. Han har allerede betalt ned mye gjeld de siste årene og er veldig intressert i å få bort resten av gjelden. Han åpner alle regninger og har kontroll på økonomien sin i dag. Han har laget avtaler med alle firmaer og fulgt avtalene til punkt og prikke." Jeg vet ikke hvor gammel han er nå, men det virker som om han har jobbet hardt for å få kontroll og betaler ned så raskt han får til. Anonymkode: 1a407...1ca 3
Gjest chunkylover53 Skrevet 2. september 2020 #85 Skrevet 2. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts skriver: "Gjelden er i fra han var 18 til 22 år og han har ikke pådratt seg nye saker. Det hele vokste seg over hodet på han med renter og salær og ble vanskelig å håndtere. Han har allerede betalt ned mye gjeld de siste årene og er veldig intressert i å få bort resten av gjelden. Han åpner alle regninger og har kontroll på økonomien sin i dag. Han har laget avtaler med alle firmaer og fulgt avtalene til punkt og prikke." Jeg vet ikke hvor gammel han er nå, men det virker som om han har jobbet hardt for å få kontroll og betaler ned så raskt han får til. Anonymkode: 1a407...1ca På 31.8.2020 den 17.56, AnonymBruker skrev: Noe sier meg at det skorter mer på viljen enn evnen hans til å betale... Først skriver du her at han tjener så lite at han vil bruke ti år på å bli ferdig med gjelda. Litt senere i tråden skriver du at han kunne blitt ferdig på to år, men at poenget er at han skulle vært ferdig og fri for betalingsanmerkninger innen jul. Dette blir bare en selvmotsigende smørje alt sammen og banken vil se grundig på hans vilje til å betale, og den er litt tvilsom. Hadde han gått inn for saken så hadde det vært relativt fort gjort å nedbetale 150 000,- og jeg tror han lurer deg allerede og du har gått rett i fella. Anonymkode: 7d1c7...27e Nei, det virker ikke som om han jobber spesielt hardt for det. Å betale ned 150K er ikke vanskelig om man går inn for det.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #86 Skrevet 2. september 2020 Hadde selv rundt 300.000 i tullegjeld. Nå har jeg betalt alt og har kun 1 kredittkort med lav grense igjen. Tok ca 2 år å betale. Har forresten lyst til å klippe det siste kortet også. Men jeg hadde aldri betalt andres gjeld uten at vi hadde vært gift + en skriftlig låneavtale. Anonymkode: 4d509...28d 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #87 Skrevet 2. september 2020 På 31.8.2020 den 17.51, Monica1312 skrev: Hei! Jeg synes du virker som en reflektert og smart kvinne, og som ønsker å hjelpe mannen din. Og jeg skal ikke begynne å kommentere om at du ikke bør ta over deg andres gjeld osv osv. Det ser jeg du har fått nok av her i tråden. Jeg selv har vært i stor gjeld, og med ekle inkasso hengende over meg. Det høres ut som du har en plan i ermet, men jeg ville anbefalt deg å kontakte sparebanken og høre om dem kan fikse ett billigere lån til deg. Dem har iallefall hjulpet meg mye når det kommer til det økonomiske, og jeg er i dag faktisk kredittverdig! Det har jeg ikke vært siden jeg var 18år, og nå er jeg 32år. Dette er snakk om mannen din, samboer vell og merke men dere har ett barn sammen, og da har man som regel felles økonomi, at du ønsker å hjelpe han viser att dere bare er ett godt team, og jeg ville gjort akkurat det samme. Saken hadde vært helt annen om han ikke visste denne interessen for å ordne opp, og du skriver selv at han har laget betalingsordninger med kreditorene sine. Inkasso er alltid dyrere en lånene du får i banken, og det vil bli mer ryddig for dere! Jeg anbefaler virkelig sparebanken da dem har hjulpet meg mye etter jeg byttet bank for bare noen måneder siden, jeg hadde masse gjeld, som nå er borte, og jeg har bare ett lån og forholde meg til! Jeg har fått både pusset opp her og kjøpt meg bil, og skal ta oppkjøring på lappen i morgen! Økonomisk trygghet og at man har til det man skal, er viktig for forholdet også. Ønsker dere lykke til! Snilt av deg og hjelpe! Ryddet for reklame. Edie, adm. Hei jeg er ikke ts, men kan jeg spørre hvor mye du jobber/tjener? Er litt i samme situasjon som du skriver og dette var oppløftende å lese. Anonymkode: 56ea3...ad5
Monica1312 Skrevet 2. september 2020 #88 Skrevet 2. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei jeg er ikke ts, men kan jeg spørre hvor mye du jobber/tjener? Er litt i samme situasjon som du skriver og dette var oppløftende å lese. Anonymkode: 56ea3...ad5 Jeg har hatt gjeld siden jeg var 18år og skrev under på ett lån på en bil som ikke var min, dum som jeg var, og har opparbeidet meg masse inkasso siden. Jeg fikk min første jobb og betalte ned absolutt alt jeg klarte iløpet av 2år, og begynte selvsagt med dem som kjentes mest ille å ha. Steg for steg og mnd for mnd ble jeg faktisk kredittverdig, og kjøpte hus sammen med moren min på samme tid. Jeg har gått på en smell til etter den tid, men fikk sparebanken til å gi meg ett lån slik at jeg klarte å innfri ekle kredittkort, og nå er jeg atter en gang gjeldsfri foruten lånet jeg har i banken. Så jeg anbefaler absolutt alle sparebanken, for jeg hadde dnb før og kunne bare glemme å få lån der i sparebanken fikk jeg på dagen! 2
Gjest Blondie65 Skrevet 2. september 2020 #89 Skrevet 2. september 2020 11 minutter siden, Monica1312 skrev: Jeg har hatt gjeld siden jeg var 18år og skrev under på ett lån på en bil som ikke var min, dum som jeg var, og har opparbeidet meg masse inkasso siden. Jeg fikk min første jobb og betalte ned absolutt alt jeg klarte iløpet av 2år, og begynte selvsagt med dem som kjentes mest ille å ha. Steg for steg og mnd for mnd ble jeg faktisk kredittverdig, og kjøpte hus sammen med moren min på samme tid. Jeg har gått på en smell til etter den tid, men fikk sparebanken til å gi meg ett lån slik at jeg klarte å innfri ekle kredittkort, og nå er jeg atter en gang gjeldsfri foruten lånet jeg har i banken. Så jeg anbefaler absolutt alle sparebanken, for jeg hadde dnb før og kunne bare glemme å få lån der i sparebanken fikk jeg på dagen! Hvilken bank er Sparebanken? Mener du Sparebank1 eller en eller annen lokal sparebank?
Monica1312 Skrevet 2. september 2020 #90 Skrevet 2. september 2020 2 timer siden, Blondie65 skrev: Hvilken bank er Sparebanken? Mener du Sparebank1 eller en eller annen lokal sparebank? Her jeg bor har vi sparebanken sogn og fjordane, så jeg regner med dere har en bank som har navnet til fylket du er ifra 1
Nuka Skrevet 2. september 2020 #91 Skrevet 2. september 2020 På 31.8.2020 den 14.23, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er sammen med barnefar og han har på grunn av en svært uheldig oppvekst klart å bli så økonomisk uansvarlig at han har klart å pådra seg 150.000kr i inkasso-saker. Han har ikke pådratt seg nye saker de siste årene og har laget betalingsavtaler med alle kreditorer om fadt nedbetalingsplan i mnd. Problemet er at han ikke har høy inntekt og det går alt for treigt å betale ned sakene hans med inntekten han har nå. Kommer til å bruke 10 år på å bli ferdig i denne farten og vi ønsker å kjøpe hus sammen i nærmeste framtid. Han får ikke huslån med betalingsanmerkninger, selvfølgelig, og målet er å bli kvitt disse. Dere som er litt økonomisk smarte - kan det lønne seg at jeg tar opp et forbrukslån for å betale ned hans gjeld og dermed tar vi opp boliglån sammen og baker forbrukslånet inn i huslånet? Eller er det andre løsninger vi kan gjøre? (Orker ikke svar på om han skal dumpes og at jeg ikke skal ta opp lån for å betale hans gjeld i tilfelle det blir slutt, jeg stoler 100% på han og vet at han gjør opp for seg til meg. Vil kun ha svar på om det finnes løsninger som gjør at vi kan få lån til bolig litt fortere enn nedbetalingsplanen tilsier) Anonymkode: 97afb...7e0 Er i lignende situasjon selv (har dog igjen en anmerkning igjen selv grunnet samme problemstilling som i ditt eksempel m.m) jeg ville gjort det du sier der og skal gjøre det. Men(!) jeg gjør det kun en gang og aldri igjen med en litt spesifisert kontrakt både når det gjelder anmerkninger og inkasso og huslån. Lykke til! 🌺
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #92 Skrevet 2. september 2020 Har ikke lest alt her. Men vi har gjort det samme. Til tross for en ekstremt god inntekt hos min samboer, hadde han vært dum og tatt opp lån til familiemedlemmer som ikke betalte. Det gikk så langt at det ble anmerkning. Jeg tok opp ett lån for å dekke annmerkningen. Han kjøpte hus siden jeg ikke har høy nok inntekt, flettet så lånet inn i huslånet. Skal sies at banken reagerte på det, men dem lot det gå pga at han hadde høy inntekt.. Så kan være at banken stiller seg vanskelig til det om dere har lav inntekt. Ellers er ikke 150k så mye. Om dere klarer å betale ned 10k i mnd er det borte på under 2 år. Anonymkode: 2d310...2f9
Tulla1982 Skrevet 2. september 2020 #93 Skrevet 2. september 2020 On 8/31/2020 at 2:23 PM, AnonymBruker said: Hei. Jeg er sammen med barnefar og han har på grunn av en svært uheldig oppvekst klart å bli så økonomisk uansvarlig at han har klart å pådra seg 150.000kr i inkasso-saker. Han har ikke pådratt seg nye saker de siste årene og har laget betalingsavtaler med alle kreditorer om fadt nedbetalingsplan i mnd. Problemet er at han ikke har høy inntekt og det går alt for treigt å betale ned sakene hans med inntekten han har nå. Kommer til å bruke 10 år på å bli ferdig i denne farten og vi ønsker å kjøpe hus sammen i nærmeste framtid. Han får ikke huslån med betalingsanmerkninger, selvfølgelig, og målet er å bli kvitt disse. Dere som er litt økonomisk smarte - kan det lønne seg at jeg tar opp et forbrukslån for å betale ned hans gjeld og dermed tar vi opp boliglån sammen og baker forbrukslånet inn i huslånet? Eller er det andre løsninger vi kan gjøre? (Orker ikke svar på om han skal dumpes og at jeg ikke skal ta opp lån for å betale hans gjeld i tilfelle det blir slutt, jeg stoler 100% på han og vet at han gjør opp for seg til meg. Vil kun ha svar på om det finnes løsninger som gjør at vi kan få lån til bolig litt fortere enn nedbetalingsplanen tilsier) Anonymkode: 97afb...7e0 Jeg ville ikke tatt opp forbrukslån uansett hvor mye du stoler på han. Har han ikke mulighet til å inngå gjeldsordning? Da er han skyldfri innen 5 år tror jeg. Ville tatt kontakt med nav for den biten. Men da er det en fordel at det er gammel gjeld han har, og ikke noe han akkurat har pådratt seg. Ellers så bør han lete etter en bedre betalt jobb. Eller en ekstra jobb. Kan bli hardt i noen år med ekstra jobbing, men om han har bra arbeidskapasitet og dere ikke har barn burde det gå bra. Om dere bor i en by der leieprisene er høye kan det lønne seg og flytte om dere får jobb begge to en annen plass. Eventuelt flytte ut av byen, eller leie en veldig billig hybel. Kutt ut abonnement dere har på diverse. Biblioteket har både DVD utleie, lydbøker og bøker. Går dere ofte på restaurant kutt det ned til minimum en gang i mnd. Mat kan man spare utrolig mye på. Finnes mange gode blogger for tips. Har dere bil? Om dere virkelig ikke trenger den så selg den. Bil er dyrt! Trener dere på helsestudio, si opp avtalen. Mange måter man kan trene på helt gratis. Det du bør gjøre er å spare til egenkapital mens samboerne din betaler ned på gjeld. Så har dere kanskje all egenkapitalen dere trenger 🙂 Med disse tiltakene kan det hende han har betalt ned all gjeld på 3 år isted for 10 år. Men det kreves en del selvdisiplin of leve så stramt. Om du virkelig ønsker og ta opp forbrukslån ville jeg dessuten satt som kriterium at han må betale ned 100 000 først selv. Jeg tenker det må svi litt for han også så han ikke ender opp på samme plass igjen en dag, og håpe at noen skal redde han igjen.
Aureka Skrevet 2. september 2020 #94 Skrevet 2. september 2020 9 timer siden, chunkylover53 skrev: Nei, det virker ikke som om han jobber spesielt hardt for det. Å betale ned 150K er ikke vanskelig om man går inn for det. Det kommer frem i tråden at mannen har hatt høyere gjeld, men har betalt ned. Kr 150 000 er det som gjenstår. Han har kontakt med kreditorene og fått til ordninger som han har fulgt opp. I følge TS, aldri sluntret unna der. Paret har barn og har en husleie på kr 15000 og betaler også som nevnt ned gammel moro. Fryktelig dumt å sette seg i inkasso gjeld, den forsvinner ikke av seg selv. Det tror jeg denne karen har lært nå. 3
Gjest Blondie65 Skrevet 2. september 2020 #95 Skrevet 2. september 2020 3 timer siden, Monica1312 skrev: Her jeg bor har vi sparebanken sogn og fjordane, så jeg regner med dere har en bank som har navnet til fylket du er ifra Niks, det har vi ikke. Vi har derimot Sparebank1, Sparebanken Vest og Fana Sparebank, i tillegg til Sparebanken Sogn Og Fjordane.
Monica1312 Skrevet 2. september 2020 #96 Skrevet 2. september 2020 4 minutter siden, Blondie65 skrev: Niks, det har vi ikke. Vi har derimot Sparebank1, Sparebanken Vest og Fana Sparebank, i tillegg til Sparebanken Sogn Og Fjordane. Jeg anbefaler sparebanken Sogn og fjordane 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #97 Skrevet 3. september 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ikke lest alt her. Men vi har gjort det samme. Til tross for en ekstremt god inntekt hos min samboer, hadde han vært dum og tatt opp lån til familiemedlemmer som ikke betalte. Det gikk så langt at det ble anmerkning. Jeg tok opp ett lån for å dekke annmerkningen. Han kjøpte hus siden jeg ikke har høy nok inntekt, flettet så lånet inn i huslånet. Skal sies at banken reagerte på det, men dem lot det gå pga at han hadde høy inntekt.. Så kan være at banken stiller seg vanskelig til det om dere har lav inntekt. Ellers er ikke 150k så mye. Om dere klarer å betale ned 10k i mnd er det borte på under 2 år. Anonymkode: 2d310...2f9 Hei! Takk for tipset. Kan du si hvor mye han tjener og hvor mye lånet var på npr banken reagerte? Anonymkode: 97afb...7e0
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #98 Skrevet 3. september 2020 På 1.9.2020 den 10.46, Million skrev: Og gjelden er ikke engang betalt.... Jeg hadde aldri kausjonert for noen som har vist så elendig betalingsvilje og/eller -evne til så mange skyldnere. Uansett. Du om det Anonymkode: 06f3b...7fc
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #99 Skrevet 3. september 2020 20 timer siden, chunkylover53 skrev: Nei, det virker ikke som om han jobber spesielt hardt for det. Å betale ned 150K er ikke vanskelig om man går inn for det. Det kan man jo ikke si det kommer jo sb på inntekt og utgifter Anonymkode: 06f3b...7fc
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #100 Skrevet 3. september 2020 10 timer siden, Monica1312 skrev: Jeg anbefaler sparebanken Sogn og fjordane Jeg og, elsker den banken og de som jobber der, inviterte faktisk bankdamen min på innflyttingsfest da jeg kjøpte hus, hun og mannen kom ☺️ Anonymkode: ad54d...753
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå