AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #1 Skrevet 31. august 2020 Hei. Jeg er sammen med barnefar og han har på grunn av en svært uheldig oppvekst klart å bli så økonomisk uansvarlig at han har klart å pådra seg 150.000kr i inkasso-saker. Han har ikke pådratt seg nye saker de siste årene og har laget betalingsavtaler med alle kreditorer om fadt nedbetalingsplan i mnd. Problemet er at han ikke har høy inntekt og det går alt for treigt å betale ned sakene hans med inntekten han har nå. Kommer til å bruke 10 år på å bli ferdig i denne farten og vi ønsker å kjøpe hus sammen i nærmeste framtid. Han får ikke huslån med betalingsanmerkninger, selvfølgelig, og målet er å bli kvitt disse. Dere som er litt økonomisk smarte - kan det lønne seg at jeg tar opp et forbrukslån for å betale ned hans gjeld og dermed tar vi opp boliglån sammen og baker forbrukslånet inn i huslånet? Eller er det andre løsninger vi kan gjøre? (Orker ikke svar på om han skal dumpes og at jeg ikke skal ta opp lån for å betale hans gjeld i tilfelle det blir slutt, jeg stoler 100% på han og vet at han gjør opp for seg til meg. Vil kun ha svar på om det finnes løsninger som gjør at vi kan få lån til bolig litt fortere enn nedbetalingsplanen tilsier) Anonymkode: 97afb...7e0 3
draug 75 Skrevet 31. august 2020 #2 Skrevet 31. august 2020 Jeg vil nødig si hva du skal gjøre i det her, men du ser jo sjøl risikoen. Det lønner seg ikke å ha saker stående i inkasso. Det du skisserer er en løsning. Hva er rentene åå inkasso, hva er rentene på forbrukslån, hva er rentene på hus. Gå for alternativene med lavest rente. 2
axillea Skrevet 31. august 2020 #3 Skrevet 31. august 2020 Et forbrukslån er nok ikke løsningen her, det er ofte ganske høye renter på disse. Et alternativ, spesielt om han har gjeld hos flere ulike kreditorer, er å ta et refiansieringslån. Det kan være litt lavere rente, og da er alt samlet på et sted. Da har man lettere oversikt. Han bør ta kontakt med banken, for å få hjelp til å velge riktig alternativ. Eller så bør han ta kontakt med sine kreditorer, og se om det går an å få til en avtale med feks lavere rente. Jeg må likevel nevne, selvom du skriver at du ikke vil høre det, at det er utrolig dumt av deg å ta opp gjeld for å betale hans gjeld. Det er ikke ditt ansvar, og du kan selv havne i store økonomiske problemer. 29
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #4 Skrevet 31. august 2020 1 minutt siden, draug 75 skrev: Jeg vil nødig si hva du skal gjøre i det her, men du ser jo sjøl risikoen. Det lønner seg ikke å ha saker stående i inkasso. Det du skisserer er en løsning. Hva er rentene åå inkasso, hva er rentene på forbrukslån, hva er rentene på hus. Gå for alternativene med lavest rente. Er det noe banken kunne gått med på å bake inn forbrukslån i huslån? Har sett på et hus jeg vil kjøpe til 1.7 mill og vi kan sammen få 2.3 mill i huslån så lenge han ikke har betalingsanmerkninger. Vi har kausjonist til egenkapital. Kunne det vært en realistisk løsning eller vil banken nekte oss huslån med et så stort forbrukslån? Anonymkode: 97afb...7e0
Dillan Skrevet 31. august 2020 #5 Skrevet 31. august 2020 Ditt valg selvfølgelig, men husk å få en skriftlig avtale. Og hvis dere skal gifte dere etterhvert må det også lages en avtale på restgjelda. 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #6 Skrevet 31. august 2020 1 minutt siden, RosaSokk skrev: Et forbrukslån er nok ikke løsningen her, det er ofte ganske høye renter på disse. Et alternativ, spesielt om han har gjeld hos flere ulike kreditorer, er å ta et refiansieringslån. Det kan være litt lavere rente, og da er alt samlet på et sted. Da har man lettere oversikt. Han bør ta kontakt med banken, for å få hjelp til å velge riktig alternativ. Eller så bør han ta kontakt med sine kreditorer, og se om det går an å få til en avtale med feks lavere rente. Jeg må likevel nevne, selvom du skriver at du ikke vil høre det, at det er utrolig dumt av deg å ta opp gjeld for å betale hans gjeld. Det er ikke ditt ansvar, og du kan selv havne i store økonomiske problemer. Takk for tips! Hvordan skal han få refinansieringslån med så mye betalingsanmerkninger? Forslag til hvordan det kan løses? Anonymkode: 97afb...7e0
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #7 Skrevet 31. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er sammen med barnefar og han har på grunn av en svært uheldig oppvekst klart å bli så økonomisk uansvarlig at han har klart å pådra seg 150.000kr i inkasso-saker. Han har ikke pådratt seg nye saker de siste årene og har laget betalingsavtaler med alle kreditorer om fadt nedbetalingsplan i mnd. Problemet er at han ikke har høy inntekt og det går alt for treigt å betale ned sakene hans med inntekten han har nå. Kommer til å bruke 10 år på å bli ferdig i denne farten og vi ønsker å kjøpe hus sammen i nærmeste framtid. Han får ikke huslån med betalingsanmerkninger, selvfølgelig, og målet er å bli kvitt disse. Dere som er litt økonomisk smarte - kan det lønne seg at jeg tar opp et forbrukslån for å betale ned hans gjeld og dermed tar vi opp boliglån sammen og baker forbrukslånet inn i huslånet? Eller er det andre løsninger vi kan gjøre? (Orker ikke svar på om han skal dumpes og at jeg ikke skal ta opp lån for å betale hans gjeld i tilfelle det blir slutt, jeg stoler 100% på han og vet at han gjør opp for seg til meg. Vil kun ha svar på om det finnes løsninger som gjør at vi kan få lån til bolig litt fortere enn nedbetalingsplanen tilsier) Anonymkode: 97afb...7e0 Nei! Jeg har forsøkt dette og fått gjeld selv mens forholdet røyk. Anonymkode: 07dad...c55 9
axillea Skrevet 31. august 2020 #8 Skrevet 31. august 2020 Just now, AnonymBruker said: Takk for tips! Hvordan skal han få refinansieringslån med så mye betalingsanmerkninger? Forslag til hvordan det kan løses? Anonymkode: 97afb...7e0 Da må dere nok bare ta kontakt med en bank eller flere, og høre hva mulighetene er. Det er ikke sikkert at det går på grunn av betalingsanmerkninger, samtidig tar han tak i situasjonen sin og det er positivt.
newman01 Skrevet 31. august 2020 #9 Skrevet 31. august 2020 Litt skummelt for kausjonist da. Dere kjøper hus med null egenkapital, og skal bake et usikret forbrukslån inn i kaka. 20
Million Skrevet 31. august 2020 #10 Skrevet 31. august 2020 Hvordan kan dere kjøpe hus i "nærmeste fremtid", uten å ha 15% i egenkapital oppspart? Har dere det? Hvis ja....hvorfor bruker dere ikke deler av den på å nedbetale dyr inkassogjeld istedenfor å ta opp dyre forbrukslån? Ja, dere må spare opp egenkapital på nytt, men det lønner seg, fremfor å sitte med dyr gjeld til inkassobyråene. 24
Serafin Skrevet 31. august 2020 #11 Skrevet 31. august 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er sammen med barnefar og han har på grunn av en svært uheldig oppvekst klart å bli så økonomisk uansvarlig at han har klart å pådra seg 150.000kr i inkasso-saker. Han har ikke pådratt seg nye saker de siste årene og har laget betalingsavtaler med alle kreditorer om fadt nedbetalingsplan i mnd. Problemet er at han ikke har høy inntekt og det går alt for treigt å betale ned sakene hans med inntekten han har nå. Kommer til å bruke 10 år på å bli ferdig i denne farten og vi ønsker å kjøpe hus sammen i nærmeste framtid. Han får ikke huslån med betalingsanmerkninger, selvfølgelig, og målet er å bli kvitt disse. Dere som er litt økonomisk smarte - kan det lønne seg at jeg tar opp et forbrukslån for å betale ned hans gjeld og dermed tar vi opp boliglån sammen og baker forbrukslånet inn i huslånet? Eller er det andre løsninger vi kan gjøre? (Orker ikke svar på om han skal dumpes og at jeg ikke skal ta opp lån for å betale hans gjeld i tilfelle det blir slutt, jeg stoler 100% på han og vet at han gjør opp for seg til meg. Vil kun ha svar på om det finnes løsninger som gjør at vi kan få lån til bolig litt fortere enn nedbetalingsplanen tilsier) Anonymkode: 97afb...7e0 Du må ikke finne på å ta opp gjeld for å hjelpe din kjære. I hvertfall ikke forbrukslån som har så høye renter. Tenk om forholdet skulle ta slutt. Da sitter du igjen med masse gjeld for et gammelt forhold fordi du skulle være snill og hjelpe til. 15
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #12 Skrevet 31. august 2020 3 minutter siden, Million skrev: Hvordan kan dere kjøpe hus i "nærmeste fremtid", uten å ha 15% i egenkapital oppspart? Har dere det? Hvis ja....hvorfor bruker dere ikke deler av den på å nedbetale dyr inkassogjeld istedenfor å ta opp dyre forbrukslån? Ja, dere må spare opp egenkapital på nytt, men det lønner seg, fremfor å sitte med dyr gjeld til inkassobyråene. Vi har kausjonist på huset som dekker egenkapital. Hadde vi hatt 150.000 hadde vi selfølgelig brukt det på gjeld. Anonymkode: 97afb...7e0
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #13 Skrevet 31. august 2020 1 minutt siden, Serafin skrev: Du må ikke finne på å ta opp gjeld for å hjelpe din kjære. I hvertfall ikke forbrukslån som har så høye renter. Tenk om forholdet skulle ta slutt. Da sitter du igjen med masse gjeld for et gammelt forhold fordi du skulle være snill og hjelpe til. Leste du hele tråden? Jeg er klar over risikoen, ønsker løsninger på hvordan vi kan løse opp i gjelden, ikke om jeg skal hjelpe han eller ikke. Anonymkode: 97afb...7e0 1
Million Skrevet 31. august 2020 #14 Skrevet 31. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har kausjonist på huset som dekker egenkapital. Hadde vi hatt 150.000 hadde vi selfølgelig brukt det på gjeld. Anonymkode: 97afb...7e0 Hvem er det som er så dum og tør å kausjonere for en person som har bevist sin dårlige betalingsevne med 150 000 i inkasso? 😳 29
draug 75 Skrevet 31. august 2020 #15 Skrevet 31. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noe banken kunne gått med på å bake inn forbrukslån i huslån? Har sett på et hus jeg vil kjøpe til 1.7 mill og vi kan sammen få 2.3 mill i huslån så lenge han ikke har betalingsanmerkninger. Vi har kausjonist til egenkapital. Kunne det vært en realistisk løsning eller vil banken nekte oss huslån med et så stort forbrukslån? Anonymkode: 97afb...7e0 Det som skjer, er at banken ser på helheten. De 150.000 går i fratrekk på egenkapitalen, eller 150.000 dyrere hus. 1
Callisto83 Skrevet 31. august 2020 #16 Skrevet 31. august 2020 Kan du ikke spare til egenkapital selv, og kjøpe hus i ditt navn som han heller kan få lov til å bo i hvis han betaler leie? Så kan dere heller snakke om felleseie når han har klart å tilbakebetale gjelden sin, uansett om det tar 10 år. Du skriver jo som om dere skal være sammen så lenge, så da er vel ikke det så mye forlangt. 14
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #17 Skrevet 31. august 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: (Orker ikke svar på om han skal dumpes og at jeg ikke skal ta opp lån for å betale hans gjeld i tilfelle det blir slutt, jeg stoler 100% på han og vet at han gjør opp for seg til meg. Vil kun ha svar på om det finnes løsninger som gjør at vi kan få lån til bolig litt fortere enn nedbetalingsplanen tilsier) Dump han Anonymkode: 83eb5...818 2
Gjest Lasox Skrevet 31. august 2020 #18 Skrevet 31. august 2020 Vil sterkt fraråde deg det. Du kan ikke stole på noen når det kommer til penger. Ikke engang familier. Ikke tro et sekund at det er noe annerledes med ham dersom han bryter forholdet med deg. Da kan han bare la det være å betale tilbake imens du sitter plutselig i saksa, men er enig i at 150,000,- for 10 år er jo helt hinsides. Her må dere sammen hjelpe hverandre med andre måter slik som å kutte ned på forbruket slik at dere kan betale ned raskere på lånet. Bør ikke være utenkelig dersom dere er ekstremt sparsommelige i 2-3 år og få det nedbetalt iløpet av den tiden. Heller det enn at du skal ta opp forbrukslån og kan sitte igjen med som svarteper hos kreditorene og han stikker ifra deg. Husk at det blir mange følelser når man stikker fra hverandre og ofte er man sint på hverandre for noe.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #19 Skrevet 31. august 2020 5 minutter siden, Callisto83 skrev: Kan du ikke spare til egenkapital selv, og kjøpe hus i ditt navn som han heller kan få lov til å bo i hvis han betaler leie? Så kan dere heller snakke om felleseie når han har klart å tilbakebetale gjelden sin, uansett om det tar 10 år. Du skriver jo som om dere skal være sammen så lenge, så da er vel ikke det så mye forlangt. Takk for tips! Greia er at vi bor allerede i huset vi vil kjøpe og jeg får ikke høyt nok lån til å kjøpe det på egenhånd. Anonymkode: 97afb...7e0
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #20 Skrevet 31. august 2020 14 minutter siden, draug 75 skrev: Det som skjer, er at banken ser på helheten. De 150.000 går i fratrekk på egenkapitalen, eller 150.000 dyrere hus. Den skjønte jeg ikke helt! Kan du forklare nærmere? Anonymkode: 97afb...7e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå