Gå til innhold

Erfaring med antidepressiva

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har blitt anbefalt å prøve ut antidepressiva pga nedstemthet, men er usikker på hva som venter meg. 

Er det noen som har lyst til å fortelle om hvordan det var å begynne på noe sånt? Selve opplevelsen, ikke hvilke tabletter. Hva var bra, hva var mindre bra? Hjalp det? 

Anonymkode: 6ad9a...23d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antidepressiva har hjulpet meg enormt mye. Bedre søvn og evne til å fungere i hverdagen. Mindre bra: vanskeligere å få orgasme (på ingen måte umulig altså), litt økt matlyst i en periode (gikk seg til). 

Anonymkode: 6b63b...d69

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har blitt anbefalt å prøve ut antidepressiva pga nedstemthet, men er usikker på hva som venter meg. 

Er det noen som har lyst til å fortelle om hvordan det var å begynne på noe sånt? Selve opplevelsen, ikke hvilke tabletter. Hva var bra, hva var mindre bra? Hjalp det? 

For 5 måneder siden skrev jeg akkurat det samme innlegget her på kg. Alt jeg har å si nå er at ja - det hjalp! Jeg har enda tøffe dager, jeg føler alle følelsene men de føles ikke like tunge ut lengre. Jeg har aldri hatt det bedre enn etter at jeg begynte med antidepressiva. Har fått et nytt liv. Slet også litt med å få orgasme i starten, men det har gått seg til.

Anonymkode: 81250...cbd

• Liker 1
Skrevet

Det hjalp meg ekstremt mye, både for nedstemthet over tid og angst som jeg fikk  i forbindelse med utbrenthet. Gikk det på det et halvt år og fikk et nytt liv - eller jeg fikk livet mitt tilbake etter noen år med disse plagene. Forskjellen var at jeg ofret ikke disse plagene en eneste tanke og hadde det fantastisk. Kanskje litt mer likegyldig når det kom til en del ting, men på en bra måte for meg - balanserte det godt. Sluttet da jeg ble gravid og var spent på hvordan det skulle gå til tross. Det har gått fint alt i alt - angsten kom litt tilbake dessverre, men fikk en god psykolog så det har blitt veldig bra nå 😊 det eneste jeg skulle gjort annerledes var å faktisk jobbe med nedstemthet/angst når jeg gikk på medisinen.

Anonymkode: 5c989...23d

Skrevet

Jeg har plagdes siden jeg var barn med depresjon og angst, og startet nylig på cipralex. Jeg var livredd for alle bivirkningene, men jeg kan si at dette er en av mine beste avgjørelser. Jeg fikk ingen bivirkninger. Jeg er en av disse som fikk akutt effekt, det er visst noen som får det i følge legen min. Jeg har veldig mange overveldende følelser og tanker, jeg selvskader og kan være suicidal, hatt symptomer på utbrenthet osv. Men det er som om disse har blitt slått på lydløs! De er der selvsagt, men de plager meg ikke. Jeg har tilogmed forsøkt å trigge meg selv med overlegg men jeg får det ikke til:P Jeg merker kanskje litt denne avflatningen i følelser generelt, jeg ler ikke like lett, men det synes jeg er greit å gi i bytte. Bare gav mine nære venner en heads up:)

Anonymkode: a46ef...c4b

Skrevet

Dette føles litt banalt å spørre om, men det kan påvirke selve evnen til å få orgasme? Jeg er egentlig mest bekymret for om det gjør at libidoen forsvinner helt, ettersom den er ganske fraværende sånn jeg har det nå. 

Litt mer avflatning i stemningshumøret ville forsåvidt vært en fordel. For sånn det er nå er jeg ikke helt istand til å føle noe særlig glede over noe som helst. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette føles litt banalt å spørre om, men det kan påvirke selve evnen til å få orgasme? Jeg er egentlig mest bekymret for om det gjør at libidoen forsvinner helt, ettersom den er ganske fraværende sånn jeg har det nå. 

Litt mer avflatning i stemningshumøret ville forsåvidt vært en fordel. For sånn det er nå er jeg ikke helt istand til å føle noe særlig glede over noe som helst. 

Jeg ovenfor her. Den har ikke blitt påvirket hos meg i alle fall, hverken lyst eller orgasme.

Anonymkode: a46ef...c4b

Skrevet

Antidepressiva holdt på å ødelegge livet mitt. 

Kronisk diaré, ble aggressiv og sint, totalt likegyldig til alt og alle, opp 15 kg på 2 måneder, totalt dødt underliv, fryktelig trøtt og sliten hvor jeg kunne sovne overalt hvor jeg var..... Ja listen er sikkert enda lengre. 

ALDRI MER! 

Anonymkode: 9face...95f

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at jeg nå kan leve tilnærmet normalt og er tilbake i full jobb. Er ganske avflatet følelsesmessig, men sexlivet er bra og jeg orker så mye mer så det er det verdt! Har litt problemer med søvn fortsatt og har tatt tid i forhold til justering av medisindose og type, men det blir fulgt godt opp. Har også bedre effekt av behandling hos psykolog etter at jeg begynte på antid. 

Anonymkode: 139b8...8b1

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du? Om antidepressiva påvirker dette avhenger hvert fall litt på alder i følge legen min. Har merket litt redusert lyst selv.

Anonymkode: 7789c...5bd

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Antidepressiva holdt på å ødelegge livet mitt. 

Kronisk diaré, ble aggressiv og sint, totalt likegyldig til alt og alle, opp 15 kg på 2 måneder, totalt dødt underliv, fryktelig trøtt og sliten hvor jeg kunne sovne overalt hvor jeg var..... Ja listen er sikkert enda lengre. 

ALDRI MER! 

Anonymkode: 9face...95f

Dette høres ikke noe ålreit ut. Hadde legen noen forklaring på hvorfor du reagerte sånn? 

Mye av det du skriver her er sånn jeg har det nå... 

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor gammel er du? Om antidepressiva påvirker dette avhenger hvert fall litt på alder i følge legen min. Har merket litt redusert lyst selv.

Anonymkode: 7789c...5bd

Ca 40 og i et forhold. Har liten lyst fra før, så egentlig kan det neppe bli værre. Jeg håper jo at jeg kan få mer lyst om ikke alt føles så trist og tungt. 

Skrevet

Eneste bivirkningen var vanskelig m orgasme. Ellers funket det veldig fort på meg. Gikk på det en to-tre år. 

Anonymkode: bf591...d41

Skrevet

Spørs helt hvilken type antidepressiva. Noen har funket dårlig for meg, men cipralex har funket bra. Men kan gjøre at det er litt vanskeligere å oppnå orgasme.  Hvis du finner rett type medisin for deg så kan det hjelpe mye. 

Anonymkode: 8220a...867

Skrevet

Det var helt jævlig! Sov ekstremt mye og når jge ikke sov var jeg stuptrøtt, enten var jeg helt flat i følelseslivet eller så var jeg stikk motsatt og gråt for absolutt alt, mye diaré, fæle mareritt, parestesier fra en annen verden og så var det et helvete å komme seg av pillene! Dette gjaldt alle variantene jeg prøvde!

Anonymkode: b3949...2c9

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det var helt jævlig! Sov ekstremt mye og når jge ikke sov var jeg stuptrøtt, enten var jeg helt flat i følelseslivet eller så var jeg stikk motsatt og gråt for absolutt alt, mye diaré, fæle mareritt, parestesier fra en annen verden og så var det et helvete å komme seg av pillene! Dette gjaldt alle variantene jeg prøvde!

Er dette vanlige bivirkninger? 

Skrevet

Har dessverre ingen spesielt gode erfaringer. Har stått på to typer - den ene tålte jeg ikke og den andre ble jeg verre av. Sto på typen jeg tålte i 5-6 år.

Omtrent alle mulige bivirkninger jeg hadde tør jeg ikke si kom av antidepressiva da jeg sto på andre medisiner som kunne gi de samme bivirkningene samtidig, men det er én vi med sikkerhet vet kom av antidepressiva. Kroppen samlet opp minst 13 liter vann (nøyaktig mengde var de usikre på, men de mente det var minst 13 liter). Ble derfor veldig hoven overalt, og så egentlig ut som om jeg var proppet full av kortison. Måneansikt og gravid-mage til tusen.

Sett bort ifra den jeg ikke tålte, var det helt greit å starte og å trappe opp. Å justere dose var også helt greit. Jeg merket egentlig ingenting som var "utenom det vanlige". Men å slutte, derimot... Håhåi. Spesielt brainzaps (følelsen av små lynnedslag i hjernen) var ubehagelig og plagsomt.

Men vi alle er ulike. Broren min har stått på samme (den jeg tålte) og hadde veldig god effekt. Han mistet matlysten, men den gode effekten gjorde opp for det. Det var den eneste bivirkningen han opplevde de 10 årene han sto på medisinen.

Anonymkode: ef239...545

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dette vanlige bivirkninger? 

Ja, så absolutt, men er ikke alle som får dem da!

Skrevet

Gikk på fontex, merket ikke noe til bivirkninger, men merket heller ikke noe særlig effekt. Jeg måtte slutte grunnet graviditet, så kanskje jeg sluttet for tidlig. 

Anonymkode: 13441...c7e

Skrevet
På 31.8.2020 den 14.18, AnonymBruker skrev:

Tips. Wellbutrin påvirker ikke libidoet. God om det kun er depresjon og ikke tilleggsplager med angst. Og min favoritt. brintellix. Påvirker heller ikke libidoet. Om du er i et forhold ville jeg personlig diskutert med legen min rundt disse to. Lykke til. 

Anonymkode: 4826a...7c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...